Olen tässä toteuttamassa yhtä unelmaani ja aloittelemassa kilpailemisen rc-autoilla. Olen mieltynyt noihin touring autoihin ja tuo Prostock luokka on kaiketi nyt minulle se paras sisääntulosarja. Ikää kun on kuitenkin jo 25 vuotta.
Ensinnäkin, tervetuloa mukaan hauskaan touhuun! Ikäsi 25v ei ole "jo" vaan vasta ;)
Autoksi olen ajatellut hankkia tuon uuden Asson TC4:n. Vaikeampi kysymys minulle onkin sitten sellaisen moottorin ja noparin valinta jolla voi kilpailemaan lähteä. En tunne noita sähkömoottoreita kovinkaan paljoa joten vähäinen huoltotarve olisi ainakin alussa suuri plussa.
V2 päädyllä varustetussa 17t moottorissa (sopivalla ennakolla varustettuna) huoltotarve todellakin on vähäinen. Suurimpia mahdollisia tehoja siitä ei "huhujen" ja testailuiden mukaan saa irti, mutta se ei liene alkuvaiheessa se tärkein asia muutenkaan.
Sen tiedänkin, että sen moottorin pitää olla Prostock luokassa 17 lankainen. Kori rajoitukset ovat vähän auki minulle tuosta luokasta mutta nuo EFRA:n hyväksymät mallit kelpaavat minulle joten siitä ei tule ongelmaa.
Aika suuri osa kilpailijoista ajaa Stratus 1.0 korilla, siitä on hyvä lähteä.
Olen antanut itselleni ymmärtää, että ainakaan seuraavan vuoden aikana ei juurikaan ole merkitystä mikä pannu ja mikä nopari siellä autossa on. Eli kunhan nyt opettelisi ajamaan ensikaudella ja tutustuisi kilpailemiseen.
Heti kun olet saanut auton pysymään jotakuinkin radan sisäpuolella, mukaan kilpailuihin vain. Yhdessä kilpailussa kun tuppaa oppimaan enemmän kuin kahden viikon treeneissä, ainakin omakohtaisesti on käynyt näin. PK-seudulla ajetaan A8 sarjaa johon voit osallistua vaikkapa TJ-10 (vakio) luokkaan, sieltä on hyvä lähteä tutustumaan kilpailun kulkuun ja tavata ihmisiä :)
Sitten se varsinainen kysymys miksi oikein rekisteröidyin ja aloin kirjoittamaan tätä. Millaisella pinionilla tätä Prostock luokkaa kannattaisi lähteä ajamaan? Noita on pinioneita kun on niin suuri valikoima enkä jaksa uskoa, että tuollaiselle 17 lankaiselle moottorille kannattaisi hankkia koko aluetta.
Mäntsälän Prostock kisassa kokonaisvälitys vaihteli aika hurjasti, 5,9 taisi olla pienin ja muistaakseni 7,1 korkein kuulemani. Riippuu hurjan paljon siis koneesta. Pinionit eivät loppujen lopuksi ole kovinkaan kalliita, niitä kannattaa olla kohtuullisen laaja skaala erilaisten ratojen ja moottoreiden vuoksi.
Lisäksi olen ajatellut hankkia akkuja varten tuollaisen LRP:n erillispurkulaitteen. Akkujen liittimiksi olen ajatellut käyttää Groupnerin G2 liittimiä koska nuo ovat käytössäni muutenkin. Onko nämä liittimet aivan hanurista autopuolella?
Suurin osa käyttää banaaniliittimiä, itselläni Deansit käytössä.
Akuiksi varmaan alkuun riittä pari 3000 mAh NiMh akkua ja sitten yksi tai kaksi 3300 mAh akku?
Kilpailutoimintaan kannattaa kyllä hankkia 3 kappaletta 3300mAh akkuja. Jos hifistelemään aletaan niin erikseen sitten vielä treeniakut, itse olen ajanut neljällä 3300mAh akulla kisat ja treenit läpi tämän vuoden ajan.
Niin ja tietysti kaikki vinkit mitä muuta tavaroita kannattaa hankkia ja miten kannattaa lähteä liikkeelle niin ovat tervetulleita. Lahdessa asustelen ja nykyisen tietoni mukaan Lahdessa ei ole nyt mattorataa olemassa mutta eiköhän sekin saada kuntoon siihen mennessä kun minulla auto on valmiina.
Otappa Lahden toiminnan osalta yhteys Jukka Penttiseen (nimim. Jukka forumilla), hän voinee kertoa tarkemmin kaikenlaista faktaa.