RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Gassu - 23.06.10 - klo: 15.24

Otsikko: Autojen pesu
Kirjoitti: Gassu - 23.06.10 - klo: 15.24
Eli kuinkas on turvallista autojen sähköille pestä auto? Auto pitäisi saada mudasta ja yms. liasta puhtaaksi. Tähän keskusteluun voi laitta myös omia huonoja kokemuksia autojen pesusta ja muuta autojen pesuun liittyvää.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: Hyrsleri - 23.06.10 - klo: 16.08
Riippuu sähköistä voiko pestä. Jotkut valmistajat lupaa, että on vedenkestäviä. Itse ottaisin kyllä kaikki sähköosat irti ennen pesua. Sitten huolellinen kuivatus ainakin laakerien kohdalla.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: jperala - 23.06.10 - klo: 16.29
Itse ole suihkutellut varovasti vedellä ja sen jälkeen crc perään ja pyyhin saman tien pois ylimääräiset. Pinta ei jää tahmaiseksi, laakereita hoidan siten että suihkautan crc pensseliin jolla sudin sitten paikat.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: HMS77 - 23.06.10 - klo: 16.59
Suihkulla suihkutellaa niiltä osin missä sähköjä ei ole.
Paineilmapullolla sitten loput.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: Gassu - 23.06.10 - klo: 17.14
Voisiko käyttää kompressoria ilman suihkuttamiseen?
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: ToBy1 - 23.06.10 - klo: 17.16
Itse ainakin käytän, mutta kannattaa varoa liian kovalla paineella suhnuttamista.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: Voyager - 23.06.10 - klo: 21.52
Kompura, eli siis paineilma on hyvä puhdistus "väline"

Toni
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: OV - 23.06.10 - klo: 23.18
Auton puhdistuksen ABC.

A. Laita auto viemärinkannen päälle.
B. Suihkuttele lämpimällä vedellä kauttaltaan niin kauan kuin tarvetta.
C. Kuivaa paineilmalla (jos ei löydy kompuraa niin käytä keuhkoja, ne pullot ovat lähinnä asteikolla vitsi).

Jos unohtaa C kohdan niin laakerit hirtää helposti kiinni kun jää paljon märkyyttä. Jos sitä on tarkotus seisottaa pitkäänkin niin jotain öljymäistä nestettä ainakin laakereihin.

Kertaakaan en ole sähköjä autoista irttottanu pesua varten. Aika kohtlainen vaiva pitäisi nähdä jos noita alkaisi irtiveivaamaan sen jälkeen kun on käynyt ajamassa. Ennemmin näkee sen vaivan sähköjen vesitiivistämiseen ettei niistä tartte murehtia.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: *HOKE* - 24.06.10 - klo: 00.47
Voisiko käyttää kompressoria ilman suihkuttamiseen?

Polttiskrossareiden ylivoimaisesti yleisin tapa on käyttää WD-40 (motonetin MD 50, bilteman X4)

Sillä auto kohtalaisen märäksi ja paineilmalla auto kuivaksi.
Ja ihan kunnon paineilmakompuroilla on puhallellut esim 8 barin tehoilla.
WD-40 irrottaa pölyn, kuran ja saven tehokkaasti ja autoon jää myös kerros joka hieman hylkii kuraa ja kosteutta.

Hyvin harvoin on tarvetta vesipesulle joka taas on haitallista auton laakereille ja sähköosille.
WD-40 ja kunnon paine perään irroittaa lähes lian kuin lian.
Toki jos ihan kunnon savimössössä on ajanut ja autossa on kilonverran liisterimäistä savea niin sitten on välillä pesty painepesurillakin.
Tosin laakerit menevät aikapitkälti uusiks.

Vettä kannattaa mieluiten välttää mahdollisimman paljon, mikäli siis kompura löytyy.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: jannes28 - 24.06.10 - klo: 00.51
minä teen näin

Tolu-> paineilma-> crc-> paineilma.

Edit: Ja siis kyse on tolun suihkupullossa oleva yleispuhdistus. sitä savisimpiin paikkoihin. Varoo laakereita ja sähköosia. Vettä en ole käyttänyt
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: Peku - 24.06.10 - klo: 01.15
Paineilma, Rost Off / WD40 tms + Valvoline, lisää paineilmaa. Joskus vesiletku tai painepesuri +
nuo Rostoffit ja Valvolinet...
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: eesava - 24.06.10 - klo: 21.59
Mites kuulalaakereiden sisään saa öljyä?
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: PaavoNokkava - 24.06.10 - klo: 22.15
Tää on ***vetin hyvä pesuaine jos vedellä pesee:

http://www.castrolmoto.com/en/products/bike_cleaner.php (http://www.castrolmoto.com/en/products/bike_cleaner.php)
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: juhku1 - 25.06.10 - klo: 04.15
Mites kuulalaakereiden sisään saa öljyä?

Avaat laakerit ja laitat öljyä sisään.   :undecided: :tongue:

TÄÄLLÄ (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/muuta/muuta.html) ohjeet laakereiden avaukseen(oikeastaan niiden putsaamiseen)
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: *HOKE* - 25.06.10 - klo: 10.18
Ei niitä tarvitse avata mikäli öljyä laitat.
Senkus laittaa laakerit pöydälle paperin päälle ja kaataa laakerin kyljelle öljyä.
Kyllä se sinne laakerin sisään menee.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: OV - 18.09.10 - klo: 10.11
Voisiko käyttää kompressoria ilman suihkuttamiseen?

Polttiskrossareiden ylivoimaisesti yleisin tapa on käyttää WD-40 (motonetin MD 50, bilteman X4)

Sillä auto kohtalaisen märäksi ja paineilmalla auto kuivaksi.
Ja ihan kunnon paineilmakompuroilla on puhallellut esim 8 barin tehoilla.
WD-40 irrottaa pölyn, kuran ja saven tehokkaasti ja autoon jää myös kerros joka hieman hylkii kuraa ja kosteutta.

Hyvin harvoin on tarvetta vesipesulle joka taas on haitallista auton laakereille ja sähköosille.
WD-40 ja kunnon paine perään irroittaa lähes lian kuin lian.
Toki jos ihan kunnon savimössössä on ajanut ja autossa on kilonverran liisterimäistä savea niin sitten on välillä pesty painepesurillakin.
Tosin laakerit menevät aikapitkälti uusiks.

Vettä kannattaa mieluiten välttää mahdollisimman paljon, mikäli siis kompura löytyy.

Millanen kilke pitää olla kompurassa kiinne, että sillä voi ilman seassa puhaltaa öljyä? Maali sumuttimella tulee varmaan liikaa öljyä?

Eiko lukemisen ymmärtäminen kunniaan... Ensin öljyllä kstelu ja sitten paineilmaa. Käteväähän olsi kyllä jos sitä sais siihen ilman sekaan, mutta onko tuo mahdollsita?
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: peitsamo - 18.09.10 - klo: 10.23
Jos polttisautojen puhdistamisesta puhutaan, niin minun resepti on alusta saakka ollut seuraava:

- auto pudistetaan paineilmalla aina ajon jälkeen. Etenkin jos rata on ollut kuiva en käytä WD40:stä tai muitakaan aineita, koska ne keräävät pölyn aikas tehokkaasti. Märällä ajettaessa tilanne on toinen.

- Kun auto alkaa olla reilumassa savessa, nyppään moottorin ja sähköt irti ja vetelen reilusti painepesurilla kaikki skeidat pois. Heti perään laakereiden ja muiden liikkuvien osien rasvaus WD40:llä, ennen kuin vesi kuivuu kokonaan. ja sen perään kuivaus (esim. paineilmalla).

Toistaiseksi ei ole ollut yhtään laakeriongelmaa tämän takia.-kopkop-

Puhdistamiseen, moottorin ja sähköjen irroitus-kiinnitys mukaanlukien menee reilu puoli tuntia, joten ei se kummoinen urakka ole, kyse on enemmänkin viitseliäisyydestä.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: OV - 18.09.10 - klo: 11.06
Huomasinkin tossa juuri, että mulla on purkki jotain monitoimi crc:tä mistä öljy tulee suihkeena ulos eli todella helppo sumutella auto läpi. Sitten paineilmaa perään. Kylä lähtee sanoo... Jopa tollasella markan einhellvettenin kompuralla.

Tosin sitä sais puhallella ainakin tolla kompuralla aika kauan, jos haluaa öjyn pinnasta pois. Nyt autot poikkeuksetta jää enemmän tai vähemmän öljysiksi. Eipä tuo nyt haittaa, mutta kuten yllä oleva sanoin niin kuivalla olisi p****a täynnä taas kaikki pinnat.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: PMi - 18.09.10 - klo: 16.55
Polttispuolella tuommoinen keskustelu aiheesta: http://rc10.fi/index.php?topic=46794.0
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: Duster1 - 18.09.10 - klo: 20.54
Just tuli testattua joutavaa ???ruiskua.
On kyllä ihan huippu puhdistella likaista autoa. Sehän on kuin painepesuri pienoiskoossa.
Eikun lämmintä vettä säiliöön ja pesemään.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm

Varmaan yhtä hyvä puhdistaa normi maaliruiskulla.
Lämmin vesi + paineilma on kyllä hyvä yhdistelmä.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: Daworder - 16.12.10 - klo: 22.03
Nyt tuli prf turbo oil aines postitse ja heti piti kokeilla kaverin vanhassa sähkärissä miten toimii.. Autossa ei ole mitään suojauksia eikä sillä ole voinut pahemmin talvella ajaa koska on kärvähdelly vähän välii kun on edes lunta tai vettä nähnyt.

tämä aineshan on siis  erikoisjalostettua mineraaliöljyä vaativaan voiteluun
"happeutumista ja ruostumista estävä ja voimakkaasti vettähylkivä voitelu öljy, voitelee ja suojaa vaijerit,ketjut lukot sekä myös atk video ym. elektronisten laitteiden mekaaniset osat"

tätä ruiskuteltiin auto täyteen ja silmin huomas miten jokaiselle pinnalle muodostui ohut öljymäinen kerros.. no pitihän siihen sit vettä kaataa suoraan mutta öljy ei huhutoutunut pois vaan liukas pinta säilyi joka hylki selkeesti vettä. metalliosille kävi samaten vesi ei ollut edes päässyt kosketuksiin yhdenkään metalliosan kanssa vaan sama ohut öljyinen kerros oli myös niissä säilynyt. varisteltiin vesi pois ja auto ajoon joka toimi täydellisesti myös pihalla :)

joten itse käytän jatkossa tätä tulevassa autossani ja voin kyllä suositella :D
ja ei, ei ole vaseliinimaista töhnää joka jää käsiin kiinni :P
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: seeveerii - 16.12.10 - klo: 22.36
Nyt tuli prf turbo oil aines postitse ja heti piti kokeilla kaverin vanhassa sähkärissä miten toimii.. Autossa ei ole mitään suojauksia eikä sillä ole voinut pahemmin talvella ajaa koska on kärvähdelly vähän välii kun on edes lunta tai vettä nähnyt.

tämä aineshan on siis  erikoisjalostettua mineraaliöljyä vaativaan voiteluun
"happeutumista ja ruostumista estävä ja voimakkaasti vettähylkivä voitelu öljy, voitelee ja suojaa vaijerit,ketjut lukot sekä myös atk video ym. elektronisten laitteiden mekaaniset osat"

tätä ruiskuteltiin auto täyteen ja silmin huomas miten jokaiselle pinnalle muodostui ohut öljymäinen kerros.. no pitihän siihen sit vettä kaataa suoraan mutta öljy ei huhutoutunut pois vaan liukas pinta säilyi joka hylki selkeesti vettä. metalliosille kävi samaten vesi ei ollut edes päässyt kosketuksiin yhdenkään metalliosan kanssa vaan sama ohut öljyinen kerros oli myös niissä säilynyt. varisteltiin vesi pois ja auto ajoon joka toimi täydellisesti myös pihalla :)

joten itse käytän jatkossa tätä tulevassa autossani ja voin kyllä suositella :D
ja ei, ei ole vaseliinimaista töhnää joka jää käsiin kiinni :P


Mistäs tilasit??? Onko tätä: http://sahkokaluste.fi/product/2169/prf-turbo-oil-220ccm-prf-290220
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: Daworder - 16.12.10 - klo: 23.01
Juuri samainen puteli on, yllättävän pieni pullo kun sen paketista nosti mutta ihan on hintansa väärtti vaiks kaipa tuolla wd40 pärjäis mutta sen verran kallis auto että kai sitä pari ylimäärästä euroo sit uhraa voiteluunkin :)
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: Penguin - 17.12.10 - klo: 00.12
Näiden voiteluaineiden, kuten wd40, kanssa on vaara, että niillä huuhtoo esim. laakereista rasvat pois, jolloin tilanne vain pahenee.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: Daworder - 17.12.10 - klo: 01.35
mistä kohtia noita laakereita autosta löytyy? tietäis sit vähän seurailla
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: tturku - 17.12.10 - klo: 08.36
normaalisti kaikilta liikkuvilta akseleilta. Eli voimansiirrossa ja pyörän navoissa.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: Daworder - 17.12.10 - klo: 11.19
niin eiks noi pyörän navat ruostu jos kosteutta pääsee sisään eikä kuivaa tai muutavastaavaa? mietin että rasvaushan noihin on kuitenkin hyvä tehdä? wd40 varmaan "pesee" tehokkaasti pois hyödyllisetkin rasvat siks en mielellään sitä käyttäisi. toiv tilanne ei sama tämän mineraali öljyn kanssa, pitäs varmaan testata miten vaikuttaa
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: CluBBaH - 21.12.10 - klo: 23.26
niin eiks noi pyörän navat ruostu jos kosteutta pääsee sisään eikä kuivaa tai muutavastaavaa? mietin että rasvaushan noihin on kuitenkin hyvä tehdä? wd40 varmaan "pesee" tehokkaasti pois hyödyllisetkin rasvat siks en mielellään sitä käyttäisi. toiv tilanne ei sama tämän mineraali öljyn kanssa, pitäs varmaan testata miten vaikuttaa

wd-40 ei oo mikään rasvanpoistaja vaan voiteluun ja irroitukseen tarkoitettu öljy joka sattuu irrottamaan likaa aika tehokkaasti.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: kallekaahari - 22.12.10 - klo: 16.54
Milläköhän sais pillin puhtaaks siihen kiinni palaneesta mudasta ym pastasta.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: pylvis - 22.12.10 - klo: 17.10
Milläköhän sais pillin puhtaaks siihen kiinni palaneesta mudasta ym pastasta.


Osta kaupasta pata pata karhuntassuja.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: Joel - 25.07.11 - klo: 15.31
Herätellään vähän topiikkia
Eli jos ei ole isoa 200l/min tuottavaa kompuraa jota voisi käyttää invertterillä 1:1 autossa, koska ne vie yli 1000W. Niin jaksaako http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=163205030 (http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=163205030) tämä kompura puhaltaa tarpeeksi paineilmaa edes vähän aikaa, että sais putsattuu rc auton. On siinä kumminkin 68l/min, max 3,2 baaria ja vie vain 50W.  :roll:
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: JiiVee - 25.07.11 - klo: 23.00
Paine on niin mitätön että ei kyllä taida mitään tulla.

Irtopölyt ehkä lähtee.
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: kallekaahari - 25.07.11 - klo: 23.30
Kiinnostaa itseänikin, millä voimalla se lika sitten lähtee? Rautakaupoissa on näkynyt alle 100e kompuroita, joissa baareja 6 ja maksimipaine 10 bar. Ja mitä tuo maksimipaine meinaa, jos tuo ns työpaine on 6 bar?
Otsikko: Vs: Autojen pesu
Kirjoitti: pijokela - 25.07.11 - klo: 23.35
Kiinnostaa itseänikin, millä voimalla se lika sitten lähtee? Rautakaupoissa on näkynyt alle 100e kompuroita, joissa baareja 6 ja maksimipaine 10 bar. Ja mitä tuo maksimipaine meinaa, jos tuo ns työpaine on 6 bar?
No, runkonaulain toimii 8 baarin paineella ja se on se mitä noista rautakaupan laitteista saa yleensä ulos. Itse ostin maailman halvimman rautakauppakompuran muistaakseni 80 eurolla ja se toimii ihan hyvin. 6-8 baaria sieltä varmaan tulee... en nyt ihan hirveästi luottaisi siihen mittariin, joka sen kyljessä on.  :azn:

Koska se olli halpa ja pieni:
- saan nauttia 96dB pörinästä usein, kun pientä säiliötä ladataan.
- laite kuumenee aika nopeasti.
- paine heittelehtii aika paljon, koska astia on niin pieni.

Mutta sitä on mukava kantaa ja sen mukana tuli auton renkaiden täyttöön ja RC autojen putsaamiseen sopivat laitteet. Korien maalaamisessakin se on joten kuten mennyt halpismaaliruiskun kanssa. Suosittelen siis ostamaan halvimman mitä löytää.  :wink: