Pahoittelen jo etukäteen sitä, että varmaankaan kaikkiin kysymyksiin ei vastausta nopeasti tule. Tämä johtuu pelkästään siitä, että minulla ei ole nettiyhteyttä käytössä kuin koulussa.
Taustoista sen verran, että rengas vaihdetaan, koska CS-27 valmistus (joidenkin tietojen mukaan) on lopetettu / ollaan lopettamassa. Lajiryhmällä eikä minulla ole budjettia ostaa testirenkaita, joten rengasehdokkaat tulivat maahantuojilta. Alkujaan ehdokkaita on ollut kaikkaan 5, joista kolme on karsittu testien edetessä eri syistä pois.
Uusi rengas vs. CS-27
Koska CS-27 ei ole vaihtoehtona ensi kaudeksi, ei suorituskykyä ole siihen suoraa verrattu. Kuusankosken mattoradalla näillä kahdella jäljelle jääneellä testirenkailla ajettiin kuitenkin paremmat tulokset, mitä CS-27 renkailla on aikaisemmin ajettu. Ja tuntuma muiltakin radoilta on ollut se, että pitoa on molemmissa renkaissa enemmän kuin CS-27.
A vs. B nopeusero
Tuo mainittu 0,1 - 0,2 s/kierros on siis Kuusankosken mattoradalta missä nopeimmat kierrosajat n. 13,3 s. Tämä siis suuruusluokkana renkaiden välisestä nopeuserosta.
A ja B laadusta
Laatuasiat ovat tärkeitä ja näistä on keskusteltu maahantuojien kanssa. Testirenkaita on niin vähän, että niiden perusteella me emme voi todeta hirveän vakuuttavasti laatueroista mitään. Nyt jäljellä olevilla vaihtoehdoilla ei laatuongelmia miedän testeissä esiintynyt. A:n ja B:n valmistajat ovat kuitenkin tunnettuja ja hyväksi monissa paikoissa todettuja, että renkaiden latuun pitäisi pystyä luottamaan.
Testiratojen pito-olosuhteet
Renkaita on testattu ulkoradoilla ilman pidotusta ja pidotuksen kanssa sekä matolla hyväpitoisilla matoilla. Koska kyseessä on kisarenkaat on mielestäni tärkeintä, että renkaat toimivat hyvin nimenomaan kisaolosuhteissa. Usein huonopitoisella radalla hyvin toimiva rengas ei välttämättä toimi hyvin kovapitoisella radalla. Siksi mielestäni tärkeintä on toimivuus kilpailutilanteessa. Testirenkaiden ja ajan vähäisyyden vuoksi sen suurempaa testaamista liukkailla matoilla ei ole suoritettu. Tuntuma on kuitenkin se, että nämä renkaat toimivat myös liukkaalla radalla paremmin kuin CS-27. Pidon kasvaessa ero testirenkaiden ja CS-27 välillä pienenee.