Niin kauan kun kisat ajetaan kiinteillä radoilla, rata ei ole koskaan kaikille sama. Treenimäärät vaikuttaa jne.
Mutta kun asia käännetään toisinpäin, se toimii myös porkkanana paikallisille kuskeille kiitoksena kisojen järjestämisestä. Kotikisaa tuskin on monella enempää kuin kaksi kaudessa. Eli näin tilanne vain on eikä se siitä muutu ellei ajeta jotain hiekkakenttä kisoja.
Itse olen aiemminki maininnut ja sanon taas, mutta toivoisin näkeväni tilanteen, jossa ns. arvokisoja ajettaisiin myös noissa uusissa luokissa kuten M-8e ja SC tyyliin "kerrastapoikki SM", jolloin usealla ois mahdollisuus osallistua kisaan. SM-arvoa vaan on vaikea saada uusille luokille käsittääkseni. Tosiasia kuitenkin on, että kovimpia kuskeja ei saa paikalle, ennenkuin kisalla on jokin lisäarvo, SM-titteli tai jokin muu, mikä?
Eikä kisan tarvitsisi olla SM-kisa, kunhan sen arvoa sais jollain pönkitettyä niin, että muutkin kuin paikalliset olisivat paikalla.
Ajetaanhan rataluokissa yleisesti arvostetut kisat muina kuin EM tai MM kisoina (IIC, Snowbirds, ETS, LRP masters, DHI-CUP) jne.
Ongelmaksi muodostuu vain vapaiden viikonloppujen määrä.