Kirjoittaja Aihe: KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA  (Luettu 31865 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #60 : 14.01.07 - klo: 12.22 »
Ja toi 30s alkaa silloin kun kaikki on viivalla!, paitsi jos jollain menee joku rikki, ta ne on vaihtamassa esim tulppaa
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Mika R

  • Vieras
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #61 : 14.01.07 - klo: 13.54 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Ja oppii ainakin ajamaan ku ei jaksa kokoajan nostaa itse! Ajattelin aina: MIKS MUN PITÄÄ KAATAA?? Enkä: EI TÄNNE KANNATA TULLA KU JOUTUU NOSTAA!


JUURI NÄIN! Ei nostajat ole sitä varten että ollaan pitämässä autoja pystyssä kun ajetaan vaan kolaritilanteita tai vastaavia varten jossa tilanne sitä vaatii

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #62 : 14.01.07 - klo: 13.54 »
Tässä vielä rautalangasta:
Lainaus käyttäjältä: "JQ"

3min: "Autot radalle, lämmittely alkaa!"
1min: "Yksi minuutti, autot varikolle"

Autot ajavat varikolle ja mekkari JÄÄ OMALLE PAIKALLEEN! Kuuluttaja ODOTTAA että KAIKKI ovat ajaneet varikolle.
"Autot viivalle"

Lippumies voisi tässä kohtaa olla varikkomuurin päässä ja käskyn tultua lähteä "vetämään" mekaanikot paikalleen. Kun Lippumies on paikalla nousee lippu ylös ja kuulutus:  
Lainaus käyttäjältä: "JQ"

"30s lähtöön!.............10-9-8-7-6-5-4-3- autot maahan..........."

Tässä kohtaa kukaan ei enää ryntäile varikolta pääsuoralle. Ne mekaanikot ketkä ei tiedä paikkaansa aiheuttavat jo tarpeeksi sählinkiä.
Lainaus käyttäjältä: "JQ"

30s kohdalla ei enää saa ylittää lähtösuoraa. lähdetään varikolta muiden perään, tai odotetaan että lähtö tapahtuu ennenkuin mennään starttaamaan.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #63 : 14.01.07 - klo: 13.59 »
Tämän asenteen takia et koskaan ole pärjännyt, etkä koskaan tule pärjäämään. Ei millään pahalla. Mutta tämähän onkin vain hauskaa harrastamista sinulle ilman suurempia tavoitteita.

HUOM tämä on minulle niin rakas laji että kaikki se mitä saavutan on plussaa enkä minä ole etsimässä mitään muuta kuin hauskanpitoa eikä niinkään huippu sijoituksia kuten aikamonilla ja sitä paitsi en ole viinmeinen ollut moneen vuoteen kisoissa joten ei minulla nyt kovin huonosti ole kisat nyt kuitenkaan ole menneet.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #64 : 14.01.07 - klo: 19.47 »
Hyvä, että tuo LeMans lähtömenettely otettiin esille. Haluaisin, että tätä vieläkin tasmennettäisiin.

Tarkoittaako kolmen minuutin lämmittely sitä, että vasta kolmen minuutin päästä auton olisi oltava varikolla josta sitten mekkari vie auton viivalle (lippumiehen vetämänä), jonka jälkeen vasta tulee 30 sekunnin merkki? Vai tarkoitetaanko tuolla kolmen minuutin lämmittelyajalla, sitä että kolmen minuutin päästä on startti joten noin 2 min 20 sek paikkeilla on viimeistään tultava varikolle tankille ja odottamaan koska tulee merkki viedä auto viivalle.

Alkuerissähän on niin, että kun lämmittelyaika päättyy erä alkaa. Välissä ei ole mitään odotusaikoja.

Epämääräinen odotusaika, jos sitä on, olisi kaikkien etukäteen tiedettävä ja se on otettava myös aikatauluissa huomioon (jopa aikataulun laadintaohjelmassa).  Eikös se ole vähän niin, että jos joku ei ehdi lähtöön mukaan, hän myöhästyy.

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #65 : 14.01.07 - klo: 19.54 »
Lainaus käyttäjältä: "Aapeli"
Vai tarkoitetaanko tuolla kolmen minuutin lämmittelyajalla, sitä että kolmen minuutin päästä on startti joten noin 2 min 20 sek paikkeilla on viimeistään tultava varikolle tankille ja odottamaan koska tulee merkki viedä auto viivalle.


Tarkoittaa juuri sitä.
Toivottavasti toi tapahtuu ensi kesän karkeloissa,tuo paljon selkeyttä lähtöihin fiinaaleissa!!
The

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #66 : 14.01.07 - klo: 22.22 »
Lainaus käyttäjältä: "Team PSR"
Karmein näkemäni nostosuoritus on Turusta: Hoke oli pääsuoran jälkeisessä hyppyrissä nostajana. Ensimmäisen nyppylän takaosaan kaatui auto. Hoke rivakasti sitä nostamaan, kumartui ja samalla viuhahti ensimmäinen auto ohimon vierestä. Hoke reippaasti seisaalleen ja esittämään käärmetanssia, kun loput 4 autoa vilahteli ilmassa etu- ja takapuolelta ohitse. Syy: nostopaikalta kun siirtyi nostamaan hyppyrin takaosaan kaatunutta autoa ei enää nähnyt pääsuoran loppukaarretta, jotta voisi olla varma, ettei siellä ole jo seuraavat 5 autoa ilmassa. Samanlaisia paikkoja on muillakin radoilla, joten ei tässä turkulaisia mollata.


Pakko hieman tarkentaa...
Auto joka lensi läheltä, hyppäsi erittäin pahasti hyppyristä ohi.
Hetikohta tämän tapahtuman jälkeen oli kalle tulilinjalla... Yhtäkkiä oli jo katsojillakin turvallisuuden kanssa ongelmia kun mäjähti auto aidan päälle. Ja jonossa alko autoja lennellä metritolkulla radasta ohi.

Muistan tilanteen mihin viittasit minun kohdallani tapahtuneen.
Se oli joku ensinmäisten nousujen startti.

Yksi auto kaatui aivan radan reunalle... Meinasin lähteä nostamaan kun huomasinkin että auto lentää hyppyristä vinoon ja lähes suoraan kohti.
No tämähän olikin yksi ketjureaktio ja pitihän sieltä perässä alkaa muidenkin roiskia autojaan ohi radan.

Ainoastaan tämä ensinmäinen auto meni kohtalaisen läheltä ja onneksi katsoin että perässä tulee jono. Tämä letka ei kylläkään ollut niin lähellä että olisin joutunut edes evääni liikauttamaan... Näistäkin taisi ainakin 3 autoa jäädä katolleen.

Samaisella paikalla tapahtui myös sitä että kun joku hyppäsi ohi radan ja jäi renkailleen niin eiku kaasu pohjaan ja toivotaan että auto pulpahtaa jostain radalle... Näitä sai väistellä vähänväliä.
Eikö kukaan näistä tosiaan tajunnut että jos ei autoa näe niin sillon odotetaan että se askeleen päässä oleva nostaja joka on jo menossa auttamaan, nostaa auton radalle.

Imatralla joku jopa veti kaasupohjassa meikäläisen jalkojen välistä...
Olin nostopaikallani ja kuski sipas reilusti ohi radan... Eiku urku levälleen ja kohti nostajaa. Oikaisi tässä samalla yhden mutkan.
Vaaransi nostaan sekä oikaisi reilusti.
Minä sain pienemmästä vastaavanlaisesta oikaisusta Ulvilassa stopparin, vaikka auto veti hyndän jälkeen kärrynpyörällä vain mutkan suoraksi.
En siis edes ajanut vaan auto keri. Tässä tapahtumassa jopa hävisin aikaa joten koin homman olevan selvä enkä saa rangaistusta... No mutta ei... tietenkin stoppari.
Mutta eihän tietenkään voida antaa mitään stopparia kuskille joka ei edes yrittänyt olla oikaisematta, ja ajaa tosiaan reilusti radan sivussa olevan nostajan jalkojen välistä niin kovaa kuin autolla pääsee...
Prrrkleen vatipää... Helv ku en ehtiny siinä hätkähdyksessä katsomaan kuka se oli.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #67 : 14.01.07 - klo: 22.52 »
Tuohon startin häsläykseen liittyen.

Tämä häröily on pahasti lisääntynyt varsinkin sen jälkeen kun keksittiin että radalla on oikominen kielletty tilanteesta riippumatta.

Kun katsellaan kuinka kauan kestää kierroksen kiertäminen nätisti ajamalla niin tähän menee monella radalla hyvinkin lähelle minuutti.
Et siis ehdi varikolle ajoissa mikäli olet juuri minuutti kuulutuksen kohdalla ajamassa pääsuoraa. Joku varmaan ajattelee että no harvinaistahan tuo... Eipäs vaan olekkaan... jopa erittäinkin yleistä että se homma menee näin.
Huom... monilla radoilla nopein läppi kestää 45-50 sekuntia...
Tämä siis se nopein läppi.
Eipä ole montaa sekuntia aikaa olla viivalla kun otetaan vielä huomioon missä vaiheessa ei saa enää radalla juoksennella.
on siis pakko ajaa suoraan omalle lähtöpaikalle.

Mikäli siis tosiaan ensivuonnakin pidetään kiinni tästä naurettavasta oikomis säännöstä niin silloin tarvitaan nimenomaan säännöksi se että kaikki autot odotetaan varikolle ja tästä lähtee 30 sekuntia aikaa startin tapahtumiseen.
En edelleenkään ymmärrä mistä ihmeestä tuo oikomis sääntö on edes peräisin.
Kuulin selitykseksi että näin tapahtuu maailmalla ja se on EFRA sääntö.
Voi voi... Näin kun ei vaan tapahdu maailmalla ja jopa EM kisoissa näkyi oikomista juurikin siinä vaiheessa kun huudettiin minuutti.
Aika vähän kuitenkin, koska ei tosiaan ollut sitä hirveää kiirettä varikolle tuon odottamisen takia.
(myös MM kisoissa oli tällaisessa tilanteessa oikominen sallittu... joo ei EFRA säännöt, mutta mainitsenpa kuitenkin)

EM kisoissa homma tosiaan pelas esimerkillisellä tavalla.
Suomessakin lähdöt saadaan jälleen sujumaan kun otetaan se naurettava oikomis sääntö pois ja otetaan vieläpä käytännöksi juuri tuo Josen mainitsema odotus.
+ että porukka palauttaa taas mieleen mistä sen starttiruudun numeron tietää mekatessa...
No siinähän se on hyvinkin selkeesti korissa esillä... Saman numeron kun etsii lähtöalueelta niin se on se oikea paikka... Ei tämän vaikeampaa.
Uskomatonta että itsekin kisaa ajavat kuskit ovat niitä jotka ovat mekkaamassa... silti on epäselvää mistä se mekattava hemmo starttaa...
Kästittämätöntä.

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #68 : 14.01.07 - klo: 22.54 »
Lainaus

30s kohdalla ei enää saa ylittää lähtösuoraa. lähdetään varikolta muiden perään, tai odotetaan että lähtö tapahtuu ennenkuin mennään starttaamaan.


Hyvä idea. Rauhottaa varmaan lähtöä, vähentää juoksentelua. Sulkuaika olisi ehkä parempi olla siinä 15 sek kohdalla, jolloin lippu menee vaakaan.

Eli onko lähdön aikataulu siis seuraava

3 min :lämmittely alkaa, kuulutetaan
1 min :lähtöön kuulutetaan
45 sek : kaikkien olisi syytä olla palannut varikolle tankkaukseen
45 sek : autot pyydetään viivalle
30 sek : llippu ylös
15 sek : lippu vaakaan, radan ylityskielto
5 sek : lippu alas, kädet irti autosta
0 sek : lähtö

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #69 : 14.01.07 - klo: 23.09 »
Lainaus käyttäjältä: "Aapeli"
3 min :lämmittely alkaa, kuulutetaan
1 min :lähtöön kuulutetaan
45 sek : kaikkien olisi syytä olla palannut varikolle tankkaukseen
45 sek : autot pyydetään viivalle
30 sek : llippu ylös
15 sek : lippu vaakaan, radan ylityskielto
5 sek : lippu alas, kädet irti autosta
0 sek : lähtö


Tuo kaava näyttää erittäinkin hyvältä...
Ainut ongelma vaan on se mistä ylempänä mainitsen...

Tämä naurettava keksintö että SM kisoissa ei saa radalla oikaista.

Nopea kierros kestää noin 50 sekuntia...
Kuulutetaan minuutti... Varikolle kestää siis nätisti ajaen 1- jopa yli 60 sekuntia riippuen siitä missä kohtaa satut sillä kuulutuksen hetkellä olemaan.

Tätä ei näyttänyt ymmärtävän millään herrat jotka ilmoittivat että tämä on sääntö mitä noudatetaan 2006 vuoden SM kilpailuissa...
Eikä mennyt jakeluun vaikka kuinka yritti asiaa selventää.

Selityksinä tuli kaikenlaista... yksi oli "onhan mekaanikolla sekkari joten se on hänen huolensa pitää huoli siitä milloin kuski otetaan varikolle..."
Muuten hyvä, mutta aina kun on sekkarin laittanut pyörimään on saanut huomata kuinka on se lämmittely näköjään alkanut sitten väärään aikaan, tai minuutti huudetaan väärään aikaan.

Jokainen hiemankaan päättelykykyä omaava tajuaa että tässä on ongelmallinen yhtälö joka aiheuttaa hirveän härdelin juuri ennen starttia.
Saati jos olet aloitteleva kisaaja jolla ei tämä rutiini ole vielä täysin hallussa, tai tilanne tulee eteen jopa ekaa kertaa.

Oikaisusääntö siis ehdottomasti pois.
Se ei ole koskaan aiheuttanut mitään ongelmia, eikä tätä oikaisusääntöä TODELLAKAAN ole nähty edes EM/MM kisoissakaan.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #70 : 14.01.07 - klo: 23.09 »
Näin vanhana ei ole mennyt viellä läpi se että mikä siinä on että ei voida oikaista 3min aikana jos sen tekee todella järkevästi ja muita huomioon ottaen.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #71 : 14.01.07 - klo: 23.12 »
sitä saa kysyä kisanjärjestäjiltä ja kisan valvojalta tulevana kautena mikäli näin on edelleen...toivottavasti ei!!
The

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #72 : 14.01.07 - klo: 23.20 »
Jos oikaisukieltoa lämmittelyssä ei saada purettua, auttaisko jos kuulutus tulisi aikaisemmin

3 min : lämmittely alkaa, kuulutetaan
2 min : lähtöön 2 min kuulutetaan, kehoitus palata varikolle
45 sek : kaikkien olisi syytä olla palannut varikolle tankkaukseen
45 sek : autot pyydetään viivalle
30 sek : lippu ylös
15 sek : lippu vaakaan, radan ylityskielto
5 sek : lippu alas, kädet irti autosta
0 sek : lähtö

Se odotus on hmmm epämääräinen. Jos jollain menee pahasti mäkeen, kuinka kauan odotetaan, tai ketä odotetaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #73 : 14.01.07 - klo: 23.25 »
Se kuulema aiheuttaa vaaratilanteita ja oikaisemalla toisen eteen voi jopa pilata toisen kisan...

No jumankauta kun jokainenhan siellä ajaa vaan lämmittelyä ja kun minuutti kuulutetaan niin kaikki lähtee samantien varikolle.
Riippuen missä kohtaa rataa on, on muutama joutunut oikaisemaan.
Ja voi hyvät päättäjät... Edelleenkin kyseessä on lämmittely... ei silloin kisata sijoituksista ja puristeta mahdollisimman kovaa...

Yksi sääntö joka on aiheuttanut hirveää härdeliä niin lämmittelyn alussa kuin myös startin tapahtumista ennen.
Näinhän siinä käy kun sääntöjä ladellaan ilman sen suurempaa ajattelua tai edes pientä keskustelua kuljettajien kanssa.

Mikäli asiasta olisi tehty edes pieni äänestys niin kyseistä sääntöä ei olisi missään nimessä otettu käyttöön.

Nyt se otettiin koska jollain on pompannut mieleen että EFRA säännöt sanovat näin.

Eipä vaan näytä sanovan koska tätä ei EFRA alaisisessa EM kisassa edes noudatettu, vaan jopa käskettiin ajamaan alkuerän jälkeen pääsuoran vieressä olevaa nurmikkoa pitkin vastakkaiseen ajosuuntaan...

Radalta kun oli poistuttava välittömästi kun kuulutettiin että olet saapunut maaliin.
Siellä kun saattaa olla montakin kuljettajaa vielä ajamassa aikaansa.
Mutta ei... suomessa täytyy jatkaa matkaansa radalla ja näin saattaa jopa pilata monien erän.
Ja tätä on todellakin tapahtunut usein.
Osaltaan tähän on myös vaikuttanut se että ei ole aina ollut kuulutusta siitä kuka on tullut maaliin, joten kaikki kuvittelevat edelleen ajavansa aikaansa, vaikka saattaa olla jo tullut maaliin... toisinkuin moni muu.

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #74 : 15.01.07 - klo: 07.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Aapeli"

Se odotus on hmmm epämääräinen. Jos jollain menee pahasti mäkeen, kuinka kauan odotetaan, tai ketä odotetaan.


Siinäpä se. Ei mielestäni voida lähteä odottomaan. Ei ole tasaväkistä; Toinen finaali voi olla ajallaan toista odotetaan 30sek. Joku saa autonsa ajokuntoon tässä ajassa ja toisessa finaalissa lähdetään aikasemmin liikenteeseen ja joku jää varikolle. 2.30sek autot viivalle. Monella radalla tämä tarkoittaa kahtakierrosta rauhallisesti. Kolmea ei voi ajaa millään....

Finaaleissa jossa on paljon aloittelevia kuskeja voidaan mielestäni kuitenkin odottaa muutama sekuntti että saadaan kuskeja mukaan. Muistelen muutamaa Cup kisaa, jossa torvi olisi soinut tyhjälle pääsuoralle jos oltaisiin menty "aikataulussa".

toi 15sek sulkuaika on mielestäni liian lyhyt. Jos tässä kohtaa juostaan vielä niin härdelliksi se menee. kuitankin kestää ennenkuin mekkari läytää paikkansa ja 10 sek päästä pitäisi olla autot jo maassa.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #75 : 15.01.07 - klo: 08.48 »
EI WITTU! EI TÄÄ OO NIIN VAIKEETA!  8)

Lukekaa mitä kirjoitin. LIsäys siihen: "1 min, autot varikolle" Autot eivät saa enää ajaa varikon ohi, pakko tulla varikolle. Näin torsteimmatkin ehtii minuutissa varikolle. Oikominen on sallittua, niin silloin ehtii jopa säätää pannua tai muuta sellaista ennen lähtöä. Sit ku kaikki on varikolla, lippumies lähtee varikon päästä viivalle ja muut seuraa.

Tossa se on älkää nyt alkako soveltaa ku on niin helppo juttu.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #76 : 15.01.07 - klo: 08.52 »
Tässä ei odoteta torsteja jotka mekkaa autoa vaan kuljettajia jotka palaavat varikolle lämmittelystä. Lippumies voi mennä suoran alkuun 1min kohdalla ja ohjata autot varikolle seisomalla suoralla lippu alhaalla.  Kuulutuksesta menee maks 1min niin kaikki on varikolla.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #77 : 15.01.07 - klo: 10.02 »
Täällähän on väännetty poissa ollessa.

Tuomas ajelee jollain autolla ensi kaudella. Kopan väritys on vasta sovittu.
Varmaan RB:n koneella, KoPropon servoilla ja Deganin renkailla.

Haluasin, että rivouksen ja nimittelyt jää pois radalta. Huutaa saa, koska homman saa ottaa tosissaan, mutta ajon jälkeen pitää palata ihmiseksi ja pystyä nauramaan sekä sopimaan asian, jos vastapuoli on sen vääräksi kokenut (huom vastapuoli). Tämähän on niin kivaa touhua, että Tuomaksen mummokin vietti koko finaalipäivän PM-kisoissa, kun ei malttanut lähteä pois. Hän oli kiinnostunut muidenkin ajosta kuin lapsenlapsensa. Finaalien lähdöt erityisen mielenkiintoisia kuulemma.

Meillä on kolmen ja puolen kauden ajot ajettu yhdellä uudella autolla ja kahdella käytetyllä. Varaosia toki kulunut. Vaikka tosissaan pojan kanssa tätä yritetään tehdä. Ajajakorokkeelta meidän teamissä pitää aina tulla hyvillä mielin pois. Jos ei - niin kamat kasaan ja pois paikalta ilmaa pilaamasta. Pitää kuitenkin muistaa, että pikkuautolla tässä vaan rinkiä kierretään.

Innokkaina odotamme ekan kisan ekaa aika-ajoa.

Ja pari ehdotusta ensi kaudelle:
 - uudelle kuskille kummikuski vanhoista ekaan kisaan. Vanha kuski vain jutustelullaan auttaa alentamaan kynnystä tulla kisoihin + toivotetaan "yhteisöön" tervetulleeksi.
 - ajajakorokkeelle painonappi kaiteeseen, jota voi painaa kun auto on selällään ja nostaja ei sitä huomaa. Painonapilla joku ääni efekti radalle nostajien huomion herättämiseksi. Sitä ääntä olisi varikollakin kiva kuunnella ja frekvenssille nauraa.

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #78 : 15.01.07 - klo: 11.50 »
EI WITTU OISIT HETI SANONUT!!  :mrgreen:

Lainaus käyttäjältä: "JQ"
LIsäys siihen: "1 min, autot varikolle" Autot eivät saa enää ajaa varikon ohi, pakko tulla varikolle. Näin torsteimmatkin ehtii minuutissa varikolle.


Varmistukseksi lippumies ohjaa varikonsisääntulossa autot varikolle. Uudet ja jännittyneimmät kuljettajat eivät kuitenkaan kuulutusta noteeraa.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #79 : 15.01.07 - klo: 12.03 »
Kaipa sitä pitää oma tikku kasaan myös kantaa...

Itse tulee ensi kausi hyvin todennäiköisesti ajettua Hyper 8:lla mutta pidätän oikeuden vaihtaa takaisin Xrayn kilpuriin ;) Mottina takuuvarman O.S. . Kiikarissa on myös testata yhtä Italialaismekkiä mitä minulla ei ole vielä ole ollutkaan. Servot ja radio Futaba, modulit vaihtunee Spektrum PRO settiin...    ...löpönä sitä mitä nyt sattuu saamaa, O'Donnel olis kova juttu mutta saatavuus arveluttaa, onneksi paikallisesta saa Byronia edullisesti.

Haaveilen myös josko ens kaudella olisi mahis ostaa pari muun merkin kilpuria ihan testimielessä (Losi ja HN) ja ihan oikeasti kokeilla mikä niistä sopii lapaseen. (Tuskin mikään mutta kivaa se silti on ;) )

Kävisikö seuraava "ohje" nosto-ohjeeksi?

Ohjeita nostajalle

Jos et pysty suorittamaan nostovelvollisuuttasi sinun on ITSE hankittava  sijainen. Nostovelvollisuutesi ALKAA välittömästi ajovuorosi jälkeen, ellei toisin mainita (finaalit), Kuljet siis suoraan ajajakorokkeelta nostopaikalle

[Mekaanikko kyllä hoitaa sen kilpurin katsatukseen/varikolle]

Nostoalueesi on rataosuus joka alkaa kuvitteellisesta puolivälistä sinua edeltävästä nostajasta ja päättyy noin puoleen väliin sinusta seuraavaan. Tehtävänäsi on valvoa vain ko. rataosuutta ja nostaa tälle osuudelle pulaan joutuneet kilpurit.

Nostettavan kilpurin tunnistaa seuraavasti...
A: Se ei ole ajoradalla
B: Takertunut ratarakenteeseen tai toiseen kilpuriin
C: Ylösalaisin (tjms.)
D: Särkynyt, viallinen tai moottori sammunut

[Nostoapua kaipaavan kilpurin ei tarvitse siis olla nurinperin]

AUTO NOSTETAAN AINA AJORADALLE SITEN ETTÄ KEULA ON AJOSUUNTAAN, häiritsemättä muita radalla ajavia. Autoa ei tule koskaan nostaa hyppyrin eturinteeseen, mielummin takarinteeseen.


Viallinen tai sammunut kilpuri nostetaan ajoradalta turvalliseen paikkaan. Mekaanikon tehtävä on noutaa se sieltä. NOSTAJAN EI PIDÄ LÄHTEÄ VARIKOLLE KILPURIA KIIKUTTAMAAN. Nostaminen suoritetaan aina käsin.

[Mikään ei ole turhauttavampaa kuin se että nostaja nostaa kilpurin uudelleen nurin]

Nosto-ohje kuljettajalle, PAINA JARRUA. Kilpuri jonka renkaat pyörivät (moottorin pyörittämänä) ei tarvitse nostaa. Nostajan voi levittää kätensä auton yllä merkiksi kuljettajalle jotta painaisi jarrua. (Tiedän kokemuksesta että toimii), KULJETTAJA PAINAA KAASUA VASTA KUN NOSTAJA ON IRROITTANUT KILPURISTA

Nostajan varusteita:
- Suojakäsineet (pakolliset)
- Hengityssuojain
- Kuulosuojaimet
- Turvaliivi

- Vähintään 15v ikä (tämän ikäinen saa itsenäisesti kulkea moottoriajoneuvolla liikenteessä)

Matkapuhelin tulee jättää rata-alueen ulkopuolelle. Mielestäni nostaja ei tarvitse tuoliakaan alle 20min nostovuoroissa. Alkuerissä ehdottomasti ei tuolia. Nostajan tulee olla joko seisaaltaan tai polvillaan (vrt. Korkea polviasento). Maahan istuminen on ehdottomasti kielletty. Huomioi nostopaikkasi, seisominen saattaa haitata kuljettajien näkyvyyttä.

[Jos jokainen jaksaa kostean kelin kisoissa seistä sen vajaa 10min niin kyllä se onnistuu kuivalla kelilläkin]

Vinkkejä nostojalle.
Auto on kätevin nostaa siivestä tai siipitornista, olen myös nähnyt autoja nostettavan takarenkaasta.

Jos jokainen toimisi jotakuinkin noin niin ei niitä nostajia tarttis huudella...   ...(pointtina vielä että Turistikisoissa ei tartte nostajia huudella ja nostajat on aina paikoillaan ENNEN erän alkua jne.)

Niin joo tuli mieleen vielä sellainen että mikä estää kisajärjestäjää laittamasta KAHTA nostajaa samaan nostopaikkaan. Esim: Turussa voisi olla siinä ihan keskellä kaksi nostajaa (eri suuntiin).

Toki nostajat voi huudella toisilleen, "Hei! katos vähän jne."

Heittäkää joitain kommentteja...   (Tuskin tätä kukaan jaksaa edes lukea ;) )
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

  • Vieras
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #80 : 15.01.07 - klo: 13.10 »
Oikein hyvä ohje! Ruuvari takataskussa ei ole nostajalla pahitteeksi jos auto ei reagoi kuljettajan radioon ja huutaa täysillä, tällöin ruuvaria vauhtipyörään jos muu ei auta.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #81 : 15.01.07 - klo: 13.13 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
Oikein hyvä ohje! Ruuvari takataskussa ei ole nostajalla pahitteeksi jos auto ei reagoi kuljettajan radioon ja huutaa täysillä, tällöin ruuvaria vauhtipyörään jos muu ei auta.


Tossun syrjä vauhtipyörään on tehokkaampi, tuskin kukaan baanalla pyhäkengissä on...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

  • Vieras
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #82 : 15.01.07 - klo: 13.15 »
Onhan se mut joskus ruuvari toimii paremmin. No se oli vain ehdotus
Mutta siis ensisijaisesti tossua ja jos ei millään onnistu, auto käteen ja ruuvaria peliin.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #83 : 15.01.07 - klo: 13.49 »
Joo, ja sit sä kaadut ja puhkaset toisen kiveksen.....Vois olla sakset kans mukana niin vois tavittaessa leikellä koria jos se väpättää.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #84 : 15.01.07 - klo: 13.54 »
Ehkä kaikista tärkein asia:

Miten saada nostajia semiin/finaaliin. Pari pointtia:

1. Kisapaikalta EI lähdetä ennenkuin päivä on ohi. Ajatelkaa, joku putoaa semissä pois ja lähtee kotiin, mitä jos oliskin päässy finaaliin? En usko että olisi ollut yhtä kiire!

Tämän estämiseksi voisi tehdä jonkun säännön, vaikka että pudonneiden autot luovutetaan katsastuksesta vasta seuraavan finaalin jälkeen, mikä se nyt onkaan.

2. Nostovuoroon joutuu automaattisesti pudonneet kuljettajat. Jos meneekin mekkaamaan kaveria pitää nostopaikalle löytää sijainen.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #85 : 15.01.07 - klo: 14.01 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"


pudonneiden autot luovutetaan katsastuksesta vasta seuraavan finaalin jälkeen, mikä se nyt onkaan

Kannatetaan ja otetaan käytäntöön...

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #86 : 15.01.07 - klo: 14.13 »
Englannissa on nostajan ikäraja 12 V. Nostajalla on pakollinen neovärinen asu eli käytännössä liivi. Neoinvitationalissa oli myös järjestäjien toimesta sellaiset kumiset  hanskat, joilla auto pysy käsissä vähän huonommallakin otteella ja märällä. Taitaa Suomessa nähdä tuollaisia hanskoja pikimiehillä.

Miten olisi panttimaksu, vaikka 20 euroa, jonka saa kisan jälkeen takaisin. Nostetaan summaa ja katsotaan mihinkä raja pitää asettaa, jotta jengi jää kisan loppuun tai ainakin riittävän moni.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #87 : 15.01.07 - klo: 14.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
Oikein hyvä ohje! Ruuvari takataskussa ei ole nostajalla pahitteeksi jos auto ei reagoi kuljettajan radioon ja huutaa täysillä, tällöin ruuvaria vauhtipyörään jos muu ei auta.
Sen lisäksi että ruuvari takataskussa on erittäin vaarallinen, se ei todellakaan toimi yhtähyvin kuin sormi pakoputkeen.
Kengän kärkikin on jopa hankala saada niin hyvin vauhtipyörään että 40.000 jengaa minuutissa vinkuva kone siitä sammuu.

Huom... vastahan ehdotettiin niitä hanskoja pakolliseksi, eli ei pelkoa että polttaa sormensa.

Voin myäs kertoa että on erittäin tuskaisaa tarrata paljaalla kädellä tulikuumasta pakoputkesta...
Joo.. harvinaista että näin pääsee käymään, mutta se ei tarvii kuin sen yhden kerran kun joku survasee kaasua juuri kun olet tarraamassa autosta ja kori pääsee jostain kumman syystä siirtymään ja sormet lipsahtaa auton sisään.
Etu keski ja nimetön kärähti suurelle vesikellolle välittömästi.
Nosto oli hoidettava loppuun ja voin kertoa että kun nostovuoro oli kärsitty niin ei voinu ku kovaa vauhtia suunnistaa kohti kahvilaa ja jotain kylmää käteen...
Paloi niin hyvin että kädessä oli pidettävä kylmää kokoajan ;) ... No tämähän ei sinäänsä haitannut koska olin juuri suorittanut oman urakkani kyseisissä kisoissa.

Mika R

  • Vieras
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #88 : 15.01.07 - klo: 14.31 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Joo, ja sit sä kaadut ja puhkaset toisen kiveksen.....Vois olla sakset kans mukana niin vois tavittaessa leikellä koria jos se väpättää.


No otetaan tämä sitten niin ettei ajatuksia kaivata vaikka niitä pyydettiin. Parempi kai sitten on jättää ruuvarit varikolle ettei loukkaannuta.

edit: Hanskat on kyllä parempi ajatus tosiaankin. Joskus vaan ei meinaa millä sammua pakoputkesta mutta ehkä ei ollu hanskojakaan

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
KAUSI 2007 ON TODELLAKIN MIELENKIINTOINEN M8 LUOKASSA
« Vastaus #89 : 15.01.07 - klo: 15.13 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Ehkä kaikista tärkein asia:

Miten saada nostajia semiin/finaaliin. Pari pointtia:

1. Kisapaikalta EI lähdetä ennenkuin päivä on ohi. Ajatelkaa, joku putoaa semissä pois ja lähtee kotiin, mitä jos oliskin päässy finaaliin? En usko että olisi ollut yhtä kiire!

Tämän estämiseksi voisi tehdä jonkun säännön, vaikka että pudonneiden autot luovutetaan katsastuksesta vasta seuraavan finaalin jälkeen, mikä se nyt onkaan.

2. Nostovuoroon joutuu automaattisesti pudonneet kuljettajat. Jos meneekin mekkaamaan kaveria pitää nostopaikalle löytää sijainen.


+1, Itse olen ollut kaikissa kisoissa alusta loppuun huolimatta heikosta menestyksestä.

Hobao Cupissa voitaisiin nostovelvollisuuden laiminlyönnistä kurinpitona/peloitteena pitää sääntönä sellaista että seuraavaan kisaan mihin tulee PAIKALLE automaattisesti suljetaan pois. Eli laiminlyönnin saa kuitattua vain tulemalla paikalle seuraavaan kisaan johon ei voi osallistua...   ...raakaa mutta laittaa kyllä miettimään.

Toki tähänkin tarvitaan jonkin sortin tuomarointia tai sitten ns. "Tupakuria".
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |