Aikaisemmin stanuluokassa välitykset olivat juuri tuota sorttia mitä Axel mainitsi. Hiilikoneilla muistelen että jollain taisi olla jopa alle 3 välitys Hyvinkään baanalla.
Nykyiset stanukoneethan testattiin aikoinaan juuri vanhemmilla säätimillä (SPX / TC SPEC) ja näillä pidemmillä välityksillä, joilla silloin saatiin paras vauhti. Lämpenemistä ei esiintynyt. Nykyisistä listalla olevista stanukoneista muistelen, että CS valmistama kone saatiin parhaimmillaan 60 asteeseen kun ajettiin 13-14 minsaa putkeen lujaa kyytiä. Toinen listalla oleva SP kone, jossa siis on umpinainen kannu kävi vastaavan rääkin jälkeen 5 astetta kuumempana.
Mitä tulee sitten "vanhoihin 0-ennakkosäätimiin", niin sellaisia ei ole olemassa. Säätimestä riippuen vanhoissakin säätimissä on ennakko asetuksista riippuen. Eli siis ei ennakko ole mikään uusi juttu, vaan sitä on aina ollut tietyissä rajoin. Nyt sitä on vain ihan överiksi saakka. Eli jos halutaan varmistua siitä että ennakko on sama kaikissa autoissa, niin sitä ei voida tehdä iskemällä vain vanha LRP / GM / SP / Novak säädin autoon kiiinni.
Toki jos kilpailijalla on laiton auto, niin silloin se täytyy osoittaa katsastuksessa tms, mutta se että on selkeät säännöt niin asian valvominen on helpompaa. Se että säätimiä valvottaisiin vain silmämääräisesti ja nopeimmat sitten tarkistettaisiin pelkästään antaa kyllä etua hitaamman pään kuljettajille. Toki meillä nykyään katsastetaan kaikki autot ja mielestäni teknisen säännön pitää olla sellainen, että säätimen laillisuus voidaan todeta normaalin katsastuksen yhteydessä nopeasti, varmasti ja helposti.
Jos mietitään tuota silmämääräistä "tuomarointia", niin ensinnäkin tuomareilla on muutenkin tarpeeksi tekemistä kisojen aikana ja tuomaroinnin taso vaihtelee kisasta toiseen (valitettavasti). Lisäksi muutaman asteen ero on lähes mahdoton huomata johtuen välityksestä, ajotavasta, taidosta, linjoista jne.. Ja vaikka se ei mitään tajutonta etua annakaan, niin etu on silti etu ja tässä tapauksessa se olisi laiton etu.
Toki aina vaihtoehtona on ykstyyppisäädin. Tällä hetkellä muualla käytössä olevan "stock spec" säätimen saa moottorin hinnalla (60 euroa) tms, eli siis ei sekään investointina olisi niin paha ja helpottaisi kummasti koko palettia. Näissä säätimissä ei siis muutettavia asetuksia ennakon tms osalta, jolloin peli siis olisi kaikille sama ja myös helppo ym. seikkojen osalta.