Kysymys ei ole kisailumahollisuuden ja luokan järjestämisestä ainoastaan joillekin tietyille 20 hepulle, vaan sen potentiaalisen harrastajakunnan mukaanottamisesta, joka on loistanut poissaolollaan. Tarkoitan sillä ns. nuoria aikuisia, vanhempiakin aikuisia, junnujen pappoja, ehkä entisiä aktiiviharrastajia jne. Tästä porukasta ovat maailmalla syntyneet ne varsinaiset suuret massat, jotka ovat saaneet lajin (ja toivon mukaan monet kauppiaatkin) kukoistamaan.
Meillä taas on pidetty itsepintaisesti kiinni siitä, että rc-autoilu on ainoastaan junnujen, junnuina aloittaneiden tosiharrastajien, ja ammattimaisten kisaajien harrastus. Muut joutavat painua ...
Jostakin pitää alkaa. Tässä tapauksessa oikeanlaisia heppuja löytyy siis VAU:sta ja Tampereelta. Nääs. Jos tälle porukalle luodaan tilaisuus alkaa kisailla haluamassaan luokassa, on vain ajan kysymys, koska samanlaista ja samanhenkistä väkeä alkaa ilmaantua muuallekin.
Lohja-ilmiö on kuvaava: viime talven MN-10-sarjan osanottajista suuri osa tuli sieltä. He kaikki olivat rc-junnujen isäpappoja, jotka olivat jossakin vaiheessa kyllästyneet radan varrella notkumiseen, ja alkaneet itse ajamaan.
Toinen hyvä esimerkki ovat tamperelaiset. Nääs. Nuorekkaan työpaikan nuorekas porukka alkaa harrastaa omissa tiloissaan, ja on ymmärtääkseni nyt kehittymässä vaiheeseen, jossa lajin toiminta oman kerhon ulkopuolellakin alkaa kiinnostaa.
Kolmas esimerkki olkoon VAU:n Hiekkaharjun vasta-alkajakerho, joka keräsi ja synnytti sekä yksittäisiä "nuoria aikuisharrastajia", sellaisista muodostuneita työkaveriryhmiä, että isäpappa-junnu-cruisailijoita. Osa näistä ajaa nykyisin VAU:n Syndicate-luokassa, joka on VAU:n kerhokisojen suosituin.
Yritän siis sanoa, että Suomessa on olemassa harrastajapotentiaalia, jonka mukaantulo toisi lajillemme arvokkaan piristysruiskeen. Kun viimeaikaisia kisoihin osallistuneiden määriä katsotaan, niin tämä ruiske saisi tulla melko pian. Itse asiassa alan uskoa, että aidon Pro Stock-luokan luominen alkaa olla lajimme jatkuvuuden kannalta varsin tärkeä.