Kiitos.
Arvasin että sieltä tulee vastaus jonka jo tiesinkin.
Kovan tason turistikuski on tullut ja uskon vahvasti että kehitys on vielä pitkään nousujohteinen.
Joku päivä se iso arvokisamenestys vielä pamahtaa. Näin toivon.
Mun ainoa vastakarva tälle materiaalin vaihdolle sen mukaan mitä maailmalla on kisoja, on se että miten ihmeessä se olis oikeesti edes mahdollista???
Varsinkin siis palvella kaikkia kuskeja.
Nyt kyseessä on EOS sarja.
Mutta mites ne arvokisat?
MM kisat tosiaan ymmärtääkseni on tulossa turffille, vaikka ymmärtääkseni se on ollut jopa sääntöjä vastaan.
Rukattu sääntöjä tai sallitaan väliin tämä poikkeus... en tiedä tarkemmin.
Mutta mites EM ja taas seuraavat MM kisat...
Onkohan ne nyt sitten taas savella... Tai jopa betonilla kun polttis MM kisoissa oli betonirata päällystetty pienellä kerroksella savea josta muistaakseni kului betoni useilta paikoilta näkyviin... Joo okei eri luokka mutta eniveis.
Suomessa luulen että ainoastaan pksrca:lla olis realistisimmat mahdollisuudet toteuttaa pintojen vaihtaminen "muodin" mukaan.
Pienemmillä kerhoilla vaatis varmaankin aikamoisia ponnisteluita jo pelkästään talkooväen vähyyden takia.
Mutta siis... suurin osa sähkökrossista ja varsinkin sen arvokisoista ajetaan jokatapauksessa savella.
Eikös sillon kokonaiskuvaa katsoen se mahdollisimman lähellä saven antamaa pitoa oleva matsku ole just se mikä olis fiksuin vaihtoehto?
Kuten mainitsin niin lappeenrannan suunnalta kuului että alustan pito on hyvin lähellä saven tarjoamaa... Ja pito senkuin paranee mitä enemmän siinä ajetaan...
Mä nään ton pidemmällä kaavalla katsottuna niitä isoja kisoja silmälläpitäen parempana.
Ainiin mutta EOS.
No mutta se on nyt EOS ja kohta PM, EM, MM jne.
Pitääkö siis panostaa kausiluontosesti vai pidemmällä tähtäimellä juttuihin... Mun mielipide on pidempi tähtäin. Jokainen saa olla omaa mieltään ja luen mielelläni mielipiteitä ja perusteluja. Mutta en, valot päälle jne höyryymisiä.
Mun näkemys kesän EM kisan huikeesta menestyksestä keskimoottoriautoilla jne millä isojen poikien mielestä ei voinu ajaa kusettamatta, oli aikamoinen todiste siitä mitä meidän sisäkrossaamiset muutaman vuoden ajalta on tuonut tullessaan.
Siellä oli ihmetystä ties kenellä isolla nimellä ja suomen kaverit tokas... me reenataan pitkät talvet liukkailla sisäradoilla.
Okei... oliko lie tuuria että sattui olemaan kohtalaisen slippery savirata apuna, mutta mä haluan nähdä asian mielummin niin että on jätkät kehittyny kuljettajina niin huikeesti kun olosuhteet on ollu välillä hyvinkin hankalat että sillä säätö ja ajotaidolla muutama kaveri pyyhki monilla nimimiehillä lattiaa. Huimaa.
En osaa edes sanoin kuvailla mikä oli fiilis nähdä suomalaiset A finaalissa kolmen jätkän voimin tuupissa ja pari kaveria nelkussa.
Ja tän menestymisen jälkeen kutsut reedy raceen kutsuluokkaan maailman kovimpien jätkien seuraan.
Sanoinkuvaamattoman huikeeta.
Olisko se saavutettu treenaamalla huopamatolla nämä vuodet... uskallan väittää että aika kusessa olis kaikki ollu ruotsin radalla.
Okei se olis voinu olla sitten joku toinen kisa myöhemmin missä olis sama tapahtunu mutta eniveis. Ymmärtänette mun pointin.
Joskus aikanaan puhuttiin suomalaisista rallikuskeista että suomesta tulee kovia ukkoja jatkuvasti kun ovat tottuneet ajamaan metsäteitä paistoi tai satoi vettä tai lunta.
Mut joo... Mä tein taas sen virheen että kirjottelin pitkiä viestejä taas pilvin pimein... niinkuin tämäkin.
Sorry.
Valot on silti jatkuvasti ollu päällä, enkä hetkeäkään ole halunnut krossin olevan driftiä.
Asialinjalla oleva keskustelu on hienoa vaikka kaikki olis eri mieltä. Nenille hyppeleminen ei.
Enkä Viljami tarkottanu sua hetkeäkään. Vain paria teiniä jotka samantien loikkas silmille. Siitä myös se hiimänkiisseli heitto... Kun ei sitä näköjään kaikki ymmärtäneet.
Menenpäs hiimänkiisseliä vetäneenä ikäloppuna surkuttelemaan untenmaille miten juna ei oo koskaan tullut asemalle vaan kiers toista kautta.