Kirjoittaja Aihe: 2-tahti moottorin virittely  (Luettu 330962 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #450 : 03.12.12 - klo: 17.52 »
Aralditeplazmalla :laugh:

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #451 : 03.12.12 - klo: 20.12 »
En nyt hazardista tiedä mutta ei ainakaan hyvää tee jos aukko ja laippa ovat erikokoiset. Vähintään tehoissa huomaa.

Reedin tämänpäiväiset lukemat olivat  5,5hp @15600 eli oikeaan suuntaan mennään. Suurin "ongelma" ovat tällähetkellä se koko idean alku eli läpät itse. Ei ole Polinin pojat tehneet käytettäväksi näillä kierrosluvuilla  :laugh: Kikkailemalla sain vedätettyä tuon reilu tuhat kierrosta ylemmäs ennen kuin läpät sekoaa. Noh, loppuviikosta saa jämäkämpää materiaalia niin tehdään uusi yritys. Ja vielä on monta muutakin parannusta tiedossa mutta mennään nyt yksi kerrallaan. Liitteenä käppyrä alueelta jolla tuo nyt tällähetkellä suunnilleen toimii.

Veikkauksia saa esittää mikä paikka repeää tuosta seuraavana. Tämän hetken saldo on: yksi tulpanhattu ja pakoputki (hitsisauma).


juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #452 : 03.12.12 - klo: 21.18 »
Sen verran korjattava tohon mun männän leikkaamiseen on sanottava että toi tuli silloin jo kun mulla oli se dominaattori kiinni.
Huomasin ton männän leikkaamisen silloin kun vaihdoin tän vrc.n putken.
Mut ihme ja kumma kun ei pyttyyn ollunna tullunna mitään jälkiä.
Tällä vrc:n putkelle tein juurikin saman kokoisen reiän pakosarjaan mitä oli pytyn ulostulo.
Nyt kyllä huolestuttaa toi mcd/gizmo kone koska ei ole mitenkään mahdollista tehdä pakosarjan ulostulosta samankokoista kuin tuo jättimäinen gizmon rcmk:n koneessa oleva on.
Pakoaukko on tossa pro modissa 2mm isompi kuin mitä toi samban pakokäyrässä on..

Koetin tosin saada dremelillä noita virtauksia saada silleen tuleen ettei olisi seinämiä virtauksissa.
Mut jos ois pitäny tehä 1/1 osuvat, niin toi samban käyrän laippa ei ois riittänyt, vaan se olisi puhki mennyt.
Pitäiskö teettää uusi pakokäyrä tolle myllylle jotta noi virtaukset osuis kohilleen??

Poissa mexico

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #453 : 03.12.12 - klo: 23.11 »
juhamatti mitä jos teet 3mm tai 5mm teräslevystä sovitteen väliin,siitä saat tehtyä riittävän kartion.

hiljaa mielessäni ajattelin tuota alaan reed moottoria ja ihmettelin mitä on keksitty että läppä moottoria kierrätetään noin lujaa,mutta ilmeisesti ei mitään.
olen aina kuvitellut että läppä koneet on ala ja keski kierroksilla hyviä ja oikeasti kovaa pyörivät moottorit on luisti moottoreita,todennäköisesti jäykemmillä läpillä menetät alhaalta paljon tehoa tai voi olla että koko alueelta :shocked: ehkä parempiin tuloksiin pääsee mahdollisimman herkillä läpillä ja niiden maksimi aukeamaa rajoittamalla.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #454 : 03.12.12 - klo: 23.13 »
Joo ite huomasin kanssa ettei tuota laippaa pysty suurentamaan riittävän isoksi että kävisi RCMKn pyttyyn. Itse ajattelin että jos dremelillä hioisi mahdollisimman suuret viisteet tuohon laippaan kun se kuitenkin on melko paksu.

Auttaisiko se ensihätään? Ei ainakaan tulisi aivan niin terävää kulmaa virtauksen tielle.  :undecided:
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa mexico

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #455 : 03.12.12 - klo: 23.26 »
minkä verran tuo squishband pitää olla näissä pienissä moottoreissa?
mulla on ollut sellainen nyrkkisääntö isommissa moottoreissa että  4pyttyä 2000cc max jatkuva 7000rpm pitää (silloin ollaan mitoissa 92x77.7 tai jotain sinne päin)olla 0.7mm,mikä pelittää niin kauan hyvin kuin moottorikin on terve,mutta purettaessa yleensä palotilan kuva on männässä

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #456 : 04.12.12 - klo: 08.22 »
0,35 alkaa olemaan minimi squish.

Kyllähän luistiohjaus olisi parempi korkeilla kierroksilla mutta siinä tulee muutama käytännön toteuttamisen ongelma. Tehtävissä kyllä jos vaan intoa riittää. Läpillä on myös mahdollista saavuttaa laajempi käyttöalue, ainakin teoriassa. Tuo ohuet läpät ja pienempi avautuma on se toinen vaihtoehto, vain kokeilemalla selviää kumpi tyyli pelittää paremmin. Tässä projektissa ei välitetä tapahtuuko mitään alle 10000, kunhan käynnissä pysyy  :wink:

Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #457 : 04.12.12 - klo: 10.34 »
TRKMANS racing

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #458 : 04.12.12 - klo: 11.59 »
Alaa,

pakoputki on postissa. Se on käytön jäljiltä suoraan joten joudut varmaan näyttämään jarrukliineriä sille.

Mun mielipuoli noista reed-läpistä on se, että älä laita hiilikuituläppiä vaan käytä lasikuituisia. Osta materiaali mikroautokaupasta esim. ICA 100 cc Parillaan ja pienennä niistä. Noi motit pyörii yli 20 kiloa. Ja ne on ilmajäähyjä. Samaten pyöreäselkäiset liikerajottimet pitää olla jos meinaat saada lisää kierroksia.
« Viimeksi muokattu: 04.12.12 - klo: 12.51 kirjoittanut JariV »
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #459 : 04.12.12 - klo: 14.57 »
Kyllä ny vähän jo korpee prkl!! :evil:
Baja liikkuu vain huonommin kun puristuksia nosti...
Alavääntöä ei ole lainkaan,ylhäällä kyllä sit kiekuu ja naukuu kuin tallinan ilotytöt..
Pitänee se 0,4mm tiiviste tohon hommata takasin ja sillä ajaa..
Vai olisiko ajoituksen pielessä kun tuo pytty tuli nyt 0,25mm alemmaksi mitä se aikaisemmin oli, niin mäntä ei ole pakoaukossa enää siinä kohti missä pitää kun virtaukset takain tulee, nyt se mäntä saattaa jäädä juuri sopivasti alakohdassaan niin että on pakoaukon alakohdan pinnan tasoa korkeammalla.
Mahottoman vaikeasti selitetty :roll:
Vai mistä tuo nyt voisi johtua?
esp

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #460 : 04.12.12 - klo: 15.08 »
Tukossa tosiaan.

Tyylikäs "rage quit" videon loppuun  :grin:
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #461 : 04.12.12 - klo: 15.17 »
Ketuttaa kun olevinaan kuvasin ton jälkeen vielä toisen videon jossa kaasu auki tohon kasaan pommitin, mut sit kotona huomasin että virrat oli katkenneet jo heti kättelyssä, toi kamera on ihan susi..
Pakkasella akku loppuu jo parin minuutin jälkeen.
Pitää kytkin vielä tsekata, voi olla jotta kiristin ne pultit liian tiukalla ja uusi jousi laittaa...
Mut kyllä potuttaa, olin jo toiveikas että nyt pitäs lähtee alhaaltakin, kissan p*skat.. :angry:
Pitäs alaalle toi kone lähettää, voisi viisaammat kattoo mitä sille vois tehä..

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #462 : 04.12.12 - klo: 19.42 »
Uuden kytkinjousen vaihoin, tuntu jotta se ddm:n 7500 jousi oli sökö, koska kotosalla kokeilin ton kiekkamittarin avulla milloin se kytkeytyy päälle ja näytti mittarin mukaan jotta jo 5000rpm kohdalla alko renkaat pyöriä, joten ei vaikuta siltä jotta jousi on ihan älyissään..
Hpi:n 8000rpm jousen iskin paikoilleen.

Huomenna testit..

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #463 : 04.12.12 - klo: 20.29 »
Putkea odotellessa. Se onkin sitten seuraava penkityksen aihe. Muistatkos minkä paksuista läppää noissa moteissa on käytetty, eli mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Tai osaisitko neuvoa pätevän kauppiaan joka olisi kartalla. Itse kun ei ole lasikuituisilla juuri tullut leikittyä. Mikäs tuon laikuidun etu on hiileen verrattuna?

Muutamaa läppätyyppiä kokeilin jollain läpät pysyy jotakuinkin kurissa. Käppyrä ohessa. Paras oli ohut hiililäppä joustavalla rajoittimella. Paksumpi hiililäppä rupeaa ahdistamaan jo koko alueelta, ilman rajoitintakin. Ohut hiililäppä pyöreäselkäisellä rajoittimella rupeaa ahdistamaan jo 13k jälkeen, tosin en päässyt avaamaan rajoitinta ehkä tarpeeksi ennen kuin lohkoon kaivaa lisää tilaa rajoittimelle. Epäilen kyllä että jos avautumaa vielä nostaa niin ei pysy läpät mukana. Lasikuitu täytyy sitten vielä testata.

Näillä näkymin penkkiin vaihtuu AIMin tiedonkeruu jotta saa kaikki mahdolliset mitattavat samaan käppyrään helposti. Myös keskipakokytkin lähtee moottorin ja rullan välistä ja starttaus tulee sähköllä. Näin alkuun  :grin:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #464 : 04.12.12 - klo: 21.47 »
Lasikuitu antaa tehoa paremmin kautta linjan mutta on herkempi halkeamaan. Parillan osia myy mikä tahansa karting-kauppa joka edustaa Parillan moottoreita. Suomessa Racing Service Jaatinen mutta se on kallis kauppa. ICA-moottorin vakioläpät on hyviä.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #465 : 05.12.12 - klo: 15.17 »
Onneksi en koneeseen koskenut, kytkinjousihan se prkl oli joka oli taaaaas veltostunut kuin impotentin jortikka.
Rupesi bajakin kiekumaan ja on sitä alapäätäkin kuin petri nygårdilla lauluissa....
HPI baja 5t.
Jäälläkin piikkirenkailla sutia löi kuin sutenööri konsanaan :laugh:
Hpi baja 5t ice bashing.
« Viimeksi muokattu: 05.12.12 - klo: 15.25 kirjoittanut juhamatti »

Poissa BeAsT

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #466 : 05.12.12 - klo: 16.05 »
Hyvä että baja taas toimii  :azn:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #467 : 05.12.12 - klo: 20.46 »
Törmäsin BZM lasikuituläppiin jotka pitäisi sopia vielä suoraan paikalleenkin. Niitä on nyt tulossa kun olivat halpojakin. Lisäksi on tulossa +5mm kiertokanki kokeiltavaksi, kiitos juhamatin linkin.

AIMin boksi on myös jo luvattu niin pitäisi saada tuo käyrien käpistelykin nopeammaksi ja helpommaksi. Sitähän voi sitten käyttää myös ajaessa tiedonkeruuna ja ruveta mittaamaan vaikka jousituksen toimintaa, Jos ei muuta keksi  :tongue:


juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #468 : 05.12.12 - klo: 22.19 »
Meinastiko alaa tohon reed koneeseen tota +5 kampea käyttää?
Pitääkö siinä pytyn/lohkon välissä käyttää jotain paksumpaa välipalikkaa vai miten meinasti tuon välyksen laittaa?
Esim syndicatella on tälläsiä välilevyjä eri pituisen kierokangen mukaan, tässä 5mm long rodin palikka.


Ite perehdyin tuon gizmon koneen sielunelämään..
Jos tässä on kuva vakio pytystä..

Niin eipä ole tuo gizmon rcmk:n pytty enää tuon mallinen...
On kyllä kairattu kunnolla noita kanavia..




Eikä tuo mäntäkään ihan vakio ole.
Imuhelmaa lyhennetty ja vähän on kevennettykkin.


V..u miten likanen liesi on, pitänee putsailla vähän :embarrassed:
Se mua ihmetyttää miksi tossa koneessa on noi iso toi pytyn ja männän väli..

Piti tilaukseen laittaa parit eripaksuiset kuparitiivisteet ja puottaa tuota johonkin 0,45mm luokkaan...
Saisi vähän lisää puristuksia ja alapään vääntöä.
Yksi juttu mikä vähän ketutti kun koneen avasin, oli noi männän tapin sokat, ne oli päin tervettä asennettu, eli ne oli klo 9:00 eli ei juurikaan saisi olla tuossa kohtaa tai sit klo 15:00..
Saattaa päästä aukeamaan ja sit on kone rikki.
Molemmin puolin oli sokat vielä noin :angry:, siitä miinukset gizmolle.
Brucehan toivoi ettei näitä kuvia laitettais minnekkään foorumeille, mutta kotimaan kamaralle nää voi laittaa.


Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #469 : 05.12.12 - klo: 23.08 »
Yrittää suojella tuotettaan kopioinnilta. Kivasti on kyllä rassattu tuo pytty
« Viimeksi muokattu: 05.12.12 - klo: 23.48 kirjoittanut Lerppu86 »
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa Nutechracing.fi

  • Veteraani
    • Profiili
    • Nutechracing.fi
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #470 : 06.12.12 - klo: 07.35 »
Noista gismon pannun kuvista näkee hyvin että varaa on ottaa siivua paljon, kun kulutuksella ei ole mitään väliä.
Toisin on laadukkaissa kilpamoottoreissa kun täytyy tankki kestää puoli tuntia ja ruutia olla silti reilusti. :wink:
Oletko yhtään kerinny seuraa kauanko tankillisella ajaa?
/Hanno Kruus
 www.nutechracing.fi

Poissa manez

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #471 : 06.12.12 - klo: 08.25 »
Suomessa ei tosin ole 30min eriä, eli ei muutaku hanno jyrsintä käteen ja muokkaamaan modellsportin pannuja.
Tossa on hyvät mallikuvat kuinka paljon voi ottaa lastua.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #472 : 06.12.12 - klo: 10.33 »
Meinasin koittaa mitä hyötyä on kun vaihtaa vain tuon pitemmän kangen. Pitäisi näkyä tehoissa ja pienentää männälle tulevia voimia. Se levy pytyn alle pitää tietysti väsätä.

Tuossa gizmon moottorissa pisti pari juttua silmään. Kanaviin on jätetty äkkinäisiä pinta-alan muutoksia mikä ei ole hyvä. Lisäksi tuo männän lyhentäminen ei ole hyvä kun se on liian lyhyt vakionakin. Ennemmin imuaukosta pois tavaraa. Kuvissakin näyttää siltä että männän imupuoli on ollut kovilla. Tunteja ei kai vielä ihan hirveesti kuitenkaan oo?

Poissa diezel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #473 : 06.12.12 - klo: 10.34 »
Juhamatti avasitko koneen ihan huvin ja urheilun vuoksi vai oliko jotain häikkää?

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #474 : 06.12.12 - klo: 11.10 »
Ihan sen takia avasin koneen jotta olisin nostanut puristuksia, mutta eipä tuo hyllyssä ollut tiiviste auttanut asiaa, ja samalla näki mitä tuo kone sisältää.
Tilauksessa on 0,2mm kuparitiiviste jolla 0,45mm luokkaan pitäisi tuo välys saada.
En ole ajanut tolla koneella vielä kuin puolisen litraa..
Eilen oli tarkotus ajaa, mutta kytkin aloitti v...n ja sit myös välitykset oli hiukan liian harvat, noilla välityksillä mcd välityskratan mukaan auton pitäisi kulkea 72km/h, mut kahta ratasta vaihtamalla se muuttu 56km/h.
Tosin millä koneella toi on sit tarkoitettu pitävän paikkaansa.

Pitäs vielä tiheemmät välitykset ostaa, talvella saisi olla sitä lähtö kuin hauki rannasta meininkiä..
Oisko alaa sitä mieltä että vakio mittanen mäntä ois tohon parempi?
Itekki huomasin jo noi kulumat vaikka niin vähän on ajettu :shocked:

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #475 : 06.12.12 - klo: 11.51 »
Laittasin RCMK:n vakiomännän ja sit kaivaa imuaukkoa alaspäin samanverran mitä mäntää on lyhennetty.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #476 : 11.12.12 - klo: 15.34 »
Tuo aja racing joka tehnyt mm losista ton buggyn, on tehnyt, tai teettänyt aika erikosen näkösiä moottoreja.
Aika erikoinen veto tää kalliimpi kone.
Venemoottorin alakerta ja pytty ja siihen toi siili koneistettu, hienon näköinen mut miten sit jäähdyttää konetta kun ei ole puhallinta tässä high end mallissa.


Tässä tuon kalliimman koneen speckit.

26cc engine APR1 AJAL035 Special 4X4 (5.5+ HP) 18,000+ RPM performance machine (34mm bore, 28mm stroke) 4 transferCompliance FFVRC and EFRA 2013 TT Special 1/5 4x4 - Cylinder Racing - Piston specific Racing, high-performance single-ring piston - Crankshaft 28mm stroke as the origin. - Made of forged steel with heat treatment and resin. - Reduces the dead volume in the housing, which increases the pre-compression of the mixture and increases the rotation regime. - Balanced rotor, reduced - Carburetor WT771 - Launcher tight - screws stainless steel

Mm Hannolta saa tota konetta Suomesta..

http://nutechracing.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=16&products_id=344

Pitäs olla ihan mielenkiintoinen pata.
« Viimeksi muokattu: 11.12.12 - klo: 15.43 kirjoittanut juhamatti »

Poissa Nutechracing.fi

  • Veteraani
    • Profiili
    • Nutechracing.fi
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #477 : 11.12.12 - klo: 15.46 »
Ensimmäinen pannu tulee testiin 10 päivän sisällä. :roll:
pääsee vähän vertaamaan modellsportin koneisiin. Ei jaksais millään odottaa ensikosketusta.
/Hanno Kruus
 www.nutechracing.fi

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #478 : 11.12.12 - klo: 15.48 »
On toi kyllä 10-0 nätimpi kuin perus zenoah tai cy:n ritsa..
Ja nää on tosiaan kisalaillisia, ei mitä tahansa virityksiä kuten omani on.
Kyllä ne Ranskassa osaa metallia käsitellä :tongue:

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #479 : 11.12.12 - klo: 17.00 »
Miksköhän toi on tehty 2-pulttisesta? Tuo jäähdytystorni ei kyllä painopisteen kannalta ole ihan ideaali  :shocked: