Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - IMN

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 10
1
Niinno, herää kysymys, miksi ei kannattaisi hyödyntää noita Bruderin osia?

Meikäläisellä on ainakin yleensä sellainen tavoite, että alkuperäinen "look" tulee säilyttää mahdollisimman hyvin. Sehän se paras yllätys on, kun ulkonäkö täysin alkuperäistä vastaava ja laite yllättäen liikkuukin. Bruderin tapauksessa kuorma-autojen ulkonäkö ei ihan yllä traktorien vastaavuuteen 1:1:n kanssa. Scanian hytti on kyllä erittäin nätti. Mutta Bruderin puolesta puhuu tuo Nato-ohjuksen kesto, ja sitä kannattaa oikeasti hyödyntää. Yleensä runkoa tietysti joutuu puukottamaan, mutta se tekniikan toteutuksen miettiminen onkin se homman suola.  Kannattaa sekin miettiä, että "kannattaako" modaus ylipäätään kaiken tekniikan rakentamisella. Jos Bruderista hyödyntää vain hytin, niin esim. akselien hankinta renkaineen pelkästään huitelee hyvin äkkiä Tamiyan koko auton hintoja. Ja mitä sitten Tamiyasta saa tehtyä...106 sivua todisteita.  :wink:

Allekirjoittanut nostelee taas varovaisesti Emekin lippua salkoon. Paikallisuus kunniaan!  :azn:

   

2
Kyllä se fysiikka taitaa olla ihan sama myös näissä, mutta se maa-aines ja maasto on ihan samaa kokoluokkaa kuin 1:1:ssä. Välillä etua, välillä haittaa; melko vaikeaa sanoa.

Toisaalta kukaan tervejärkinen kuorma-autokuski tuskin kuvittelisikaan "tinttaavansa" autonsa sellaiseen paikkaan, joihin näillä pienemmillä mennään heti koittamaan.  :wink:

Ei tuollainen trippelikään väärin olisi. Jos sen telikarhunkin vielä tekisi siten, että ruuvikäyttö painaisi rullaa renkaiden väliin, niin luulisi etenevän silläkin melko hyvin (edellyttäen tietysti lukkoa). Edelleenkin kun jotenkin onnistuisi tuo kytkettävä veto nousevaan teliakseliin.

Sisun teliakselin patenttikuvahan löytyy aiemmilta sivuilta, joten jos intoa riittää, niin täysin mahdollinen.


3
Tietääkö kukaan onko mitenkään mahdollista yhdistää monta moottoria samaan nopariin.

 Voisitko tarkentaa hieman kysymystäsi? Minkälaisia moottoreita? Ja noparin malli ehkä?

 Yleensä siis DC eli tasavirta eli normi moottori (jossa vaan + ja -) niinkuin IMN kirjoitti.

 :wink:

Hyvä huomio, meikäläinen tosiaan elää menneisyydessä vanhojen kunnon harjallisten kera. Ei sen puoleen, omistan jopa kokonaiset yhden harjattoman...pikkuhiljaa kehitys vaanii täälläkin.  :wink:

Hehheh...nyt on ihan pakko, pyydän anteeksi jo valmiiksi: "no pitää harkita takkaan tuon john deeren kans miten nuo hommat tekee niin ei tuu peruutamattomia mokia". Älä nyt vielä sytykkeeksi... :grin:

Kokeilitko mittailla normaalikokoista servoa ja sen sopivuutta? Se nimittäin käy Bruderiin hämmästyttävän hyvin mitoiltaan.


4
Helpostihan tuo käy. Jos noparissa riittää virrankesto, niin samoihin johtoihin kuin ensimmäinenkin moottori.

5
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 07.01.11 - klo: 07.54 »
Kiitoksia, täytyy tutkia tänään sitä vielä tarkemmin. Todella hyvin se on siihen laitettu, sillä mistään nurkasta ei ainakaan äkkiseltään katsottuna "repsottanut". Kynnelläkin yritin reunoista raapia, täytynee kokeilla teipillä/veitsellä.

Tuossa muuten tuli poikettua Tower Hobbiesin sivuilla, tuossa kuvassa juurikin samoissa paikoissa läiskät kuin omassakin korissa (konepelti ja katto). Towerinkin sivuilla näköjään myös kertovat tuosta suojamuovista.

http://pics.towerhobbies.com/imagel/t/ltamc4137.jpg

Edit: Joo, oma tyhmyys tunnustettava (taas jälleen). Kalvohan tuossa on. Todella hyvin on kyllä päällä, kopan reunaa sai rapsutella monesta paikasta ennen kuin sai irtoamaan. No, olkoot siinä maalisuojana vielä.

6
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 06.01.11 - klo: 21.24 »
Onko kellään tullut vastaan sellaista ilmiötä, että maalaamaton kori menee ns. huuruun? Mielestäni meni huuruun pussista poiston jälkeen. Tämä huuru on kuten kosteutta, mutta itse muovissa.

Tilasin maailmalta Tamiyan korin, joka tuli nätisti alkuperäisessä pakkauksessa. Kori oli avaamattomassa muovipussissa, kuten arvata saattaa. Ovatko nämä korit täysin kirkkaita vai kuuluuko tuollainen "huuru" asiaan? Mielestäni tuossa ei ole mitään suojakalvoa kummallakaan puolella.

Autoa (alustaa) en vielä omista, Tamiyan TT01 tuohon tulee keväämmällä alle, kunhan tuo hanki päättää sulaa. Kyseinen kori oli pakko saada (poistuvaa mallia oleva 850:nen Volvo).

7
Tamiyan Scanioihin saa tuolta Saksanmaalta servolla kytkettäviä lukkoperiä. Netistä löytyy myös ohjeet normiperän modaamisesta juuri tuollaiseksi kytkettäväksi lukkoperäksi.

http://translate.google.com/translate?hl=fi&ie=UTF-8&sl=de&tl=en&u=http://www.schmickler.net/Home/Truckmodellbau/Volvo_FH_12_420/Volvo_Diff-Sperre/volvo_diff-sperre.html&prev=_t&rurl=translate.google.com


8
Ok, kiitän.

Se tässä oikeastaan kiinnostikin/ sitä arvelin. Noparin taakse vaan. :wink:

9
http://www.pololu.com/catalog/category/51

Mainostin jo aiemmin tuota firmaa. Hyvät speksit sivuilla, toimituskulut inhimilliset ja toimitus nopeaa.

Micromoottorit käyvät orkkis-Bruderin etuakseliin, ovat 10 mm "paksuja". Moottorit tuntuvat ainakin ensikokeilujen perusteella olevan ihan kohtuullisen laadukkaita, rattaat ovat metallia.

Olisivat varmaan ihan potentiaalisia vaihtoehtoja. Tuo nopeuseron säätö varmaan onnistuu myös kahdella noparilla ja radioiden miksauksella. Pelimies laittaa neljä noparia ja ajelee jokaista rengasta erikseen. Olikohan se New Hollandilla aidossa joku systeemi, jossa automaattisesti kääntyessä traktori jarrutteli sisäkurvin renkaita tms.



10
Kertokaa nyt mikä kärähti, moottori vaiko piirilevy? Servoa säästänee se, että sopivin väliajoin pistää sinne servon hammaspyöriin valkoista lithium-rasvaa. Ei kannata ostaa mitään "servorasvaa", sillä tuo on 100 % sama aine ja väh. 10-kertaa halvempaa. Löytyy esim. CRC:ltä spraynä.

11
Onneksi olkoon kunnon radioista!! Et tule pettymään.


12
eihän nuita servoja saa rauhotettua edes vastuksilla. pitäsköhän tuo hommata jotku toiset servot. :embarrassed:

nii ja kokeilin tosiaan noparillaki yhtä servoa ja se löi alta 5 sekunnin komiat savut. :laugh:

Mistä savut tuli? Kytkitkö suoraan servon moottoriin (siis tällöin servon piiri todellakin irti ja poissa pelistä) ja millä jännitteellä?

13
Plussan ja miinuksen voi shuntata beciltä suoraan servoille, jos pelkää vastarin piirilevyn kärvetymistä.

tätä just meinasin...ja hitecin voimaservoille muutenkin suositellaan laittaan virrat suoraan akulta.

Aivan, onnistuuhan tuo tietysti noinkin, täysi jännitehän noissa vastarinkin plugeissa on. Tuskin tuo servokaan tuosta lievästi nousseesta jännitteestä porsii, kyllähän 5-kennonen akkukin antaa täydessä tällissä enemmän kuin tuon 6V. Ja jos tykkää kyttyrää, niin piirilevy mäkeen ja noparin perään.

Monikierrostrimmeripotikan johdotus tulee samalla tavallla kuin servon oman potikan johdotus, kolme jalkaa ->kolme johtoa.

14
tuosta becistä infoa http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6313 nii ja voihan sitä homata jonku härdellin mikä kertoo jänniteen tai erillisen lipo cut offin.

tuossa turnigyssä on ledi mikä kertoo kun akku rupee oleen liian tyhjä.

Melkein menee paljon helpommaksi, kun vaan kiltisti hommaa noparin noille moottoreille. Sillähän ei ole väliä, vaikka BEC antaisi 200A jos vastari ei kykene kuin muutamaan ampeeriin. Tuossa hetken surffasin löytääkseni noita vastareiden virrankestoja. Varsinaisia virallisia lukuja en löytänyt, mutta n. 5-10 A:n kestoja esitettiin joillekkin vastareille.

Yksi vaihtoehto on myös käyttää vanhoja kunnon NiMH:jä. Itsellä on noita Sanyon Eneloopeja, toimivat hyvin kiltisti ja eikä tarvitse murehtia mitään cut off-jännitteitä.  :wink:


15
noparii jää poies. mahtaneeko riittä tuo 8a kahelle servolle. mää rupesin miettiin mihin mittakaavaan mad forcen akselit menis jos vaikka niistä väsäis vähän isoman JCB kun se vaihelootaki tuli jo tilattua.

Kyllä tuo 8A riittänee, mutta kestääkö vastari sitä jatkuvaa virtaa? Aika harvassa vastarissa kerrotaan niiden antama max. virta/virrankesto. Tuollainen large scale-servo saattaa "jumiutuessaan" jonkinverran nielläkkin virtaa, joten vastari saattaa lähestyä Rice Crispies-tilaa. ( Toim. huom. itse kuulun siihen ikäluokkaan, jolle riisimurot puhuivat vielä englantia: Snap, Crackle & Pop...suomennos tuli jossain vaiheessa mainoksiin ja pakettiin: Riks, Raks ja Poks.)

 

Tässä muuten yksi vaihtoehto tuohon ohjauksen toteutukseen:
http://www.aijaa.com/v.php?i=2902554.jpg

Miniservo menee ilman puukotusta suoraan tuonne runkoon piiloon. Kiinnitys alumiinikulmalla sekä tuonne servon pohjaan (mikä siis nyt yläpuoli) paksua kaksipuolista teippiä.

16
Haluatko kimantero ihan välttämättä tuon metallisen rungon/erilliset akselit ns. keppivedolla?

Tuossa alkuperäisen rungon säilyttämisessä on se etu, että saat hyödynnettyä tuon Bruderin oman ohjausmekanismin, ja ohjausservon saat mahtumaan helposti sinne runkopalojen väliin täysin piiloon. Modatut normikokoiset servot menevät käsittämättömän hyvin paikalleen, siitä on myös merkittävästi etua, että raideleveyttä ja jopa aurauskulmia pystyy säätämään. Bruderissa camber-kulman säädöt...lähinnä etu siis tuosta raideleveyden säädöstä. Monella tuolla maailmalla nuo modaukset näyttävät omaan silmään hieman oudoilta, jos raideleveys on muuttunut huomattavasti suuremmaksi. Servoilla saa alkuperäisen  pidettyä melko hyvin, ehkä pari milliä max. levenee.

 

17
Juu, todellakin kannattaa yrittää löytää mahd. pieni nopari fyysisesti, sillä sitä tilaa on hämmästyttävän vähän.

Itsellä on parin Thor4:sen lisäksi noita Graupnerin SX3R:iä, joita kait ei enää tehdä. Ne on bauttiarallaa parin sokeripalan kokoisia. Niidenkin koko on esim. tuossa "bobcatissa" (mikä ihme olisi suomeksi hyvä nimi tolle vehkeelle, Bobcat on merkki...luisto-ohjaus kuormaaja?) on jo aika rajoilla. Pieniä pakillisia nopareita on yllättävän vähän markkinoilla, on motti sitten harjoilla tai ilman.

Mites muuten apidapi purit aikoinaan tuon Valtran? Teitkö juupelin kikan, eli porasitko pohjaan pari reikää hytin irroitusta varten? Itse aikoinaan tosiaan annoin niille hytin etureunan ja lokasuojan välistä näkyville klipsuilla dremeliä. Modaukseen tuolla taka-akselilla ja sen katkaisulla ei ole väliä, pakko rikkoa kuitenkin. Liikkumattomaan versioon pitäisi tuo akseli pitää ehjänä. Lähinnä mietin tota valojen lisäystä,jos tässä jossain välissä "joulupukki" ostelee kummipojalle Valtraa, ja siihen vaiheessa X laittelisi valoja.


18
Voimaa on käytännössä servon vääntövoiman verran plus hieman lisää ylijänniteestä johtuen.
Periaatteessa siis voimaa saisi sinne 15 kg*cm/per takapyörä. Etupyörien veto on lähinnä sellainen, että tarvittaessa kiipeää esteen yli helpommin, voimaa 1.5 kg*cm/per pyörä. Tämä meikäläisen soveltama ratkaisu nelivedoksi heikentää etuakselia, koska pyörän napa = servon napa.

Tottahan se on, että tuo uusi runko+vahvemmat akselit ovat maan möyrimiseen huomattavasti paljon parempi ja vahvempi vaihtoehto. Samalla saa tehtyä tuon välityksenkin täysin oikeaksi. Painostakaan ei liene haittaa, päinvastoin. Tuo oma härveli on auttamatta liian kevyt, sillä skaalassakin Valtran tulisi painaa bauttiarallaa 2 kg. Pelkkä Bruderin runko ei juurikaan paljoa paina, moottorit ehkä sen 130 grammaa + noparit+akut. Hehheh, aika höyhensarjalainen taitaa olla.

Mutta tosiaan sitä tässä haen, että älkää nyt heti luovuttako, jos ei mahdollisuutta löydy työstää metallia "teolliseen" malliin tai akselit tuntuvat jo itsessään kalliilta. Täältä palstalta löytyy näitä pro-tason kavereita, joita tuo metalli tottelee hyvin kiltisti. Jälki on myös todella nättiä. Vaihtoehtoja kuitenkin on meille "hieman kädettömämmillekkin"  :wink:. Dremelillä ja porakoneella pääsee jo pitkälle muovin kanssa. Tuo JCB vaan saattaa vaatia uutta runkoa, jotta voimaa saisi edes jotenkin tarpeeksi. Akselit lienee samanpaksuisia kuin Valtrassakin (etuakseli), joten sinne saanee modatun servon vedoksi. Mahtuva servo on sitten vain 1.5 kg:a vääntävä.


19
Juu, aivan. Mutta jos tästä vaivihkaa kerron, että normimallin traktoriin maksaa etuakselin veto n. 5€ ja taka-akselin 8-40€ ostomaasta riippuen, ohjaus max. 4-40€, niin näillä voinee ainakin kokeilla.

Kaksi Thor 4:sta riittää, joten noparit 40€. Hätäisesti laskettuna alle 100€ on romujen osuus ilman radioita ja akkuja, traktorin hankintahinta mukaan luettuna. Viitseliäs kaveri rakentaa vielä sellaisen, että alkuperäisestä ei juurikaan erota.

Muovirattaiset servot eivät kyllä kestä hiekanjauhantaa täysillä liian kauaa, jos moottorin pinjoni ei pääse luistamaan (lue: eräs tyhmä kerran liimasi tämän kiinni, kun halusi luistosta eroon...se luisto olisi ollut ihan asiaa paikkojen keston kannalta).


20
Niin, et sitten vaikeampaa heti alkuun löytänyt?  :wink:

Takavetoisen "normimallin" Bruderin traktorin modaaminen ei ole todellakaan vaikeaa, jos voi elää alkuperäisen rungon kanssa. Nelivetoinenkin onnistuu melko helposti. JCB:ssä on nuo kaksi kääntyvää akselia, joten siinä tulee jo melkein pakosti tuo uuden rungon tarve. Voimaa ei saa muuten tarpeeksi. Tietysti nämä metallirunkoiset kestävät ihan eri tavalla, mutta monelta uupuu se mahdollisuus tehdä metallirunko.

Tila, kuten apidapikin ilmoitti, on se kaikkein kriittisin.


21
Itse asiassa eipä taida käydä kumpikaan, toinen harjaton ja toisessa ei pakkia. Tarvitset harjallisen moottorin noparin, jossa erittäin suurella todennäköisyydellä pitäisi olla myös pakki.

Bruderiin tms. nopari pitäisi olla vielä mielellään mahdollisimman pieni, joten tuo CTI:n Thor 4 on aika passeli, kestää sen 4 A, jota nämä servojen moottorin tuskin tulevat yhteensäkään missään välissä ottamaan. Ja jos suurempaa virrankestoa tarvitset, niin Googleen vaan hakua "Brushed reverse esc". Kannattaa sitten myös katsoa, että nopari toimii 5-kennolla, jos aiot käyttää 6V:ia jännitteenä.

22
Juurikin näin,eli korvaat vain sen servon oman potikan monikierrospotikalla.

Melkein kyllä itse laittaisin ajomoottorit noparin taakse. Nopari ei ole noista servon moottoreista moksiskaan sekä lisäksi joudut käyttämään vain yhden kanavan moottoreille. Toisaalta potikallakin saisi nuo yhteen kanavaan, mutta mikä sitten taas on vastarin virrankesto???

Nopari ei ainakaan vaella sekä kestää 100% vaaditun virran.



23
Kokeileppa vaihtaa toisesta moottorista johtojen paikat keskenään.  :wink: Niin se menee.

Tai yksi kannattava kokeilu tuohon servojen vaellukseen on laittaa potikaksi 5 kOhmin monikierrospotikka. Sain ainakin itse servosta täysin käyttökelpoisen tuollaisen trimmeripotikan kanssa. Silloin ei tarvitsisi noparia.

Vastari toisaalta pitänee huomattavasti enemmän siitä, että käytät noparia (virrankesto ei tällöin ongelma).


24
Kävi tosiaan taas pari viikkoa takaperin "vahinko", ja tarttui matkaan tuollainen Emekin koukku-Scania. Noita vaiheessa olevia proggiksia nyt tuntuu kerääntyvän, mutta ei vain pysty vastustamaan itseään.

Koukkulaitteen pitkittäisliike (eli lavan pituussuuntainen liike) toimii jo, eli vaikein lienee voitettu. Nämä Tamiyan vaihteistot ovat lähes bolt-on ratkaisu Emekin vedoksi. Nopeuttakin on juuri sopivasti bauttiarallaa 1:100 välityksellä.

Pienoinen haaste vain näissä lineaarisylintereissä (kippiin tulevat) on varsinaisen sylinteriputken saaminen moottoriin kiinni siten, että se pyörisi edes kohtuullisen suoraan. Täytynee varmaankin jossain välissä tehdä joku erillinen jigi tuohon hommaan.

Noh, tulevassa työpaikassa on 5-akselijyrsin... :azn:

Laittelen videota sitten, kun tuo lavanvaihto onnistuu.

25
Ei kait sulla pajatso nyt sitten ole ns. tuplasyöttöä (tai nelinkertaista syöttöä) virralle? Eli jos tuo power unit syöttää virtaa vastarille, niin ei kai noparit nyt sitten vielä lisäksi syötä BEC:iä tuolle power unitille? Se saattaisi selittää tuota "ryömintää".




26
Melkeen 100% voisi veikata, että EPA löytyy (kyllä joku siitä olisi huudellut, jos ei löytyisi).

Potikkaa/liukua pystyy hyödyntämään paljon pelkkää kytkintä paremmin. Kytkimelle pystyy yleensä ohjelmoimaan vain 2 tai 3 asentoa kytkimen tyypistä riippuen. Potikassa ovat nämä kaikki väliasennot ihan samalla tavalla, kuin mitä esim. varsinaisissa tikuissa. Jos siis työkoneessa on servoja, joiden asemaa tarvitsee säätää, niin tällöin potikka käskee servoa juuri haluttuun asemaan n:llä eri tavalla, kytkin vain niihin kahteen tai kolmeen. Sama koskee myös sitä, jos vastaavan kanavan takana on nopari. Potikalla saat ryömittyä koko nopeusalueen läpi molempiin suuntiin (tietysti vaatii reverse-noparin, toisaalta kuka näihin vermeisiin ostaa pelkkää forward noparia, paitsi ehkä kompuraan tms.),kytkimellä vain taas esiasetetut nopeudet. Niin juu, 2-asentoinen kytkin ei sitten omaa noparikäytössä vapaata tai pakkia ollenkaan, eli potikka pieksee tässäkin asiassa.

Kopteri/lennokki-radiot toimivat äärimmäisen hyvin näissäkin laitteissa, jos vaan nielevät tätä nykyistä 2.4 GHz:ä. Toimivathan ne muutkin taajuudet, mutta tästä ei ainakaan tule sanomista. Nämä ns. computer-radiot ovat siitä näppäriä, että kaikenlaisia miksauksia löytyy vaikka kuinka. Tarvittaessa saat siis useamman kanavan seuraamaan yhtä tikkua. Esimerkkinä tästä on omassa CAT:n "bobcatissa" kauhan tasaus, jonka saa kytkettyä päälle/pois. Tällöin kauhan asento seuraa puomin asentoa siten, että kauha pysyy suorassa/halutussa asennossa. Sitten löytyy esim. puolittajat, joilla saat kytkimellä tikun liikeradan esim. 50 % vakiosta ts. tarvittaessa tarkemman ohjauksen. Expoilla saa taas eksponentiaalisen liikeradan, eli vaikka alussa hyvin tarkan/hitaan liikkeen ja tikun ääriasentoa lähestyttäessä nopean vasteen. Näiden lisäksi löytyy vielä yleensä n-kappaletta kaikkia mahdollisuuksia, joiden hyödyntäminen on yleensä vaan viitsimisestä kiinni (lue: kun vaan jaksaisi perehtyä ohjekirjaan ja kokeilla). Computer-radioissa on yleensä myös tämä elevon/v-tail tjsp. mix, jolla esim. tällaista skid steer-tyyppistä konetta saa ohjattua yhdellä tikulla.

Lisäksi computer-radioissa on poikkeuksetta muistipaikkoja, joilla saa eri mallien asetukset muistiin.

Mää olen tätä toitottanut n-kertaa ja toitotan vieläkin. Ostakaa kerralla kunnon radiot, joissa on mieluummin liikaa kanavia ja liikaa ominaisuuksia. Kyllä niille käyttöä löytyy. Pätkääkään ei ole harmittanut, vaikka maksoi itsensä kipeäksi noista omista.
 

27
Heijaa, MASI tarvitsee uuden radion.
Kymysys kuuluu, jos haluaa johonkin kanavaan esim (työ,peruutus jne)valon, niin mites se käytännössä toimii?
Pelkkä vastarin +/- napoihin valon kytkeminen ei tainnut onnistua :grin:

Samalla voi vinkata kumpi kannttaa hommata:
Spektrumin DX6(tai mahdollisesti DX7) ja FlaiHain 8kanavainen.

http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8991

Kumpi mode nyt sitten olikaan kaasu vasemmalla en nyt äkkiseltään muista, mutta noita ei ainakaan ole hinnalla pilattu. Toisaalta mikä noiden saatavuus sitten on...
Vastarissa on servopinneissä 4.8-6-voltin jännite koko ajan. Suoraan kytkemällä siis valo palaa koko ajan (tai tappaa ledin ilman vastusta).

Jaa miten saa valoja käskettyä ohjaimesta? Ostamalla jonkun hävyttömän kalliin rc-switchin tai sitten tekee tämän opiskelijaversion hyödyntämällä vanhaa servon piirilevyä. Servon moottorin piuhoista vaan virta, väliin vaan sopivat vastukset käyttöjännitteen mukaan. Trimmeripotikan voi korvata vastuksilla tai sitten vaan ns. antaa olla, ja säätää siitä oikea kohta syttymiselle.

28
Moro,

mistäköhän johtuu seuraavanlainen ongelma:

Kyseessä siis tuo pienoiskuormaaja. Lisäsin yhden aiemmin kuvatun videon joutuubiin...
http://www.youtube.com/watch?v=FW4fEtwIWXo

Eli laitteessa on 4 kanavainen vastaanotin, jonka perässä on tällainen power unit:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8355
, jonka perässä on neljä nopeudensäädintä.
Kaksi on ajoon, vasen - ja oikea puoli ja kaksi kauhan toimintoihin. No, näin jälkeenpäin ajatellen tuo "power unit" on varmaan turha, mutta ei varmaan haittaakaan tee.

Pistin laitteeseen kaksi 20A sulaketta, yksi ajoon ja toinen kauhan toimintoihin. Lähinnä ettei mikään menisi ihan solmuun. Sulakkeet ovat akun ja nopeudensäädinten plussien välissä, eli akun plussasta piuha sulakepesään ja sulakepesältä sitten kahden nopeudensäätimen plussaan... ja kaksi näitä settejä, toinen kahdelle ajomoottorille ja toinen kahdelle kauhan toimintojen moottorille. Power unit saa syötön suoraan akulta.

No, jos nyt esim ajo sulake palaa, niin silti laitteella voi ajaa, mutta tooosi verkkaisesti. Ikävänä lisämausteena sopassa on se, että koneesta alkaa nousta vieno "vanhan sähkön" tuoksu jos sulake on palanut.

Oma epäily on, että noparit saavat plussan nyt jotain muuta kautta. Olisko sen säätimien "ohjauspiuhojen" kautta? Eli se power unitti yrittää syöttää kahta nopeudensäädintä joiden sulake palanut, mutta sen rahkeet ei oikein riitä.


Eli kysymys kuuluu pistänkö vain yhden "pääsulakkeen", vai poistanko senkin?

Onkos näissä vehkeissä yleensä sulakkeita? Kehitystyössä ovat ainakin kivoja, voi silloin tällöin joku kalliimpi komponentti säästyä.


   -p-



Mikä tuon power unitin varsinainen funktio on tuossa koneessasi? Eikö tuon varsinainen tarkoitus ole se, että jos koneessa/laitteessa on large scale-servoja, jotka syövät suurempaa virtaa, niin vain antaa servoille tarvitsemansa suurempi virta/korkeampi jännite? Tuolla siis meikäläisen näkemyksen mukaan vain annetaan enemmän ruutia servoille, jos vastari ei siihen pysty.

Nyt tilanne näyttäisi siltä, että ruokit tuolla power unitilla vain noparille suurempaa  "käskemisvirtaa", jolla ei ole noparin toiminnalle mitään merkitystä, sillä tämä virta on lähinnä noparin tarvitsema ohjaussignaali. Nopari ottaa suuren virtansa moottorin pyörittämiseen suoraan akusta omien johtojensa kautta.

Itse toteuttaisin vastaavan siten, että yksi nopari antaa BEC-virran vastarille, muista nopareista punainen piuha irti servoliittimestä. Noparien todelliset virtapiuhat akkuun normaaliin tapaan. Tuon power unitin ottaisin kokonaan pois, siitä ei liene hyötyä.

Jos moottorin stall current on pienempi kuin noparin max. virta ja voltit on oikeissa rajoissa, niin silloin noparin pitäisi kestää ilman sulakkeitakin.

29
"...joku sanoi että lastu lentää jo,
onko ihme kun kunnon vermeet on.
Anna Hemille suorat linjasi,
ole muille kateuden enkeli...

Toiset viilaavat ruosteisin sormin railoja muoveihin,
kuka antaisi niille edes luvan keittiön tuoleihin.
Täällä komeron nurkalla ahertaa, vaikka tahtois,  autotalliin sorvaamaan..."

Snif, elämä on julmaa.  :smiley:



 



30
Ja taas Hemille Pekka Ruuskaa mukaillen :"Kuvia vielä kuvien jälkeenkin, CNC-koneilla suolaa haavoihin..."

Kyllä!

Tässä joutu nöyrtymään ja hommaamaan tuollaisen Emekin koukku-Scanian. Pikkuhiljaa tässä alkaa itsekin uskomaan, että tuon voisi oikeasti saada toimimaan, osia on jo tilailtu.

Btw. Nyt on pakko mainostaa sellaista jenkkifirmaa kuin Pololu (http://www.pololu.com/). Kaikennäköistä näihin sopivaa pientä vaihteistomoottoria tms. löytyy, toimitus todella nopeaa. Paketti lähtee samana päivänä postiin, tuli Suomeen viidessä päivässä. Uusia romuja odotellaan sieltä jälleen.




Sivuja: [1] 2 3 4 ... 10