Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Koppa

Sivuja: [1]
1
Team C / Ansmann X8e / Team C T8E...
« : 17.04.11 - klo: 23.04 »
aloitetaas näillekin autoille oma topikki... :afro:

itselleni kusti polki tuossa loppuviikosta Ansmannin version, jonka menneen viikonlopun aikana, muiden töiden lomassa niputin...

Ansmannista löytyy tietoa/kuvia täältä ja Team C:n vastaavasta täältä...

kaikki tarvittavat osat oli pakattu siististi pusseihin, kuten tapana on... joskin hieman isohkoja/omituisia kokonaisuuksia...
eli etu- ja takadiffit olivat samassa pussissa muiden etupään osien kanssa ja takapään kamat erikseen...

no anyway, eipä tuo mitään haittaa, varsinkaan, kun manuaali on selkeä ja johdonmukainen...

auton kasaaminen alkaa servosaverin niputuksella jonka jälkeen päästäänkin käsiksi diffeihin...

diffit kasasin suosiolla paketin mukana tulleilla öljyillä, etu #5000 ja taka #2000...
rattaat olivat/ovat teräksiset ja istuivat muiden osien kanssa diffikuppeihin hienosti, eikä mitään ylimääräisiä shimmailuja tarvinnut tehdä...

tämän jälkeen homma jatkuikin kallistuksenvakaajan kiinnityksellä... :shocked: siis mitä...? vakaaja kiinni, ennen tukivarsia...
orjallisesti, manuaalia uskoen jatkoin sen opastamana, ja ruuvasin vakaajan kiinni...

tästä selvinneenä tukivarsien kiinnikkeet ja tukivarret saranatappeineen menivätkin paikoilleen ihan huomaamatta...
tukivarret ovat erittäin, tai sanoisinko sitkeän oloista muovia, joten en alkanut turhaan muokkaamaan muovia kotikonstein pehmeämmäksi/sitkeämmäksi...
diffiboksi, c- ja ohjauspalat ovatkin sitten huomattavasti kuitupitoisempaa muovia... vai pitäisikö käyttää sanaa, komposiittimaisempaa... :roll:

seuraavaksi laitoin iskaritornin, joka on 5mm alumiinia, pienillä kevennyksillä, kiinni ja samaan hengenvetoon vielä etuylätukivarret...

sitten pääsinkin käsiksi keskidiffiin, johon laitoin myös paketin mukana tullutta öljyä, #5000...
myös tämän rattaat, muiden osien kera istuivat hienosti...

keskidiffi kasattuna aloin sovittamaan sitä moottori/keskidiffipukkiin...
hyvinhän se siihen istuu, ilman mitään shimailuja... :grin:

keskidiffipukki/moottoripukki on kokonaan, 8mm paksua alumiinia ja moottori kiinnitetään pukkiin erillisellä palikalla, missä on kierteet yläpuolella, joista se ruuvataan kiinni itse pukkiin...
erittäin simppeli ja myöskin joissain muissakin tämän hetken sähkökaseissa nähty osa...

pienen hengähdystauon jälkeen pääsinkin jo levittelemään takapään osia pöydälle...

takadiffi olikin jo kasattu etudiffin kanssa samaan aikaan, joten pinjoni kiinni, diffi boksin sisään ja kansi kiinni...
ja jälleen manuaali käskee laittamaan vakaajan kiinni, ennen muita osia...
no, tein työtä käskettyä ja niputin vakaajan palloineen...

takatukivarsien saranatappien kiinnikkeet ovat kummatkin alumiinia ja paketin mukana tulee 2 eri antisquat- ja aurausholkit...
itse laitoin kiinni ne holkit, mitkä antavat enemmän antisquattia sekä aurausta...

seuraavaksi jälleen iskaritornin kiinnitys, siipitelineen ja takarunkojäykkärin kera...

nyt alkoi jo auto olemaankin aika hyvin nipussa ja muistuttamaan 8-krossaria... :smiley:

homma jatkui seuraavaksi vastaboksin/ohjausservon kiinnikeen ja akkutelineiden asennuksella...
servonkiinnike ja vastariboksi ovat ns. yhtäpuuta, eli siis boksi vastarille, jonka vieressä on kehys servolle...

akkutelineitä kiinnittäessä tulikin sitten vastaan ensimmäinen "suunnittelun kukkanen"... :sad:
eli, ne ottavat kiinni tai siis niihin ottaa takaa kiinni takatukivarsien saranatapit/kiinnitysmutterit...
"ongelma" ei ole mikään iso, eli akkutelineet olisivat varmasti sopineet paikalleen, jos olisi käyttänyt hieman voimaa/ pantannut ne "väkisin"... :evil:

no, enpä alkanut siinä sitten sen enempää painimaan asian kanssa, vaan merkkasin sanatappien kohdat akkutelineisiin ja jyrsin niihin pienet kolot...
ja vóila... mikään ei pantannut enää mihinkään ja sain akkutelineet hienosti kiinni omille paikoilleen...

hetken hengähdys ja eikun iskareiden kimppuun...

iskarin rungot, ala- ja yläkorkit ovat alumiinia ja männät ovat 16mm:set, 6x1.3 reikäiset...
sekä männänvarret ovat halkaisijaltaan 3.5mm...
siis hyvinkin vastaavat, mitä on totuttu näkemään erään muun valmistajan autoissa...

toiminnaltaan pumput ovat erittäin smoothit, ei liian nahkeat tai väljät...
eli o-renkaat ja holkit ovat juurikin oikein mitoitettu...

paketin mukana tuli iso pullo jotain #450 öljyä, mutta päätin käyttää hyllystä löytyvää Losin öljyä, eteen 50wt ja taakse 45wt...

öljyä iskariin, mäntä varovasti ylös, vielä hitaammin pyörittämällä alas sekä hetken odottelu, että ei toivutut ilmakuplat poistuivat öljystä...
iskari täyteen öljyä, mäntä alhaalla korkki kiinni, korkki puoliksi auki ja mäntä ylös sopivaan kohtaan ja korkki uudelleen kiinni...
pieni putsaus päälle valuneesta öljystä ja autoon kiinni manuaalin ilmoittamiin paikkoihin...

vähän käsien putsausta ja takasiiven kiinnitys...
siipi oli/on ilman reikiä, eli ne joutuu myös itse porailemaan...

ei mikään paha rasti, merkkaus ja joko poralla tai korin rei'ittäjä reiät ja siipi kiinni kahdella ruuvilla...

viimeisenä vuorossa oli vielä luonnollisesti korin leikkaus, minkä leikkasin suoraan leikkausviivoja pitkin...
ainoastaan ohjauslinkkien/servosaverin kohdalta piti vähän tehdä aukkoja isommiksi, ettei ohjauslinkistö ottanut koriin kiinni...

auto painaa kuvien kunnossa, eli ILMAN renkaita, noparia, moottoria ja akkuja karvan alle 2.200g...
ei siis ole mikään kauhean tankki...
tosin, näin koneistajan silmin siitä kyllä löytyy kohtia, mistä pystyy nipistämään painoa pois, heikentämättä kuitenkaan kestävyyttä...

siis jatkoa tarinalle seuraa, ensin dietin muodossa ja sitten sillä tavanomaisemalla tavalla, eli ajamalla...

lisäsin myös kansiooni kuvia rakennuksesta, eli ne löytyvät täältä...


summa summarum...
auto/osat vaikuttavat varsin laadukkailta, ns. markan autoksi... vaikka auton hinta onkin hyvin pitkälti samaa tasoa, mitä kilpailevilla valmistajilla, omissa vastaavissa tuotteissaan...

ja mitä noihin yhteneväisyyksiin muihin merkkeihin verrattuna tulee, niin kyllähän niitä tästäkin autosta löytyy... :roll:
mutta toisaalta, miksi turhaan keksiä pyörää uudestaan... :wink:

2
Yleinen keskustelu / halli/sisärata rc-autoille...
« : 27.03.09 - klo: 21.17 »
elikkäs tuommoisesta on ilmeisesti ollu puhetta taholla jos toisellakin, mutta jos oikein ymmärsin, niin kukaan ei ole vielä alkanu rakentamaan sellaista...
niinpä aattelinkin tehdä topikin kyseiselle aiheelle, koska asia kiinnostaa itseänikin erittäin paljon...

mutta heti alkuun tulee muutama peruskysymys mieleen:

eli kuinka paljon kyseiselle hallille olisi mahdollisesti käyttäjiä ja olisiko autokanta 1/8 buggyt&truggyt sekä samat 1/10 kokoluokassa...?
ja kuinka paljon ihmiset olisivat valmiita maksamaan asiasta...? ja mikä olisi tuossa sopiva tapa "rahastaa", tunti-, päivä- vai kausimaksu...?
luonnollisesti "areenalla" olisi huoltopaikka ja kahvio, mutta mites esim. poltto-aineen myynti sekä renkaiden&vanteiden tarve...?

tämän kyseisen rakennuksen etu olisi tosiaan, että pienoisautoilua voisi meidänkin leveysasteilla harrastaa ympäri vuoden... mutta mieleen tulee luonnollisesti tuo kesä-aika...
eli jos on kaunis kesäpäivä, niin ihmiset kyllä varmaan silloin on mieluimmin ulkona, kuin sisällä hallissa...
siis, olisiko tuo rakennus käytössä vain talvikauden vai myöskin kesällä...?

Sivuja: [1]