Kirjoittaja Aihe: Vääntö mikä lähti liikkeelle vakiokoneista  (Luettu 25329 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #30 : 16.03.10 - klo: 11.16 »
Jeppe: Se että aloittelijoilla ja papoilla tuntuu olevan niin kauhean vaikeata uuden tekniikan kanssa kun autot menee liian lujaa ja sitten tässä topikissa mietitään että millanenhan se konfiguraation pitäs olla että kaikki olis samalla viivalla ja yhtä helppoa kaikille, niin sisääntuloluokkana kuin pidemmälle edistyneillekin.

Jos et tätä Jeppe ole huomannut, niin yritä vähän enemmän.

Mä olen sanonut jo pitkään että ei se voitto vaan B-finaalin voitto. Tai C jos saadaan oikein kunnon kapinat kasaan.

Et nyt edelleenkään tajua pointtia.

Nykytekniikalla stanut ja TSP-autot vain liikkuvat liian lujaa, ei sitä kukaan kisoissa voivottele tai taivastele erikseen, pointti on se, että jos 10-käämiä löysemmällä koneella ajetaan about samaa vauhtia kuin virillä, on syytä hidastaa stanuja, muuten on sama ajaa vain yksi luokka. Uusien säätimien tulo on ollut tiedossa jo kauan, se vain sattui tulemaan rysäyksellä tälle kaudelle juuri kauden alkuun, jolloin asiaan ei enää voida reagoida, koska säännöt on lyöty lukkoon.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #31 : 16.03.10 - klo: 11.18 »
Itse uskon että moni kärkipään stanu kuskeistä siirtyy ens vuonna prostockiin. Ihan puhtaasti siitä että prostockin vauhti tulee olemaan aika lähellä stanun tän hetkistä vauhtia, luultavasti ihan vähän nopeempi. Eli käytännössä ajetaan samaa luokkaa mutta eri nimellä.

Prostock luokassa ajaa silloin: aktiiviharrastajat, jotka eivät halua ajaa viriä.
Itse stanu-luokkaan jää ajamaan juniorit, oikeat aloittelijat ja "papat"

Prostock luokassa voi olla kohtalaisen vapaa kalusto, kaikilla on jonkin verran kokemusta lajista ja intoa oppia lisää. Kalustoa löytyy myös kotoa, joten hankinnat ei ole ongelma.

Stanuluokassa taas tärkeintä on korostaa ajamisen iloa ja opettaa ajamaan oikein. Tänne sopii hyvin kalusto mikä on kohtuudella hinnoiteltua ja helposti omaksuttavissa. Tämä luo ympäristön missä aloituskustannus on järkevällä tasolla ja sarjassa keskitytään ajamiseen.

Moni kuski määrittelee hyvyydensä sillä minkä lankaisella moottorilla ajaa, kun oikeesti pitäisi määritellä paljonko tulos on 5 minuutin erässä, tulos määräytyy aika pitkälti siitä kuinka tasaisesti pystyt ajamaan. Kokeilkaa joskus ajaa astetta lussumalla moottorilla tai puol tyhjällä akulla. Paraniko tulos?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #32 : 16.03.10 - klo: 11.19 »
Siis Vesa todellakin tajuan monta pointtia. Älä nyt hölmönä pidä. Yritän vaan hakea uusia näkökulmia. (Voit hakea referenssiä mun osaamisesta vaikkapa viime vuoden verotiedoista).

edit: No joo, toi Goosin viesti on aika lähellä sitä linjaa mitä itsekin haluaisin nähdä. Se on vaan vaikea sanoa että tyydyttääkö sääntönikkareita. Ajatuksena helppo ilmaista mutta teknisesti haasteellinen toteuttaa.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #33 : 16.03.10 - klo: 11.20 »
Jarkko taisi kysellä testaajaa yhdistelmälle 1S + nopea säädin. Mä voisin mielelläni kokeilla tätä Torpassa, mutta kun ei ole 1S akkua eikä buusteria.. Uskaltaako joku lainata? Mulla on Tekin kiinni Yokomossa, ja vauhdit nyt kohdillaan. Ihmetellään sitä sitten yhdessä ja raportoidaan tänne huomioista. Mutta ei nyt huomenna vielä, pitää rullailla Oulua varten saippauxenoneilla ja hakea tuntumaa.


Meinasin laittaa nuo omaan autoon jo tänään ja kokeilla huomenna onko se vakiosoftalla ihan liian hidas.

Voidaan sitten Oulun jälkeen laittaa sun autoon ja testata mikä ero vauhdissa on turbosoftaa käytettäessä. Saadaan vähän lisää konkretiaa näihin pohdintoihin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #34 : 16.03.10 - klo: 11.21 »
Jeppe: Se että aloittelijoilla ja papoilla tuntuu olevan niin kauhean vaikeata uuden tekniikan kanssa kun autot menee liian lujaa ja sitten tässä topikissa mietitään että millanenhan se konfiguraation pitäs olla että kaikki olis samalla viivalla ja yhtä helppoa kaikille, niin sisääntuloluokkana kuin pidemmälle edistyneillekin.

Tämä hypoteettinen ajatus on kaunis mutta tähän ei päästä missään kilpaluokassa, taitotasoeroja ei ratkaista teknisillä ratkaisuilla.

Nopeuteen voidaan vaikuttaa ja se vaikuttaminen tapahtuu vain vakioimalla teoreettiseen huippunopeuteen vaikuttaviin komponentteihin, eli moottoriin ja akkuun. Toki muitakin menetelmiä on mutta nämä ovat käytännön kannalta olennaisimmat vaihtoehdot. Itse asiassa teknisiä asioita vakioimalla saadaan tuo tekninen taitotaso tasaisemmaksi koska tietyt komponentit ovat jo valmiiksi mietitty.

Pidemmälle edistyneillä on olemassa muita touring luokkia ja tästä syytä säännöissä on tuo osallistumisrajoitus menestyksen mukaan.

Lisäys: Oikeasti en vieläkään ymmärrä mikä tässä nykyjärjestelmässä on Mikan mielestä pielessä.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #35 : 16.03.10 - klo: 11.33 »
edit: No joo, toi Goosin viesti on aika lähellä sitä linjaa mitä itsekin haluaisin nähdä. Se on vaan vaikea sanoa että tyydyttääkö sääntönikkareita. Ajatuksena helppo ilmaista mutta teknisesti haasteellinen toteuttaa.

Miks ei tyydyttäisi "sääntönikkareita" ketä edes tarkoitat tällä? Teknisesti pystyy helposti rajaamaan sopivat säädin+moottori combot, jotka ovat kestäviä,sopivan nopeuksisia,helppoja käyttää ja sopivan hintaisia. Jos ei löydy sopivia valmiita paketteja voidaan sitten etsiä sopivat säätimet ja moottorit erikseen. Vauhtia pystyy myös rajaamaan valitsemalla tuon 1s reitin, millä saadaan toki vauhti rajattua mutta ei helpota, lähinä tekee asioista monimutkaisempia.

Vaikka Mika R kovasti haluu myydä tietyn puljun autoja/laitteita koko Suomen kansalle. Sun pitäisi hahmottaa, että valitsemalla 2-3 toimittajaa voidaan pitää volyymit tarpeeks isoina että se on mielekästä puuhaa kauppiaalle ja asiakkaalle. Tarpeeks isot volyymit varmistaa sen että laitteita on aina hyllyssä, varaosapalvelut toimii ja että hinnat voidaan pitää järkevinä. Samoin vakioidut tuotteet helpottavat aloittelijan tuskaa kun pitäisi valita komponentit alussa. Uskon että ne jotka valitsevat nämä vakioidut tuotteet tekevät sen harrastajan edun mukaisesti.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #36 : 16.03.10 - klo: 11.33 »
En lähde spekuloimaan sen enempää sitä mitä pitäisi tehdä mutta lyhyen stanukokeilun jälkeen jäi tällaiset fiilikset. Kun syksyllä lähdettiin pojan kanssa mukaan stanuihin täysin vakionopareilla niin todettiin että tää on mukavaa touhua ja vauhtia on aivan riittävästi, joskus hyvällä hetkellä pääsi jopa vähän haastamaan SPX:llä ajavia mutta kierrosaikojen tasaisuus ja ajamisen varmuus oli vielä pahasti hakoteillä.

Alkuun pääasia oli meille että päästiin ajamaan ja opiskelemaan ajamista, treeneissä oli mukavaa kun autot oli suht tasaväkisiä vauhdeiltaan ja aina löytyi vääntökumppani. Yksi kerhokisakin ajettiin ja se meni kohtuuhyvin vähäisellä kokemuksella ja todettiin pojan kanssa että voisi lähteä toistekkin kisaamaan kun näillä vauhdeilla pelit pysyy melkohyvin lapasessa. Minkäänlaista innostusta ei kummassakaan herättänyt tehojen kasvu, vakionopari/stanussa oli haastetta riittävästi.

Sitten tuli pieni tauko ja sillä välillä tämä nopariasia nousi tapetille ja päivityksiä laitettiin moneen autoon. Kun tauon jälkeen mentiin taas ajamaan niin tuli shokkiylläri kun mentiin oikealta ja vasemmalta ohi heittämällä. Siinä vaiheessa todettiin pojan kanssa että tämä oli tässä, vauhdit nousi kertaluokkaa kovemmiksi ja kummallakaan ei ajotaidolliset resurssit olleet valmiina ottamaan vastaan tätä vauhdin nousua. Sen verran kilpailuhenkisiäkin ollaan että kumpaakaan ei kiinnostanut jatkaa vauhdin puolesta altavastaajana vakionoparilla, ei edes treeneissä, ja noparipäivityksellä ei haluttu lähteä vauhdin nostoon koska ajotaidoissa oli vielä paljon parantamisen varaa.

Näistä syistä meillä loppui lyhyt tuttavuus stanuluokkaan, jos vauhdit saadaan tasoittumaan jollain keinolla samalle tasolle mitä ne oli ennen näitä kerssejä ja turboja niin kiinnostus Touringia kohtaan voi herätä uudelleen henkiin.

Tällaisia miettii hän :wink:  
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #37 : 16.03.10 - klo: 11.36 »
Vaikka Mika R kovasti haluu myydä tietyn puljun autoja/laitteita koko Suomen kansalle.

Tässä sä olet niiiin väärässä. Ihan oikeesti. Mä olen usein aivan helvatan tyytyväinen että olen kisassa ainoa Kyosho. Siis todellakin. Mielelläni autan toki niitä joilla sellanen on ja tuon omia kokemuksia julki. Olenko ainoa..öö??

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #38 : 16.03.10 - klo: 11.58 »
Lainaus käyttäjältä: Goos
Uskon että ne jotka valitsevat nämä vakioidut tuotteet tekevät sen harrastajan edun mukaisesti.

Niin se Putinkin sanoo  :grin:

Forumissa ja muissa yhteyksissä voidaan kyllä jakaa oikeansuuntaista tietoa hankinnoista. Edelleen te jätkät muistutatte itäblokkia aika pahasti. Toisaalta olette niin nuoria että NL oli vissiin jo hajonnut kun te synnyitte.

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #39 : 16.03.10 - klo: 12.10 »
Vielä nostan tämän kiusallisen miniaikarajan esille. Tottakai tämä vaatii jatkojalostamista, mutta se voisi mennä jotenkin niin että kuskit jotka alittaa TSS luokassa "kohtuullisen hyvän kierrosajan" (kyllä se pitäisi olla tiedossa) harjoituksissa heitettäis pro stockin puolelle ajamaan.

Jos kerran kierrosjat ovat niin lähellä toisiaan niin siellähän saisivat sitten oikemman ja sopivan vastuksen. Vaatii sumplausta järjestäjältä mutta toisaalta ei noita hifi -kuskeja pitäisi olla monta - teidän pouheidenkaan mukaan. Ja käytännössä kaikki nopeat ajavat gigahertsiradioilla joten kiteetkään ei pitäs olla tänä päivänä enää ongelma. Sehän olis vaan kunnia asia stock -kuskille päästä ajaa kovempaan luokkaan kun on "liian nopea".

Harjoitusten jälkeen aikoja ei tarvitsis enää tämän jälkeen monitoroida ja vaikka rata nopeutuisi, no problem.

Esim. viikonloppuna kuskit pantiin eräjärjestykseen harjoitusten perusteella. Eli en näe ongelmaa seurata aikoja siellä tässäkään luokassa.

Miettikää onko mitään mahdollisuuksia? Älkää nyt vaan olko vihaajia sen takia että ajan punaisella. Ok?
« Viimeksi muokattu: 16.03.10 - klo: 12.15 kirjoittanut Mika R »

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #40 : 16.03.10 - klo: 12.14 »
Jeppe: Se että aloittelijoilla ja papoilla tuntuu olevan niin kauhean vaikeata uuden tekniikan kanssa kun autot menee liian lujaa ja sitten tässä topikissa mietitään että millanenhan se konfiguraation pitäs olla että kaikki olis samalla viivalla ja yhtä helppoa kaikille, niin sisääntuloluokkana kuin pidemmälle edistyneillekin.


Onko tämä nyt sitten jossain todennettu että aloittelijoilla ja papoilla on nyt sitten yhtäkkiä vaikeampaa kuin ennen?  Minun perspektiivistäni katsottuna homma ei ole yhtään sen kummempaa nyt kuin se oli vuonna 1991 jolloin ajoin ensimmäisen kisani. Ainoa asia mikä on vaikeampaa on nelivetoisen erillisjousitetun auton säätäminen.  Voisiko olla niin että osa tähän ryhmään "aloittelija ja pappa" kuuluva poteekin itseluottamuksen puutetta ja pelkää ettei pärjää ja jää sen takia kisoista pois, eikä heitä kisoissa nähtäisi vaikka säännöt olisivat mitkä tahansa?
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #41 : 16.03.10 - klo: 12.16 »
Itse en allekirjoita tuota - tai siis väite ei ole omani - mutta siitä minusta ollut pitkälle kyse jos asioita oikein tulkitsen, mennään liian lujaa (kärjessä).

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #42 : 16.03.10 - klo: 12.18 »
Vielä nostan tämän kiusallisen miniaikarajan esille. Tottakai tämä vaatii jatkojalostamista, mutta se voisi mennä jotenkin niin että kuskit jotka alittaa TSS luokassa "kohtuullisen hyvän kierrosajan" (kyllä se pitäisi olla tiedossa) harjoituksissa heitettäis pro stockin puolelle ajamaan.

Jos kerran kierrosjat ovat niin lähellä toisiaan niin siellähän saisivat sitten oikemman ja sopivan vastuksen. Vaatii sumplausta järjestäjältä mutta toisaalta ei noita hifi -kuskeja pitäisi olla monta - teidän pouheidenkaan mukaan. Ja käytännössä kaikki nopeat ajavat gigahertsiradioilla joten kiteetkään ei pitäs olla tänä päivänä enää ongelma. Sehän olis vaan kunnia asia stock -kuskille päästä ajaa kovempaan luokkaan kun on "liian nopea".

Harjoitusten jälkeen aikoja ei tarvitsis enää tämän jälkeen monitoroida ja vaikka rata nopeutuisi, no problem.

Esim. viikonloppuna kuskit pantiin eräjärjestykseen harjoitusten perusteella. Eli en näe ongelmaa seurata aikoja siellä tässäkään luokassa.

Miettikää onko mitään mahdollisuuksia? Älkää nyt vaan olko vihaajia sen takia että ajan punaisella. Ok?

Sittenhän kaikki voitaisiin laittaa samaan avoimeen luokkaan ja porukka jaettaisiin eräryhmiin nopeuden mukaan. Luokkavoittajien määrä vähenisi, mutta kukin saisi paremmin samanvauhtista ajoseuraa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #43 : 16.03.10 - klo: 12.21 »
No juu, näin on kun puhun B ja C -finaaleista mutta se ei tunnu kelpaavan ratkaisuksi.

Porukka haluaa "oikeasti" voittaa "samantasoisella" kalustolla tai jotain sinnepäin. Luokkavoitto ei ole sama asia ihmisten mielissä kuin alemman finaalin voitto. Tavallaan sekin vähän tyhmää ja nyt yritetään teknisillä ratkaisuilla kompensoida tätä.

e: Ja näinhän maastosarjassa on ajettu iät ja ajat; yhtä nopeat (samantasoiset) omiin finaaleihin ja sitten kisataan kuka voittaa. Polttiskrossissa ei ja se onkin tuonut voittamisen "pakko" kulttuurin jossa vain A-finalistit ovat oikeita voittajia kun muut ajavat vähemmän (leikki jää kesken jos et nouse). Miten se siellä sitten olis yhtään sen helpompaa aloittelijoille ja kas kummaa, kv-kuljettajia sieltäkin nousee jatkuvasti ilman mitään sisääntuloluokkaa erikseen.
« Viimeksi muokattu: 16.03.10 - klo: 12.27 kirjoittanut Mika R »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #44 : 16.03.10 - klo: 12.22 »
Onko tämä nyt sitten jossain todennettu että aloittelijoilla ja papoilla on nyt sitten yhtäkkiä vaikeampaa kuin ennen?  Minun perspektiivistäni katsottuna homma ei ole yhtään sen kummempaa nyt kuin se oli vuonna 1991 jolloin ajoin ensimmäisen kisani. Ainoa asia mikä on vaikeampaa on nelivetoisen erillisjousitetun auton säätäminen.  Voisiko olla niin että osa tähän ryhmään "aloittelija ja pappa" kuuluva poteekin itseluottamuksen puutetta ja pelkää ettei pärjää ja jää sen takia kisoista pois, eikä heitä kisoissa nähtäisi vaikka säännöt olisivat mitkä tahansa?

Muutama minuutti taaksepäin Koheltaja kuvasi asetelman erittäin osuvasti.
Juuri noin asiat loppuvuodesta muuttuivat stanu/stock-luokan kohdalla.

Ainoa vaikeus on omiin taitoihin verrattuna hallitsematon vauhti, jonka paikkaaminen isommalla itseluottamuksella tuntuukin sitten lompakossa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #45 : 16.03.10 - klo: 12.27 »
Olen kyllä itsekin sitä mieltä että jonkun verran tulisi vauhtia karsia, ja erityisesti autojen tulisi kulkea suurin piirtein samaa vauhtia, se on mielestäni se oleellisempi pointti.

Tässä nyt muutaman kuukauden meininkiä "haisteltuani" olen myös täällä foorumilla ja muuallakin huomaavinani turhaa FTT-kisojen glorifiointia, ikään kuin ne olisivat jotenkin niin mahtavia ja suuria juttuja verrattuna kerhokisoihin. :mrgreen: Jotkut uudet kisaajat tuntuvat täällä foorumillakin pyytelevän suurin piirtein Jumalaltakin anteeksi tulevia töppäilyjään ensimmäisessä FTT-kisassaan.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #46 : 16.03.10 - klo: 12.27 »
Jos haluaa voittaa, on myös oltava valmis tekemään töitä sen eteen. Ei niitä voittoja jaeta siellä kisoissa ilmaseksi, vaan ne on yleensä kovan työn takana. Ainoastaan henkilöt, jotka ei muuten pärjää, keksii uusia luokkia, jossa voi päteä hetken, kunnes joku nopeampi vie tikkarit suusta. Read between the lines, thank you.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #47 : 16.03.10 - klo: 12.31 »
Jos tännepäin osoitat viestisi Vesa niin: Minä en ole keksimässä uusia luokkia kuin vain siksi että nykyisessä on sellaset säännöt ettei niihin pääse mukaan. IGT oli poikkeus mutta sille oli myös tilaus koska hidasta rataluokkaa ei ollut olemassa ja toisaalta offroadit oli monelle paljon tutumpi juttu jos siirtymä asfaltille ei ollut niin iso kuin TP10:iin ehkä olisi ollut. Voittamisen eteen pitää aina tehdä RAJUSTI töitä, mikään ei tule helpolla. Siksi tässä iässä yritänkin vain lähteä siitä että on kiva osallistua, mutta voittaminen jääköön nuoremmille!

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #48 : 16.03.10 - klo: 12.33 »
Suomi - maa, josta ei löydy MikaR:lle sopivaa luokkaa :D
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #49 : 16.03.10 - klo: 12.34 »
Jos haluaa voittaa, on myös oltava valmis tekemään töitä sen eteen. Ei niitä voittoja jaeta siellä kisoissa ilmaseksi, vaan ne on yleensä kovan työn takana. Ainoastaan henkilöt, jotka ei muuten pärjää, keksii uusia luokkia, jossa voi päteä hetken, kunnes joku nopeampi vie tikkarit suusta. Read between the lines, thank you.

Jep...
Juurikin näin.

Mut tosiaan itse aiheesta... Tehoja on vaan tullut ihan liikaa noihin stanu ja poro luokkiin näiden säädin uudistusten myötä...

Mitään eri luokka sähellyksiä ja muuta on turha lähtee sohlaamaan.
Luokkien vauhtieroja takas samanlaisiksi kuin olikin.
Kyllä nykyisissä luokissa riittää ihan liikaakin valinnan varaa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #50 : 16.03.10 - klo: 12.38 »
Siksi tässä iässä yritänkin vain lähteä siitä että on kiva osallistua, mutta voittaminen jääköön nuoremmille!


No mutta eihän sulla ole sillon mitään ongelmia osallistumisen kanssa.
Lyöt autoos ne romppeet mitä sulla on ja menet kisoihin.

Kyllä sieltä löytyy luokka mihin sähköilläsi saat osallistua.
Sinne vaan ajamaan kun ei kerta ole tavoitteena voitto tai muutenkaan sijoitukset.

Kyllähän sä saat osallistua kisoihin... Ei siitä oo kii...
Mutta liian pienellä lankämäärällä et hitaampiin luokkiin pääse.
Täysin yksinkertaista.

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #51 : 16.03.10 - klo: 12.42 »
Niin pro stock ? No huvittako sinne pujottelukepiksi mennä, tiellä vaan olis. Mutta ei kai ole vaihtoehtoja, ehkä mun täytyy mennä. Pyydetään sitten jo etukäteen anteeksi ja vielä parit kiitokset perään hyvistä kisoista.

Tähän asti siellä on ollut 5 tai 6 kilpailijaa (Alue 8). Onpas kisat!

Vastaavissa skaboissa TSS:ssä 15-20. B-finaalikin on kiva juttu

Tässä nyt ymmärretään väärin että asia henkilöityisi minuun. Siitä ei ole ollut kysymys. Olen tarjonnut jonkun ajatuksen pureskeltavaksi mutta sitä ei näytä Jumala hyväksyvän hiekkalaatikolleen (osuvasti sanottu Grasshopper!). Tiedätte rivienvälistä ketä tarkoitan eikä tarvitse laittaa YV:tä perään. Kiitos!

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #52 : 16.03.10 - klo: 12.51 »
Vielä nostan tämän kiusallisen miniaikarajan esille. Tottakai tämä vaatii jatkojalostamista, mutta se voisi mennä jotenkin niin että kuskit jotka alittaa TSS luokassa "kohtuullisen hyvän kierrosajan" (kyllä se pitäisi olla tiedossa) harjoituksissa heitettäis pro stockin puolelle ajamaan.

Just joo. Vähän sama juttu, kuin jääkiekon divarisarjassa saisi tehdä enintään kolme maalia per peli. Jos teet enemmän meet pelaamaan liigaan.
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #53 : 16.03.10 - klo: 12.55 »
Ehkä hieman ontuva vertaus...

Mä lähden nyt Lontoon koneelle joten en tiedä koska pääsen taas lukee tätä hienoa aihetta.
Sinänsä 13,5 "Stock" rajoitus sopii hyvin TSP-10:iin meikäläiselle koska mulla on sellanen Orion ja siihen ihan hyvä sensorillinen Orionin säädin. Täytyy tulla sillä mukaan. Nostakaa vaan rajoitusta kympistä tohon.

Tykkään noista touring autoista, niissä on liikeen sulavuutta! Ja ne näyttää autoilta. :cool:

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #54 : 16.03.10 - klo: 13.09 »
Mä lähden nyt Lontoon koneelle joten en tiedä koska pääsen taas lukee tätä hienoa aihetta.

Hyvä, älä suotta pidä kiirettä lukemisen, äläkä varsinkaan kirjoittamisen kanssa. Loppuu ainakin tämä hyödytön vääntäminen vähäksi aikaa. Ehkä tämä motivoi luokkia ajavat aktiivit ja asioista paremmin tietävät viitsivät silloin osallistua keskusteluun luokan vauhtivarojen hillitsemiseksi.
Kylätason RC-kuski.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #55 : 16.03.10 - klo: 13.17 »
Olen kyllä itsekin sitä mieltä että jonkun verran tulisi vauhtia karsia, ja erityisesti autojen tulisi kulkea suurin piirtein samaa vauhtia, se on mielestäni se oleellisempi pointti.

Tässä nyt muutaman kuukauden meininkiä "haisteltuani" olen myös täällä foorumilla ja muuallakin huomaavinani turhaa FTT-kisojen glorifiointia, ikään kuin ne olisivat jotenkin niin mahtavia ja suuria juttuja verrattuna kerhokisoihin. :mrgreen: Jotkut uudet kisaajat tuntuvat täällä foorumillakin pyytelevän suurin piirtein Jumalaltakin anteeksi tulevia töppäilyjään ensimmäisessä FTT-kisassaan.
Entäpä jos joillekin on ftt mahtava juttu ? Sekö on sinusta väärin pahoitella, jos sattuu olemaan ulkona hieman asioista yms ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #56 : 16.03.10 - klo: 13.29 »
Voitasko palata nyt aiheeseen taas. Eilen oltiin vielä asialinjalla, kun asioihin otti kantaa ihmiset, joilla on jotain meriittejä ja ehdotuksissa oli järkeä. Tänään ollaan oltu jossain ihan muualla...

Toisaalta tää topikki alkaa olla jo aika nähty, koska ei tässä olla mielestäni tultu mihinkään muuhun käytännönläheiseen ratkaisuun, kun motin tai akkujen rajaukseen. Jos ei muuta, niin ainakin sen kuvittelisi olevan ihan pätevä lähtökohta säännöistä päättäville elimille.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #57 : 16.03.10 - klo: 13.51 »
Jos nyt ajatellaan, että mitkä asiat vaikuttavat auton nopeuteen radalla:

1) Kuljettajan taidot
2) Auton ominaisuudet (ml.sähköt)
3) Rata

Jos edelleen päämäärä on se, että vakioluokkien vauhtia pitää hidastaa, voidaan helposti tulla siihen johtopäätökseen, että kun kuljettajia ei haluta rajata, radat on mitä on, ainoa jäljellä oleva keino on rajata auton ominaisuuksia (tehoja) tavalla tai toisella.

Tässä topikissa on esitetty mielestäni useita ihan harkitsemisen arvoisia vaihtoehtoja, kuten:

- Moottorin lankamäärän muuttaminen
- Nopeudensäätimien rajaaminen
- Akun jänniteen rajaaminen

Varmaan se pätevä kompromissi jostain edellä mainittujen yhdistelmästä löytyy, ehkä kysymys on enemmänkin siitä, miten paljon tehoja pitäisi rajata, jotta luokkien väliset erot pysyvät myös tulevan kauden jälkeen ja kaikilla ja kaikkiin sarjoihin osalistujilla olisi vertaistaan seuraa ja ennen kaikkea innostusta ja mielenkiintoa lajia kohtaan.

Oma mielipiteeni edelleen on se, että tässä kohtaa voisi olla paikallaan tehdä arvioitua suurempi pesäero luokkien välillä, koska lähimenneisyys on osoittanut todeksi sen, että nopeasti kehittyvä tekniikka paikkaa puutteet tavalla tai toisella.
Flying Calacucco

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #58 : 16.03.10 - klo: 14.03 »
Palataan itsekin asiaan. Eli oma mielipide on että kone vaihtoon jos halutaan nopeutta alentaa. Kone on kuitenkin pienikustannuksinen. Akut ja säätimet jos uusitaan meneekin hintaa hieman enemmän. 2s kelpaa hyvin
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #59 : 16.03.10 - klo: 14.07 »
Palataan itsekin asiaan. Eli oma mielipide on että kone vaihtoon jos halutaan nopeutta alentaa. Kone on kuitenkin pienikustannuksinen. Akut ja säätimet jos uusitaan meneekin hintaa hieman enemmän. 2s kelpaa hyvin

Jep... Ja nimenomaan jos haluaa vaihtaa luokkaa niin ei tarvitse muuta vaihtaa kuin kone.
Jos ruvetaan käyttämään 1S akkua jossain luokassa niin se pistää soppaa heti hankalammaksi vaihtaa luokkaa kehityksen mukaan.
Tai siis pakottaa isompiin kustannuksiin.