Kirjoittaja Aihe: Vääntö mikä lähti liikkeelle vakiokoneista  (Luettu 25330 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #60 : 16.03.10 - klo: 14.11 »
Palataan itsekin asiaan. Eli oma mielipide on että kone vaihtoon jos halutaan nopeutta alentaa. Kone on kuitenkin pienikustannuksinen. Akut ja säätimet jos uusitaan meneekin hintaa hieman enemmän. 2s kelpaa hyvin

Jep... Ja nimenomaan jos haluaa vaihtaa luokkaa niin ei tarvitse muuta vaihtaa kuin kone.
Jos ruvetaan käyttämään 1S akkua jossain luokassa niin se pistää soppaa heti hankalammaksi vaihtaa luokkaa kehityksen mukaan.
Tai siis pakottaa isompiin kustannuksiin.
Näimpä. Mutta ei tuo minun harrastaminen siihen lopu jos akutkin täytyy uusia yms. Mutta joillakin saattaa loppua mielenkiinto, jos akut ja säätimet menevät uusiksi. Olisi joskus mukava testata 17.5 konetta turistissa 1s lipolla. Silloinhan erot huomaa.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #61 : 16.03.10 - klo: 14.11 »
Huomenna Torpan treeneissä kokeilen kisalaillisella TSS-luokan autolla 1S lipon ja tuunaamattoman normisäätimen antamaa vauhtia verrattuna 2S lipoon.

Kuskina saa toimia joku muu kuin minä, että saadaan vertailukelpoisia tuloksia. Jos minä ajan niin ollaan Peitsamon esittämässä kohdassa "rajataan kuljettajaa" tai kuljettaja on sittenkin muuttuva tekijä saman erän aikana niin, että joka toisen kierroksen ajaa uuno ja joka toisen törppö.

Käyn sitten itse kokeilemassa osaston "pysyykö papankin hanskassa". Torstaina kerron kokemukset.

Kivaa, kun saa testailla jotain ihan itsekin. Meidän tiimin kaikki muut testit tapahtuukin niin tolkuttomilla vauhdeilla, että niissä on pakko tyytyä katsomaan vaan sivusta. :tongue:
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #62 : 16.03.10 - klo: 14.18 »
Palataan itsekin asiaan. Eli oma mielipide on että kone vaihtoon jos halutaan nopeutta alentaa. Kone on kuitenkin pienikustannuksinen. Akut ja säätimet jos uusitaan meneekin hintaa hieman enemmän. 2s kelpaa hyvin

Jep... Ja nimenomaan jos haluaa vaihtaa luokkaa niin ei tarvitse muuta vaihtaa kuin kone.
Jos ruvetaan käyttämään 1S akkua jossain luokassa niin se pistää soppaa heti hankalammaksi vaihtaa luokkaa kehityksen mukaan.
Tai siis pakottaa isompiin kustannuksiin.

Jos valinta olisi 1S, niin saddle pack -akun puolikas olisi aika edullinen verrattuna "aitoon" 1S lipoon. WGT:ssä testasimme jokin aika sitten noita vaihtoehtoja ja johtopäätös oli että merkittävää eroa ei löytynyt.
Kahdella akulla eli yhdellä saddle packillä pärjää kisat ja treenit. Kustannut on suunnilleen sama kuin uuden moottorin ostossa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #63 : 16.03.10 - klo: 14.28 »
Jep... Ja nimenomaan jos haluaa vaihtaa luokkaa niin ei tarvitse muuta vaihtaa kuin kone.
Jos ruvetaan käyttämään 1S akkua jossain luokassa niin se pistää soppaa heti hankalammaksi vaihtaa luokkaa kehityksen mukaan.
Tai siis pakottaa isompiin kustannuksiin.

Mun mielestä stanu->prostock/viri siirtymän hinta saa olla reilu, olettaen että voidaan tehdä reiluja säästöjä alkukustannuksissa. Näin saadaan hankinnat jaettua pidemälle aikavälille ja aloittamisen kynnys laskee.
« Viimeksi muokattu: 16.03.10 - klo: 14.33 kirjoittanut goos »
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #64 : 16.03.10 - klo: 14.29 »
Jarkko

Meinasinkin lähinnä että jos haluat nousta pykälää vikkelämpään luokkaan niin ei tarttis ostaa uusia akkuja, vaan pärjäis pelkällä moottorin hankinnalla.

Ja taas samat akut kävis jokatapauksessa muihinkin härveleihin.
Ihan vaan harrastajakuntaa tässä mietin kun nyt on niin miljoona luokkaa jo olemassa ja monet ovat oikein viimeisenpäälle sekakäyttäjiä.
Jotku taas vaihtaa koko luokkaa sinnetänne.
Ei tunnu riittävän porukkaa joka luokkaan tarpeeks.

Helpoitenhan niitä kuskeja saadaan edes kokeilemaan luokkaa jne jos sähköt käy vaikka suoraan corri autosta... sähkökrossarista tai ties mistä.
Tai toisinpäin... innostutaan ensin turistista, mutta sitten se ei olekaan se oma luokka... halutaan kokeilla jotain muuta.
Mutta siis jos on jo kynnyksenä tuo 1S akku ja vielä tarvitaan joko säädin tai boosteri niin uusien harrastajien kynnys saattaa olla turhan iso ihan vaan kokeulua ajatellen.

Tällaisia harrastajia on erittäin paljon.
Ja he hommaavat autoja huvin vuoksi ja kokeilevat sitä ja tätä luokkaa...
Aina saa kuulla miten on hienoa kun samat akut ja säätimet jne käy...
Ei tarvii olla montaa erilaista... Ja jos kyllästyy johonkin niin ei silti tartte sähköjä olla taas vaihtamassa. Korkeintaan vain se moottori.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #65 : 16.03.10 - klo: 14.33 »
Mä lähinnä nuita akkuasioita mietin siten että sama akku kävisi esim krossariin ja turistiin. Saddlepack tietysti olisi yksi mahdollisuus.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #66 : 16.03.10 - klo: 14.34 »
Mun mielestä stanu->prostock siirtymän hinta saa olla reilu, olettaen että voidaan tehdä reiluja säästöjä alkukustannuksissa. Näin saadaan hankinnat jaettua pidemälle aikavälille ja aloittamisen kynnys laskee.


Miten niitä säästöjä saadaan tuohon alkukustannukseen...
Tai miten varsinkaan se 1S akku tuohon vaikuttaa?

Mun mielestä ja mitä olen hintoja ylipäätään katsonut niin ei tippaakaan.
Stanu kone maksaa saman kuin stokki tai jopa viri...
1S akku maksaa saman kuin järeet 2S akut... (okei... satulalla saa tuon hinnan puoliks)
Sitten säädin joka on speksattu tuohon jännitteeseen...
Tai sitten boosteri.
Ollaan aikalailla samoissa kustannuksissa ihen miten ton vaan katsookaan.

Ja siis varsinkin mikäli haluaa edes lähtökohtaisesti ne sähköt joilla on mahdollisuudet voittaa... tai ainakin missä on katu uskottavuutta eniten...

Ellei sitten ihan tosissaan tehdä karua linjausta siihen millä säätimellä ja koneella saa ajaa... ja nekin on vielä valittu edullisista vaihtoehdoista.
Joka se taaskaan ei oo kovin kivaa...

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #67 : 16.03.10 - klo: 14.42 »
Ellei sitten ihan tosissaan tehdä karua linjausta siihen millä säätimellä ja koneella saa ajaa... ja nekin on vielä valittu edullisista vaihtoehdoista.
Joka se taaskaan ei oo kovin kivaa...

Eiköhän ne säästöt tule tuolta säädin+moottori+akku linjalta. Esim valitsemalla millä säädin+moottori comboilla ajetaan, olettaen että markkinoilla on vaatimukset täyttäviä tuotteita. Akuista voisi harkita efra hyväksynnän poistamista TSS luokassa, mutta en tiedä onko tämä hyvä vai huonpo idea. Joku kokeneempi osaa varmaan kertoa, jostain syystä nykyinen sääntö on olemassa. Vaatimuksena voisi olla kovakuorinen 2s.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #68 : 16.03.10 - klo: 14.45 »
Yksi vaatimuksen syy on turvallisuus.
Näitä ei hyväksyttyjä akkujahan ei ole pahemmin testailtu...
Niiden iskukestävyyttä jne.

Jos moottori ja säädin rajataan niin se taas luo aikamoisen monopolin.

Ei hyvä koko harrastukselle.

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #69 : 16.03.10 - klo: 14.51 »
Tuo 1s stanuun ja 2s akku prostockkiin kuulostaa hyvältä, 17.5t koneelle. Kun vielä kone päivitetään ajantasalle, niin vauhtia tulee olemaan riittävästi myös poroon, sekä koneen ajettavuus tekee hommasta nautinnollisempaa.
Ja kun ensikaudeksi saadaan matolle sopivat renkaat alle, niin veikkaisin kovia kisoja molemmissa luokissa. Esim saddlepackin puolikas sopii hyvin ko luokkaan. Yhdistämällä akun puolikkaat saadaan mitoiltaan sopiva akku poroon. Painorajat alaspäin molemmissa luokissa, näin saadaan mutkavauhti ja kiihtyvyys hyviksi.

Tää keskustelu koskee lähinnä (vain) touring -autoja ja itse ajan TSS-10 luokkaa tämän vuoden ja ensi vuonna prostockia oli säännöt mitkä tahansa.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #70 : 16.03.10 - klo: 14.58 »
Jos jotain joku aikoo aiheeseen liittyen testata, olisin ehdottomasti 13.5t koneen kannalla molempiin ja 1S stokkiin, mikäli niin halutaan. Järkevämpää olisi kuitenkin ajaa vain miedommalla koneella mielestäni. C-12 autot ei liiku mihinkään 17,5t koneilla, ja turistissa on about tuplaten massaa....
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #71 : 16.03.10 - klo: 15.01 »
Yksi vaatimuksen syy on turvallisuus.
Näitä ei hyväksyttyjä akkujahan ei ole pahemmin testailtu...
Niiden iskukestävyyttä jne.

Jos moottori ja säädin rajataan niin se taas luo aikamoisen monopolin.

Ei hyvä koko harrastukselle.

Luo juuri semmoisen monopolin kun siitä neuvotellaan, et kai oikeesti uskonu että jos jokin laite valitaan että kauppias saa itse päättää hinnan sen jälkeen?. Itse näkisin isomman ongelman siinä että onko tähän sopivaa tuotetta edes markkinoilla.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #72 : 16.03.10 - klo: 15.13 »
No en usko juu...
Mutta siis tuotteen saatavuus on hyvin pitkälti silloin rajattu tiettyyn maahantuojaan jne...

Aina siis maahantuoja hyötyy eniten... jälleenmyyjät saa vain naurettavan pienen siivun junou...

Tällähetkellä tilanne on sentään ollut aika mukava kun on säätimien ja akkujen osalta ainakin ollut asiakkaalla vara valita ja siis ympäri suomen kauppiaat ovat saaneet tavaraa myytyä, joka taas näkyy erittäin hyvänä palveluna asiakkaille, kilpailuiden tukemisena jne jne.
Eli monet kauppiaat/maahantuojat hyötyy joka tarkoittaa että pitkässä juoksussa asiakkaat eli siis harrastajat hyötyvät hienompina kilpailuina... kilpailuja on useampia ja palkinnot jopa hyviä tavarapalkintoja.

Ja siis... vaikka tämä nyt koskeekin vain touring puolta niin tottakai useampien maahantuojien/jälleenmyyjien saama myynti jne näkyy myös muissa luokissa selvästi.

Tästä on erittäin hyvä esimerkki Espoon RC-Center.
Kyseistä paikkaa on tukenut moni maahantuoja/myyjä... Palkintoja on tullut vuoroin eri edustajilta jne...
Eli on ollut vara pitää hienoa harrastuspaikkaa ja vara hommata palkinnot... jopa erittäin hienot tavarapalkinnot jne.

Äkkiseltään siis tällainen yksi luokka ei tuo mieleen että se vaikuttaa todella laajasti koko harrastukseen ilman luokka rajoja...
Mutta näin se vaan on mennyt ja erittäin hyvä niin.

Käytän esimerkkeinä sähkökrossia koska sitä tietenkin olen ajanut enkä turistissa ollut tänäkään vuonna yhtään mukana niin en sieltä pysty esimerkkejä ottamaan...

WJ kilpailuissa ja esim espoon omassa kilpasarjassa on ollut erittäin hienoja palkintoja...
Latureita, moottoreita, renkaita... lahjakortteja jos jonkinmoisia... sitä ja tätä.
Ja siis nimenomaan monelta eri edustajalta...
Tämä juontaa ihan puhtaasti siitä että on monella edustajalla ollut myyntiä jne.

Mutta jätetäänpäs vaikkapa yksi merkki pois noista sallituista nopareista...
Kyseisen edustajan myynti tuon osalta laskee romahdusmaisesti joka tietenkin tarkoittaa välittömästi myös kilpailujen ja harrastajien tukemisen mahdollisuuden vähentymistä.

Ja siis nimenomaan jos turistissa rajaa jonkun pois... se näkyy silloin muissakin luokissa... Ei vain kyseisen luokan kilpailuiden tukemisena.
« Viimeksi muokattu: 16.03.10 - klo: 15.25 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #73 : 16.03.10 - klo: 15.43 »
Tottahan tuo on, yhden mahaantuojan varaan jättäytyminen ei varmaan ole optio, se ei palvele kuin sitä yhtä maahantuojaa. Mutta jos markkinoilla olisi esim 3:n maahantuojan combot jotka vielä sattuisivat olemaan saman nopeuksisia niin se voisi toimia.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #74 : 16.03.10 - klo: 18.19 »
Aion testailla 21,5 Novakkia tekinillä ruokittuna vs. 17,5 nykykonetta kerssittömällä noparilla, josko esim. vintageen olis helppo tasoittaa vauhteja tuommoisella linjalla.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #75 : 16.03.10 - klo: 18.22 »
Aion testailla 21,5 Novakkia tekinillä ruokittuna vs. 17,5 nykykonetta kerssittömällä noparilla, josko esim. vintageen olis helppo tasoittaa vauhteja tuommoisella linjalla.

Jos novakki on balistic siinä on n. 30 astetta ennakkoa vakiona ja ei ehkä toimi parhaana vertailumoottorina.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #76 : 16.03.10 - klo: 19.12 »
Novakki on pro, ei pallistic.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #77 : 16.03.10 - klo: 19.14 »
Aion testailla 21,5 Novakkia tekinillä ruokittuna vs. 17,5 nykykonetta kerssittömällä noparilla, josko esim. vintageen olis helppo tasoittaa vauhteja tuommoisella linjalla.
Ei muuta ku testiä ja tänne tuloksia niin vähenee tuo spekulointi.  :azn:
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #78 : 16.03.10 - klo: 22.05 »
Voit hakea referenssiä mun osaamisesta vaikkapa viime vuoden verotiedoista.

Hei kaikki mukaan tähän, tämä äijien keskinäinen vertailu on vielä käsittelemätön sarka tässä vakioluokan kone- ja säädinargumentoinnissa! :tongue:
-Ensin mitataan veh...t
-Sitten otetaan erä tukkihumalaa
-Seuraavaksi lähetetään omat isäukot meidän isä on parempi kuin teidän isä -kilpailuun
-Vielä käydään huutamassa naapurin postiluukusta, että meidän äiti tekee teidän äitien ruuat ja lopuksi lasketaan pisteet.
-Suurimman pistemäärän keränneen TOSIÄIJÄN mielipiteen pohjalta laaditaan ensi kaudelle sarjasäännöt. Ja siihen on meidän köyhien, pienten, heikkojen, orpojen ja pelokkaiden tyytyminen.
Tiim Lahti

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #79 : 16.03.10 - klo: 22.11 »
Ja heh, kun kuitenkin ne harjattomat siihen turistiin hommasit Mika, niin miksi hevelvetissä et samantien hommannut FTT-laillista konetta?

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #80 : 16.03.10 - klo: 22.35 »
Ja heh, kun kuitenkin ne harjattomat siihen turistiin hommasit Mika, niin miksi hevelvetissä et samantien hommannut FTT-laillista konetta?



Kyosho ei tee TSS virallista konetta DAA :huh:
Jerzi
« Viimeksi muokattu: 16.03.10 - klo: 22.40 kirjoittanut jerzirccar1 »
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #81 : 16.03.10 - klo: 22.36 »
Kyllähän moni ajaa Kössin koneella FTT:ssä viritetyssä luokassa.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #82 : 16.03.10 - klo: 22.39 »
Nojoo siis tarkoitin TSS-konetta, kuten varmaan suurin osa tajusikin.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Lista

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #83 : 16.03.10 - klo: 22.49 »
Jos nyt ajatellaan, että mitkä asiat vaikuttavat auton nopeuteen radalla:

1) Kuljettajan taidot
2) Auton ominaisuudet (ml.sähköt)
3) Rata

Jos edelleen päämäärä on se, että vakioluokkien vauhtia pitää hidastaa, voidaan helposti tulla siihen johtopäätökseen, että kun kuljettajia ei haluta rajata, radat on mitä on, ainoa jäljellä oleva keino on rajata auton ominaisuuksia (tehoja) tavalla tai toisella.

Tässä topikissa on esitetty mielestäni useita ihan harkitsemisen arvoisia vaihtoehtoja, kuten:

- Moottorin lankamäärän muuttaminen
- Nopeudensäätimien rajaaminen
- Akun jänniteen rajaaminen

Varmaan se pätevä kompromissi jostain edellä mainittujen yhdistelmästä löytyy, ehkä kysymys on enemmänkin siitä, miten paljon tehoja pitäisi rajata, jotta luokkien väliset erot pysyvät myös tulevan kauden jälkeen ja kaikilla ja kaikkiin sarjoihin osalistujilla olisi vertaistaan seuraa ja ennen kaikkea innostusta ja mielenkiintoa lajia kohtaan.

Oma mielipiteeni edelleen on se, että tässä kohtaa voisi olla paikallaan tehdä arvioitua suurempi pesäero luokkien välillä, koska lähimenneisyys on osoittanut todeksi sen, että nopeasti kehittyvä tekniikka paikkaa puutteet tavalla tai toisella.

On ihan pakko esittää tyhmä kysymys tähän väliin.

Miksi tehoa ei voi rajottaa sulakkeella tms? Tietylle nimellisjännitteelle jokin säännöissä määrätty maksimivirta. Olisi helppo katsastaa eikä akun, noparin tai moottorin merkillä tai hinnalla olisi väliä. Nopeudet kaiketi laskisi kun tehoa on käytettävissä vähemmän ja herkkäsorminen voisi halutessaan polttaa sulakkeen kiriessään maaliviivalle.

No joo ymmärrys hipoo nollaa ja kokemusta on vielä vähemmän. Ehkä joku viitsii valaista asiaa YV:nä.


Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #84 : 17.03.10 - klo: 07.41 »
Peltikennojen aikaan asia oli kenties hieman helpompaa, kun kennon nimellisjännite oli ainoastaan 1,2V, joka puolestaan mahdollisti jännitteen rajaamisen pienemmillä askeleilla (6-kennoa, 5-kennoa, 4-kennoa). Nyt LiPo-aikakautena kennon nimellisjännitteen ollessa 3,7V hyppäys kahden kennon akusta yhden kennon akkuun on kieltämättä aika iso. Toisaalta omana mielipiteenäni sanon, etten kannata ylimääräisten lisälaitteiden asentamista autoihin. En tiedä, olisiko tuohon edellä esitettyyn ehdotukseen mitään järkevää ja todennettua toteutustapaa, periaatteessa samasta asiasta, eli akun jännitteen laskemisestahan siinäkin on kyse. Mitenköhän polttisautoissa käytetyt 6V regulaattorit toimisivat, eivät taida olla suunniteltu ihan noin isoille virroille?
Flying Calacucco

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #85 : 17.03.10 - klo: 07.48 »
Peltikennojen aikaan asia oli kenties hieman helpompaa, kun kennon nimellisjännite oli ainoastaan 1,2V, joka puolestaan mahdollisti jännitteen rajaamisen pienemmillä askeleilla (6-kennoa, 5-kennoa, 4-kennoa). Nyt LiPo-aikakautena kennon nimellisjännitteen ollessa 3,7V hyppäys kahden kennon akusta yhden kennon akkuun on kieltämättä aika iso. Toisaalta omana mielipiteenäni sanon, etten kannata ylimääräisten lisälaitteiden asentamista autoihin. En tiedä, olisiko tuohon edellä esitettyyn ehdotukseen mitään järkevää ja todennettua toteutustapaa, periaatteessa samasta asiasta, eli akun jännitteen laskemisestahan siinäkin on kyse. Mitenköhän polttisautoissa käytetyt 6V regulaattorit toimisivat, eivät taida olla suunniteltu ihan noin isoille virroille?

Helpompi siirtyä kyl tossa tapauksessa 2s LiFe akkuun(6,6v). Niiden satavuus ei vaan ole maailman parasta vielä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #86 : 17.03.10 - klo: 08.48 »
Vaikka en luokkaa ajakkaan niin tuo 1S ja Li-Fe akkujen kanssa puuhastelu vaikuttas todella typerälle...

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #87 : 17.03.10 - klo: 08.59 »
Life-akut tulevat ajoakuiksikin sitten aikanaan, mutta niistä ei vielä kaudelle 2011 löydy ratkaisua. Nyt niihin jo kannattaa tutustua kaikkien, jotka tarvitsevat vastarinakkua.

Katselin illalla kisa-speksattujen moottorien kv-lukuja erään moottorivalmistajan listasta
-10.5T = 3800 k/v
-13.5T = 3400
-17.5T = 2700
-21.5T = 1800

Viime alue-8 kisassa oli mukana 10.5T koneiden ohella 13.5 moottoreita. Havainto oli, että pienehköllä radalla turbokerssatulla noparilla ero 13.5T ja 10.5T välillä on hyvin pieni ja molemmilla saa aikaan viriluokkaankin ihan kelpo tuloksen.

Jos valittu muutos on moottorin muuttaminen, niin vaikuttaa edellä olevan valossa siltä, että Poron kohdalla ei oikein ole tarjolla vauhtia sopivalla tavalla tiputtavaa vaihtoehtoa. Joku 15.5T voisi olla tehoiltaan se mitä tässä kaivataan, mutta niitä ei taida olla tarjolla kuin ns. harrastemalleina, ei kisaspeksattuina.

Stock'iin sen sijaan 21.5T vaikuttaisi luonnikkaalta vaihtoehdolta. Kv-luku on 900 pienempi kuin 17.5T moottorissa ja sen luulisi jo tiputtavan vauhtia tuntuvasti. Näitä moottoreita ei vissiin kukaan ole tuonut maahan, kun tarvetta ei ole pahemmin ollut.

 
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #88 : 17.03.10 - klo: 09.02 »
Vaikka en luokkaa ajakkaan niin tuo 1S ja Li-Fe akkujen kanssa puuhastelu vaikuttas todella typerälle...

LiFe-akkuteknologiaa ei kannata dissata. Se tulee korvaamaan LiPot jossain vaiheessa ja hyvä niin. Volttien tippumista LiPoihin verrattuna joku voi pitää huonona asiana, mutta akkuina ne ovat huomattavasti kestävämpiä ja vakaampia kuin kaikelle herkät LiPot.   
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #89 : 17.03.10 - klo: 09.04 »
Pahoittelen kun en jaksanut googlata aiheesta, mutta mitä eroavaisuksia LiPolla ja Lifella on käytön ja suorituskyvyn suhteen ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx