Pahoittelen kun en jaksanut googlata aiheesta, mutta mitä eroavaisuksia LiPolla ja Lifella on käytön ja suorituskyvyn suhteen ?
Omaa kokemusta on tullut toistaiseksi C-12 autossa LiFe-vastarinakun käytöstä. Ajoakuiksihan niistä ei pienoisautoissa vielä tässä kehitysvaiheessa ole.
Johdotusmokan takia moottori nykäisi 200 mah LiFen ihan tyhjäksi 5-6 kertaa ja lopulta niin tyhjäksi, että laturi ei enää tunnistanut sitä akuksi.
Pienellä virralla herättelyn jälkeen päästiin taas lataamaan ja akku on toiminut ihan normaalisti sen jälkeen. (Ja johdotuskin on saatu vedettyä oikein)
Yksi etu on siis se, että akku kestää ihan normaalisti käsittelyä, jota tuskin kukaan uskaltaisi edes tarjota LiPolle. Tai ainakaan terveyssyistä ei pitäisi.
Toinen etu on LiPoa pitempi käyttöikä. Autokäytössä tätä ei ole vielä ollut mahdollista todentaa, mutta muualla kyllä.
Latausvirtaa LiFe kestää paljon enemmän kuin LiPo.
Poiminta LiFe-akun ominaisuuksista (vertailua tosin vain nimh-kennoihin)
Features:
* Safe chemistry will not explode or catch fire
* More mAh per gram compared to NiMH cells, meaning lighter models, and longer runtime
* Virtually no "self discharge", so the battery is always ready to go even weeks after charging.
* Superior voltage performance under load compared to NiMH cells, with consistent torque and speed.
* Fast charge time
En ole asiantuntija, mutta tuolta löytyy lisää tietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_batteryJa tuossa myös
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_221_1389_1393/products_id/165094/n/ProTek-R-C-LiFe-1-12-Scale-Receiver-Battery-Pack-66V-200mAhedit: lisätty infoa