Oli tällä foorumilla paha vaikutus. Kun näin tuon Bruderin Valtran, niin en voinut vastustaa...pakkohan sellainen oli saada.
Tuli siis tilattua moinen, ja tarkoitus on tehdä siitä tosiaan radio-ohjattava joka tavalla. "Käskijässä" on 7 kanavaa, joten kauhankin saa toimimaan täydellisesti.
Neliveto on aivan pakko toteuttaa. Nelivedon toteutan neljällä 360-asteiseksi modatulla servolla. Eteen tulee Vertical Hobbyn 9g:n microservot ja taakse Hitec 422:set. Molemmat ovat helppoja modata ja niiden nopeudet sopivat hyvin yhteen. Etu- ja takarenkaan kulkema matka ja servojen kierrosnopeudet täsmäävät aika hyvin (edessä 83.33 rpm ja takana 62.5 rpm). Oikea suhde olisi 80/62.5. Mikään tykki Valtrasta ei tule, huippunopeus on huimat 1.4 km/h (suhteellinen on bauttiarallaa 22 km/h, ihan hyvä työvauhti). Vääntöä pitäisi (siis ainakin pitäisi) löytyä kyllä reippaasti. Eturenkaiden vedon toteutan alustavasti osittain renkaan sisälle siten, että servo pyörittää hihnapyörää renkaan sisällä. Jos hihna ei pidä, niin myös hammaspyörillä voi kokeilla. Normaalilla tavalla, eli etuvetoakselilla homma menee todella hankalaksi. Yritin myös siten, että nivelenä olisi toiminut letkunpätkä ja servot olisivat olleet etuakselissa. Tila ei yksinkertaisesti riitä. Renkaiden kääntämiseen meinaan käyttää Valtran omaa mekanismia, sillä se on todella toimiva. Servo vaan rungon sisälle kääntämään kääntövipua.
Jos kaikki saa toteutettua suunnitellusti, niin ulospäin ei paljoa huomaa muutosta. Näkyvimmät muutokset ovat ehkä etuakselin alapuolella olevat servot, jotka hieman syövät kahluusyvyyttä. Toisaalta se tuskin haittaa. Myös etu-ja takaraideleveyttä joutunee mahdollisesti kasvattamaan muutaman millin. Etukauhaan laitan kaikki servot näkyviin. Siinä aion käyttää 3:a 422:a (2 nostaa ja yksi kääntää) ja yhtä microservoa kauhan piikkien kääntöön.
Saa nähdä, millainen viritys tästä tulee.
Valtran purkamiseen menikin sitten pieni tovi. Saksalainen on suunnitellut kiinnitykset siten, ettei vahingossa irtoa. Ilman Dremeliä olisi purkaminen jäänyt haaveeksi. Tässä kuitenkin muistinvarainen lista siitä, mitä pitää tehdä (jos joku muu ryhtyy samaan, helpottaa kummasti).
1. Irroita konepeitto ja sitä ylhäällä pitävä muovi. Lähtee ihan kevyesti napsauttamalla molemmat, kiinnityskohdat näkee.
2. Etupaino lähteekin helposti irti, myös sen pidinmuovi lähtee helposti irti, myös tämänkin kiinnityksen näkee. HUOM! JÄTÄ ETUMMAINEN VETOKOUKKU KOKONAAN RAUHAAN, sitä ei tarvitse irroittaa. Se on kaiken lisäksi todella kovin kiinni.
3. Takimmainen vetokoukku/nostolaite irroitetaan alaspäin vetämällä. Ensiksi joutuu irroittamaan/kiertämään korkeussäätöruuvin irti. Lähtee, kun pitää nostolaitteesta kiinni. Nostolaitteen irroitukseen saakin jo sitten käyttää voimaa. Se irtoaa kyllä, mutta irroittamiseen joutuu vetämään aika kovaa, että rajoittimista pääsee ohi. Kun nostolaite on irroitettu, niin taka-akselin näkee rungon raosta.
4. Pakoputken ja ilmanottoputken yläosat (vain yläosat!) irroitetaan vetämällä. Irtoavat hyvin helposti. Alareunoja ei tarvitse irroittaa.
5. Sitten pääseekin sahailemaan rautasahaterällä taka-akselia poikki. Sen joutuu katkaisemaan, että laitteen saa ylipäätään purettua. Takarenkaat eivät lähde vetämällä irti. En ole saanut niitä irti edes lämmöllä. Täytynee tehdä akseliin kierteet ja kokeilla ns. ulosvetämällä. Jos akseli on samanlainen kuin eturenkaissa (tulivat lämmöllä ja vetämällä), niin siellä on karhennukset(4 mm akseli ja karhennukset muistaakseni 4.3mm). Karhennukset purevat kyllä vanteeseet todella tiukasti.
6. Kun takarenkaat on irti, niin hytin pystyy irroittamaan. Tähän tarvitsee sitten jotain Dremeliä/vastaavaa. Hytti on kiinni neljällä klipsulla, jotka on käytännössä pakko porata/jyrsiä poikki. Näitä kiinnikkeitä on neljä. Etummaiset ovat etupikkulasien kohdalla (porataan sivusta) ja taaimmaiset sisälokasuojien kulmien kohdalla.
7. Kun nämä kiinnikkeet on katkaistu, niin hytti pitäisi irrota vetämällä ylöspäin. Rattiakseli tulee kolostaan vetämällä hytin mukana.
8. Runko muodostuu kahdesta osasta, jotka ovat kiinni toisissaa noilla u-muotoisilla klipsuilla. Pari klipsua on myös sylinterikannen päällä ja jäähdyttäjältä/välijäähdyttäjältä tulevan putken alla. Ne meinasi itseltä jäädä huomaamatta. Klipsut ovat tiukkoja ja niitä joutuu vääntämään pienellä meisselillä. Ei haittaa mitään, jos muutama menee poikki, sillä puoliskot ovat muutenkin todella tiukkaan kiinni. Pohjassa on yksi kiinnike taka-akselin etupuolella "suojattuna", jonka itse tylysti katkaisin Dremelillä. Se on todella tiukka ja hankala avata. Kun noita klipsuja saa avattua, niin runko-osien väliin kannattaa laittaa jotain, sillä klipsuilla on paha tapa mennä itsestään todella helposti kiinni. Kun kaikki klipsut ovat "irti", niin runko-osien pitäisi irrota vetämällä niitä erilleen. Etuvetokoukku kanittaa kyllä vastaan, mutta osien pitäisi irrota.
Lykkyä ja malttia purkamiseen!
Palailen, kun projekti etenee...