Kirjoittaja Aihe: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)  (Luettu 1881369 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #360 : 09.11.08 - klo: 15.14 »
En tiiä niistä insinööri hommista oikeastaan mitään, pari vuotisen autoasentaja linjan aikanaan olen käynyt. Että siltä pohjalta.  :grin:

"Meissä kaikissa asuu pieni insinööri".  :wink:
Lapsesta tulee insinööri siinä vaiheessa, kun ensimmäisen kerran pääsee tekemisiin Legojen kanssa. Siitä se "turmion" tie alkaa...

Hemi1966:lle kysymys:

Minkäläista tiivistettä käytit hydraulisylinterin männänvarressa? Jokin pieni stefa? Lähinnä kiinnostaa siksi, koska aikoinaan yritin tehdä pienestä injektioruiskusta kaksitoimista pneumatiikkasylinteriä. Ongelmaksi muodostui juuri männänvarren tiivistys. Tiiviiksi sen kyllä sai, mutta tiivisteen ja männänvarren välinen kitka esti liikkeen kokonaan (muovi vs. kuminen o-rengas). Käyttö tälle sylinterille olisi ollut emekkiläisen Hiabissa. Yksitoimisena sylinterin tietysti saa toimimaan "kumilanka palautusjousena". Sylinterin voima on vaan niin onneton johtuen pienestä halkaisijasta ja paineesta. Kumilanka luonnollisesti vähentää voimaa entisestään.

Itse olen yrittänyt "metsästää" pientä pumppua pneumatiikkaan. Pienen 12V kompressorin  pumppu (hintaa huimat 12€) kyllä tuottaa painetta ja tilavuusvirtaa riittävästi jo 7 voltin jännitteellä, mutta esim. Emekkejä ajatellen pumppu vie tilaa tyyliin "puolet lavasta". Valtraan voi pneumatiikan jo unohtaa, pumppua ei saa fiksusti piiloon mihinkään.




Jo sivulta 10 lähtien

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #361 : 09.11.08 - klo: 16.21 »
En tiiä niistä insinööri hommista oikeastaan mitään, pari vuotisen autoasentaja linjan aikanaan olen käynyt. Että siltä pohjalta.  :grin:

"Meissä kaikissa asuu pieni insinööri".  :wink:
Lapsesta tulee insinööri siinä vaiheessa, kun ensimmäisen kerran pääsee tekemisiin Legojen kanssa. Siitä se "turmion" tie alkaa...

Hemi1966:lle kysymys:

Minkäläista tiivistettä käytit hydraulisylinterin männänvarressa? Jokin pieni stefa? Lähinnä kiinnostaa siksi, koska aikoinaan yritin tehdä pienestä injektioruiskusta kaksitoimista pneumatiikkasylinteriä. Ongelmaksi muodostui juuri männänvarren tiivistys. Tiiviiksi sen kyllä sai, mutta tiivisteen ja männänvarren välinen kitka esti liikkeen kokonaan (muovi vs. kuminen o-rengas). Käyttö tälle sylinterille olisi ollut emekkiläisen Hiabissa. Yksitoimisena sylinterin tietysti saa toimimaan "kumilanka palautusjousena". Sylinterin voima on vaan niin onneton johtuen pienestä halkaisijasta ja paineesta. Kumilanka luonnollisesti vähentää voimaa entisestään.

Itse olen yrittänyt "metsästää" pientä pumppua pneumatiikkaan. Pienen 12V kompressorin  pumppu (hintaa huimat 12€) kyllä tuottaa painetta ja tilavuusvirtaa riittävästi jo 7 voltin jännitteellä, mutta esim. Emekkejä ajatellen pumppu vie tilaa tyyliin "puolet lavasta". Valtraan voi pneumatiikan jo unohtaa, pumppua ei saa fiksusti piiloon mihinkään.






Tarkoitatko nyt varmasti männävarrentiivisteitä etkä männäntiivisteitä. Injektioruiskussa ei ole kuin männäntiivisteet. Männävarrentiivarit ovat sylinterin päässä ja jonka läpi männävarsi liikkuu. Paras laittaa kuva sylinteristä. Kuvassa osan numero 4 sisällä on männävarrentiivisteet.

Männäntiivisteet ovat pienet huulitiivisteet, mutta pari O-rengastakin toimii.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #362 : 09.11.08 - klo: 18.00 »

Paljonko sulla Juupeli on paineita hydrauliikassa ?

 Valmistajan ilmoituksen mukaan 10bar. En ole alkanut ite lisäämään paineita.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #363 : 09.11.08 - klo: 18.12 »

Hemi1966:lle kysymys:

Minkäläista tiivistettä käytit hydraulisylinterin männänvarressa? Jokin pieni stefa? Lähinnä kiinnostaa siksi, koska aikoinaan yritin tehdä pienestä injektioruiskusta kaksitoimista pneumatiikkasylinteriä. Ongelmaksi muodostui juuri männänvarren tiivistys.


 Tota tota.

 Mites nuo injektioruiskut toimis saippuavesi hydrauliikan nesteenä?

 Tuli vaan mieleen.

 :roll:

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #364 : 09.11.08 - klo: 21.50 »
Männänvarren tiivistys kyllä.

Männäntiiviste tosiaan on jo valmiina ja se onkin hyvä. Pikkaisen fairya ruiskuun ja liikkuu hyvinkin liukkaasti. Ideana oli hieman porata ruiskun laippaa, laittaa siihen tiiviste (käytin o-rengasta, jota porailin isommaksi) ja toisesta ruiskusta leikata laippa, joka pitää tiivisteen paikoillaan. Ruiskun kylkeen porasin reiän ja siihen piti laittaa pieni putki. Osittain ongelmana saattaa olla myös se, että itse  männänvarsi on myös muovia, ja pinnankarheus on mitä on.

Pneumatiikassa olisi se helppous, että vapaakierron voi surutta unohtaa ja pumppu voi hakata vaikka koko ajan (itsellä pumppu nopeudensäätimen takana). Ylimääräiset voi palauttaa taivaan tuuliin. Tuohon kompuraan tein paineensäätöventtiilin kumikorkista, nippusiteestä ja kumilangasta. Kumilangan kireyttä säätämällä saa säädettyä pumpun maksimipaineen. Pumpulta menevään letkuun laitoin rc-auton polttoaineventtiilin, joka on yksisuuntainen. Toimii ilmallakin todella hyvin eikä vuoda.  Varsinaiset venttiilitkin saa helposti ja halvalla legojen pneumatiikkaventtiileistä. Niihin kaksipuolisella tarralla mikroservo kiinni ja servo-ohjattu venttiili on siinä. Servot käytännössä palauttavat venttiilin aina kiinni-asentoon.

Kyllä vesikin toimisi vallan mainiosti varsinkin, jos mitään ruostuvaa ei ole missään. Mutta sitten ne venttiilit, pumppu...vesihydrauliikassa hinta hieman "pompsahtaa". Täytyisi kaikkien tilkkeiden sisuskalut olla haponkestävää, joten... :cry:


« Viimeksi muokattu: 10.11.08 - klo: 09.43 kirjoittanut IMN »
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #365 : 10.11.08 - klo: 17.54 »
Juupeli kattelin ton sun uuden YouTube videon , ja täytyy sanoa että on asiallista kalustoa sulla.
Hyvin näyttää hinaushommat onnistuvan pyöräkuormaajallakin  :wink:
Onko tossa kuormaajassa Servonautin SMX äänimoduli vai mikä, on nimittän mahtavat turbon vihellykset :mrgreen:

Poissa geswas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #366 : 11.11.08 - klo: 10.24 »
Pientä päivitystä taas sorakalusto projektiin. Viime viikolla tuli saksan paketti jossa tamiyan volvo ja muuuta tarviketta. Teli ja puimuriakseli on nyt siirretty. Tänään jatkan rungon ja laitan 1 ja 2 akselit paikalleen.

Jotain tuollaista pitäis jossain vaiheessa valmistua...

-Pate-

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #367 : 11.11.08 - klo: 18.06 »
Pientä päivitystä taas sorakalusto projektiin. Viime viikolla tuli saksan paketti jossa tamiyan volvo ja muuuta tarviketta. Teli ja puimuriakseli on nyt siirretty. Tänään jatkan rungon ja laitan 1 ja 2 akselit paikalleen.

Jotain tuollaista pitäis jossain vaiheessa valmistua...



Volvostas tuleekin varmasti siisti. Täytyykin seurata tätä sun projektia tarkasti, koska tarkoitus olis rakentaa 5-akselinen sora-auto myöskin, meinasin kyllä Scanian tehdä. Kunhan saa ton kaivuri projektin vähän pitemmälle niin täytyy aloitella.
Meinaatko laittaa muita vetäviä akseleita kun telin ?

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #368 : 11.11.08 - klo: 19.32 »
Juupeli kattelin ton sun uuden YouTube videon , ja täytyy sanoa että on asiallista kalustoa sulla.
Hyvin näyttää hinaushommat onnistuvan pyöräkuormaajallakin  :wink:
Onko tossa kuormaajassa Servonautin SMX äänimoduli vai mikä, on nimittän mahtavat turbon vihellykset :mrgreen:


  :wink:

 Oli vissiin tekemisen puute. Ja rakenteluun ei ollu inspiraatiota, niin aattelin kokeilla tehdä pientä pätkää.

 Juurikin se SMX.

 Siinä näkyy olevan valittavissa 4 voimakkuus tasoa noille tehoste äänille. Eli paineilman suhahdukset, pakki piipparin, vaihteen vaihdon ja turbon äänille. Ja se "master" volume on sitten potikalla.

 Onko sulla se SMT? Onko siinä minkämoiset äänet ja onko säädettävissä? Ostin tuon SMX version, kun aattelin että siinä vois olla sopivammat euro äänet. Ja tuo MAN suora-6 ääni on tuohon mielestäni oikein sopiva.

 ------

 Tuohon omaan Scaniaani alkujaan piti tulla kanssa tuo "puimuri akseli", eli jos sillä tarkoitetaan tuota takimmaista akselia jossa myös ohjaus. Mutta mietin itekseni että viimeistään kipatessa auto sutii ittensä kiinni ja tuo akseli täytyis olla myös vetävä. Vaikka jälkeenpäin olen jo mielestäni keksinyt ratkaisun tuohon ongelmaan.

 Jos hommais toisen tuommoisen taka-akseliston jousituksen ja laittais 4 akselia lavan alle. Ja joko kaikki ois vetäviä tai ainakin viimeiset 3. Ois kyllä aikalailla lyhyttä kardaania sitten koko alusta.

  :evil: Vois olla paremmat etenemis kyvyt kuin nyt.

 Tuosta 10x10 Mesestä oli jossakin rakentamis juttua. Siinä oli muistaakseni käytetty tuota taka jousitusta, etuakseli parin ripustukseen.

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #369 : 11.11.08 - klo: 19.53 »
 [/quote]
Oli vissiin tekemisen puute. Ja rakenteluun ei ollu inspiraatiota, niin aattelin kokeilla tehdä pientä pätkää.

 Juurikin se SMX.

 Siinä näkyy olevan valittavissa 4 voimakkuus tasoa noille tehoste äänille. Eli paineilman suhahdukset, pakki piipparin, vaihteen vaihdon ja turbon äänille. Ja se "master" volume on sitten potikalla.

 Onko sulla se SMT? Onko siinä minkämoiset äänet ja onko säädettävissä? Ostin tuon SMX version, kun aattelin että siinä vois olla sopivammat euro äänet. Ja tuo MAN suora-6 ääni on tuohon mielestäni oikein sopiva.

 ------

 Tuohon omaan Scaniaani alkujaan piti tulla kanssa tuo "puimuri akseli", eli jos sillä tarkoitetaan tuota takimmaista akselia jossa myös ohjaus. Mutta mietin itekseni että viimeistään kipatessa auto sutii ittensä kiinni ja tuo akseli täytyis olla myös vetävä. Vaikka jälkeenpäin olen jo mielestäni keksinyt ratkaisun tuohon ongelmaan.

 Jos hommais toisen tuommoisen taka-akseliston jousituksen ja laittais 4 akselia lavan alle. Ja joko kaikki ois vetäviä tai ainakin viimeiset 3. Ois kyllä aikalailla lyhyttä kardaania sitten koko alusta.

  :evil: Vois olla paremmat etenemis kyvyt kuin nyt.

 Tuosta 10x10 Mesestä oli jossakin rakentamis juttua. Siinä oli muistaakseni käytetty tuota taka jousitusta, etuakseli parin ripustukseen.
[/quote]




Jep SMT on mulla, siinä on selkeesti suppeampi valikoima ääniä, valittavissa vaan euro ja usa moottoriäänet sekä pari erilaista torvea.
SMX:ssä olis Scanian V8 äänet :mrgreen:
Se on tosiaan ongelma kun on vetävien akseliden lähellä on ei vetäviä, tuppaavat epätaisuuksissa keventämään vetäviä akseleta niin että eteneminen loppuu. Sen takia toi mun hinuri on 8x8. Jos tekee esim. 5-akselisen alustan, niin noiden apuakseleiden jousitus kannattaa tehdä mahdollisimman herkäksi/pehmeäksi, tai kuten tossa mainitsemassasi 10x10 Mesessä on tehty.

Poissa geswas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #370 : 12.11.08 - klo: 02.24 »
Oli vissiin tekemisen puute. Ja rakenteluun ei ollu inspiraatiota, niin aattelin kokeilla tehdä pientä pätkää.

 Juurikin se SMX.

 Siinä näkyy olevan valittavissa 4 voimakkuus tasoa noille tehoste äänille. Eli paineilman suhahdukset, pakki piipparin, vaihteen vaihdon ja turbon äänille. Ja se "master" volume on sitten potikalla.

 Onko sulla se SMT? Onko siinä minkämoiset äänet ja onko säädettävissä? Ostin tuon SMX version, kun aattelin että siinä vois olla sopivammat euro äänet. Ja tuo MAN suora-6 ääni on tuohon mielestäni oikein sopiva.

 ------

 Tuohon omaan Scaniaani alkujaan piti tulla kanssa tuo "puimuri akseli", eli jos sillä tarkoitetaan tuota takimmaista akselia jossa myös ohjaus. Mutta mietin itekseni että viimeistään kipatessa auto sutii ittensä kiinni ja tuo akseli täytyis olla myös vetävä. Vaikka jälkeenpäin olen jo mielestäni keksinyt ratkaisun tuohon ongelmaan.

 Jos hommais toisen tuommoisen taka-akseliston jousituksen ja laittais 4 akselia lavan alle. Ja joko kaikki ois vetäviä tai ainakin viimeiset 3. Ois kyllä aikalailla lyhyttä kardaania sitten koko alusta.

  :evil: Vois olla paremmat etenemis kyvyt kuin nyt.

 Tuosta 10x10 Mesestä oli jossakin rakentamis juttua. Siinä oli muistaakseni käytetty tuota taka jousitusta, etuakseli parin ripustukseen.
[/quote]




Jep SMT on mulla, siinä on selkeesti suppeampi valikoima ääniä, valittavissa vaan euro ja usa moottoriäänet sekä pari erilaista torvea.
SMX:ssä olis Scanian V8 äänet :mrgreen:
Se on tosiaan ongelma kun on vetävien akseliden lähellä on ei vetäviä, tuppaavat epätaisuuksissa keventämään vetäviä akseleta niin että eteneminen loppuu. Sen takia toi mun hinuri on 8x8. Jos tekee esim. 5-akselisen alustan, niin noiden apuakseleiden jousitus kannattaa tehdä mahdollisimman herkäksi/pehmeäksi, tai kuten tossa mainitsemassasi 10x10 Mesessä on tehty.

[/quote]


Vetäviä volvoon ei tule kun toi normaali tandemi teli. Syy tähän on se että haluan pitää auton mahdollisimman realistisena tähän meidän suomen sorakalustoon verraten. Sen takia en perusta mistään 10x10 hirmuista koska  ei sellasia missään ole eikä tarviikkaan. Kyllä normaali tandemi vetosella sora-autolla pääsee tosielämässäkin jokapaikkaan mihin tarviiikin. Sitä varten ylimääräiset akselit nostetaan ilmaan kun ajetaan pehmosessa niin ne ei jarruta menoa.

Koitas muuten juupeli72 lukita vaikka kiinteesti toine akseli tosta sun scaniasta ni alkaa meno maistumaan ja jää ne ristiin sutimiset pois. Sehän on selvää että ilman lukkoja ei varsinkaan ilman kuormaa pääse mihinkäään. Tosta omasta volvostakin kun nostaa 2 ja 5 akselin ilmaan ja laittaa lukot päälle ni luultavasti pääsee ihan hyvin vähän epätasasemmallakin.
-Pate-

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #371 : 12.11.08 - klo: 17.56 »
Oli vissiin tekemisen puute. Ja rakenteluun ei ollu inspiraatiota, niin aattelin kokeilla tehdä pientä pätkää.

 Juurikin se SMX.

 Siinä näkyy olevan valittavissa 4 voimakkuus tasoa noille tehoste äänille. Eli paineilman suhahdukset, pakki piipparin, vaihteen vaihdon ja turbon äänille. Ja se "master" volume on sitten potikalla.

 Onko sulla se SMT? Onko siinä minkämoiset äänet ja onko säädettävissä? Ostin tuon SMX version, kun aattelin että siinä vois olla sopivammat euro äänet. Ja tuo MAN suora-6 ääni on tuohon mielestäni oikein sopiva.

 ------

 Tuohon omaan Scaniaani alkujaan piti tulla kanssa tuo "puimuri akseli", eli jos sillä tarkoitetaan tuota takimmaista akselia jossa myös ohjaus. Mutta mietin itekseni että viimeistään kipatessa auto sutii ittensä kiinni ja tuo akseli täytyis olla myös vetävä. Vaikka jälkeenpäin olen jo mielestäni keksinyt ratkaisun tuohon ongelmaan.

 Jos hommais toisen tuommoisen taka-akseliston jousituksen ja laittais 4 akselia lavan alle. Ja joko kaikki ois vetäviä tai ainakin viimeiset 3. Ois kyllä aikalailla lyhyttä kardaania sitten koko alusta.

  :evil: Vois olla paremmat etenemis kyvyt kuin nyt.

 Tuosta 10x10 Mesestä oli jossakin rakentamis juttua. Siinä oli muistaakseni käytetty tuota taka jousitusta, etuakseli parin ripustukseen.




Jep SMT on mulla, siinä on selkeesti suppeampi valikoima ääniä, valittavissa vaan euro ja usa moottoriäänet sekä pari erilaista torvea.
SMX:ssä olis Scanian V8 äänet :mrgreen:
Se on tosiaan ongelma kun on vetävien akseliden lähellä on ei vetäviä, tuppaavat epätaisuuksissa keventämään vetäviä akseleta niin että eteneminen loppuu. Sen takia toi mun hinuri on 8x8. Jos tekee esim. 5-akselisen alustan, niin noiden apuakseleiden jousitus kannattaa tehdä mahdollisimman herkäksi/pehmeäksi, tai kuten tossa mainitsemassasi 10x10 Mesessä on tehty.

[/quote]


Vetäviä volvoon ei tule kun toi normaali tandemi teli. Syy tähän on se että haluan pitää auton mahdollisimman realistisena tähän meidän suomen sorakalustoon verraten. Sen takia en perusta mistään 10x10 hirmuista koska  ei sellasia missään ole eikä tarviikkaan. Kyllä normaali tandemi vetosella sora-autolla pääsee tosielämässäkin jokapaikkaan mihin tarviiikin. Sitä varten ylimääräiset akselit nostetaan ilmaan kun ajetaan pehmosessa niin ne ei jarruta menoa.

Koitas muuten juupeli72 lukita vaikka kiinteesti toine akseli tosta sun scaniasta ni alkaa meno maistumaan ja jää ne ristiin sutimiset pois. Sehän on selvää että ilman lukkoja ei varsinkaan ilman kuormaa pääse mihinkäään. Tosta omasta volvostakin kun nostaa 2 ja 5 akselin ilmaan ja laittaa lukot päälle ni luultavasti pääsee ihan hyvin vähän epätasasemmallakin.
[/quote]

Joo eipä noi 10x10 sun muut mitään kovin totuuden mukaisia laitteita tosiaan ole. Puhuin tuossa vastauksessani muuten vain näistä pienemmistä RC-vehkeistä, enkä epäile mitenkään täysikokoisen Volvosi etenemistä.
Tota 4-akselista hinuria rakentaessani huomasin kun se oli aluksi vain telivetoinen, niin kun eteen tuli vähän paksumpi matto tai vastaava epätasaisuus, ja telin edessä oleva apuakseli nousi maton reunalle, niin siihen jäi.
Se tasauspyörästön lukitseminen tosiaan tekee ihmeitä myös tässä mittakaavassa.

Poissa geswas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #372 : 12.11.08 - klo: 18.16 »
Lainaus
Joo eipä noi 10x10 sun muut mitään kovin totuuden mukaisia laitteita tosiaan ole. Puhuin tuossa vastauksessani muuten vain näistä pienemmistä RC-vehkeistä, enkä epäile mitenkään täysikokoisen Volvosi etenemistä.
Tota 4-akselista hinuria rakentaessani huomasin kun se oli aluksi vain telivetoinen, niin kun eteen tuli vähän paksumpi matto tai vastaava epätasaisuus, ja telin edessä oleva apuakseli nousi maton reunalle, niin siihen jäi.
Se tasauspyörästön lukitseminen tosiaan tekee ihmeitä myös tässä mittakaavassa.

Juu ei mitään, tarkotinkin ihan tota pikkuvolvon etenemistä.  :laugh:  Mutta totta on että tolla akselien nostamisella ja lukoilla on vaikutus tosiaan ihan tässäkin mittakaavassa. Ainakin toi mun auto 4 akselisena meni ihan mukavasti. Mutta jos sulla on scaniassa toi 2 akseli laahava kiinteillä rautajousilla niin en epäile ettei maton reunat tunnu korkeilta.  :azn: Kyllä jäi mun mersukin rippeli akseli maassa jokapaikkaan sutimaan ilman kuormaa.

Niin ja meni sitten ton 1:1 volvon kaupatkin jäihin kun ei tiedä tästä lamatilantesta...  :embarrassed: Mutta ajellaan toistaseksi vähän pienemmällä 5 akselisella kunhan se valmistuu.  :tongue:
-Pate-

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #373 : 12.11.08 - klo: 19.41 »
Lainaus
Joo eipä noi 10x10 sun muut mitään kovin totuuden mukaisia laitteita tosiaan ole. Puhuin tuossa vastauksessani muuten vain näistä pienemmistä RC-vehkeistä, enkä epäile mitenkään täysikokoisen Volvosi etenemistä.
Tota 4-akselista hinuria rakentaessani huomasin kun se oli aluksi vain telivetoinen, niin kun eteen tuli vähän paksumpi matto tai vastaava epätasaisuus, ja telin edessä oleva apuakseli nousi maton reunalle, niin siihen jäi.
Se tasauspyörästön lukitseminen tosiaan tekee ihmeitä myös tässä mittakaavassa.

Juu ei mitään, tarkotinkin ihan tota pikkuvolvon etenemistä.  :laugh:  Mutta totta on että tolla akselien nostamisella ja lukoilla on vaikutus tosiaan ihan tässäkin mittakaavassa. Ainakin toi mun auto 4 akselisena meni ihan mukavasti. Mutta jos sulla on scaniassa toi 2 akseli laahava kiinteillä rautajousilla niin en epäile ettei maton reunat tunnu korkeilta.  :azn: Kyllä jäi mun mersukin rippeli akseli maassa jokapaikkaan sutimaan ilman kuormaa.

Niin ja meni sitten ton 1:1 volvon kaupatkin jäihin kun ei tiedä tästä lamatilantesta...  :embarrassed: Mutta ajellaan toistaseksi vähän pienemmällä 5 akselisella kunhan se valmistuu.  :tongue:

Itse asiassa tarkoitin tätä vanhempaa projektia kun puhuin hinurista (Ford Aeromax), se on nykyään 8x8. Scania on telivetoinen ja etenee kuorman kanssa ihan mukavasti, etuakselit on senverran kaukana vetävistä. Tyhjänä on vähän hankalaa, kun keulassa on aika paljon painoa. Scania painaa tyhjänä 7,6 kg, ja siitä ehkä 5 kg on etuakseleilla. Laitan kuvan myös Scanian alustasta niin näät ton etujousituksen. Toi alumiininvärinen kolmiopala mihin lehtijouset on kiinnitetty on saranoitu runkoon. Kuvasta tajuaa paremmin.

Ikävä kuulla että meni autokaupat puihin  :sad:, pahalta tosiaan näyttää ton laman tulemisen kanssa.

Poissa geswas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #374 : 12.11.08 - klo: 21.49 »
Lainaus
Lainaus
Joo eipä noi 10x10 sun muut mitään kovin totuuden mukaisia laitteita tosiaan ole. Puhuin tuossa vastauksessani muuten vain näistä pienemmistä RC-vehkeistä, enkä epäile mitenkään täysikokoisen Volvosi etenemistä.
Tota 4-akselista hinuria rakentaessani huomasin kun se oli aluksi vain telivetoinen, niin kun eteen tuli vähän paksumpi matto tai vastaava epätasaisuus, ja telin edessä oleva apuakseli nousi maton reunalle, niin siihen jäi.
Se tasauspyörästön lukitseminen tosiaan tekee ihmeitä myös tässä mittakaavassa.

Juu ei mitään, tarkotinkin ihan tota pikkuvolvon etenemistä.    Mutta totta on että tolla akselien nostamisella ja lukoilla on vaikutus tosiaan ihan tässäkin mittakaavassa. Ainakin toi mun auto 4 akselisena meni ihan mukavasti. Mutta jos sulla on scaniassa toi 2 akseli laahava kiinteillä rautajousilla niin en epäile ettei maton reunat tunnu korkeilta.   Kyllä jäi mun mersukin rippeli akseli maassa jokapaikkaan sutimaan ilman kuormaa.

Niin ja meni sitten ton 1:1 volvon kaupatkin jäihin kun ei tiedä tästä lamatilantesta...   Mutta ajellaan toistaseksi vähän pienemmällä 5 akselisella kunhan se valmistuu.   


Itse asiassa tarkoitin tätä vanhempaa projektia kun puhuin hinurista (Ford Aeromax), se on nykyään 8x8. Scania on telivetoinen ja etenee kuorman kanssa ihan mukavasti, etuakselit on senverran kaukana vetävistä. Tyhjänä on vähän hankalaa, kun keulassa on aika paljon painoa. Scania painaa tyhjänä 7,6 kg, ja siitä ehkä 5 kg on etuakseleilla. Laitan kuvan myös Scanian alustasta niin näät ton etujousituksen. Toi alumiininvärinen kolmiopala mihin lehtijouset on kiinnitetty on saranoitu runkoon. Kuvasta tajuaa paremmin.

Ikävä kuulla että meni autokaupat puihin  , pahalta tosiaan näyttää ton laman tulemisen kanssa.

Totta juu, nyt huomasin kun luin uudestaan että puhuitkin fordista. Näköjään kirjoittamisessakin on parantamisen varaa kun tuli tohon edelliseen postaukseen "ettei"  "että"  sanan paikalle mutta toivottavasti sait selvän mitä tarkotin maton reunoista.  :grin:

Toi onkin muuten hyvä systeemi toi "keinu" tossa scaniassa jos on akselit just tolleen 2+2 järjestyksessä. Helpottaa menoa varmasti jonkun verran kun et jos ne ois vaan kiinteesti jousilla rungossa. Muuten ihan 1:1 kalustossakin on mm. Ivecossa etummaiset akselit kiinteesti jousilla rungossa ja voin sanoa ettei ole mitään hirmuja etenemään mitä tuolla työmailla oon seuraillut.

Tossa mun actrossissa oli myös ongelmana että paino oli liikaa etuakselilla (about 5kg) ja tyhjänä meno oli pehmeessä aika onnetonta. Yritän nyt tähän volvo kokoonpanoon saada painoa taaemmas. Kippimoottori tulee nyt takapäähän, akku pois kopista rungon päälle, samoin kompura ja venttiilit. Onneks teli on nyt keskellä lavaa ja taakse jää häntä ilmaan kun puimuri on ylhäällä niin keula kevenee ja tulee vetäville enempi tyhjänäkin painoa.
-Pate-

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #375 : 12.11.08 - klo: 23.41 »
 Kyllä se vissiin lama iskee, kun Outokumpukin on ilmoittanut YT-neuvotteluista Tornion tehtaalla.  :sad:

 Muutama kaverini on siellä töissä ja uhan alla. ...kele

 No aiheeseen.

 Mikäpä ois paras jollei jopa toimivin konsti tuon tasauspyörästön lukittemiseen? Ja sillälailla että ei tuhottais mitään.

 Hemi1966. Sullahan on pätevä konsti tuossa etuakseleiden kiinnityksessä. Ja mitä akseleita käytät noissa ohjaavissa tuossa "hinurissa"? Tamiya? Carson? Vai joku muu.

 Geswas. Joo sorit kalusto kauppojen peruuntumisesta. Tuo etupainoisuus RC-kuormureissa on varmaan kaikilla samanmoinen ongelma. Ja pääseehän niillä 1:1 autoilla tosi huonoonkin paikkaan, paljolti myös varmaan ratin ja selkänojan välissä olevallakin on vaikutusta asiaan.  :wink:

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #376 : 13.11.08 - klo: 00.06 »
 Sain tuossa muutamat kuvat kaverilta, joka kuvasi noita minun rakennelmiani tuossa syksyllä. On paremmalla kameralla ja kuva silmällä otettuja.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #377 : 13.11.08 - klo: 00.07 »
 ...

Poissa kemi

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #378 : 13.11.08 - klo: 11.06 »
Aivan pakko antaa kommentti!

Todella hienoja on noi koneet. Sun pitää juupeli laittaa noi youtube linkit suoraan tänne rc10 saitille että muuttkin näkee suoraan täältä.

Tosi hienoja on ja ihan kunnon ajossa eikä missään hyllyn laidassa!!

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #379 : 13.11.08 - klo: 11.50 »


Liipperin kauhasylkky




Tuosta olisi geswas:lle muutama kysymys:

Onko tuo ruuvi otettu ihan tavallisesta ruuvista vaiko mistä? Putki lienee niklattua kuparia? Miten teit ruuvin vastakappaleen (siis miten/mihin kiertyy putkessa)? Onko etukuormaajan nosto toteutettu samalla tavalla? Käytätkö servoa sen omalla elektroniikalla vaiko erillisellä nopeudensäätimellä?

Tarkoitus olisi tehdä Valtran etukuormaajan nosto samalla ruuvi-periaatteella. Servot ovat aika hitaita, jos laittaa normaalin esim. M4 kierretangon. Voimaa kyllä piisaisi, mutta on auttamattoman hidas. Ruuvin ruuvikierteellä olisi huomattavasti nopeampi, ongelmaksi muodostuu lähinnä vastakappale (ns. "mutteri") ja tarpeeksi pitkän ruuvin löytäminen. Trapetsoidikierretanko olisi hieno, mutta näin pieniä ei löydy.

Jo sivulta 10 lähtien

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #380 : 13.11.08 - klo: 18.14 »
Kyllä se vissiin lama iskee, kun Outokumpukin on ilmoittanut YT-neuvotteluista Tornion tehtaalla.  :sad:

 Muutama kaverini on siellä töissä ja uhan alla. ...kele

 No aiheeseen.

 Mikäpä ois paras jollei jopa toimivin konsti tuon tasauspyörästön lukittemiseen? Ja sillälailla että ei tuhottais mitään.

 Hemi1966. Sullahan on pätevä konsti tuossa etuakseleiden kiinnityksessä. Ja mitä akseleita käytät noissa ohjaavissa tuossa "hinurissa"? Tamiya? Carson? Vai joku muu.



 Geswas. Joo sorit kalusto kauppojen peruuntumisesta. Tuo etupainoisuus RC-kuormureissa on varmaan kaikilla samanmoinen ongelma. Ja pääseehän niillä 1:1 autoilla tosi huonoonkin paikkaan, paljolti myös varmaan ratin ja selkänojan välissä olevallakin on vaikutusta asiaan.  :wink:

Komeita kuvia Juupeli, kyllä nää vehkeet vaan luonnossa näyttää paremmilta   :grin:
Hinurin ohjaavat akselit on tosiaan Carsonin tekeleitä, vaikkakin ne ovat selvästi modifioituja Tamiyan taka-akseleita. Jakolaatikko on myös Carsonin.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #381 : 13.11.08 - klo: 20.32 »
 Kiitosta kiitosta.

 Tuo kuva kyllä selventää huomattavasti asioita. Kiitos.

 Eli tuossa hinausautossa on nuo ohjaavien jouset kiinni suoraan rungossa. Miten sitten nuo etuvanteet on kiinni, meinaan että kuinka veto niissä. Joku muovihela tms. normaali helojen / laakerien tilalla? Vai?

 Ja kuinka tuo 2 ohjaus servo systeemi toimii käytännössä? Tein ite yhdellä digi voimaservolla ja vivustolla, 2 akseli ohjauksen.

 Iskarit jätin pois siitä syystä että sain akselistoihin enemmän liike varaa.  :embarrassed:

 Kemi. Käyhän kattomassa myös Hemi1966 videoita Juutuupissa. On komia Kaania myöskin.

 Geswas. Sulla ei vissiin ole videota noista Sun rakennelmista? Ois kiva kattella.

 Eikös tuo puimuriakselin idea ole että saadaan kääntösädettä pienemmäksi? Siis veraten että se ois etummaisena trippelissä. Ja kärryn "oikomista" vähemmäksi? Näin ite ainakin tuon olen aatellu.

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #382 : 13.11.08 - klo: 22.46 »
oliskohan trapetsitanko ja siihen mutteri vaihto ehto tavalliselle ruuville

http://www.ruuvilinja.fi/ruuvinet/index.php?do=tuotelistaus&tuoteryhma=Kierretangot&alaryhma=TRAPETSI

En tiedä jaksaako servo vääntää noin suurella nousulla olevaa, mut kokeilla kannattaa.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #383 : 13.11.08 - klo: 23.48 »
Nopeempi servo ja korkea (6v tai enempi) jännitteeksi, ni mutterikierrekkin antaa jo vauhtia väännön katoamatta kokonaan!
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa geswas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #384 : 14.11.08 - klo: 14.50 »
Lainaus
Mikäpä ois paras jollei jopa toimivin konsti tuon tasauspyörästön lukittemiseen? Ja sillälailla että ei tuhottais mitään.

Parashan on kai tehdä ihan ohjaimesta kytkettävät lukot niinkuin tossa miun autossa. Onhan siinä vähän näpräämistä mutta on ne kyllä kätevät ohjaimesta lukita. Tai sitten joku ihan perinteinen kuumaliima lukko. Jos kevyesti öljyäis ne rattaat ja sitten valuttaa liimaa diffikoteloon ni se vois olla jopa vielä purettavissa. Tai sitten iha tappilukko niinkun esim. high liftin perissä on jo tehtaalta tullessa.

Lainaus
Geswas. Sulla ei vissiin ole videota noista Sun rakennelmista? Ois kiva kattella.

 Eikös tuo puimuriakselin idea ole että saadaan kääntösädettä pienemmäksi? Siis veraten että se ois etummaisena trippelissä. Ja kärryn "oikomista" vähemmäksi? Näin ite ainakin tuon olen aatellu.

Jotain videoo saattaa olla, pitää kattoa jos sais johonki joskus laitettua. Juu kyllä "puimuri" auto kääntyy paremmin kun perusakseliväli on lyhyempi. Esim. volvoissa puimurissa on 90cm lyhyempi kun rippeli autossa.


Lainaus
Tuosta olisi geswas:lle muutama kysymys:

Onko tuo ruuvi otettu ihan tavallisesta ruuvista vaiko mistä? Putki lienee niklattua kuparia? Miten teit ruuvin vastakappaleen (siis miten/mihin kiertyy putkessa)? Onko etukuormaajan nosto toteutettu samalla tavalla? Käytätkö servoa sen omalla elektroniikalla vaiko erillisellä nopeudensäätimellä?

Tarkoitus olisi tehdä Valtran etukuormaajan nosto samalla ruuvi-periaatteella. Servot ovat aika hitaita, jos laittaa normaalin esim. M4 kierretangon. Voimaa kyllä piisaisi, mutta on auttamattoman hidas. Ruuvin ruuvikierteellä olisi huomattavasti nopeampi, ongelmaksi muodostuu lähinnä vastakappale (ns. "mutteri") ja tarpeeksi pitkän ruuvin löytäminen. Trapetsoidikierretanko olisi hieno, mutta näin pieniä ei löydy.


Ruuvi on joku iso karmiruuvi kai mistä kierre on peräisin. Vastakappale on tehty Loctiten sellasesta kemiallisesta metallista. Kauhan nosto on eritavalla, ihan hammasvälityksellä. Servoissa on oma elektroniikka, modattu vaan ympäripyöriviksi.

-Pate-

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #385 : 14.11.08 - klo: 16.52 »
Joo, kiitän!

Tässä tuli tuota ruuvia pähkäiltyä ja lopulta jopa löysinkin sopivan. Servoon kiinnityksen teen jatkomutterilla, johon teen pidätinruuvit sekä servon akselille että itse ruuville. Kokeilin myös vääntää ruuvin väkisin alumiiniin ts. ruuvi teki itse kierteet, ja näyttää toimivan ihan hyvin. Servoina tulee varmaan käytettyä mikroservoja, kuten etuakselin vedossakin.

Noita mikroservoja ei oikeen pysty käyttämään servojen omalla elektroniikalla, kun tuo paikallaanpysymättömyys on "pieni" ongelma. Normaalikokoiset kyllä pysyvät paikallaan. Siihen kauhan nostoon joutunee varmaan sen yhden noparin vielä hommaamaan. Noparissa on tietysti se etu, että moottoreita voi käyttää suuremmalla jännitteellä, jolloin myös mahd. tavallinenkin kierretanko kävisi. Valtran etukauhan tilavuus on n. 1.5 dl, eli hiekka painaa kauhassa 240-450g tyypistä riippuen. Pitäisi kyllä nousta harvemmallakin ruuvilla, kun servoja tulee nostoon 2 kpl.

Trapetsikierretanko alkaa tosiaan 10mm ->. Hieman on ehkä järeää tähän tarkoitukseen.

Kesää ajatellen löytyi taas yksi lisälaite, josta voisi tehdä toimivan. Niittokoneella voisi ajella nurmikkoa...

 
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #386 : 14.11.08 - klo: 18.03 »
Kiitosta kiitosta.

 Tuo kuva kyllä selventää huomattavasti asioita. Kiitos.

 Eli tuossa hinausautossa on nuo ohjaavien jouset kiinni suoraan rungossa. Miten sitten nuo etuvanteet on kiinni, meinaan että kuinka veto niissä. Joku muovihela tms. normaali helojen / laakerien tilalla? Vai?

 Ja kuinka tuo 2 ohjaus servo systeemi toimii käytännössä? Tein ite yhdellä digi voimaservolla ja vivustolla, 2 akseli ohjauksen.

 Iskarit jätin pois siitä syystä että sain akselistoihin enemmän liike varaa.  :embarrassed:

 Kemi. Käyhän kattomassa myös Hemi1966 videoita Juutuupissa. On komia Kaania myöskin.

 Geswas. Sulla ei vissiin ole videota noista Sun rakennelmista? Ois kiva kattella.

 Eikös tuo puimuriakselin idea ole että saadaan kääntösädettä pienemmäksi? Siis veraten että se ois etummaisena trippelissä. Ja kärryn "oikomista" vähemmäksi? Näin ite ainakin tuon olen aatellu.


Jep, jouset on hinurissa ihan normaalisti kiinni rungossa. Laitan kuvan noista etuvanteiden kiinnityksestä, tuo holkki mikä on vanteessa laakerin tilalla on liimattu kiinni.
2 akselin ohjaus-servon kanssa rupes tila loppumaan kesken, niin ei saanu noita vivustoja oikeen optimaalisiks, mutta siinä ei onneksi renkaat käänny läheskään yhtä paljon kuin 1 akselissa, joten toimii ihan tyydyttävästi.
Eipä ole mullakaan iskareita noissa ohjaavissa.



Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #387 : 14.11.08 - klo: 19.17 »
Muutama uusi kuva valot päällä. Pimeässä pitäisi olla kameran alla jalusta...(löytyy, mutta jaksoiko käyttää...)

http://www.aijaa.com/albums.php?album&a=9985

(Miten ihmeessä linkitän aina väärin ekalla kerralla...ei vaan osaa  :angry:)
« Viimeksi muokattu: 14.11.08 - klo: 20.22 kirjoittanut IMN »
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa pullapoika

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #388 : 15.11.08 - klo: 18.53 »
Muutama uusi kuva valot päällä. Pimeässä pitäisi olla kameran alla jalusta...(löytyy, mutta jaksoiko käyttää...)

http://www.aijaa.com/albums.php?album&a=9985

(Miten ihmeessä linkitän aina väärin ekalla kerralla...ei vaan osaa  :angry:)

teitko tuon vedon tuohon silleen että joka pyörällä on oma servo? kun etu päässä oli miniservo eikämitään akselia mennyt niin onko tuossa tehty veto servoilla?

pirun hienot valot sulla on tossa!

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #389 : 16.11.08 - klo: 20.47 »
Kiitän!

Joo, joka pyörällä on omat servot, edessä Vertical Hobbyn 10g :set ja takana Hitec-422:set. Se etuvetoakseli varsinkin oli suuri ongelma, joten veto on kaikissa pyörissä erillinen. Tilaa rungon sisällä on yllättävän vähän. Kaikki servot ovat kuitenkin yhden nopeudensäätimen takana.

Parit valot saattanee joutua vielä tekemään. Valtraan saa tuohon pakoputken/ilmanoton juureen lisävalot ja taakse voisi vielä laittaa parit työvalot.
Jo sivulta 10 lähtien