Oli vissiin tekemisen puute. Ja rakenteluun ei ollu inspiraatiota, niin aattelin kokeilla tehdä pientä pätkää.
Juurikin se SMX.
Siinä näkyy olevan valittavissa 4 voimakkuus tasoa noille tehoste äänille. Eli paineilman suhahdukset, pakki piipparin, vaihteen vaihdon ja turbon äänille. Ja se "master" volume on sitten potikalla.
Onko sulla se SMT? Onko siinä minkämoiset äänet ja onko säädettävissä? Ostin tuon SMX version, kun aattelin että siinä vois olla sopivammat euro äänet. Ja tuo MAN suora-6 ääni on tuohon mielestäni oikein sopiva.
------
Tuohon omaan Scaniaani alkujaan piti tulla kanssa tuo "puimuri akseli", eli jos sillä tarkoitetaan tuota takimmaista akselia jossa myös ohjaus. Mutta mietin itekseni että viimeistään kipatessa auto sutii ittensä kiinni ja tuo akseli täytyis olla myös vetävä. Vaikka jälkeenpäin olen jo mielestäni keksinyt ratkaisun tuohon ongelmaan.
Jos hommais toisen tuommoisen taka-akseliston jousituksen ja laittais 4 akselia lavan alle. Ja joko kaikki ois vetäviä tai ainakin viimeiset 3. Ois kyllä aikalailla lyhyttä kardaania sitten koko alusta.
Vois olla paremmat etenemis kyvyt kuin nyt.
Tuosta 10x10 Mesestä oli jossakin rakentamis juttua. Siinä oli muistaakseni käytetty tuota taka jousitusta, etuakseli parin ripustukseen.
[/quote]
Jep SMT on mulla, siinä on selkeesti suppeampi valikoima ääniä, valittavissa vaan euro ja usa moottoriäänet sekä pari erilaista torvea.
SMX:ssä olis Scanian V8 äänet :mrgreen:
Se on tosiaan ongelma kun on vetävien akseliden lähellä on ei vetäviä, tuppaavat epätaisuuksissa keventämään vetäviä akseleta niin että eteneminen loppuu. Sen takia toi mun hinuri on 8x8. Jos tekee esim. 5-akselisen alustan, niin noiden apuakseleiden jousitus kannattaa tehdä mahdollisimman herkäksi/pehmeäksi, tai kuten tossa mainitsemassasi 10x10 Mesessä on tehty.[/quote]
Vetäviä volvoon ei tule kun toi normaali tandemi teli. Syy tähän on se että haluan pitää auton mahdollisimman realistisena tähän meidän suomen sorakalustoon verraten. Sen takia en perusta mistään 10x10 hirmuista koska ei sellasia missään ole eikä tarviikkaan. Kyllä normaali tandemi vetosella sora-autolla pääsee tosielämässäkin jokapaikkaan mihin tarviiikin. Sitä varten ylimääräiset akselit nostetaan ilmaan kun ajetaan pehmosessa niin ne ei jarruta menoa.
Koitas muuten juupeli72 lukita vaikka kiinteesti toine akseli tosta sun scaniasta ni alkaa meno maistumaan ja jää ne ristiin sutimiset pois. Sehän on selvää että ilman lukkoja ei varsinkaan ilman kuormaa pääse mihinkäään. Tosta omasta volvostakin kun nostaa 2 ja 5 akselin ilmaan ja laittaa lukot päälle ni luultavasti pääsee ihan hyvin vähän epätasasemmallakin.