Jos sulla Sauli noista osakuvia 2D:nä (mitoituskuvina)? Olisitko halunnut jakaa niitä kanssa aiheesta kiinnostuneelle.
On kuvat. Tarkoitus on ensin tehdä proto ja todeta se toimivaksi ja ehkä sitten panna kuvat jakoon. Ajattelin tehdä ainakin noita vaikeampia päätyosia pienen sarjan 10-50 kpl, töissä kun on CNC koneet, niin tulevat nopeasti. Ja tietty pitää tehdä pienempi 12 mm sylinteri myös.
Ton kokosta tuubia kun alkaa värkkäämään niin pumppu pitää olla jo jonkin kokoinen. Kyselin syksyllä jyväskylästä Hytarilta Marzocchin pumppua. Näihin mittoihon sopiva pumppu maksoi noin 80 euroa. Tuotto oli muistaakseni 0.3 litraa minuutissa 1500 kierroksella eli joku nopea akkukone voisi käyttää suoraan tuollaista. Maksimikierrokset taisi olla 7000 rpm, pituus noin 60 mm ja halkaisija saman verran. Paineet saanee alennettua sinne 15 Bar luokkaan.
Jotain tuon kokoista pumppua kaavailin. Täytyypä kysellä paikallisesta kaupasta.
Eli sylinterit Saulin mallilla, Marzocchin pumppu,enää puuttuu venttiililohko. Ootko Sauli sellaista suunnitellu?
Venttililohkon tekemisen jätän muille. Niissä on niin pienet välykset tässä mittakaavassa, että siitä saa harmaita hiuksia. Luultavasti käytän Leimbachia. Vaikka oli mulla kyllä idea, miten sen voisi tehdä, mutta se aika
saulij, kuinka aioit tehde männät ja niiden tiivistyksen? itse rakensin joskus höyrykonetta ja männän hioin ohuella hiomatahnalla sylinteriin sopivaksi. Siis ilman O-renkaita tai muita tiivisteitä. Oli aika homma, mutta aika tiukka tuli. Onko käytössäsi kalvaimia että saisi tuon sylinterin tarkasti mittoihin, sitten vaan tarkasti sorvatut männät niin hionta homma jäisi vähemmälle. poran terällä kun ei tule riitävän tarkkaa jälkeä. Itsellä on vain manuaalisorvi ja halpa pylväspora.
Tiivisteinä toimii O-renkaat. Halpa ja helppo tehdä. Kirjoista löytyy selvät mitoitukset sekä dynaamiselle että staattiselle tiivistykselle. Mäntä ja etupääty sorvataan laakeripronssista. Putki vedettyä hydrauliikka putkea, hoonataan kevyesti jos pinnanlaatu ei riitä. Tietysti putki täytyy mitata, että välyksen saa 2...6 satasen välille. Tiivisteetön rakenne höyrykoneessa toimii varmasti ja muissakin nopeissa tapahtumissa. Meidän kilpurissakin on vain 1 männän rengas ja hyvin toimii. Hydraulisylintereissä on käytännössä staattinen paine, jolloin se täytyy olla ehdottoman tiivis. Hydrauliventtiileissä ei yleensä ole tiivisteitä ja ainakin muinoin venttiilin pesä hiottiin karan mukaan muutaman tuhannesosan välykselle.
Tässä kokonpanokuva sylinteristä.