kieroilulla tarkoitin ton rungon kieroilua. letkeällä rungolla tietysti
saa jouhean ajopelin mutta ei välttämättä sitä nopeinta jota
varmasti kaikki kisailijat hakee. mitenhän ton sumin F1 auton
runko kiertyy epäilen että on todella kiertojäykkä. ominaisuuksia
haettane em. komponenteilla + aerodynamiikalla.
Jos lähdetään vertailemaan F1 autoihin varmaan mennään enemmän metsää ku lappalaiset... :)
F1 autossa tuskin ajetaan samoilla jousituksen geometrioilla ja joustoilla, vastaavasti taas touring RC autossa tuskin ajetaan ihan samalla aerodynamiikan voimalla. Myös renkaiden ominaisuudet/profiilit yms vaikuttaa huomattavasti, kannattaa ihan huvikseen vilasta paljonko mm. Jose sai RC auton renkaiden kitkakertoimiksi koulussa tekemässään tutkimuksessa...
RC autolla sen helpomman ajettavuuden/toimivuuden/paremman pidon vuoksi on hyvä kokeilla eriosa-kokonaisuuksien joustojen hyväksikäyttöä. Itse olen testannut aikoinaan 7 tukivarret/ 4 casterpalat/ 2 ohjauspalat jäykkyys kokonaisuuksia autossani... siitä voi arvata että variaatioita riittää.
Rungon joustolla saa mukavasti lisää mekaanista pitoa ja useimmiten helpommin ajettavan auton, mutta säätöjen vaihto kavereiden kanssa vaikeutuu, koska jokainen runko joustaa eriverran ja näin samat jousituksen säädöt + erilaiset rungot aiheittavat eri lopputuloksen.
Rungon materiaali vaikuttaa myös miten joustot toimii yhteen ripustusten ja jousituksen kanssa.. hiilikuidun joustoa voi vertaa jouseen ja muovirungon joustoa iskariin.. eli hiilikuidun joustot nopeita ja nopeasti palautuvia, muovirungon taas vaimeampia.. ja tällä voi tietysti säätää autoaan agressiivisemmaksi tai helpommaksi ajaa... Meniks sekavaks...