Tuohon kysymykseen miten saadaan uusia junnuja tms mukaan, niin siihen liittyen olen tässä viimeisen kahden vuoden aikana ehdotellut pariakin mallia. En nyt mitenkään virallisesti, mutta puhunut kyllä siitä ihmisten kanssa.
Faktaa on se, että lajin profiilin nostamiseen tarvitaan tukea useammalta kuin yhdeltä taholta. Seuroilla on tottakai suuri rooli siinä että on mahdollisuus harrastaa ko. paikkakunnalla, sekä tietysti myös mahdollisuus markkinoida lajia nuorille koulussa, kesäleireillä jne missä nuoria on. Kuitenkin kun lajiin tulee uusia harrastajia, niin he asioivat jälleenmyyjällä jossain vaiheessa hankkimassa kalustoa. Jälleenmyyjillä on tässä vaiheessa hyvä mahdollisuus ohjata tulevia harrastajia oikeaan suuntaan. Tottakai tätä jo tapahtuu, mutta vaihtelevalla tavalla liikkeestä riippuen.
Yleensä kaluston hankinnan jälkeen seuraava vaihe on, että autolla mennään ajamaan. Paikka tietysti voi olla se kotipiha, soramonttu, parkkipaikka taikka sitten harvoissa tilanteissa myös se ihan oikea RC rata. Se että harrastajat saadaan oikeaan paikkaan ajamaan, paikkaan josta tie vie eteenpäin kilpailuihin on suuri askel oikeaan suuntaan. Kun harrastaja saadaan radalle, niin yleensä ajot keskittyvät sinne jatkossakin lähes poikkeuksetta. Tie vie myös tätä kautta kerhokisoihin, FO sarjaan ja ehkäpä sitten myös joskus aikoinaan SM sarjaan jne.
Tätä ”oikeaa” tietä siis tulisi loiventaa, että sen kulkeminen olisi helpompaa. Mainitsinkin ylempänä että tähän tarvitaan useampaa tahoa, eli siis jälleenmyyjää sekä seuran toimintaa. Jälleenmyyjä voi osoittaa tien sekä seura voi puolestaan loiventaa sitä. Kuinka tämä sitten tapahtuu?
Kun uusi harrastaja ostaa kaluston liikkeestä, niin jälleenmyyjä antaa auton mukana ”kupongin”, joka oikeuttaa esim. 1 kk ratamaksuun lähiseuran radalla. Tämän lisäksi kuponki voisi oikeuttaa 1-2 kerho / FO osakilpailuun osallistumiseen. Tämän seurauksena harrastajalla olisi heti mahdollisuus helposti mennä radalle ajamaan tietäen että hänen ei tarvitse alkaa selvittelemään mihin seuraan pitää mahdollisesti liittyä, kenelle pitää maksaa mitäkin jne. Samoin kilpailuun osallistuminen olisi helppoa, koska kaikki tarvittava on tuossa lapussa. Tällöin annettaisiin erittäin hyvä mahdollisuus uudelle harrastajalle tulla kokeilemaan ajamista radalla sekä myös tuntumaa siitä millaista kilpailu on.
Käytännössä tässä kupongissa voisi lisäksi olla radan / ratojen sijainti osoitteina ja ehkäpä ajo-ohjeineen mikäli tarpeellista. Lisäksi siinä olisi tiedot ratojen aukioloista, sekä myös päivämäärät kilpailuille joihin kuski voi osallistua halutessaan taikka muuten vain tulla katsomaan lajista kiinnostuneena harrastajana. 1 kk ratamaksu voisi olla siten, että se olisi voimassa auton ostohetkestä seuraavan täyden kuukauden loppuun, jotta lapun haltijalle ei tule fiilis että ”on kiire ajamaan”. Lappuun voitaisiin ostohetkellä kirjata päivämäärä ja samalla käydä lapun sisältö / tarjoamat edut lävitse asiakkaan kanssa. Lapussa voisi olla 1-2 ruutua, joihin sitten kisaan osallistuessa merkattaisiin jotain että ko. etu on käytetty. Kerhokisojen osallistumisen osalta lappu olisi voimassa sen kauden jolloin auto on hankittu (eli se 1-2 kisaa). Lapussa voisi olla myös jokin yhteystieto lähiseuran PA vastaavaan tms taikka johonkin muuhun nimettyyn tahoon joka on valmis ottamaan soittoja vastaan aloittelevilta kuljettajilta.
Kuten tästä voidaan todeta, niin tämä vaatii seuralta sen verran panostusta että kyseinen järjestely sopii (jokunen menetetty rata- / osallistumismaksu) sekä jälleenmyyjältä taas sen muutaman minuutin aikaa että lappu täytetään ja käydään ostajan kanssa lävitse. Tietysti myös olisi hienoa, että esim. Helsingistä ostetun auton mukana tulleella lapulla voisi osallistua vaikkapa Tampereella ajettavaan FO kisaan jne. Asia siis vaatii yhteishenkeä niin jälleenmyyjien, kerhojen ja kerhokisarjojen osalta.
Huom! Tämän ei tarvitse koskea pelkästään M-8 luokkaa, vaan mielestäni tämä voisi ihan yhtä hyvin kaikissa muissakin luokissa. Myös lukien ns. epäviralliset luokat, joille järjestetään kerhokisoja. Sekä myös rataluokkia.
Tärkeintä on, että homma pidetään mahdollisimman yksinkertaisena kaikilta osin. Lapun tulee olla selkeä ja tosiaan "lappu", eli siis ei mikään A5 arkki taikka suurempi paperi.