Mitä tulee pillien ääniin, niin ongelma on enemmän ratapuolella kuin krossissa. Nyt 2011 EFRA:n alaisissa arvokisoissa pillien äänieä tullaan mittaamaan ratapuolella. Krossista ei ollut puhetta. Myös Suomessa tulee olemaan kisoissa ratapuolella äänien mittaus, mutta krossia tämä ei koske ainakaan näillä näkymin.
Asiantuntemus asiasta on hyvä, mutta ongelma on lähinnä pillien valmistajat jotka eivät tähän mennessä ole ääniä laskeneet koska ei ole ollut todellista syytä (ei mittauksia kisoissa). Toive on että valmistajat reagoivat näihin mittauksiin vihdoin tekemällä asialle jotain.
Toinen haastava tekijä on varsinainen mittaus, koska sääntöjen mukaan mittaus tulee tehdä 10 metrin päästä autosta ja 1 metrin korkeudelta maan pinnasta. Radalta sopivan kohdan löytäminen on hankalaa sekä myös autoja on useampia, joten äänien erittely kahdesta vierekkäin ajavasta autosta on mahdotonta. Lisäksi radalla on myös muita ääniä varikolta jne ympäristöstä, joten asia ei ole niin yksinkertainen kuin voisi luulla.
Eli siis odotellaan mitä EFRA keksii, mutta itse en odota että asian tiimoilta ainakaan tämän vuoden aikana mitään radikaalia tapahtuu. Loppuvuonna EFRA kokouksen jälkeen taas tiedetään enemmän, sekä tietysti myös käytössä on ratapuolen kokemukset TP-10 luokasta Suomesta. TP-10 luokka ei kuitenkaan ole se ongelmallisin näistä, vaan C-8 luokka jota ei kuitenkaan Suomessa ajeta aktiivisesti. Mittaus Suomessa on lähinnä "lisäarvoa" niille kilpailijoille jotka ovat suuntaamassa arvokisoihin, jotta siellä ei tulisi hylkäyksiä / huomautuksia äänien takia.
EFRA:n linja tämän vuoden arvokisoissa on, että liian suuresta desibelimäärästä ei suoraan hylätä vaan annetaan kilpailijalle tiedoksi että hän voi korjata laitteensa seuraavaan erään. Koska mittaus on vaikea toteuttaa, niin myöskään kaikkiin mahdollisiin 0.001db ylityksiin ei puututa, vaan pyritään löytämään selkeät ylilyönnit joihin sitten puututaan ym. tavalla.