Ja sitten aiheeseen liittyen: Jokohan M8-sarjassakin on evoluutio edennyt sille tasolle, että sarjaan saataisiin kiinteät kilpailunumerot, vai onko siellä edelleen ne samat tunari-mekkarit ja puusilimä-tuomarit, jotka ei tunnista 12 suurempia numeroita autojen kyljistä?
M-8 sarjan 4 kilpailun järjestäjät käyttävät kesässä noin 400 euroa kertyneistä osallistumismaksuista KERTAKÄYTTÖISIIN numerotarroihin. Rahan lisäksi tarroihin liittyy kiireen keskellä turhan tuntuistä työtä sekä toimitsijoilla että kilpailijoilla.
Yhteen kisaan tarvitaan nykysysteemillä keskim. noin 40 sarjaa numerotarroja 1-12. Kisaa kohti siis 480 ja SM-sarjaa kohti 1.720 numerotarraa.
Kiinteillä numeroilla riittäisi hieman pienempi määrä ,-).
Tähän asti kuulemani perustelu eräkohtaisille numeroille on ollut se, että mekaanikko ei muuten osaa viedä autoa oikeaan lähtöruutuun.
En usko, että krossissa olisi jotenkin heikkolahjaisemmat mekaanikot kuin esim. ratapolttiksessa, missä ajetaan samalla kaaviolla ja lähtötavalla, mutta autoissa on kiinteät numerot.
Viime viikonlopun kisassa suurin numerotarroihin liittyvä ongelma tuntui olevan se, että kuskin hakiessa kiireessä ja stressattuna tarroja seuraavaa eräänsä varten hän ei tiennyt omaa numeroaan. Ajanoton pitäisi siis tulostaa ensin tarranjakopisteeseen erälistat ja sen jälkeen ilmoitustaululle, koska moni kuski tuntuu liikkuvan tuossa järjestyksessä.
Kannatan voimakkaasti kiinteisiin numeroihin siirtymistä.
Itse toimin sekä polttiskrossissa että ratapolttiksessa mekaanikkona ja kun 1 minuutti kuulutetaan olen kyllä tietoinen mihin ruutuun kuskini auton kohta kannan oli tarrat mitkä tahansa.
Jartsalla oli hyvä käytäntö TP-10:ssä - tussilla lähtöpaikan numero kattoon mekkaria varten.