Ikkunat on turhan pieniä, eli numero vain pienenisi entisestään.
Ja tosiaan se lika mitä tarran päälle lentää ja haittaa numeron havaitsemista, tulee siihen ikkunan päällekin yhtälailla.
Pölyn putsaaminen tarran päältä ei ole ongelma.
Lähinnä ongelma on siis se että ajon aikana tulee numeroiden päälle likaa ja se hankaloittaa auton tunnistamista.
Pahimmillaan siis menee aikaa lähes kokonainen kierros ennenkuin auto tulee pääsuoralle ja se voidaan tunnistaa varmasti... eikä siis tuomariston tule huudeltua autolle numero 23 tilan antoa, varoituksia, tai kenties jopa stopparia ja huomata pahimmillaan vasta kun auto tulee stopparia kärsimään että kyseessä onkin väärä, kun piti olla auto numero 28
Numerotarrat ikkunoiden kohdilla ovat parhaalla paikalla kun kyse on polttiskrossarista.
Kyseinen paikka likaantuu ja naarmuuntuu kyseisissä autoissa kaikkein vähiten.
Ongelmana vain auton vasen kylki missä on moottorin ja tankkausaukon takia rajoitetusti tilaa.
Siihen mahtuu nykyisellä 1-12 numeroinnilla juuri ja juuri numerotarra mikä on tunnistettavissa vielä parhaalla mahdollisella tavalla.
1-12 numeroissa kun ei ole niin lähelle samalta näyttäviä numeroita... Joo... 3 ja 8 saattavat mennä sekaisin... Mutta erona kaksinumeroisiin on se että esim 8 ei ole painettuna toisen numeron välittömään läheisyyteen joka nimenomaan hankaloittaa numeron tunnistamista varmaksi kun etäisyyttä on enemmän.
Eli valkoiselt pohjalta kyllä tunnistaa 3 ja 8 huomattavasti helpommin kuin numerot 33 ja 38.
Niin ja siis vaikka koriin varaisi maalaamattoman paikan tarralle niin silloin ei ole muuta paikkaa kuin kylkibonttoonit... Jotka ovat juuri ne kaikkein likaisimmat paikat autossa... Vasen kylki on nopeasti öljykurassa ja oikea kylki muutenvaan renkaiden nostamassa pölyssä.
Siksi juuri tarrojen paikaksi on aina neuvottu ikkunat...
Nyt käydyissä vantaan kisoissa numerot olivat todella selkeät.
Ne näki pitkälle ja pystyi tunnistamaan vielä aikalailla varmasti vaikka auto oli toisessa ääripäässä.
Tämän huomasi todella hienona tuomarityöskentelynä.
Omakohtaisesti sain huomata että kerrankin polttiskisoissa tuomaristo ja kuuluttaja pystyi kuuluttamaan missä tahansa rataa, edellä menevälle että antaa tilaa.
Aikaisemmin olen huomannut että on jouduttu kuuluttamaan "se punertava valkosiipinen auto antaa tilaa"
Paha kun radalla kiertää useampi tuntomerkkeihin sopiva laite samaan aikaan.
Siipi tosiaan kuulostaa äkkiseltään hyvältä paikalta...
Ja oikeastaan on ihan hyvä paikka nimenomaan jos vain tarroja voi uusia...
Siipi kun tuppaa aina sillointällöin rikkoutumaan, tai nimenomaan kaataessa tarra menee piloille jne.
Ja kun nämä siivet on tehty mistälie liukkaasta nylon tai vastaavasta seoksesta niin maalit eivät ihan oikeasti vain pysy...
Eli kiinteillä numeroilla jos ajettais niin rajallinen määrä tarroja tekisi tilanteen hankalaksi siinä vaiheessa kun siipi hajoaa, tai numerotarra repeää pilalle.
Perus kotikonstein kun ei saa sellaisia tarroja että se numero pysyisikin vielä... Autoja kun putsaillaan WD:llä ja vastaavalla... Tulee polttoaineroiskeita jne.
Itse jouduin vantaalla yhden kerran uusimaan numerotarran, koska koria putsatessa painofirmankin tekemä hyvä tarra menetti musteensa.
Mikäli kiinteät numerot pystyttäisiin näihin autoihin laittamaan sellaiselle paikalle että niiden varma tunnistettavuus ei selkeästi kärsisi niin en vastustaisi ajatusta ollenkaan.
Silloin se olisi kehitystä... ei tarttis "laiskojen" kuskejen käydä katsomassa tulostaululta lähtöpaikkaansa ja kävellä tarralokeron kautta autonsa luokse... (jestas kun on sitten niin hankalaa)
Muissa luokissa toimii (vaikka kerran vähän extrememmässä olosuhteessa sainkin huomata että sähkökrossarista oli lähes mahdoton tunnistaa onko kyseessä 23 vai 28 kun kyseiset autot menivät samassa hiitissä... ei vaan voinut muuta kuin odottaa että oli etusuoralla jolloin sitten pystyi varman tunnistamisen tekemään)
Turisteissa varsinkin...
Ja hyvä niin.
Kunpa M8 luokan kanssa pystyiskin toteamaan saman niin olisin käsi pystyssä kannattamassa ajatusta.
Mutta kun homma helpottaa jotain asiaa niin vähän että asiasta tulevat haittapuolet ovat isompia niin en näe mitään järkeä huonontaa systeemiä.