Lähdin Vaasaan jo lauantaina talkoohommiin. Ekat pari päivää menikin sujuvasti hotellilla Live-sivua koodatessa. Maanantaista keskiviikkoon olin töissä Live-seurannassa tsättäämässä ja videoimassa takavedon kisoja.
Torstaina alkoi osuuteni kuskina. Ohjelmassa oli auton mekkaamista, renkaiden liimausta ja ilmoittautuminen. Myös katsastuttaminen oli mahdollista. Heti kävi selväksi, että IFMAR-listalla olevat Intellectin akut eivät mene mittauksesta läpi, joten jouduin ostamaan uuden Orionin akun. Hieno ja todella tarpeellinen sääntö sähkökrossissa, peukut IFMAR:ille, NOT!
Perjantaina ohjelmassa oli vapaat harjoitukset. Josen ja Arin setupissa oleva autoni oli hyvä ajaa. Tilaa ei tullut harjoituksissa yhtään ja mietin, että noinkohan onnistuu alkuerien ajaminen tällaisten kaverien kanssa. Koitin ajaa läppiä koko päivän, että minut siirrettäisiin ylempään erään. Läppi ei oikein osunut hyvin kohdalleen ja jäin alkuperäiseen hittiini ollessani 69. sijalla.
Lauantaina ajettiin yksi harjoitus ja sitten alkoi alkuerät. Olin heattini nopein kahdella ensimmäisellä kierroksella ja fiilis oli ihan hyvä, kun siellä mahtuikin ajamaan. Kuuma päivä toi ongelmia, kun sähköt puutui loppua kohden. Kolmannelle kierrokselle asensin tuulettimen noparille ja vaihdoin pitemmän pinjonin, että jos vehkeet alkaa puutumaan, niin etuneloset lentää silti yli.
Heattimme oli kierroksen viimeinen, kun olimme ajaneet kierroksen verran kolmatta alkuerää, alkoi sade ja peli puhallettiin poikki. Pressu vedettiin radan päälle ja ilmoitettiin tunnin tauosta. Jossain vaiheessa oli myös ilmoitettu, että heattini jatkaa sitten suoraan, se vain ei kuulunut varikolle asti. Yhtäkkiä kuulin, että heattini autot tekniseen tarkistukseen.
Tässä vaiheessa minulla oli takavantti kädessä ilman kuppeja. Sain auton hässäkällä kasaan ja kerkesin ajallaan katsastukseen. Tosin keskittyminen oli siinä vaiheessa jo mennyttä ja tulos kierroksella sen mukaista. Kaadoin pitkästi heti ekalla läpillä ja sitten rauhotin ajoa ja sain vedettyä pitkään virheettä. Lopussa otin huonosti vauhtia nelosiin ja kaadoin kunnon iskun saattelemana. Auto sammui ja nostaja nosti auton sivuun. Laskin jo ratin kädestä ja aloin katsomaan muiden ajoa. Sitten joku ajajakorokkeen alta sanoi kaverilleen, että auton renkaat suoristui. Kokeilin rattia ja autossa oli taas sähköt. Lähdin vetämään läppiä loppuerän ja kokeilin kornerihyppyä, että jos sitä pitäisi käyttää viimeiselle kierroksella tai finaalissa. Sähläys vei sen verran aikaa, että ehdin tehdä vain 11 kierroksen tuloksen ja olin kierroksen 86. sijalla. Huomasin että noparilta vastarille menevän johdon liitin oli löysä ja menettänyt kosketuksen kovassa iskussa. Neljäs alkueräkierros jätettiin ajamatta sateen aiheuttaman viivästyksen johdosta ja tulokset laskettaisiin kahden tuloksen mukaan. Yön tauolle mentäessä olin 52. sijalla.
Sunnuntai alkoi harjoituskierroksella ja ajo tuntui hyvältä. Koitin vain valmistautua viimeiseen vetoon. Vielä oli mahdollista E- tai jopa D-finaaliin asti. Sade puuttui taas peliin ja hetken odottelun jälkeen tuomaristo määräsi toisen vapaan harjoituksen sateen lakattua. Harjoituksessa ajo tuntui hyvältä ja luotto autoon oli hyvä.
Lähdin viimeiseen alkuerään neljä vetoa ajetulla rengassetillä. Se toimi hyvin ja sain ajettu kohtalaisen puhtaan vitosen. Tulos 12 kierrosta, 14,332s oikeutti kierroksen 35. sijaan. Olin tyytyväinen ajooni ja jäin jännittämään finaaliani. Tulokset tulivat taululle ja olin 50. alkuerien jälkeen, joka oikeutti minut E-finaalin viimeiselle paikalle. Olin helpottunut, nyt olisi vain enää parannettavaa jäljellä. Kävin pesemässä renkaat ja päätin ajaa niillä myös finaalin.
Finaali lähti kohdaltani hyvin. Jätin tilaa eteen startissa ja jäin seuraamaan tilannetta ekaan mutkaan. Kohta korneriin tulikin hässäkkää ja puikkasin välistä ainakin neljän auton ohi. Ajoin hyvää taistelua joukon keskivaiheella ja nousin jopa kolmanneksi. Viimeisellä kierroksella sähläsin kilpaillessa sijoituksestani ja kaadoin röykkyihin. Ohi meni autoja ja olin kuudes maaliviivalle tullessani. Fiilikset eivät olleet korkealla korokkeelta laskeutuessa, mutta joka tapauksessa petrasin neljä sijaa lähtöruudustani. Aina ei voi kaikki mennä putkeen. Loppusijoitukseni oli siis 46. sija, johon täytyy olla tyytyväinen näissä karkeloissa.
MM-kisat oli hieno kokemus ja Vaasan porukka hoiti homman kyllä todella upeasti. Ongelma vaan on se, että tämän jälkeen Maastosarjan kisat tuntuu joltain kyläkisoilta ja haluaa ajaa vaan tällaisia kansainvälisiä hienoja kisoja. :)
Plussat/miinukset:
+ Coolest Race Ever
+ AP:n kanssa Live Coverage-tiimeilystä
+ Suomikuskeille yhteen hiileen puhaltamisesta
+ Vesan ja Jussi R:n mekkausavusta
+ Jaren akkulainaamo
+ DEX toimi hienosti
+ Radan profiili aivan mahtava
+ Isot pojat on joltain toiselta planeetalta
- IFMAR:in akkuspedeilyt
- Kuulutukset kuului aika heikosti välillä varikolle
- Sade pirulainen häiritsee leikkejä
- En asu Vaasassa, että vois harjoitella tuolla radalla
Videot:
http://www.youtube.com/playlist?list=PL807D63E183BC7BD7Kuvat:
http://bit.ly/Worlds2011_pics-Janne