Nyt on tämä turbiinikin käynnistetty, tänään oli ensimmäinen koe-käyttö päivä. Eilinen koko päivä meni opetellessa manuaalista kaikki oleellinen käynnistykseen yms liittyvä, ja piti ECU opettaa tottelemaan kaasun asentoa myös polttoaine pumppu piti saada ilmattua, lopulta löysin jet cat usan sivuilta oikean näppäin yhdistelmän jolla pystyi GSU:un (ground support unit) kautta pyörittämään pumppua minimi volteilla. Näitä muutaman ongelman jälkeen turbiini olikin muuten valmis testattavaksi, ainut mikä oli vielä epävarmaan että toimiiko tuo minun rakentama poltto aine järjestelmä odotetulla tavalla. (no toimihan se
) Saavuimme vihdoin veljeni työpaikalle missä oli tarkoitus ajaa ensi testit, siinä sitten pikku hiljaa rupesi olemaan kaikki asennettuna pukki pultattuna pöytään, öljyt sekoitettu kerosiiniin, butaani/propaani startti kaasu pullo täytettynä, tankit täynnä, yms pikku valmistelut. Tässä vaiheessa ei enää voinut jänistää vaikka kyllä startti jännitti niin maan pirusti kun en ole ikinä nähnyt livenä pienois turbiinia toiminnassa.
Ja sitten koitti hetki kun siirsin varovasti ohjaimesta kaasun trimmin täysille jolloin ecu huomaa että pitäisi ruveta startti prosessia pyörittämään, tässä vaiheessa I/O boardissa vilkku kaikki kolme valoa vihreä, keltainen, punainen, ja kun kaasu tikku siirretään seuraavaksi noin 1 sekunnisksi idle asentoon ja tästä sitten täysi kaasu asentoon niin turbiini sähkö moottori rupeaa hiljalleen pyörittämään turbiinia ja jatkaa sitä aina noin 5000 rpm saakka jolloin propaani/butaani magneetti venttiili rupeaa naksuttamaan kaasua turbiinin poltto kammioon ja syöttää sitä niin kauan kunnes kierrokset ovat noin 33000rpm (tämä vaihe on mielestäni siistein vaihe koska perästä tulee mahtavat äänet) ja kun ecu huomaa että kaikki on kunnossa startissa niin polttoaine pumppu rupeaa syöttämään pikku hiljaa kerosiiniä (JET-A1) polttokammioon. Turbiini käy startissa melko suurilla kierroksilla ja noin 15 sek päästä kierrokset tasoittuvat noin 55000rpm kohdalle ja I/O boardiin syttyy vihreä valo merkiksi siitä että "thrust control has been transfer to pilot" 8) Tässä vaiheessa täytyy tunnustaa että en ole eläessäni (23v) suoraan sanottuna pelännyt niin paljon minkään moottorin käynnistystä kun tänään kävi, siis HERRAN JUMALA mitkä suhinat kävi hallista ekassa startissa tähän lisätään vielä se että unohdin siirtää kaasu tikun minimi asentoon jolloin turbiini käynnistys prosessin jälkeen kiihdytti kierrokset noin 90000rpm kohdalle tässä vaiheessa tein paniikki liikkeen ja vedin kaasu tikun sekä trimmin nollille. Turbiini sammuin silmän rapäksessä pienen savun saatelemana ja rupesi tekemään jäähdytys prosessia sähkömoottorin avustuksella.
Ps: Pakko lisätä vielä että rohkea veljeni veti sananmukaisesti maihin auton taakse kameran kanssa. :P
Tosiaan tänään tuli kyllä aivan eri käsitys turbiini mailmasta, sen mitä olen videoilta katsonut niin ne äänet oli tsiljoona kertaa siistimmät livenä, en todellakaan osannut odottaa että äänet olisivat niin voimakkaat moottorin kokoon nähden.
Yhteensä kolme kertaa käynnistettiin turbiiniä tänään ja ecun loki näyttii käyttö ajaksi ~560 sekuntia, polttoainetta meni noin 1,4 litraa ja turbiini olin suurimman osan ajasta "tyhjäkäynnillä" eli melkoiset ovat kyllä rc moottorin polttoaine kulutukset. :D
Videota ei saatu tälle kerralle kun kuvaaja ei päässyt mutta ennen seuraava kertaa tässä parit kuvat:
Näillä eväin ensi kertaan. 8)