jep, pitäisi tietty löytää se rengassääntö, joka miellyttää kaikkia. mahdotonta. muut säännöt taitaa olla helppo määritellä maastosarjan sääntöjen mukaan.
nelkusta on vaikea sanoa mitään, kun sitä ei ole vielä juurikaan sisäbaanalla ajeltu. tai ehkä ne poijat, jotka on käyny hyppyyttämässä kalustoa, voivat kertoa, toimiiko nelkku parhaiten pidolla vai ilman. solukumeja ei ole kukaan tainnut nelkussa kokeilla mattobaanoilla?
mutta takavetoisista on jo pidemmät kokemukset olemassa. tässäpä muutamia omia havaintoja:
urarengas edessä / hole shot takana
* ilman pitoainetta auto toimii hyvin ja kääntyy riittävästi vain, kun eturengas on riittävän uusi. kun eturengas alkaa olemaan kulunut, niin auto alkaa puskemaan. ja tämän ongelman voi ratkaista vain pidottamalla eturengasta hieman.
* takarengas toimii hyvin muutaman akullisen ajan, kun piikit ovat vielä tallella. tämän jälkeen auto alkaa yliohjaamaan ja kiihdytykset hyppyihin alkavat olemaan arpapeliä. autoa kun ei saa lähtemään suoraan juuri mitenkään. tästä tietenkin varaosakauppiaat pitävät, koska muoviosaa menee hyvin kaupaksi. =) pito-ongelman voi ratkaista käyttämällä pitoainetta, silloin sileälläkin hole shotilla pystyy ajamaan, vaikka se ei enää olekaan yhtä nopea, kuin tuore rengas.
* tällä rengastuksella auto on helpoin ajaa hypyissä. painavilla renkailla auton asentoa pystyy muuttamaan hyvin ilmalennon aikana.
urarengas edessä / solukumi takana
* ilman pitoainetta on turha edes yrittää, ellei matossa ole jo valmiiksi riittävästi pitoa.
* pitoaineen kanssa auto on helppo ajaa ja toimii samalla tavalla erittäin pitkään. auton käyttäytymistä on helppo säätää muuttamalla pidotuksen määrää.
solukumi edessä / hole shot takana
* ei tartte ajaa. auto yliohjaa ja haluaa mennä omia menojaan. ihan sama vaikka käyttäisi pidotusta ainoastaan takana, ei vain toimi.
solukumi edessä / solukumi takana
* ei tartte ajaa. ks edellinen selitys. hipaisu rattiin ja auto karkaa lapasesta.
niin, tällaisia kokemuksia on itselle karttunut. eli oma ehdotus näiden pohjalta olisi:
* takavetoon vapaa eturengas / vapaa takarengas, pidotus on sallittu nykyisillä touringluokan aineilla. kaikki kesäsarjaa ajaneet kaverit voisivat ajaa vanhoilla renkailla talvikaudella, niilläkin voi ajaa kovaa (kisaaja taitaa olla näitä ns. old school -kuskeja). mutta jos haluaisi ajaa mahdollisimman vähällä vaivalla ja pienimmillä rengaskustannuksilla, voisi ajaa esim. kesällä käytetyillä urarenkailla ja takana solukumeilla. ja takarenkaita ei tarvitse tosiaankaan sorvailla. vanteesta keskilaipat pois ja solukumi liimalla kiinni ja radalle.
* nelivetoon vapaa rengastus ja pidot sallittu.