Maaefekti on jotain sellaista että maanpinnan lähellä lentävän esine saa tukea siitä että sen aiheuttama ilmamassassa äänen nopeudella etenevä painehäiriö kohtaa maanpinnan ja heijastuu sieltä niin nopeasti että se ehtii aiheuttaa nostetta häiriön aiheuttavaan esineeseen. Lentokoneiden 1:1 skaalassa vaikuttaa koneen koosta riippuen ehkä max. n. 15 m korkeuteen, RC-auton skaalassa varmasti paljon vähemmän.
En oikein ymmärrä että näillä SC-autoilla haluttais lentää korkealle ja kovaa. Jos sellaista haluaa ajaa niin eikö sitä saa tarpeeksi M2-10 tai M4-10 -luokissa tai M8-krossissa? Matalat kovavauhtiset hypyt ovat mielestäni SC-luokan mukaista menoa, ja sellaista omissa Youtube-surffailuissa on enempi tullut vastaan 1:1 Shortcourse-autoillakin. Vähempi konstikkaita kynnyksiä ja tarkkoja ylipitkiä hyppyjä, joissa menettää 3 s jos ei ole jotain über-moottoria ja sadan tunnin työllä hierottua jousitussetuppia sekä täydellistä ajolinjaa. Tiksin Corr Endurance-rata esim. oli varsin OK tässäkin mielessä, eli oli sopivan helpot hypyt.
Mielestäni SC-radalle kuuluu sorapinta! Tuo näyttävyyttä menoon, vaikka vaatiikin ehkä huolenpitoa eikä ehkä ole IFMAR-specsin mukainen "kaikille tasapuolinen aika-ajoalusta".
Kotkan SC-rata näyttää täydelliseltä näiden molempien suhteen, olisi ollut kiva kilpailla siellä tänä kesänä SC cupissa. Ehkä 2013?
Kun nyt rupesin SC-luokkaa specsaamaan niin sanotaan nyt vielä tämäkin: kaikki harjoitukset, aika-ajot ja finaalit yhteislähdöllä tiiviistä muodostelmasta: neljä rivissä ja rivien välissä 1 m tyhjää. Olisi näyttävää, hyödyntäisi autojen ominaisuuksia ja olisi satunnaisen katsojan helpompaa seurata.
Ilon kautta summer cup:iin! Tämän vuoden säännöt ja radat kelpaa minulle ihan sellaisenaan, mutta pidemmän päälle häiritsee jos tässä luokassa ei ole mitään eroa muihin, eikä autojen ominaispiirteitä hyödynnetä.
--Hannu Luomanen, #67