Järkevin sääntörajaus mielestäni olisi 2S lipot tai 7-kennon nimhit, kukaan ei noilla rajoilla yrittäisi sähkökasilla mukaan ja loppuisi vääntö ainakin tämän sääntökohdan osalta...
Totta turiset Heuli.
SC8 autoille on helppo järjestää omat kisansa kunhan ulkoratakausi saadaan käyntiin. Samalle päivälle mahtuu sitten M8e luokkakin. Tästäkin on jo suunnitelmia tehtynä...
Olen nyt tulossa myöskin siihen tulokseen että sisäratoja varten SC10 ROAR säännöt on veivattava joiltain kohdiltaan uusiin puihin. Myös tuupin.
Syitä on moniakin. Pito-olosuhteet on pääasiassa paljon paremmat kuin ulkona. Ratojen koko on pääasiassa pienempi, varsinkin leveys joka siis vaatii alustalta permpaa ohjattavuutta. Tehon tarve on pienempi, vaikken nyt haluaisikaan olla se joka rajoittaa koneiden koon, vrt. sarjaan mukaan lähtemisen kustannuksia. Lisäksi sisäradat on pääasiassa krossibaanoja joissa on SC-mittoihin nähden korkeita hyndiä. Alustan säädöt valikoituvat täten ikään kuin itsestään.
Itse olen sillä kannalla että Short Course on parhaimmillaan matalaröykkyisellä radalla jolla on paljon vauhdikkaita mutkia ja jokusen neulansilmän lisäksi terävää röykkyä tasaamassa kaikille alustamalleille tasapuolisuutta. Ehkäpä yksi isompi hyndä, esim pitkä pöytä. Tällaisen radan olen ajatellut että muokkaamme Nokian krossiradasta NSCR kisoja varten. Muutoksia on tehtävän itse asiassa melko vähän. Ehkäpä ajamme vielä pienen testin ensi viikon aikana näillä muutoksilla.
Säännöistä
ROAR säännöt:
http://www.roarracing.com/downloads/2009_ROAR_SCT_Provisional_Class_Rules.pdfAlusta
Kaikki yleisessä myynnissä olevat, tehdasvalmisteisena Suomeen maahantuodut, alustat sallittu. Tämä mahdollistaa mahdollisimman hyvän varaosien saatavuuden ja tukee tasapuolisuuden periaatetta kun kaikilla on mahdollisuus hankkia kisakalustonsa Suomesta. Lisäksi tämä antaa maahantuojille/kauppiaille taloudellisen mahdollisuuden olla mukana kehittämässä kilpailutoimintaa ja lajia.
SC10-2 mitat ROAR säännöistä.
SC10-4 maksimipaino rajoitettaneen. Odotamme tähän vielä lopullista setuppia nelkulle.
Maavaraa ei
ehkä ole syytä rajoittaa mutta sen sijaan rajaisin korin minimikorkeuden radasta mitattuna ROAR sääntöjen mukaisesti. Tämä tekee katsastamisesta helppoa eikä rajoita liikaa alustan (mm. maavara) säätämistä. Kuitenkaan kukaan ei halua että kori ottaa ilmaa sisäänsä ajossa eli alusta tontissa ja kori korkealla menisi säännöissä läpi mutta sellaisella ajaminen ei toimi. Etumaskin alareunaa ei kuitenkaan voi jättää kovin alas hajottamatta koppaa nopeasti.
Tähän voi nyt kommentoida.
Renkaat
Molempiin luokkiin mielestäni riittää kun rengas määritellään täyttämään nämä ehdot; SC-tyypillinen vanne ja rengas jossa sisähalkaisija vähintään 20% suurempi kuin ulompi. Kuvio palkkimainen, katu-kuvio, sliksit sallittu. Umpikumiseos. Täyte vapaa.
Koppa
Mitat ja määritteet ROAR säännöistä. Lisäksi muu kuin kopan alkuperäinen materiaali ei saa näkyä ulkopuolelle. Esim. vahvisteet yms on jäätävä piiloon.
Moottori
SC10-2 moottori korkeintaan harjaton 8.5T tai 14T harjallinen.
SC10-4 moottori korkeintaan harjaton 6.5T tai 12T harjallinen.
Akku 2S 7.4V LiPo tai 8,4V 7-kennoinen NiMh.
Latauspussi pakollinen LiPo akkuja ladattaessa.
Toivon että luette kommenttinne ainakin kertaalleen ennen julkaisemista. Tämä vähentää keskustelun puuskittumista ja viilentää tunnelmaa sopivasti asialliselle tasolle.