31
Vapaa keskustelu / Vs: Suuri Mopo/Kevari keskustelu.
« : 21.11.10 - klo: 14.12 »
Oli tarkoitus ottaa joskus videota, ja laittaa sitten tubeen, mutta enpä ole saanut aikaiseksi. Laitetaan siis tänne juttua.
Isi osti mulle mopon, Tunturi Hopperin. Olisiko ollut vuosimallia -91? Muutenhan mopo oli varsin mainio masiina, mutta morinin moottori ei ollut mikään kestävyyden huippu. Ainakaan jos verrataan moottoreihin, joita tunissa aiemmin oli. Hopperi jäi siis nurkkiin pyörimään, kunnes sain idean laittaa siihen uuden moottorin. Lisäksi piti saada jonkinlainen takaläski. Vaatimukset eivät siis olleet kovin kummoiset, mutta eivätpä ne yleensäkään homman alussa ole. Lopulta alkuperäistä ja modaamatonta osaa jäi jäljelle jalkatapit, satula, bensahana ja tankki, sekä ohjauksen laakerit ja helat. Listassa vähän speksejä:
- Moottori: 200cc kiinamönkkäri
- Vaihteet: 4+1
- Kumit: 22x10-10
- Jarrut edessä: Citroen AX
- Jarrut takana: BMW 5ser (ilmeisesti e34), käyttöjarru poistettu, ja käsijarru muutettu hydrauliseksi AX:n työsylinterillä. Pääsylinteri Nisin (Hondasta).
- 1-puoleinen takahaarukka, pulttijako muutettu 5x100.
- Kahvastot: Kawasaki ZX9R
Homma venyi ja venyi, ja lopulta rakentaminen vei noin 3 vuotta. Talvisaikaan toki oli homma jäissä kun ei ollut lämmintä tilaa, ja kesällä sitten on aina jotain muuta. Lopulta kuitenkin tuli valmista. Yksi ylimääräinen kate on vielä jäljellä, ja siihen on ollut tarkoitus jotain liekkikuviota maalata. Nyt kun on tuolla kynäruiskupuolella hyvät ohjeetkin... Parit kuvat vielä niin pääsee porukat nauramaan :lol: .
Isi osti mulle mopon, Tunturi Hopperin. Olisiko ollut vuosimallia -91? Muutenhan mopo oli varsin mainio masiina, mutta morinin moottori ei ollut mikään kestävyyden huippu. Ainakaan jos verrataan moottoreihin, joita tunissa aiemmin oli. Hopperi jäi siis nurkkiin pyörimään, kunnes sain idean laittaa siihen uuden moottorin. Lisäksi piti saada jonkinlainen takaläski. Vaatimukset eivät siis olleet kovin kummoiset, mutta eivätpä ne yleensäkään homman alussa ole. Lopulta alkuperäistä ja modaamatonta osaa jäi jäljelle jalkatapit, satula, bensahana ja tankki, sekä ohjauksen laakerit ja helat. Listassa vähän speksejä:
- Moottori: 200cc kiinamönkkäri
- Vaihteet: 4+1
- Kumit: 22x10-10
- Jarrut edessä: Citroen AX
- Jarrut takana: BMW 5ser (ilmeisesti e34), käyttöjarru poistettu, ja käsijarru muutettu hydrauliseksi AX:n työsylinterillä. Pääsylinteri Nisin (Hondasta).
- 1-puoleinen takahaarukka, pulttijako muutettu 5x100.
- Kahvastot: Kawasaki ZX9R
Homma venyi ja venyi, ja lopulta rakentaminen vei noin 3 vuotta. Talvisaikaan toki oli homma jäissä kun ei ollut lämmintä tilaa, ja kesällä sitten on aina jotain muuta. Lopulta kuitenkin tuli valmista. Yksi ylimääräinen kate on vielä jäljellä, ja siihen on ollut tarkoitus jotain liekkikuviota maalata. Nyt kun on tuolla kynäruiskupuolella hyvät ohjeetkin... Parit kuvat vielä niin pääsee porukat nauramaan :lol: .