Eihän noi mittarit ole lähtökohtaisesti "epäluotettavia", pitää vaan tietää (selvittää) hiukan asioita.
Eli kuten jo tuli mainittua, niin joissain mittareissa on säädettävä se asetus, jolla kikkula voidaan kalibroida toimimaan oikein. Kalliimmissa/paremmissa mittareissa tuo kalibrointi on yleensä tehty valmiiksi, joissain se jätetään käyttäjän harteille ja joissain sitä mahdollisuutta ei ole. Eli riippumatta kuinka kova RC-jamppa olet, niin manuaali käteen ja tavaamaan.
Joka tapauksessa ei ole niinkään tärkeää mitä se mittari absoluuttisesti näyttää vaan se, että se näyttää joka kerran suunnilleen samalla lailla ja itse tietää mitä se todellisuudessa tarkoittaa. Esim. jos mittaa lämpötilan vaikka kiehuvasta vedestä (ei siten että mittari on höyryssä) saa jonkunlaisen referenssin -> mittarin pitäisi näyttää 100astetta +/-5astetta. Jos tulee heittoa esim. 20 astetta alaspäin, niin se antaa suuntaa missä liikutaan kun mittaillaan koneen lämpöjä. Tärkeää myös on, että ne lämmöt pyrkii aina mittaamaan samalla lailla ja samasta kohdasta. Kaiken tämän jälkeen lopputuloksena kuitenkin on, että se mittarin näyttämä ei kerro kaikkea koska hommaan vaikuttaa niin moni muukin tekijä kuten ulkoilman lämpötila, ilmankosteus jne. Suuntaa antavaa se data kuitenkin on, koska sama moottori samalla tulpalla, pillillä ja fuililla ajettuna pyrkii vastaavissa olosuhteissa käymään tietyn lämpötila-haarukan sisällä. Eli lämpömittarilla saa osviittaa ollaanko siellä missä pitääkin, kun pata on ensin säädetty sen mukaan että kulkupuoli on kohdallaan. Aloittelijoille hyvä väline sen toteamiseen ollaanko auttamatta liian laihalla, muuhun tarkoitukseen hyvä apuväline kun ymmärtää muutamat lainalaisuudet