Itselläni Traxxasin harjattomilla vakiosähköillä auto kulkee ihan riittävästi jo 3500 kv moottorilla. Käytän tosin 2S 8Ah tai 3S 4Ah lipoja, jotka varmaankin antavat enemmän virtaa ulos kuin NiMH-kennot. Aika moni näkyy ajelevan tuolla 5700 vaihtoehdolla, mutta kuvittelisin että tuo 4600 kv konekin vie Rustleria sen verran kun siinä autossa riittää ajo-ominaisuuksia.
Maksimitehojen ilmoittaminen on aika turhaa, koska se on niin monesta asiasta riippuvainen. Raskaampi maasto tarvitsee enemmän virtaa, jotta päästään samaan moottorin pyörimisnopeuteen. Testasin Rustler VXL:ää dataloggerin kanssa ja renkaat ilmassa 2S-lipolla maksimikierrokset (n. 30 000 rpm) vaativat n. 8 A virtaa. Jos kaasun avasi nopeasti täysille pysähdyksistä, niin piikki nousi 30 A asti. Traxxasin Anacondat alla ja asfaltilla revitellen (= pyörä sutii käytännössä kokoajan, kun pitoa ei ole) piikit kävivät jo 70 A:ssa, kun täysillä ajaessa jatkuvavirta oli n. 30 A. (Enemmän aiheesta
täältä) Mentäessä raskaampaan maastoon, virran tarve varmasti myös kasvaa.
Virta taas liittyy tehoon siten, että teho = virta x jännite. Kun kuorma on suurempi niin virtaa otetaan enemmän, jotta haluttu kierrosluku pystytään ylläpitämään. Tässä tietty tulee jokin raja vastaan eli jossain vaiheessa kuormaa on liikaa, jotta moottori jaksaisi pyöriä halutulla nopeudella.
Tässä ehdottomassa kokonaisuudessa tuo akku on melko varmasti menoa hidastavin tekijä. Moottori ja nopari kyllä varmasti antavat riittävän kyydin Rustlerille ja voit periaatteessa ajaa isommalla pinionilla, kun laitat pienemmällä kv-arvolla olevan moottorin. Todelliset menohalut sitten määräytyvät sen mukaan paljonko tuo yhdistelmä saa revittyä akusta virtaa ulos.
Ehkä tämä olis enemmän Stampede (Rustler, Bandit) -topicin vastaus, mutta kun kysymys nyt oli kuitenkin Mambaan liittyvä, niin vastasin tänne asiayhteyden pitämiseksi.