RC10.FI
Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: KyPak - 11.11.07 - klo: 19.47
-
LOPPUTULOKSET - KyPak Ralli V 2007
+ TSP-10 ja Tamiya MIni -kerhokisa
11.11.2007 Kuusankoski
TSR-10
A-finaali
1 # 2 Pekka Heikkilä MäntsMK [ 1 1 ] 2
2 # 3 Kalle Lehto KyPak [ 2 2 ] 4
3 # 1 Veini Mäkinen JärvSRK [ 3 3 ] 6
4 # 5 Jani Hovi HyUA [ 4 5 ] 9
5 # 8 Henry Salmén LahUA [ 7 4 ] 11
6 # 7 Mikko Pyhältö TUA [ 5 6 ] 11
7 # 14 Heikki Helenius AL-Myrskylä [ 6 8 ] 14
8 # 6 Pekka Reittilä JärvSRK [ 8 7 ] 15
*B-finaalista nousseet kursivoituina
B-finaali
9 # 10 Miika Kaukovalta JärvSRK 8 3:09.305
10 # 9 Jouko Laine TUA 0
TSP-10
1 # 11 Timo Keränen LahUA [ 4 1 1 ] 2
2 # 10 Sami Takkinen LahUA [ 1 2 3 ] 3
3 # 46 Teemu Karvanen SaiKart [ 2 4 2 ] 4
4 # 21 Veli-Pekka Taimioja KyPAK [ 3 7 4 ] 7
5 # 60 Jukka Häkämies LohUA [ 5 3 5 ] 8
6 # 32 Joonas Oksanen LahUA [ 8 5 6 ] 11
7 # 16 Henri Ahola KyPAK [ 7 6 7 ] 13
8 # 57 Matti Iivonen KyPAK [ 6 8 8 ] 14
Tamiya Mini
A-finaali
1 # 1 Christer Andersson MMRc [ 2 1 ] 3 (20/8:12,542)
2 # 13 Mika Silvasti JärvSRK [ 1 2 ] 3 (20/8:21,398)
3 # 5 Tony Raikas KyPAK [ 5 3 ] 8
4 # 14 Jukka Penttinen LahUA [ 6 4 ] 10
5 # 7 Henry Salmén LahUA [ 4 7 ] 11
6 # 12 Kalle Lehto KyPAK [ 3 10 ] 13
7 # 9 Heikki Helenius AL-Myrskylä [ 8 5 ] 13
8 # 3 Teemu Karvanen SaiKart [ 7 6 ] 13
9 # 4 Ari Lappi MMRc [ 9 8 ] 17
10 # 2 Jani Hovi HyUA [ 10 9 ] 19
* B-finaalista nousseet kursivoituina
B-finaali
11 # 15 Timo Keränen LahUA 17 8:15.838
12 # 8 Jan Öhman 17 8:22.965
13 # 6 Ilpo Koivisto RuKart 16 8:25.409
14 # 11 Ilpo Koivisto VAU 16 8:32.158
15 # 10 Matti Iivonen KyPAK 8 4:02.304
Tarkempia tuloksia osoitteessa http://kypak.mylaps.com
Kiitoksia kilpailijoille vauhdikkaasta kisapäivästä! Jälkipelit alkakoon :wink:
-
Kopioin osin tuolta toiselta puolelta....
Näkisin luokan jopa RC harrastuksen pelastajana.
Ajatelkaa mikä onkaan halvempi ja helpompi tapa aloittaa tämä hieno harrastus.
- Koottava mini n.90€
- RTR paketti n. 200€
*Ei suuria aloitus kuluja.
*Autolla voi ajaa ulkona.
*Ei paljon säätöjä.
*Alhainen huippunopeus..
*halvat ylläpitokulut.
Mineistä voisi jatkaa eteenpäin nykyiseen "stanu" TSS-10 luokkaan.
-
Jep, kisat jälleen kerran taattua Kuusankoski-laatua.
Oma kisa meni, miten meni.
Alkuerissä auto toimi kaikinpuolin ja ajokin kohtalaisesti, kunnes finaaleissa ilmeni aivan älyttömiä häikkiä, joista en muista kärsineeni koetussa määrin koskaan.
Pahoittelen, jos asiasta suivaantuneena kailotin lauteilla kiukkuani tapahtuneen johdosta ja näin häiritsin muitten ajoa :sad:
-
Näkisin luokan jopa RC harrastuksen pelastajana.
Mineistä voisi jatkaa eteenpäin nykyiseen "stanu" TSS-10 luokkaan.
Muuten jees, mutta tämän osallistujajoukon osalta ei onnistu iän takia monelta. Ellei Christer meinaa tehdä paluuta stanuun. :grin:
Pitemmälle ajatellen tottakai niinkuin Cai toteaa. Ei haittaa äärimmilleen viritetyt ja paukahtelevat akutkaan tätä hauskaa luokkaa.
Torppaan seuraavaan kerhokisaan voidaan ottaa miniluokka ohjelmaan, jos kiinnostuneita löytyy väh. viisi.
-
Videomateriaalia (http://copter.threewee.com/stilo/jotain/rc/videot/kypak_ralli_5_-07/)
(linkki korjattu)
-
Moido,
Kuusankosken kisat oli kerrassaan mainiot jälleen kerran. Mitä nyt allekirjoittaneella oli alkuerissä ja ekassa finaalissa kiirettä erien välissä kun ponderi piti vaihtaa toiseen autoon... Mutta itsehän olin sen vaihtamisen vähän vaikeaksi tehnyt.
Pitkästä aikaa sai oikein ajaa kisaakin sekä mini luokassa sekä prostokissa jossa kärki ajoi muutaman sekunnin sisällä toisistaan. Ilmassa oli siis suuren urheilujuhlan tunnelmaa ;)
Mutta sitten siihen ihq-luokkaan, eli mineihin. Osa nykyisistä prostock kuskeista on valittanut, että autot kulkevat liian lujaa ja stanua ei iän puolesta saa ajaa, nyt on rauhallinen ja varsin tasaväkinen luokka. Tosiaan nyt jopa tiim lahden edustajat kykenivät ajamaan pääsuoraa rinnakkain kolaroimatta... Mutkissa jopa ulkokautta ohitukset onnistuivat jne. Kuusankosken rata oli tehty rallityyliin liukkaaksi, en tiedä millaisia minit ovat sitten todella hyvällä pidolla, kaatuu ne ilmeisesti ainakin herkemmin. Kuusankosken kisan jälkeen ei voi kuin suositella luokkaa kaikille, homma oli ihan mielettömän mukavaa. Todettakoon kuitenkin se, että turistilla nyt jaksaa hetken ajaa yksinkin radalla, mutta minillä ei sitten jaksa juurikaan yksinään rataa kiertää.
Sitten ehdotuksia tuleviksi säännöiksi. Kuusankosken kisat olivat ilmeisesti ainakin etelä-suomen ensimmäiset mini-kisat. Lisää kokemuksia etenkin paremmalta pidolta kaivataan. Silti voin jo muutamia asioita esittää.
1.0) Minin pitäisi ehdottomasti mielestäni olla täysin vakiokokoonpanossa. Kuulalaakerit sallittakoon koska se lisää auton kulutuskestävyyttä. Näin ollen kaikki taka-aurauspalat sekä muut alustan säätöihin vaikuttavat "viripalikat" pitäisi minusta kieltää kisoissa.
1.1) Diffiä on melko vaikea valvoa, siksi ehkä pitäisi sallia kuuladiffi, mutta se pitäisi säätää yhtä herkäksi ratasdiffin kanssa. Eli tuomaristo sormituntumalla testaisi diffejä erän jälkeen ja mikäli eturengasta pyörittämällä moottori pyörii eikä diffi toimi, on diffi liian tiukaksi säädetty. Toki ratasdiffinkin saa jäykemmäksi rakennettua joten pitäisikö tuolla säännöllä vain rajata se, että kaikilla on suunilleen samanlainen diffi kisassa.
1.2 Iskunvaimentimiksi pitäisi sallia vain ne Minin omat. Kyseessä piti olla edullinen luokka jossa kaikilla on sama kalusto. Selvää on se, että öljyiskarit varmaan parantavat autoa, mutta jos sitä haluaa ajaa hyvää autoa joka koostuu hienoista osista, niin touring autot tarjoaa tätä iloa nykyään.
1.3 Jousiksi radasta riippumatta kelpaa vain Minin omat vakiojouset. Näin ollen tasaväkisyys kalustossa pysyy eikä kenellekään tule etua eri jousien testaamisesta eri radoille. Eikö tämä ole kaikkien mieleen.
2.0 Alustan korkeudeksi olisi ehkä helpointa määrätä 10mm radasta riippumatta. Minin vakio-osilla on maavaraa vaikeampi säätää joten miksi pitäisi sallia muut maavarat kuin 10mm minimi?
2.1 Ainoa sallittu moottori olisi tietenkin se minin oma mabushi, vaikka moottoreissa olisi pieniä eroja, muilla säännöillä kuten diffisäännöllä tasoitetaan moottoreiden eroja. Vaikka jossain moottorissa olisi enempi tehoa, niin diffin takia sitä ei saa kaikkea rataan kiinni.
2.2 Jotta moottoreiden kanssa ei menisi ihan överiksi, niin jos joku minisarja syntyy, niin pitäisikö kullekin sinetöidä kisamoottori tarralla. Eli joka kisaan ei saisi ottaa uutta moottoria vaan esimerkiksi 3-4 kilpailua olisi ajettava samalla moottorilla. Tänä aikana mikäli moottori hajoaa, saa ottaa toisen moottorin käyttöön. Rikkinäinen on luovutettava kilpailun johdolle joka hävittää sen.
Minun mielestäni näillä säännöillä taattaisiin se, että mini-kisojen kantavat ideat säilyisi, eli kaikilla olisi samanlainen auto jota ei voisi säätää, tällöin ei tulokseen vaikuttaisi niin paljoa auton säätötaidot, testausmahdollisuudet eikä virittämiskierre. Samalla autot pysyisivät yksinkertaisina, ei uudelleen kasattavia iskareita jne. sekä edullisina.
Mikäli tilanne menee siihen, että 89 euron autoon huippukuskeilla on 100 euron edestä viriosia joka vielä näkyisi vauhdissa, niin se minikisojen idea olisi mielestäni kadonnut ja tätä pitäisi yrittää kyllä estää.
Kuusankosken kisassa oli havaittavissa, että minin renkaissa lienee jonkin verran eroja jotka sitten näkyvät tuloksissa enempi tai vähempi. Sitä voisi miettiä, että miten tämän voisi ratkaista. Hyväksyttäisiinkö tilanne? Sallittaisiinko esimerkiksi jokaiselle kilpailijalle 2 rengassarjaa kisoihin joista voisi valita paremmin toimivan, vai pitäisikö kokeilla jotain muuta kuin Minin omaa vakiorengasta?
Laittakaahan minikuskit mielipiteitä näihin asioihin.
--
Timo Keränen
-
Radalla hyppyri/siltayhdistelmä oli käsittämättömän hieno!
-
Sivusta seuratenkin hienot ja tiukat kisat!
Mini-luokkaan liittyen en itse lähtisi säännöissä noin tiukalle linjalle. Kisasta taisi löytyä autoja täysin vakiosta Minin R:ään / kaikenlaiset TRF hässäkät, silti eroja autojen käyttäytymisessä (autosta johtuvia)ei huomannut.
Itse sallisin ainakin seuraavat muutokset:
* Kuuladiffi
* Öljyiskarit
* Renkaan- / vanteenvaihdot esim. 3Racing:iin (puolet halvemmat ku Tamiyat)
* Kuulalaakerit
Mielestäni ei noilla muutoksilla niin paljon ko auton käyttäytymiseen pysty vaikuttamaan... Ja saapahan aloittelijakin ees vähän opetella auton ruuvaamista :wink:
-
Mun mielestä ratasdiffi ehdottomasti, sillä sillä pitää valita ajolinjat tarkemmin ettei vauhti kuole sekä sitä ei 'tarvitse' huoltaa. Muuten kannatan täysin vakiota kuulalaakereilla, tosin iskareista en tiedä, kun olen kokeillut vain iskareilla varustettua autoa.
Pitäisiköhän taas erottaa tämä keskustelu omaan topicciin?
-
Sivusta seuratenkin hienot ja tiukat kisat!
Mini-luokkaan liittyen en itse lähtisi säännöissä noin tiukalle linjalle. Kisasta taisi löytyä autoja täysin vakiosta Minin R:ään / kaikenlaiset TRF hässäkät, silti eroja autojen käyttäytymisessä (autosta johtuvia)ei huomannut.
Itse sallisin ainakin seuraavat muutokset:
* Kuuladiffi
* Öljyiskarit
* Renkaan- / vanteenvaihdot esim. 3Racing:iin (puolet halvemmat ku Tamiyat)
* Kuulalaakerit
Itse poistaisin listalta öljyiskarit. Itselläni oli kuuladiffi ja kuulalaakerit, muuten auto oli suoraan pakasta kasattu. En ollut mitään shimmejä laittanut klapin poistamiseksi tai muuta. Väljyys tuo lisää eksoottisia ominaisuuksia autoon. :kiss: Ainut mitä tosiaan pitää katsoa on tuo rengas. Siihen kun löytyy ratkaisu on paketti valmis mestaruustaistoihin.
Iso kiitos Kypakille taas mahtavasta kisa päivästä.
-Mika.Silvasti-
Täytyy testata huomenna poikkeaako auton käyttäytyminen tuolla ratasdiffillä. Eikä kuuladiffiä kyllä ole ainakaan vielä tarvinnut huoltaa.
Edit.
-
Laitanpa oman mielipiteenikin, soppaan...
Ensinnäkin pitäisin ehdottomasti alkuperäisrenkaat, ja nimenomaan ainoana sallittuna. Kuvion pitäisi vielä erottua selvästi, eikä rengas saisi siis olla sliksiksi kulunut. Kustannukset tuskin mitkään kauheat voivat olla noista, omissa ei ainakaan kuusankosken kisan jälkeen ole minkäänlaista kulumista havaittavissa.
Akun osalta sallisin vain pötköakut, jotka sopivat suoraan alkuperäiselle paikalle.
Muut muutokset, esim iskarit, tai maavara-asiat nykyisellään. 10 mm on toki aika paljon, kahdeksankin varmaan riittäisi ja autot olisivat pikkasen vakaampia. Nykyisellään kippaa aivan liian helposti imo.
Säännöt pitäisi vaan saada mahd. nopeasti standardoitua, että joka puolella maata olisi sitten samat käytössä.
-
NOPEIMMAT KIERROSAJAT - KyPak Ralli V
+ TSP-10 ja Tamiya Mini -kerhokisat
11.11.2007 Kuusankoski
TSR-10
1. Veini Mäkinen 18,240
2. Pekka Heikkilä 18,280 + 0,040
3. Kalle Lehto 18,290 + 0,050
4. Jani Hovi 18,368 + 0,128
5. Henry Salmén 18,405 + 0,165
6. Mikko Pyhältö 19,147 + 0,907
7. Pekka Reittilä 20,138 + 1,898
8. Heikki Helenius 20,268 + 2,028
9. Jouko Laine 20,716 + 2,476
10. Miika Kaukovalta 21,515 + 3,275
TSP-10
1. Jukka Häkämies 9,989
2. Teemu Karvanen 10,001 + 0,012
3. Matti Iivonen 10,020 + 0,031
4. Timo Keränen 10,026 + 0,037
5. Veli-Pekka Taimioja 10,229 + 0,240
6. Sami Takkinen 10,251 + 0,262
7. Joonas Oksanen 10,663 + 0,674
8. Henri Ahola 10,789 + 0,800
Tamiya Mini
1. Christer Andersson 23,877
2. Mika Silvasti 24,015 + 0,138
3. Jukka Penttinen 24,319 + 0,442
4. Kalle Lehto 24,399 + 0,522
5. Jani Hovi 24,678 + 0,801
6. Heikki Helenius 24,745 + 0,868
7. Tony Raikas 24,760 + 0,883
8. Teemu Karvanen 24,842 + 0,965
9. Henry Salmén 24,891 + 1,014
10. Ari Lappi 25,092 + 1,215
11. Timo Keränen 25,637 + 1,760
12. Matti Iivonen 26,314 + 2,437
13. Jan Öhman 27,154 + 3,277
14. Ilpo Koivisto (11) 27,541 + 3,664
15. Ilpo Koivisto (6) 28,701 + 4,824
-
Mini luokasta pitäisi nimenomaan kieltää noi sarjan mukana tulevat renkaat. Siellä kiinassa missä nämäkin autot tehdään on varmaan vieressä saippuatehdas josta noi käy välillä lainaamassa materiaalia mustiin kiekkoihin.
Jos katsoo minin A finaalin parhaita kierrosaikoja niin huomaa ettei näillä renkailla saada tasaväkistä ja hauskaa kisaluokkaa aikaiseksi, sarjan mukana tulevien renkaiden laatuerot on niin suuret.
Missä muussa kisaluokassa saadaan noin suuret erot? Kyseessä oli kuitenkin ihan osaavia ratinvääntäjiä joten jos autot olisi tasaväkisiä niin parhaiden kierrosaikojen pitäisi olla ~0,1 sekunnin sisään. Auto kuitenkin kulkee niin kovaa että Kuusan suoralla ehtii pyyhkiä nenän eikä tule edes kiire :mrgreen:
Alle pitäisi saada kumit jonka laatuvaihtelu on edes siedettävällä tasolla ja kaikki viriosat pitäisi kieltää jotta homma olisi hauskaa..
-
Tarkoitatko Ari tolla "saippua"-vertauksella, että renkaat ovat pinnaltaan kovat ja kiiltävät?
En ollut itse Kuusaalla ajamassa (mikä harmittaa minua kovasti :wink:) - eikä minulla ole muutenkaan kokemusta Minin vakiorenkaiden laatuvaihtelusta, mutta sen olen todennut Torpalla ajaessani, että nämä pakettirenkaat toimivat ikään kuin "radan putsaajana". Noin kahden akullisen (tosin eihän se akku lopu koskaan :grin:) jälkeen ovat renkaat keränneet itsensä täyteen kumimössöä radan pinnasta, jolloin ne muuttuvat todella liukkaiksi ja pinta on hyvinkin saippuamainen.
"Pesu" pitoaineella ja rengas on taas ollut hyvässä vedossa - pyyhintärättiin jää muuten ihan uskomaton määrä mustaa mönjää... ...tosin jos pitoaineen kanssa lutrailu on kiellettyä tässä luokassa, ei renkaita sitten varmaankaan voi tällä lailla huoltaa.
-
Ai sinne se Torpan pito katosi - Tommyn rättiin. Voisko sen ravistella takaisin radalle, kiitos. :mrgreen:
-
Ai sinne se Torpan pito katosi - Tommyn rättiin. Voisko sen ravistella takaisin radalle, kiitos. :mrgreen:
Voi hemmetin hemmetti,
taisin vahingossa heittää uskollisen rengasrättini roskikseen... ...täytyy käydä duunin jälkeen kysymässä Teollisuus-Etolasta, jos niiltä saisi (touringauton) kumimurusia :wink:
-
..
-
Jokohan kohta löytyis MrOllinmäeltä kuvia? :azn:
-
Aikoinaan, kun ajettiin traktoripyörillä kilpaa touringia, ilman pitoainetta, oli esim mulla kisoissa mukana 72paria samanlaisia(erilaisia), testattuja ja valikoituja pyöriä, joista valitsin sitten aina sopivat. Tämä siis vain sen takia, että pitoaineita ei saanut käyttää. Ja ainakin Tonyllä oli ihan sama meininki.
Ja tämän lisäksi renkaisiin sorvattiin ja dremelöitiin lisää kuviota sillä seurauksella, että kaikki niisti kumipurua viikon kisojen jälkeen. :grin:
Joku laadukas (tasalaatunen) sliksi olisi hyvä.
-
..
-
Paiskittuani viikonlopun töitä massiivisen kuvakasan kanssa minulla on ilo ilmoittaa että täältä löytyy viimme viikonlopun parhaat "laukaukset". Olkaa hyvät!!
http://www.ollinmini.1g.fi/kuvat/Mini+Race+Kuusaa/
-A-
Pirun hyviä tilanteita ja "vauhti" näkyy erinomaisesti.
-
Radalla hyppyri/siltayhdistelmä oli käsittämättömän hieno!
Kaikkea se ralli tuottaa :smiley:
-
Itse sallisin ainakin seuraavat muutokset:
* Kuuladiffi
* Öljyiskarit
* Renkaan- / vanteenvaihdot esim. 3Racing:iin (puolet halvemmat ku Tamiyat)
* Kuulalaakerit
Noilla menisin edelleenkin...
+ vapaat jouset
+ lukkodiffi
+ Mini R sellaisenaan
Oho! Vastaus väärään paikkaan. Anteeksi!