Häiriöiden mahdollisia syitä on sähköautoissa tunnetusti todella paljon, mutta polttiksissa mahdollisuuksien määrä pitäisi olla jo maltillisempi, koska suuria virtoja ei radiolaitteiden lähettyvillä ole.
Hyvin usein unohdettu asia on vastaanottimen puhdistus sisältä. Nimenomaan pölyisissä olosuhteissa se pitäisi tehdä usein. Tämän opimme itse kantapään kautta ja kokeneempien neuvosta.
Toisena vinkkinä kehottaisin olemaan käyttämättä ladattavia paristoja, koska niiden jännite on selvästi kertakäyttöparistoja alempi. Jännitteellä, joka kertautuu paristojen määrällä, yleensä 8x, on suuri merkitys lähetystehoon.
Mutta varsinainen asiani koskee M8-kisojen nostojärjestelyjä. Muistaakseni viime kesänä oli pinnalla aihe, voidaanko alle 10-vuotiaiden junnujen sallia suorittaa nostotehtäviä, vaikka he osallistuvat kilpailuun. Muistaakseni joku AKK:a edustava taisi ilmoittaa yksitotisesti, että heidän ei vain sallita, vaan heidät velvoitetaan siihen. On kuulemma täysin turvallista. Ja onhan AKK:n määräämä pakollinen vakuutus, jos sattuu pahasti.
Tämä topikki viimeistään todistaa sen, että alle 10-vuotiaiden paikka ei missään tapauksessa ole olla M8-kisojen nostotehtävissä. Itse asiassa ikäraja saisi olla jossakin 12-14 vuoden vaiheilla. Jos autoissa tosiaan esiintyy edes satunnaisesti radiohäiriöitä, ne ovat todella vaarallisia lapsille! Lasten fysiikka, tarkkaavaisuus- ja huomiokyky eivät ole samaa kuin aikuisilla. Siksi esim. ajokortin saamisen ikäraja on 18v.
On käsittämätöntä, että kaikki mahdolliset uhkaukset ja rangaistukset pilkuntarkasti säätänyt AKK/lajiryhmä ei ole puuttunut tällaiseen todelliseen asiaan. Kuka ottaa vastuun, kun ensimmäinen vahinko tapahtuu. Mennäänkö silloinkin pykälien taakse piiloon?