Onko ehdotuksia mikä autoksi..?
Tulet saamaan kaikenlaisia vastauksia mutta jos budjettisi on 500 euroa, ja olet aloittelija niin tässä sinulle se paras vastaus :D
Saksasta saat nettikaupasta tuolla rahalla erittäin hyvän paketin. Suomesta ihan ok setin, mutta se vaatii budjetillasi kompromisseja.
Paras? Entäpä kielitaito? Tarvitaanko sitä? Miten takuut? Entäpä puhelimitse saatava apu, jos joku ei toimi tai Traxxasin noparissa on joku asetus väärin? Edellämainittu Suomeksi?
Aloittelevan kannattaa oikeasti miettiä ihan myös Suomalaisia kauppoja, teitä varten me täällä kumminkin ollaan.
Tietty apua saat kyllä Suomesta, vaikka olisit ulkomailta ostanut.
Itse ainakin ajattelen asian niin että jos tilaan ulkomailta, en halua Suomalaista kauppiasta työllistää maksamatta siitä.
Kauppiaalla on kumminkin aina velvoite auttaa asiakasta ongelma tilanteissa, ainakin me koemme asian niin. Tiedän myös varmaksi ettemme ole ainoa kauppias joka näin ajattelee.
Sanon siis näin ettei oikeasti ole se "paras" vaihtoehto. Välttämättä, joillekkin toki voi olla.
No jospa nyt minäkin vielä vastaan, kun kerran menin provosoimaan.
"Paras": huomaa hymiö lauseen lopussa
"Kielitaito": Tilausta tehdessä google translate auttaa joka vaiheessa, saksa ei hirveästi eroa englannista ja tilauksen saa vietyä valmiiksi aika helposti. Tietysti jos ei osaa edes englantia niin varmaankin sitten jostain Suomalaisesta kaupasta ostelee. Manuaalit joka tapauksessa tullee englanniksi? Onko Traxxasin manuskat lokalisoitu suomen kielelle?
"Takuu": toimii samalla tavalla kuin muussakin nettikaupassa. Kieltämättä takuuasioissa saksan kielen hallinta auttaa (englanti riittää lähes aina). Toki jos asenne on se että ulkomaalainen kusettaa aina, niin ei voi ostaa mitään koskaan ulkomaisesta nettikaupasta. Iso yritys tämä esimerkkikauppa kuitenkin on.
"Apu konffaukseen, jos asetusvika out-of-the-box": Hmm.....
www.rc10.fi ? Vasta-alkajan on tietysti hyvä lukea se laitteen mukana tuleva manuaali, jotta ei esim. polta taloaan maan tasalle lipojen kanssa. Samalla oppii peruskonffaukset.
Suomalaiset pienyrittäjät tuntuvat aina vetävän tämän palvelukortin ja suomen kielen esiin, ja sillä perustelevat olemassaolonsa. Joillekin tämä on tärkeä asia, kukin päättää itse mistä haluaa maksaa.
Anekdoottina; itse yritin kovasti ostaa alkukesästä Kyoshon laitetta kivijalkakaupasta Suomesta, mutta ei siitä palvelusta tullut mitään, lähinnä käteen jä se tuttu wtf-fiilis, joten päädyin nettikauppaan ja säästin 150 euroa ensimmäsen auton kohdalla ja noin 250 euroa toisen auton kohdalla. Nyt ollut kiva kesä takana ja olen oppinut todella paljon rc-autoista eri nettilähteistä.
Voisin paljonkin turista palvelemisesta, palvelun laadusta ja sen merkityksestä eri bisneksille... ehkä kuitenkin toiste... anyway rc-laitteiden kaupassa te suomalaiset toimijat kilpailette aika pienestä ja jatkuvasti pienenevästä markkinasta ( = suomalaiset RC-harrastajat jotka eivät osaa englantia eikä saksaa ja eivät uskalla, osaa tai halua asioida ulkomaisissa kaupoissa). Toivottavasti busineksellanne on muitakin tukijalkoja --- esim. Hobbylinnalla on aika hienosti myös muita viihdetuotteita paljon, tässä vahva pelaaja jolla itse näen paljon tulevaisuutta.
Ei pidä tuudittautua siihen harhaan, että asiakkaat ostavat minulta, koska minä palvelen niin hyvin ja suomen kielellä vielä. Sellainen bisnes ei ole kestävällä pohjalla. Kyllä näin pienellä markkinalla pärjääminen vaatii kilpailukykyisiä hintoja ja tarjoomaa. Volyymeilla pidetään yllä kasvua ja kannattavuutta. Ja jos markkina kasvaa, sitten siitä kiinnostuvat isotkin toimijat suomessa... ja mitäs sitten tehdään?
Bisnes on raakaa nykyisin, kaikki yrittävät pitää markkinaosuuksistaan kiinni kynsin hampain.
Tärkeimmät kaksi kysymystä, jotka suomalaisen verkkokauppiaan täytyy kysyä itseltään ovat:
"Miksi saksalaiset ja britit eivät osta minulta? Milloin ne alkavat ostamaan?"
Huoneentauluksi vielä ilmainen business plan:
Ostetaan rc-autoja varastoon ---> ??? ---> PROFIT