38
« : 08.01.18 - klo: 23.48 »
M07 näytti saavan jopa kuuladiffiä tai sitten vaan ne metallisisäosat täydellisenä mikä varmasti lisää kestävyyttä ja tarttee harvemmin elvyttää. M07 on ainakin sanottu olevan nimenomaan ajogeometrialtaan m05 parempi ja lähtökohtaisesti siinä on huomattavasti toimivampi alusta, josta saadaan m05 parempi kun opitaan kunnolla säätämään. Tiedä sitten milloin tuo oikeasti tapahtuu, koska m05 on ajettu niin paljon, että sitä ajaneet tietää kyllä miten sitä alustaa säädetään ja mihin se kykenee (tai näin mä ainakin oon asian ymmärtänyt). M05 voimansiirto on ymmärrykseni mukaan lähtökohtaisesti aika karkea (ja päivitettävissä toki), kun taas m07 on jo valmiiksi nivelletyt vetarit ja optiona on tuplanivelvetarit, jotka tekee voimansiirrosta väkisinkin tasaisen. Tasaisesti joka tilanteessa välittyvä veto pyörille näkyy kyllä varmasti kierrosajoissakin.
M07 osalta hinta kyllä aika räikeä. Varsinkin sellaiselle, joka on vasta aloittelemassa, niin hinta kohoaa yllättävän paljon kaikkien erikseen hankittavien tarvikkeiden ja muiden juttujen osalta. Jos aiemmin on omistanut m05, niin loikka m07 ei taas kirpase niin paljon kun on jo valmiiks elektroniikka, renkaita, vanteita ymsyms. Aivan perus m05 kun ei maksa 150e enempää ja siihen tarvikkeet päälle niin liikutaan varmaan jossain 250e-300e hujakoilla jos ei tartte radioita erikseen hankkia. Tää voidaan tietty myös lukea siten, että Tamiya on halunnut tehdä M07 enemmän sellaisen rakennettavan kilpapelin kuin massa-auton joilla ajetaan edullisesti kisaa. Tietynlaista profilointia tuokin. M06 ja M05 eri versiot on edelleen mallistossa ainakin ulkomailta todella hyvin saatavissa ja hankintahinnat maltillisia.
Mulla kun on muitakin härveleitä tuolla hyllyllä ja niissä on erilaisia muoveja käytetty, niin kyllä muovi kestää nykyään yllättävän hyvin kovia mällejä. Varsinkin tossa 1:8 buggyssa kesällä saa heittää aivan tajuttomia voltteja eikä ole vielä edes takasiipi hajonnut kertaakaan. Talvella meininki sitten eri pakkasella. Kovimmat muovit kärsii silloin todella helposti. Heikoimmat kohdat kyllä löytyy äkkiä jos oikein kovasti antaa kyytiä ja sit oppii pitämään tiettyjä osia varalla.