Sähkötouring on kärsinyt kovasti siitä, että kisasarjaa on muokattu muiden lajien kuin touringin ehdoilla. Sitä ei ilmeisesti oikein tahdota laajasti ymmärtää, että jos kumarretaan kourallista muita luokkia ajavien kuskien suuntaan, pyllistetään samalla isommalle touring-porukalle ja koko sähkötouringille lajina. Sähkötouringia on kehitettävä kokonaisuutena kaikki nopeusluokat ja niiden väliset keskinäiset suhteet huomioiden, eikä siitä lähtökohdasta, että mahdollistetaan jonkun toisen luokan ajaminen samalla näivettäen koko lajia (siis sähkötouringia). Eihän siinä ole mieltä, että yritetään saada väkeä harrastamaan touringia ja sitten omalla toiminnalla ohjataan ajamaan kesällä jotain muuta...
TSS-10-luokassa on tavoitteena ollut pudottaa nopeuksia ja saada sitä kautta laji helpommin lähestyttäväksi uusille harrastajille. Miedommat moottorit ja toivottavasti unohdettava maksimivälityksen asettaminen ovat selviä signaaleja tästä. Toisaalta TSM-luokassa vauhdit käytännössä kasvavat koko ajan autojen ja sähkötekniikan kehittyessä. Mihin tämä johtaa? Tämä johtaa siihen, että väliluokkana TSP-10 tulee entistä tärkeämmäksi niille kuljettajille, jotka harkitsevat siirtymistä TSS-luokasta nopeampaan luokkaan. Entistä hitaammasta TSS-luokasta on entistä vaikeampaa siirtyä jatkuvasti nopeutuvaan TSM-luokkaan. Jos välissä ei ole uskottavaa kilpailusarjaa ajettavaa (vaikkakin kansallista) TSP-luokkaa jossa voisi kilpailla myös kesällä, tulee käymään niin, että vakioluokan jälkeen rukkaset ja radiot lyödään naulaan entistä helpommin. Kenenkähän intressiä sitten palvellaan? On hurskastelua sanoa, että voihan sitä porollakin viriä ajaa, kun poronkin vauhtia lasketaan. Laji tarvitsee kolme nopeusluokkaa ja se TSP tarvitaan mukaan kisasarjaan myös kesällä. Kilpailuteknisesti tämän ei pitäisi olla ongelma, sillä ulkokisoihin on edelleenkin käytettävissä se sama päivä, mikä niihin on ennenkin käytetty ja hyvin onnistuu kolmen nopeusluokan kilpailun järjestäminen yhden päivän aikana. Nyt kun koneetkin menevät uusiksi, on ehdottoman tärkeää että TSP:ssäkin olisi ajettavissa täysi kilpailusarja, muuten ko. luokka ja sitä myöten koko sähkötouring tulee kärsimään osallistujakadosta; uusien koneiden hankkiminen neljää kisaa varten ei ole mielekästä. Ymmärrän niiden kuskien näkemyksen, jotka kesällä haluavat poron sijaan työntää näppinsä saveen. Vastaavasti on kuskeja, jotka eivät halua näin toimia ja ajavat käytännössä vain poroa. Ja jos jälkimmäisellä porukalla ei ole kisoja kesällä, miksi osallistua kisoihin talvellakaan... Millä ehdoilla lajia kehitetään?
- minkälaista sarjaa, SM-arvo vain sisäkisoilla?
Neljä sisäkisaa ja kolmesta neljään ulkokisaa, pisteet esim 7/8 tai 6/7, kaikilla sama painoarvo sarjapisteissä. Ajettavina luokkina TSS, TSP ja TSM. Ja ehdottomasti aloittaen niin, että ensimmäinen sisäkisa on perinteisesti tammikuussa.
- kesällä kansallista tourinkia vai jotain muuta jos SM-arvo vain sisäkisoilla?
Kesäkisat kuten yllä mainittu, samalla painoarvolla kuin sisäkisat. Ja ajettavina luokkina kaikki TSS, TSP ja TSM.
- palkinnot, kolme parasta pytyillä loput kuten järjestäjä haluaa? Kaikki A-finalistit palkintojen jakoon (oli muuten jo tällä kaudella säännöissä)
Vaikka näin, tämä ihan ok systeemi.
- junioripalkinnot, mitä juniorit (alle 18v) haluaa?
Jokaiselle osallistuvalle junnulle joku prenikka, tämä on tärkeä juttu sijoituksesta riippumatta.
Tiim Malinen/Tiim Lahdesta