RC10.FI
Yleiset => Radiolaitteet => Aiheen aloitti: SavageRS - 23.07.11 - klo: 07.49
-
Varmaan tyhmä kysymys, mutta en ole löytänyt selvää vastausta eli voiko kaksi servoa kytkeä rinnan ?
Kyse ohjausservoista, molempien on toimittava yhtä aikaa, toinen kääntää etu- ja toinen takapyöriä...voiko ne kytkeä siten että vastarilta haaroitetaan vain johto molemmille servoille ?
'
Radio on Futaba 3PM ja vastari R603FF/FS, servoiksi tulisi ehkä kaksi Futaba S9531.
-
Voi haaroittaa. Joissakin 1/5 autoissakin on ohjauksessa kaksi normaalikokoista servoa.
-
Kuin myös esim Revossa
-
KIITOS, näin sen oletinkin, mutta halusin varmistaa ettei nouse savu... :cool:
-
Ite ajattelin laittaa omavalmise autoon kaks ohjausservoo vierekkäin ku ei yks tunnu riittävän.
tarviiko servoja linkittää toisiinsa vai riittääkö että toinen käätää oikeeta ja toinen vasenta rengasta?
Servot ei siis mitenkään yhteydessä toisiinsa, molemmat kääntävät vain omaa rengastaan.
-
miksi ihmeessä???
Nyt kun ajatellaan että ajat autolla... Ulommalle renkaalle siirtyy mutkassa paino... Tällähetkellä sulla on yks servo ja sen voimasta riippuu miten se jaksaa kääntää tuota rengasta mille paino on siirtynyt.
Jos laitat servot kuvaamallasi tavalla niin et saavuta mitään hyötyä, koska edelleen on sama voima käytettävissä sille renkaalle missä paino on.
Laita kaksi servoa ja nimenomaan linkität ne toisiinsa niin saat kaksinkertaisen voiman kaikkiin tilanteisiin.
Kuvailemasi tapa on hyvin turha, etkä saavuta sillä mitään.
-
Ahaa! Tämä oli kuuule hyvä tietää, iha järkevältä kyllä tuntuski tuollee..
Servot toimii siis niin tarkasti samalla tavalla etteivät hajota toisiaan?
-
Kun laitat kaksi samanlaista servoa niin ei mitään ongelmia.
Yhteen linkitettynä on servoja käytetty monissakin autoissa.
Traxxasin muutamasas autossa ja esim isommissa 1/5 autoissakin on käytetty kahta pikkuservoa.
Tässä kuva traxxasin ratkaisusta.
http://www.traxxas.ru/products/electric/5607_summit/images/steering_assembly.jpg (http://www.traxxas.ru/products/electric/5607_summit/images/steering_assembly.jpg)
Ja yksinkertaisin ratkaisu on laittaa servot ihan vaan kyljet vastakkain... ja tietysti servot samoinpäin.
Kaksipuoleiset servovarret ja tosiaan yhdistää servojen varret yhdyslinkillä toisiinsa ja toisesta servosta sitten linkki auton ohjaukseen normaalisti.
Tupla voima kaikissa tilanteissa.
-
kahdella erillisellä servolla saisi vaikka nopeuden mukaan säätyvän aurauksen tai ackerman ohjauksen säädön. Joku pellepeloton voisi rakentaa tukivarsiin servo säädöt. Saisi camberit ja vaikka ajokorkeudetta säädettyä lennosta. periaatteessa saisi tehtyä älykkään 4pyöräohjauksen, jossa hitaissa nopeuksissa renkaat kääntyisivät eri suuntaan etu ja taka-akseleilla ja nopeissa vauhdeissa samaan suuntaan.
-
joo ja kymmenellä servolla tekis vaikka aktiivijousituksen, alustan kallistuksen, siipien säädöt yms.
Kelin mukaan silmille siirtyvät aurinkolasit ja genitaalialueen rapsuttimen.
Mistään tuollaisesta ei tässä ollut kyse...
Ainoastaan kaksi servoa jotta saadaan tupla voima.
-
mulla ei tullutkaan mieleen tuo rapsutin. Kunhan vain ajattelin ääneen, joka ei kaiketi ole kiellettyä. Ihmeen kireetä toimintaa...
-
Hmmm... jos nyt luet viestin uudelleen läpi niin varmaan huomaat että ei ollu yhtään kireetä.
Rapsutin pitäis jo viimeistään kertoa että ihan päinvastoin hyvässä huumori hengessä heitetty koko viesti.
Ei kireyttä :tongue:
-
Kiitos HOKE. laittamasi linkki anto hyvän idean.
Laitan tällaiset: http://www.hobbyfactory.fi/images/110413131901230.jpg (http://www.hobbyfactory.fi/images/110413131901230.jpg)
servon vääntövarret molempiin servoihin, oikeinpuolen servosta lähtee ohjaustanko oikean puolen renkaaseen ja vasemmalla puolella samahomma. Tämä siksi että saan jousi toimisen servosaferin helposti ohjautankoihin.
Ja servon vääntövarsien toiselle puolelle laitan taas linkin servosta toiseen.
Saan näin sijoitettu servot melko kaukasikin toisistaan, tukivarsien rungon puoleselle kohdalle. Sillee saan minimoitua taas aurauksen muuttumisen jouston yhdeydessä.
Bigbear, taisi olla muistaakseen akcerman kulma joka hoiti sen camperin säätymisen joustojen ja mutkien kallistuksien aikana aina ideaaliin kulmaan.
Molempien renkaiden camperin säädön ohjauksen aikana taas saat aikaan casterilla, asentamalla renkaan akselin viinoon nivelkohtaan nähden.
Katso Ari-pekan RC-sivut http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/ (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/) . sen kun lukee 10 kertaa läpi niin alkaa älyämään jo jotain auton kulmista.