Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JariV

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 57
121
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 20.11.13 - klo: 19.29 »
Joo, samat renkaat. Vaihdoin ne vaan toisille vanteille. Myyn varmaan ne alumiinivanteet pois minkä päällä nää kumit oli.

122
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 20.11.13 - klo: 17.15 »
Talvikumeja rinteeseen toisennäkösillä vanteilla. Eipä oo päässy kokeilemaan uuden kaasarin kanssa vielä enempää kun koko aika maa märkänä.


123
Bensa-autot / Vs: kärkkäisen HSP buggy bj5s
« : 19.11.13 - klo: 22.26 »
Mittaa heksi. Bajan heksi on 24mm. Keskireiän halkaisijaa en muista.

124
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 19.11.13 - klo: 15.03 »
Suosittelisin että jätät sen Bajan oman rungon sieltä pois ja teet koko rungon putkesta. Se on moninkertaisesti jäykempi kuin levyaines ja Bajan vanha runko olisi siellä vaan turhana painona tossa tapauksessa vaikkakin siinä olis kiinnikepaikkoja valmiina. Mahdollisimman kevyt kannattaa yrittää tehdä. Tosin sit millin seinämällä olevan putken hitsaaminen puikkokoneella ei sit ihan niitä kiitollisimpia hommia kyllä ole, MIG olis miljoonasti parempi vehje tohon hommaan. Tosin sanoit jo rajoitteesi, mutta mainitsimpahan vaan. Toivotaan ettei homma hiivu alkuinnostuksen lopahdettua.

125
Bensa-autot / Vs: Bensa-autot
« : 19.11.13 - klo: 14.58 »
Oma epäilykseni tosta 2-pulttisen hieman paremmasta tehosta voisi selittyä huuhtelukanavien sijoituksella verrattuna kampiakselin limppuihin ja motin pyörimissuuntaan. Tai sit ne on hieman paremmin muotoiltu katto-osiltaan tai kartiokkuus tai koko. Jotain tollasta.

126
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 19.11.13 - klo: 10.54 »
No niiiiiin,
nyt näyttäis että kaasuttimen modaukset tuotti tulosta. Reed-motin kaasarin joutuikin sit tässä 43cc:n tapauksessa pistämään aikalailla uuteen kuosiin. Muun muassa G460 (46cc) -motin HDA223 ei riittäny isoille kierroksille enää ollenkaan. Joten piti vaihtaa G62 (62cc) -motin HDA48D ja jopa sekään ei riittänyt bensantuoton osalta yläkierroksilla. Nyt tuntus riittävän kun kaikki muutokset tuli tehtyä. Tulipahan nysvättyä oikein huolella taas.

Ja kunhan vähän pääsee sinuiks ton motin kanssa autossa niin pöydällä odottelee jo vuoroaan 20-millinen 80cc kivisahan kaasari jossa venturi on jo 18mm joka pitäis motin kanavakokojen mukaan olla täydellinen kaasari tolle motille huipputehon hakemiseen. Tosin isot kaasarit on aina vähän hankalia käynnistää kun alipaine venturissa jää niin pieneks mutta kun tää motti on akkuporakoneella jo muutenkin käynnistettävä niin sen ei pitäs olla mikään ongelma. Ton G62 kaasarin venturi on 15-millinen joten melkoisesti lisää ilmaa ja bensaa tolla isommalla kaasuttimella pitäs saada sisään ja sitä kautta lisää kierrosaluetta jos vaan pakoputki on samalla kartalla. Mitenhän sitä taas näin paljon lapsettaakin  :grin: :grin:

127
Bensa-autot / Vs: Bensa-autot
« : 19.11.13 - klo: 10.39 »
Ehkei kannata niin kauheen orjallisesti katsoa sitä montako pulttia siinä pytyn kiinnityksessä on käytetty. Sekä neli- ja kaksipulttiset ratkeaa ihan samalla tavalla kun painetta on tarpeeksi. Vakiokoneissa tai vähäsen kutitelluissa ei olla edes lähellä. Kunhan silloin tällöin varmistaa että pultit on kireellä niin kummatkin on ihan yhtä hyviä siinä mielessä että jos sulla on hyvä 2-pulttinen niin ei siitä kannata rahaa lähteä maksamaan että vaihtaa tilalle vaan nelipulttisen.

Useesta lähteestä oon lukenut että 2-pulttisista jopa saa enemmän potkua ulos ja itselläkin pari sen suuntaista kokemusta aiheesta. Toki jokainen valitsee kilkuttimensa itse mutta ei kannata pitää tätä niiiiiin kauheen tärkeenä asiana kuitenkaan. Isompien mottien kohdalla nelipulttisuus on pakollinen mutta 30,5:set ja alle ei.

Pulttien kireydet tarkastaa helposti mitään purkamatta siten, että poraa kuusiokoloavaimen mentävät reiät oikeisiin kohtiin siihen tuuletuskopan yläpintaan ja kokeilee avaimella ennen ajokeikkaa, että ovat kireällä. Reikiin ei tartte mitään tulppia laittaa ajamisen ajaksi.

128
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 17.11.13 - klo: 21.14 »
Kiitti. Mä ajattelin jotain tonne suuntaan mutta ensimmäisenä tuli mieleen kivisahat. Naapurilla on niitä pari kpl. Kaasari on jo melkoisen iso mutta sellasta vois kanssa kokeilla.

Mä oon tänä iltana puuhastellu noita kaasarin pumpun jousia. Oon kokeillu useempaa ja voi olla että alkas löytymään jo. Tosin kun mulla on käytössä samaa öljyä mitä BZMn rata-2t moteissa käytetään ja 5% seos niin sen "huono" puoli nyt on että se lopettaa nopeesti savuttamisen kun motti on lämmin. Ei kai muuta auta ku pistää auto kuormaliinalla puuhun kiinni ja rätkästä hanat kaakkoon, polttaa kumia siinä asvaltilla että on vastusta ja säätää yläruuvi siihen kohtaan ku kiljuu parhaiten ja sit siitä vielä 1/8-kierros auki kestävyyden takaamiseks  :grin:

129
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 17.11.13 - klo: 16.59 »
Sen näkee täällä PÄÄKAUPUNGISSA  :grin: :grin: :grin:

Ei siellä wannabe-pääkaupiungissa :cool:

HÄ HÄ !!!!

130
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 17.11.13 - klo: 15.10 »
No kaasutinongelma parani hieman. Vaihdoin 668:n löysemmän pumpun jousen kiinni. Ei tosin vieläkään täysin riitä joten tarttee varmaan kokeilla taivuttaa sitä käyttöläppää josko sillä sais vähän iskua pitemmäks. Hauskan näköstä kun asvaltilla sutii slikseillä helkutisti ja keulii samalla vähän noilla 20/54 välityksillä  :grin:

131
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 17.11.13 - klo: 15.06 »
Suodatin on voinut kastua.
Jari, tilaa suoraan jenkeistä välitykset obr:ltä.
http://www.oneillbrothers.com/rc-car/hpi-baja-parts/hpi-baja-5b-5t-5sc-upgrade-parts/drivetrain.html

Heh,

taidan ostaa mielummin Ausseista. OBRltä en osta yhtään mitään.

132
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 17.11.13 - klo: 11.27 »
Mistäs vois ostaa vähän pitempiä välityksiä Turtlen pinjonilla kuin 20/54?

Nyt tuntus uuden koneen kanssa olevan ihan turhaa kokeilla säätää sitä tarkemmin kun alkaa vaan heti sutimaan ja auto alkaa pyörimään piruetteja sinne sun tänne.

133
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 16.11.13 - klo: 16.43 »
Tulipahan tänään pyöriteltyä pihassa vähän lisää sisäänajoa ja jonkun verran köykäsiä donitsejakin. Tosin kosteahkolla asvaltilla sudittelu slikseillä onnistuu miltä tahansa kunnossa olevalta moottorilta. No vähän turhankin helposti se suti ja oli jo melko lähellä ettei kajahtanu koko vehje postilaatikon jalkaan.

Kaasari näyttäis loppuvan kesken. Yläneula on jo 3,5 kiekkaa auki ja savun tulo putkesta loppuu jo aikasessa vaiheessa joten bensapuoli jää vajaaks ja sen kuulee ku menee laihalle. Toki lopetin kovemmat vedot aina vähän savun loppumisen jälkeen ja toikaan ei oo vielä koko totuus koska suditettaessa ei tuu oikeeta vastusta vaan paljon vähemmän kuin sillon kun pitoo on. Täytyypä katella omia varastoja josko joku isompi moottorisahan kaasari riittäis tolle.

134
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 15.11.13 - klo: 15.18 »
Kunhan keli vaan on sopiva niin tottakait yritän saada videokuvaa otettua. Otin eilen vielä pytyn ylös ja kattelin miltä sisällä näyttää ja selkeesti tarttee vielä sisäänajaa tota mottia. Suunnilleen 1,5 tankillista on nyt tullu laskettua siitä läpi joka ei selkeesti siis vielä riitä, johtuen siitä että pytyn pinta on sisältä erittäin hyvä ja tasainen joten männänrenkaan asettuminen vie pitempään.

135
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 15.11.13 - klo: 13.20 »
Nätisti sopi Baja 5B:hen. Ensiajo oli aika lupaava, sutii slikseillä pitkällä 20/54 välityksellä kuivalla asvaltilla kaasusta heti kun vähänkään enempää käskyttää.


136
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 12.11.13 - klo: 21.18 »
No joo, kyllä siinä tuntus potkua olevan omastakin mielestä. Ottaa jengaa huomattavasti hanakammin kuin edellinen motti silloin kun se oli vastavalmistunut.

Autoon istuttamisesta en vielä tiedä, kun lähinnä aattelin odotella hetken aikaa josko alaan penkkiin pääsis kattelemaan millasta käyrää tällä sais pukattua paperille. Tosin kyllähän se vähän kuumottelis pultata kiinni tää kun ei autoon tartte muuttaa mitään muuta kuin ottaa vaan startin puoleisen kyljen kumitulppa pois jos jätän tän akkuporalla käynnistettäväks. Eikä noi kelitkään tällä hetkellä oikeen otolliset oo mihinkään autolla päristelyyn kun sutii vaan jo muutenkin varakoneella joka ei oo ku 30,5. Ajan nyt pukissa vielä lisää bensaa läpi tosta että sisäänajo on tehty kunnolla ja sit vois alkaa kiristellä ruuveja. Näette varmaan savun määrästä että on ihan kerpeleen paksulla.

137
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 12.11.13 - klo: 18.15 »
Siinäpä hieman ensipärinöitä. Tänään lähti tulille ekan kerran oikeesti vasta ja tollaselta näyttää ja kuulostaa. Itse olen erittäin tyytyväinen, on herkkä ja kuulostaa livenä 2-t krossipyörältä.

https://www.youtube.com/watch?v=F45NeCwLFEQ

138
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 12.11.13 - klo: 09.23 »
Onkos kukaan mitannut puristuspaineita moottoristaan puristuspainemittarilla? Millasia lukemia tuli?

139
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 08.11.13 - klo: 20.04 »
Älä jahkaile, tilaa vaan. Se on ehdottomasti paras ostos. Mottisi ei muuta tartte. Tavattiin sattumalta, kuulin viereiseltä hiekkakentältä päristelyä ja kuulosti bensa-rc:ltä ja sehän se olikin ja ylläoleva heppu ratissa  :grin:

140
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 08.11.13 - klo: 12.44 »
Kiitokset SH.

Ei toi mitään vuodatusta ollut. Ihan normaalilta keskustelulta kuulosti. Tollanen kaasari vaatii sitä että sitä käytetään useammin niin silloin se toimii. Pitkän tauon jälkeen kun käynnistelee niin mä pistän aina suhauksen pari suoraan pyttyy Bräkleeniä, sillä lähtee mikä tahansa motti tulille. Tosin jos tuntuu siltä että vehkeiden myynnin aika on edessä niin aika aikaa kutakin, silloin vaan myyden. Kyllä sitä varmaan kaikki funtsii, oon mäkin saanut nykysistä tarjouksia mutten oo toistaseks niitä myynyt kun nää rc-pelit on mun ainoita talvileikkikaluja. Ja ajomestat on ihan vieressä joten ei vois parempi tilanne olla, kumpaankin voi kävellä tai vaikka ajaa rc-auton halutessaan.

141
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 07.11.13 - klo: 14.56 »
Eilen oli uuden motin ensikännistyminen lähellä. Lupaili jo mutta sitten tää hieno Turtlen alumiini-vetostartti oksenti. Tosin sanottava on kyllä että puristuksia on kyllä ihan sopivasti. Sit vaan tarttee ootella paria pikkuosaa. Aiemmassa kuvassa ollut muovinen startti metallisella kytkentärenkaalla kesti paremmin mutta sekin antautui.

Saas nähä onks tossa kattilassa liikaa ruttua. Täytyy funtsia. Tosin siitä selviää head buttonin vaihdolla. Nyt siellä on 15:1 button mutta laittelin squishia tarkemmaks joten saattaa siellä olla oikeesti enemmänkin. Tavallisella startilla sormet menee joten kai ihan hyvä että siinä Turtlessa on se pehmenninjousi. Ens viikolla uudestaan sit.

142
Bensa-autot / Vs: Tulevan talven rinnerata-ajot
« : 06.11.13 - klo: 23.38 »
Onneksi olkoon Lerppu. Hienoa että tollanen onnistui sinnekkin.

143
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 06.11.13 - klo: 12.10 »
Walbron HDA-48D on kiinni.

144
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 05.11.13 - klo: 20.08 »
No niin, kohta tarttis sit alkaa varmaan puuhaamaan koneenvaihtoa jos alaan penkki ei oo käytettävissä. Unohtu aiemmissa postauksissa mainita, että tää on long rod -kone. Kuvassa on pienempi putki kiinni.


145
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 04.11.13 - klo: 20.48 »
Alakerta lopullisesti nipussa uudesta 43cc motista. Pytyn joutuu ehkä nostamaan vielä kerran ylös että saa tehtyä sytkälle tilaa. Jäähdytysrivat on vähän turhan leveet nyt.

146
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 02.11.13 - klo: 10.18 »
No paisarin koko on aika suhteellinen käsite, isommalla tehdään alavääntöä ja kiukkuisuutta kapealle alueelle. Pienemmällä tehdään potkua ylärekisteriin ja laajemmalle alueelle. Ensiksi kokeilen kahdella täysin erilaisella putkella joista toinen on isompi kuin BZM ja toinen pienempi.

Sain myös eilen hitsattua lohkonpuolikkaisiin lisää tavaraa ja tänä aamuna koneistin ja hioin kaiken kuntoon joten nyt näyttää että oon loppumetreillä ton uuden koneen kanssa lopullisen kasaamisen suhteen. Kanavissa alkaa olla tosiaan jo kokoa. Pakoasteetkin asettu sopivasti sellaseen astelukuun että pitäs kyllä potkua piisata jos vaan putki osuu nappiin. Putken ajattelin laitttaa taakse käärmeeks, sivuputket on huonoja ku mun hiilikuitukori ei kauheesti taivu joten huoltamiseen tarttis aina ottaa putki irti jos se olis sivari. Ja mä en vaan tykkää sivarien ulkonäöstä.

Mä en oikein välitä tosta OBRstä enää. Eipä mulla yhtäkään konetta niiltä oo koskaan ollutkaan. Mutta noi niitten uudet koneet ei tuu vaan kestämään pitkään sillä männällä. Se on uutena erittäin kiukkunen mutta alkaa menettämään potkua nopeasti kun mäntä ja rengas kuluu nopeesti. Mä melkein suosittelisin perusmoteissa noita ESP:n motteja. Se jätkä osaa mun mielestä tehdä vähemmästä enemmän. Sen mäntäohjatut motit on mun mielestä aliarvostettuja koska niitä pidetään bulkkikamana.

Jos mä ite kattelisin ostettavaa konetta niin noissa RC40 ja RCMAX46 moteissa ei oo juuri eroo ihmeemmin. Ehkä yks tota RC40:stä puolustava seikka on että sen kanssa tais pystyy käyttämään olemassaolevia pakoputkia.

147
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 31.10.13 - klo: 12.25 »
Siis tää mun uus tekele on 43cc.

Jos haluat juhamatti nähdä ja kuulla sen niin tule tänne etelään käymään sitten kun järjestän talvitapahtumia. Kun sulla on jo yhteys sinne Moskiittoon niin halutessasi voit ottaa heihin uudestaan yhteyttäkin jos itteäsi kiinnostaa. Mutta etkös sä oo myyny kaluston kokonaan pois?

Myöskin yks uus juttu on kehitteillä. Tää on ehkä ennenaikaista mainita, mutta oon paljon miettiny kakstahtisen pakoputken toimintaa ja mulla on 2 teoriaa jotka oon jo käytännön tasolla mallintanu tietokoneelle visuaaliseksi malliksi. Jos noista jompikumpi sattuis toimimaan vielä käytännössäkin niin tulevat mullistamaan koko 2-tahtisen pakoputkiteorian tarkoittaen käytännössä sitä että kaikki nykyiset patskarit muuttuis samantien vanhanaikaiseksi. Paras juttu on se, että tän uuden ideologian ja sen uuden "pakoputken" pystyy lisäämään mihin tahansa olemassaolevaan 2-t koneeseen. Toki tän "pakoputken" eri kokoja pitäis olla moottorin mukaan tarjolla. Homma sai alkunsa siitä, että asetin mielessäni nykyisen 2T-patskariteorian kyseenalaseks ja nopeesti tarkasteluna nykyinen pääteoria perustuu vääriin suureisiin. Saas nähä, mä voin olla myös ite väärässä mutta käyn tohon aiheeseen vähän kierroksilla joten pakko kokeilla. Oon jo alkanut suunnittelemaan osia tota varten ja tää uus 43cc tulee saamaan ton laitteen itteensä jossain vaiheessa. Ensi alkuun varustan sen mahdollisimman hyvällä nykyideologian mukasella patskarilla jotta on hyvä vertailupohja.

Noista OBRn moteista sen verran että 38cc on samalla pytyllä kuin mun ex-kone (kulu loppuun) eli 30mm iskua ja 40mm porausta. Billettialakerta ja mäntäohjattu. Ne ilmottaa sen 38cc, mutta sanosin että 100% todennäkösyydellä se on just toi sama 37,7cc.
40cc on sitten vaan sama mutta 31mm iskulla ja sen pitäs olla billet reed case.

Noissa OBR-moteissa vaan tulee kanavakoko vastaan tolla pytyllä, mäntä on vaan liian iso jo noille kanaville. OBR ei toistaseks tarjoo noihin omaa pakoputkea vaan ainoostaan isomman alkukäyrän, johon voi liittää nykyisiä sivuputkia, todennäköisimmin Victoryn tekeleitä. On ne teetättänyt Victorylla jonkun spesiaaliputkenkin jo mutta ilmesesti vaan yksittäiskappale joka saattaa tulla tuotantoon joskus myöhemmin.

148
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 31.10.13 - klo: 11.32 »
Ja kun ajokausi on alkamassa niin tuli korjattua 100cc twini-Escortin sileeks mennyt (viime keväänä) terässpurri-pinjoni pari isomman modin rattailla. Senkin kuulee  :shocked: ja näkee sit Tornikeskuksessa talvella.


149
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 31.10.13 - klo: 11.29 »
Tän kuvan voi laittaa kun on sama minkä laitoin aussifoorumille. Kanavat on helvetin paljon kookkaammat kuin siinä FS:n 40mm pytyssä. Tää on myös isommalla porauksella. Männästä tuli kanssa melkoisen erikoinen. Tää on sylinteri reed-motti, ei case reed. Toiminnallisesti niillä ei enää eroa juurikaan oo, koska toi pytty on kyllä kairattu huolella jopa ton alahelman takaakin. Porttaus-design tulee vastaavalla konstruktiolla olevasta Hondan motocross-koneesta. Samaa porttaustyyliä käytin 37,7cc koneen ensimmäisessä pytyssä ja tokan pytyn tein eri tavalla joka ei ollut yhtä hyvä. Tää kanavarakenne on tullu todettuu erittäin toimivaks ainakin omasta mielestä.


150
Bensa-autot / Vs: JariV:n projekteja
« : 31.10.13 - klo: 11.07 »
No vaikee sitä on silleen ihmeemmin ennustaa mitä se saattas pukata voimaa ulos. Ei siellä tartte olla ku yks asia vähän väärin ne ni se toimii ihan päin ahteria. Toivottavasti onnistui kuitenkin. Jos puhutaan meikäläishevosvoimista niin toivoisin sen olevan luokkaa 10-11 heppaa ja jos taas amerikanhevosia ni sit 13-14. Emmä tiedä mitään, kuhan tulis vaan hauska ajaa ja tarpeeks kiukkunen ni se riittää.

Mä en viiti enää laittaa näistä kuvia, koska arvatkaa vaan kenen lähtökohtasesti epäsuorasti suunnittelemia nää uudet OBRn isommat koneet (38 ja 40cc) ovat? Mä olin silloin jokunen vuosi sit sen aiemman 37,7cc-koneen suhteen liian avoin kuvien laitossa ja speksien kertomisessa ja niitten toi 38 on suora kopio mun paketista. Niitten nelikymppinen on todnäk vaan 1 millin pitemmällä iskulla oleva. Se OBRn Sean oli aikoinaan erittäin kiinnostunu näkemään mun motin mutten lähettäny sitä sille. Noi niitten uudet koneet käyttää sitä samaa FS:n pyttyä jota mäkin oon käyttänyt. Ton pytyn männän kanssa tulee käyttöikä aika nopeesti vastaan kun se on helkutin matala ja pytyn hoonipinta on uutena jo helkutin karkea joten se syö männänrengasta kuin leipää.

Oma käyttö on kertonut että pytyn pinnotus on kestävä, mutta huoltovälit on lyhyitä:

10 litraa läpi -huolto tarkottais männänrenkaan vaihtoa
20 litraa läpi olis uus mäntä renkaineen ja ylälaakeri
30 litraa läpi sama kuin 10 litraa
40 litraa täysremontti uudella kampuralla ja alakerran laakereilla + 20 litraa huolto
Lohkoihin ei voi vaihtaa alakerran laakereita kuin kerran koska laakeripesät menee väljäks nopeesti. Voi olla että jo tossa 40 litran kohdalla lohkon pesät tarttee holkitusta. Tolla OBRn billettialakerralla ei oo eroo tässä kohtaa, siellä on laakereille jo kovat rasitukset. Sit jos noi uudet motit on neljällä alakerran laakerilla niin se parantaa tilannetta. Mut 4 lakrua on vähän jo liikaa kuitenkin.

Tarttee kovemman öljyprosentin koska mäntä on niin matala, mä oon käyttäny 5% ja mitään ongelmii ei oo ollu. Tosta mataluuden syystä se keinuu pytyssä paljon ja sen takii toi motti vähän "pysähtyy" viritettynäkin.

Bajaanhan mä tän oon tehnyt mutta kyllä tää muihinkin sopii. Ei tartte muutakuin aavistuksen viilata niitä vetostarttipään kahta reikää pohjalevystä. Tälläsissä lohkoissa on nelikkovehkeiden kardaanikevennys lohkon pohjassa valmiina, siis tässä FS:n lohkossa. OBRstä en tiedä.

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 57