RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: nrm - 23.03.03 - klo: 16.56

Otsikko: Teho?
Kirjoitti: nrm - 23.03.03 - klo: 16.56
17 kääminen kone ja tuskin kestää nopeammin kiertävää joten mistä vauhtia?
Otsikko: Teho?
Kirjoitti: Otsomaani - 23.03.03 - klo: 17.53
Kuulalaakerit, välitys ja akut.
Otsikko: Teho?
Kirjoitti: feenovi - 23.03.03 - klo: 21.02
Niin ja sitten kaikki pikku säädöt caster,camper... :mrgreen:
Otsikko: Teho?
Kirjoitti: Otsomaani - 23.03.03 - klo: 21.24
Feenovi, kyse oli tehosta eikä hallinnasta vaikka onhan sekin tärkeätä.
Otsikko: 17 turn
Kirjoitti: Cruisaaja - 23.03.03 - klo: 21.43
Sanoisin että erilaisia hiiliä ja jousia kokeilemalla voi vauhtia löytyä hiukan lisää. Hopeahiilet tuo tehoa, mutta syö kollektoria enemmän. Löysät jouset antaa kierroksia enemmän ja kireemmät vastaavasti vääntöä. Orionin 2/5 tai Reedyn Quasar hiilet ovat kokeilemisen arvoisia. Orionilla on valikoima erilaisia hiilenjousia... alkaen 130 asteesta 175 asteeseen. Teppo vois valaista tarkemmin.
Otsikko: Teho?
Kirjoitti: Turhala - 23.03.03 - klo: 21.55
Lainaus
tuskin kestää nopeammin kiertävää


Mikä kestä? Nopeammin kiertävää mitä?
Otsikko: Teho?
Kirjoitti: Cruisaaja - 23.03.03 - klo: 22.00
Lainaus käyttäjältä: "Turhala"
Lainaus
tuskin kestää nopeammin kiertävää


Mikä kestä? Nopeammin kiertävää mitä?


Ymmärsin rivien välistä että kyseessä olisi nopeudensäädin joka kestää max. 17 lankaisen koneen?
Otsikko: Teho?
Kirjoitti: Turhala - 23.03.03 - klo: 22.12
Mulla taas tuli mieleen vain että auton välitykset ei kestäisi. No varmaan oot oikeessa, jos nrm kertoo itse totuuden niin sitten tiedetään...

Aiheeseen: vaihda nopari ja moottori.
Otsikko: Teho?
Kirjoitti: nrm - 24.03.03 - klo: 07.54
Juu lisää vaan ehdotuksia, niin eli nopeudensäätimeni tuskin kestää rajumpaa moottoria... ja jos vielä joku viitsisi valaista virimoottoreista vähän tyhjentävämmin kuin mitä sivunne kertoo.
Otsikko: Teho?
Kirjoitti: VesaK - 24.03.03 - klo: 12.45
Lainaus käyttäjältä: "nrm"
Juu lisää vaan ehdotuksia, niin eli nopeudensäätimeni tuskin kestää rajumpaa moottoria... ja jos vielä joku viitsisi valaista virimoottoreista vähän tyhjentävämmin kuin mitä sivunne kertoo.

Virimoottorin  nimitys tulee "viritettyjen moottoreiden" kilpailuluokasta, joka on TS-10 eli Touring Saloon-10.
Luokan moottorin minimilankaluku on 12 (Crossiluokassa 10).

Virittäminen on lähinnä moottorin sallittua ajoituksen säätämistä. Ajoituksella tarkoitetaan käämilankojen muodostaman magneettikentän vaihtumishetkeä suhteessa moottorin rungossa kiinteästi oleviin kestomagneetteihin.
Sama toisin sanoin: kun moottorin päätylevyä kierretään akselinsa ympäri, vaikutetaan siihen hetkeen, jolloin hiilien kosketus siirtyy ankkurin kollektoriliuskalta toiselle: akusta tulevalla sähköllä luodun magneettikentän sijainti suhteessa kestomagneetteihin muuttuu, jolloin moottorista saadaan enemmän (tai vähemmän) tehoa.
Otsikko: Teho?
Kirjoitti: nrm - 24.03.03 - klo: 14.10
heh niin.. :roll:

mistä mahdollista apua saisi moottorin/auton virittämiseen sillä näillä taidoilla ei pitkälle päästä
Otsikko: Teho?
Kirjoitti: VesaK - 24.03.03 - klo: 19.20
Lainaus käyttäjältä: "nrm"
heh niin.. :roll:

mistä mahdollista apua saisi moottorin/auton virittämiseen sillä näillä taidoilla ei pitkälle päästä

Sorry, taisin innostua vääntämään asiaa väärällä tavalla.

Virimoottorin ajoituksen (tehon) säätäminen on helppoa:
Etsi moottorin päätykappaleesta ajoitusmerkki, ja vastaavasti moottorin rungosta ajoitusasteikko. Laita itsellesi merkki siihen kohtaan asteikkoa, missä päädyn merkki nyt on (ja toivo, että se on valmiiksi ajokelpoisessa asennossa, tai ajoituksen nollakohdassa), niin tarvittaessa osaat myöhemmin koota moottorin heti oikealla tavalla.

Löysää päädyn kahta ruuvia siten, että pystyt kääntämään päätykappaletta. Nyt voit säätää ajoituksen haluamaksesi kääntämällä päätyä.

Riittävä teho moottorista lähtee, kun kierrät ajoitusmerkin ajoitusasteikolla nollakohdasta noin 6 mm vasemmalle (ei siis "kaakkoon" kuten junnuslangi sanoo, vaan "luoteeseen"  :lol: )

Huom. Mitä enemmän ajoitusta, sitä nopeammin moottorin kollektori palaa sorvattavaan kuntoon - jopa 2-4 akullisen jälkeen.

Ohjeita saat lähimmän rc-kerhon kerhoillassa käyviltä kavereilta.
Otsikko: Pro tip
Kirjoitti: Cruisaaja - 24.03.03 - klo: 19.38
Joo, ja kunhan kysyt siitä sinun moottorista joltain paikalliselta pro kuskilta "riittävän ennakon" kohdan niin voit "merkata" sen vaikka ajamalla dremelin kapealla laikkaterällä näkyvän (matalan) uran niin kannuun kuin päätyynkin samallakertaa niin siinä sinulla on valmis kohta johon aina mätsätä lovet kun kasaat koneen huollon jälkeen eikä tarvitse miettiä että pyöriikö kone oikeaan suuntaan. Kun sen kerran opin niin ei koskaan (edes kiireessä tehtynä) ole auto lähtenyt väärään suuntaan kisoissa :mrgreen: