Eli tässä olisi tämän viikon askartelun tulos.
Pieni projektin poikanen mikä kesti neljä päivää toteuttaa
turhautumisesta lopulliseen ajettavaan autoon.
Lähtökohta - Miksi?Kardaani, yksinkertainen mutta tehokas sana. Harjattomien moottoreiden
kanssa pelatessa vaihtoehdot kestävistä ratkaisuista ovat vähissä, joten
radikaalit voimalähteet vaativat radikaaleja alustoja.
Toki E-MAXX ajaisi asian joka kokoelmasta löytyy... Mutta se ei vain tunnu
koonsa puolesta kauhean hauskalta ajettavata.
Tässä tapauksessa käytetty HPI MT2 sai luvan luovuttaa äänekkään,
haisevan, ja etenkin pakittoman nitrotekniikansa LMT harjattomaan sähkötekniikkaan.
Yllättävää kyllä tämä raami vaatii hyvin vähän varsinaisia fyysisiä
muutoksia voimalinjaan, mutta muuta kekseliäisyyttä täytyy käyttää akun
sijoituksessa ja selitykset kuvien lomassa.
Auto ennen ja jälkeen purun tässä vaiheessa olin vielä siinä harhaluulossa
että moottori vaihtaisi puolta, mutta totesin tämän vaativaan liikaa
tarkkuus poraamista joten laiskuus otti erävoiton:
suurennasuurennaMuutokset - Osa 1, SpurriEnsimmäisenä ja oikeastaan ainoana voimalinja muutoksena oli spurrin
vaihtaminen huomattavasti helpommin ratastettavaksi. Alkuperäinen
asetelma pidettiin lähes samanlaisena, vain nitron oma spurri heitettiin
romukoppaan .15ci moottorin seuraksi, ja tilalle aseteltiin Traxxassin
E-MAXXin vakio spurri. Käyttäen HPI RS4 MTn luistokytkimen
(Siis slipperin) puolikasta ja Stampeden alkuperäistä pyöränlaakeria
hyväksikäyttäen:
Spurrin osat, Lisätyt osat, sekä lopullinen paketti irallaan ja autossa:
suurennaMuutokset - Osa 2, Moottori & AkkutelineNyt kun oli mihin voima siirtää piti voimanlähde saada paikoileen Tätä
varten käytiin tutkailemassa paikallisen Rautian valikoimaa ja silmiin pisti
yleisesti puukehikoita varten käytettävä n. 2,5mm teräs häkkyrä joka oli
valmiiksi taitettu 90 asteen kulmille. Hyvä lähtökohta tosin hieman
työläämpi muokata kuin alumiini. Mutta ainakin luulisi kestävän taittumatta
hetken.
Akkua varten päädyttiin hyödyntymään pöytälaatikosta löytynyttä
K****on AM Raider muovista pohjalevyä. Tähän ruuvattiin sopivasti jo
olemassa oleviin reikiin koritolpat, ja niin kuin ranskalaiset sanoisivat;
Voi-lla! akkuteline oli valmis.
Tämän takapää (entinen etupää) ruuvattiin MT2n koritolppakehikon
alempien ruuvien alle.
Etupää tuettiin samaisen kyöstin vahdelaatikonpäälisestä kaapaistulla
palalla jossa oli sopivan mittaiset tapit (KTS valmis kuva).Tätä tuli tosin
hädissään katkaistua liiankin kanssa, kuten tarkkasilmäiset voivat
huomata.
Mutta miksi näin, Miksi ei "lattiatasoon"? Siksi koska ei ole tilaa. Tai tilan
tekeminen tulee turhan työlääksi. Koska ohjaus varret ovat sen malliset
kuin ovat, niiden "peilaaminen" ja servon sijoittaminen toiselle puolelle
autoa ei käynyt päinsä lähemmän tutkinnan jälkeen. Moottorin siirtäminen
toiselle puolelle olisi taas vaatinut spurrin kehdolle porattavia uusia
kiinnitysreikiä, jotka taas olisivat vaatineet tarkempaa mittailua, ja
menettettya aikaa.
Viimeinen argumentti on että autosta olisi tullut myös painavampi toiselta
sivultaan käytettäessä normaaleja kennoja.
Sovituksessa akkuteline ja mittaustarkistuksessa moottorin kulmarauta.
Kulmassa kuva "elimenluovuttajasta".
suurennaParin tunnin työstön jälkeen kulmarauta on reijitetty ja pulttaamista vaille
valmis. Ruma se on, mutta ajaa asiansa. Ja tuo 2100 Lehneri oli vain
sovitusmannekiinina, joten tietävämmät voivat lopettaa hihityksen.
suurennaTässäkö se sitten oli? - KoeajoTämä kaikki tuntui jotenkin helpolta, liian helpolta. Tai sitten laatikoista
löytyneiden sovite osien määrä auttoi tässä projektissä merkittävästi.
Mutta yllättävän nopeasti se auto vaihtui atomivoimakäyttöiseksi ja
huomattavan paljon hauskemmaksi... Täytyyhän RC autolla pystyä
Ritariässä käännöksiin, ja käänteisiin samanlaisiin peräjälkeen.
voimalinja on hyvin laakeroitu, ja kun sitä pyörittää pinjonista käsin ei
kitkaa tunnu oikeastaan laisinkaan, joten kaikki bueno tähän asti.
Käsituntumalla paketti ei tullut paljon enempää painamaan kuin
esimerkiksi sähköinen RS4-MT ja kulkupuolikin tuntui olevan sama.
(Sama säädin, sama moottori)
Vaikka akku onkin pohjalevystä kaksi senttiä irti ei auto siltikään
muuttunut kiikkeräksi ilmalentojenkaan aikana. tosin, tästä painopisteen
noususta ei tarvitse kait sitten LiPo akkujen kanssa edes murehtia...
Viimeisessä valmiissa kuvassa näkyy sähköisten komponenttien sijoitus:
Lehnerin säädin löysi paikkansa muovirasiasta kiinnittyen spurrin suojaan
kahdella pultilla (jotka vaihdettiin pitempiin jotta ylttyisivät kotelon sisältä)
Vastaanotin löysi paikkansa takakoritolppien juurestä raiderin alustan
"vadin" jämästä. Ohjauksen servolle täytyi porata kahdet reijät alustaan
ja tolpat sille nyysitiiin lainaan sähkö RS4 MTstä. Samaisesta autosta tuli
koeajolle lainaan Prolinen Agitator vanteet ja Dirtpaw renkaat. Antenni on
tilapäisesti kiinni nippusiteillä kun se viimeinen hyödynnettävä osa
(antenniputken jalka) siitä kössistä hävisi kesken kiivaimman rakentelun.
Auto oli yksinkertaisesti hauska ajettava. Ja sitten jos tosiaan haluaa Mr Knightia leikkiä sekin onnistuu notkeasti.
suurennaJoten? Mikäli haluaa suhteellisen helposti harjattomaksi sähköiseksi
alustaksi voin hyvinkin lämpimästi suositella MT2sen teurastamista
tähän tarkoitukseen.
Updeitti 31.7.2005, UlvilassaEli tuli lauantaina käytyä Ulvilan erittäin hienolla radalla katsomassa onko
tällä häkkyrällä mitään jakoa... lopputulos? Toistaiseksi ainakin Ei.
Suurimpana tekijänä kai oli kivikova ja vaajaatoimintainen alusta jolloin
auto kutakuinkin lensi hypyistä suhteellisen tyylikkäästi aina nenänsä
ympäri katolleen. Kaikkein kiusallisin ongelman aiheutti slipper-kytkin
joka rupesi luistamaan vaikka kuinka kiristi mutteria apinan raivolla.
Viilamista tiedossa vielä, ja paljon. Lohdutuksena todettakoon että ei se
suorilla kauhean hidasliikkeinen ollut, mutta meno oli todellakin holtitonta
muualla kuin mutkissa ja hihitystä varmaankin riitti katsojilla... Noh, pitää
kait ruveta säätää
alustaakin uudelle tekniikalle.