Njoo, P5 on kiva pannu niin kauan kun se toimii. Tehoa on yllin kyllin, mutta en ole ainoa kenellä on ollut ongelmia epävarman käynnin ja palavien tulppien kanssa.
Piccon P7R on eräs josta henkilökohtaisesti on karvaita kokemuksia.. Yhdessä vaiheessa sai tulpan vaihtaa aina tankkauksen yhteydessä, siinä vaiheessa otin motin palasiksi ja pistin prikkaa kannen alle. Sitten kypsyivät laakerit. Kahdeksan litran kohdalla..
OS:n RG taas on tähän mennessä tarjonnut pomminvarmaa toimintaa, mutta tehossa joutuu antamaan hieman periksi nopeille kavereille. Toisaalta hieman kokemattomalle kuljettajalle (ja yksinkertaisesti kädettömille kuskille kuten allekirjoittanut) RG:n kaltainen moottori olisi hyvinkin ideaalinen juuri siksi, että aavistuksen miedompi ja lineaarisempi teho tekee ajamisesta huomattavasti helpompaa. Mielestäni sinnittelin Salon kisoissa RG:llä nätisti, moottorista ei oltu vielä haettu optimitehoja ja tehossa jäinkin selkeästi. Kuitenkin alkuerätuloksia katsoessa en jäänyt nopeille jampoille ihan niin paljoa kuin olisin kuvitellut, parissa erässä taisin olla "vain" puolitoista kierrosta kärkeä perässä. Ei silti, ei tuosta sporttiossista saa C5/P5/P7/Vspecciä tekemälläkään. Mutta hyvä niin.
Itse kävin lauantaina koittamassa miltä CL-1 tuntuu P5:n kyydittämänä. Ehdin jo tottua RG:n pehmeään tehoon ja auto ei meinannut millään pysyä tumpussa. Toisaalta eipä meinannut pysyä motti käynnissäkään, eikä taas millään käytiin jos/kun stumppasi. Lopulta mielenkiinto hyytyi kahden tankin ja puolen tunnin taistelun jälkeen. Pitää nyt katsoa että rupeaako tuo toimimaan vai pitääkö pistää talveksi jäähylle. Ei 12 litraa ajettu pata pitäisi loppu olla. Varsinkaan kun sitä on pidetty nätisti.
Enpä tiedä, en oikein uskalla harrastajalle (toisinsanottuna sellaiselle joka ei aio kilpailla) tehokasta kisamottia suositella.. Itsekin katsoin alkukaudesta tehon perään, mutta nyt on alkanut varmuus kiinnostamaan enemmän kuin teho, siksi juuri RG-kokeilu ja seuraavaksi SH:n tehtaalta tullutta pataa varmaankin eteen. Nosramin .21:t pitäisi saapua (vihdoinkin) tässä kuussa, sellaista pitää kokeilla, niin hyvän vaikutuksen noi kanssaharrastajien GS Pro padat ovat antaneet. LRPhän on sama kone mutta sinisellä kannella, uusimmassa LRP erässä on ilmeisesti tehty jotain päivitystä ja Nosram on suoraan tämä päivitetty malli.. Näin ainakin käsittääkseni.
Eli siis mitä moottoria? Jaa-a, kuten sanoin, ei kannata ostaa kireää kisamoottoria harrastaakseen, eikä toisaalta kannata ostaa halpaa kumilankaa, ei silläkään ajaminen kivaa ole. RG:tä suosittelisin jos jotain suositella pitää.