Sähkömies päiväks pyörimään ja sähkötaulu lukkojen taakse... vain 4 kytkintä näkysälle missä on selkeesti krossirata, turistirata, varikko ja vtr rata.
Mut niin joo... tämäkin vaatii rahaa.
Vastaan nyt tänne, kun en jäsen ole, enkä tuonne jäsenalueelle pääse. Kävin tänään katsomassa niitä valoja ja laskeskelin putkia tunnin verran ja ihan nyt vaan ne valot, jotka tänään oli klo 18 aikaan päällä.
- Turistirata 88 putkea
- Yleisöalue 31 putkea
- Krossirata ja ajajakoroke 112 putkea
- Käytävä 50 putkea
- VTR-rata? 15 putkea (lähinnä vain ajajakoroke valaistu, eli ilmeisesti vielä lisää valoa olisi löytynyt)
- Varikko 40 putkea
Yhteensä 336 putkea, joista suurin osa 58 W:n putkia, arviolta n. 40 kpl 36 W:n putkia. Yhteenlaskettu teho n. 19 kW.
Muutama putki on niin himmeitä, että eivät valaise käytännössä lainkaan, vaan kuluttavat vain sähköä. Osassa rata-alueita ja muuallakin valaistus on turhankin kirkas, siten että samassa valaisimessa on kaksi putkea päällä ja toisaalla taas useampi valaisin täysin pimeänä. Useita valaisimia oli täysin ilman putkea, joten ei tietoa oliko niissä "valot päällä" vai ei. No noinhan ne toki eivät kuluta mitään.
Joka tapauksessa jo noillakin päällä olevilla valaisimilla valaistusta voisi järkevöittää pelkästään sillä, että putkia siirreltäisiin valaisimista toiseen ja laitettaisiin siten valot toimimaan siellä missä niitä tarvitaan ja otettaisiin pois sieltä missä ei tarvita. Tämän tekemiseksi pitäisi kuitenkin ensin selvittää jokaisen valaisimen osalta mikä kytkin sytyttää/sammuttaa kyseisen valon. Kytkinpaneeliin on ansiokkaasti merkitty alueita mihin mistäkin tulee valot ja mitkä eivät toimi lainkaan (ellei sitten vaan ole putket rikki/pois).
Ihan päivässä ei sähkömies tuolla noita valoja uusiksi kytke, eikä kahdessakaan. Valaisimia / putkia on tuolla yli tuplasti sen mitä laskin päällä olevan ja jo siinä olisi kova tehtävä, että saisi tilan sähkökuvat ajantasalle (ne tuskin ovat, jos niitä edes on).
Olen itse vapaaehtoinen osallistumaan noiden valojen järkevöittämiseen. Lähtien siitä että voin piirtää kuvat miten valaisimet tuossa tilassa ovat ja millaisia valaisimia missäkin. Siihen päälle, voidaan sitten kartoittaa mikä valaisin syttyy mistäkin kytkimestä. Siihen työhön tarvitsee useamman avuksi ja riittävän tukevat tikkaat, että pääsee kiipeämään valaisimiin putkia vaihtelemaan ja kääntelemään. Että milloin on tarkoitus seuraavan kerran pitää talkoot, niin tuohon saa kyllä helposti koko päivän menemään. Toki sitä voisi tehdä pienempiä alueita kerrallaan, jos voi pariksi tunniksi kerrallaan sulkea yhden radan, ettei tarvitse tikkaiden kanssa autoja väistellä.