Tuukka, älä anna ottaa kupoliin. Nyt käsiteltävän aiheen osalta on täysin epäoleellista, kuka on se tapaus, johon joskus on viitattu. Oleellista on se, ovatko M8-luokan nostotehtävät sopivia ja turvallisia nuorimmille kisaajille. Vai mitä?
Kun asia niin kovasti vaivaa, niin kaivoin kuitenkin esille sen threadin, jossa asiaa käsiteltiin. Hupaisaa, että kyseessä näyttäisi olleen oma poikasi, ja olet myös itse osallistunut tuohon keskusteluun. Tosin et tuonut nimenomaan tätä nostaja-aihetta esiin, vaan kyse oli lajin rangaistuspolitiikasta. Minä tartuin tuolloin nostoaiheeseen.
Poikasi ikä oli näköjään 10 vuotta eikä 8, mutta enpä väittänytkään muistavani sitä välttämättä oikein.
Tuo mainittu keskustelu on täällä, keskellä kaikkea muuta leppoisaa rupattelua (threadin 2. sivun loppupuolella):
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=7230&postdays=0&postorder=asc&start=30Hyviä mielipiteitä esitetty edellä, miksi nuorimmatkin olisivat sopivia suorittamaan nostotehtävänsä. Olen kuitenkin edelleen oman elämänkokemukseni ja ymmärrykseni perusteella eri mieltä. Myös siitä, onko pelkästään huoltajan tehtävä arvioida, onko nostajan paikka vaarallinen vai ei. Tällaista harkinnanmahdollisuutta ei pidä jättää, koska asia on hyvin yksiselitteinen: nostajan tehtävä radalla ei ole lasten hommeleita.
Tekee mieli kysyä, että miksi mopokortin voi saada vasta 15v., ja ajokortin vasta 18v.? Tai miksi teollisuudessa ikäraja moneen hommaan on 18v.? Miksi nämä ikärajat on lainsäädännöllisesti määrätty? Miksi ei jätetä huoltajien päätettäväksi, milloin lapsukainen on kykenevä autoa tai mopoa ajamaan? Jos jätettäisiin, tekisivätköhän kaikki huoltajat ihan oikeita päätöksiä?
Tässä juuri on tärkeä pointti. Mistä vasta-alkajajunnun vasta-alkajaisäpappa tietää, miten vaarallista tai vaaratonta on seistä crossiradalla hyppyrin takana? Ja syöksyä radan poikki nostamaan kaatunutta autoa? Jotkut tietävät, tai osaavat arvioida, jotkut eivät. Tai ovat liian ”kunniantuntoisia” pystyäkseen tekemään objektiivista arviota.
Kun kokematon isäpappa laittaa poikansa radalle, hän ei siis välttämättä tiedä, minkä riskin hän silloin ottaa. Pojalla itsellään taas ei ole harkintakykyä arvioida sitä, vaan hän tekee, niin kuin isäpappa käskee.
Juuri siksi mielestäni vastuu on kilpailusääntöjen laatijoilla. Ja siksi on hyvä olla perussääntö, että esim. alle 12-vuotiaiden nostotehtävät hoitavat heidän huoltajansa.
Miten muuten on muissa M8-luokkaa ahkerasti ajavissa maissa, onko tietoa?
Mutta ei asia tästä enää tämän kummemmaksi tule. Viesti ja tieto on annettu, ja sääntöjen laatijat korjaavat asian, tai ovat korjaamatta. Jos eivät korjaa, ja tapahtuu onnettomuus, joka olisi ollut estettävissä, kuka on vastuussa?
Tieto on mennyt lajiryhmälle asti, joten tietämättömyyteen ei voi vedota.