Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - rcoss

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8
151
Polttisautot / Mitä vikaa kytkimessä ?
« : 15.09.06 - klo: 08.39 »
Vika löytyi vihdoin...ja vasta vääriin asioihin käytettyjen monien eurojen jälkeen   :x  No, kokemus opettaa...

Eli vauhtipyörässä oli toinen metallipiikeistä irti ja se päästi sitten kytkimen luistamaan aina välillä. Toi irti oleva metallipiikki oli kalvanut itselleen isohkon reiän vauhtipyörään niin että se pääsi siinä elämään omaa elämäänsä.

152
Polttisautot / Ongelmia servojen kanssa
« : 14.09.06 - klo: 10.44 »
Mitäs mieltä asiantuntijat on sellaisesta ratkaisusta tuolle ylimääräiselle johdolle että laittaa sen isolle lenkille maston ympärille. Siis niin, että lenkki-silmukan koko on maston korkeuden kokoinen. Nippusiteellä ala- ja yläpäästä kiinni tuo lenkki.

Mitä mieltä ?

153
Polttisautot / Ongelmia servojen kanssa
« : 12.09.06 - klo: 14.05 »
Mitäs sille ylimääräiselle johdolle kandee tehdä jos ei saa roikkua ulkona eikä rullata sisälle ?

154
Polttisautot / Mitä vikaa kytkimessä ?
« : 31.08.06 - klo: 15.14 »
Vai onko vika kytkimessä ollenkaan... ?

Eli kun laitan hanaa, ottaa auto monesti 'ylikierroksia' hetken ja vasta sitten ampasee kunnolla liikkeelle. Ongelma on mielenkiintoisesti pysynyt samana vaikka olen juuri laittanut n. 100€ tämän ongelman ratkaisuun   :x  Eli olen uusinut kytkinkellon ja kytkimen. Kytkin on komposiittia nyt (ennen alumiinia). Kun ongelma ei tällä poistunut, laitoin uuden 2. vaihteen keskipakokytkimen (jossa oli muuten kyllä vikaa: (kiristysruuvit pyörivät tyhjää jengoilla). No autolla kyllä pystyy ajamaan mutta tosiaan ottaa aina välillä kovat kierrokset ennenkuin ampasee kunnolla vauhtiin !? Tämä siis jo kun auto on lähes paikallaan vielä.

Siis missä vika luuraa ??

155
Polttisautot / Kytkimistä..
« : 11.08.06 - klo: 09.11 »
Kytkin luistaa.

Kytkinkellossa on kulumisesta muodostuneet urat sisäpuolella. Kaksipalaisen (alumiinia) kytkimen kuluneisuudesta en oikein osaa sanoa mitään. Siis päälle päin ei näytä kovinkaan kuluneelta.

Kysymys: tarviiko ostaa vain uusi kello vai myös kytkinpalat ?

156
Yleinen keskustelu / Auton aerodynamiikan vaikutus
« : 11.08.06 - klo: 08.54 »
Tulipas mielenkiintoinen kokeilu tehtyä: ajoin ilman takasiipeä ja sen kanssa. Ja oli kyllä iso ero. Perä oli todella liukas ilman siipeä.

Lisäpontta testille antoi se, että tein kokonaan uuden takaspoilerin kun vanha oli melko heikossa kunnossa. Ja siitä tulikun mieleen, että mistä voi lukea minkälainen kori ja takasiipi ovat sallittuja kisoissa ?

157
Yleinen keskustelu / Tattarisuon rata
« : 10.08.06 - klo: 14.58 »
Olis muuten todella hieno homma jos Tattarisuolle saataisiin noiden kakkos-nelosten tilalle jotain hieman pehmeämpää.

On meinaan tämmöiselle ihan-tavalliselle-kuskille turhan kallis ratkaisu toi puupölkky...

158
Yleinen keskustelu / Auton aerodynamiikan vaikutus
« : 10.08.06 - klo: 12.47 »
jarkkomille sen verran, että kyllä tuo virtausilmiön skaalautuminen toimii. Ihan käytännössä testataan ja kehitetään esim. lentokoneen siipiä tuulitunneleissa ja siivet eivät ole siellä 1:1 kokoisia. Testeissä Reynoldsin luku pidetään kuitenkin vakiona jolloin virtaustapahtuma vastaa 1:1 kokoluokkaa.

Ja Stipson, tuo kirjoittamasi muoto on myös oikea. Riippuen käytetäänkö kinemaattista vai dynaamista viskositeettia, on Re joko Re=nopeus*pituus/dynaaminen viskositeetti tai Re=tiheys*nopeus*pituus/kinemaattinen viskositeetti. Kinemaattinen viskositeetti=dynaaminen/tiheys.

Mutta näköjään 1:10 auton aerodynamiikka on kaukana merkityksettömästä asiasta....täytyykin kokeilla ajaa ilman takasiipeä...

159
Yleinen keskustelu / Auton aerodynamiikan vaikutus
« : 09.08.06 - klo: 15.43 »
Hmmm, erittäin mielenkiintoista. Taisin siis aliarvioida aerodynamiikan merkitystä.

Täytyypäs tässä sitten ruvetakin kokeilemaan parempaa takasiipeä.

160
Yleinen keskustelu / Auton aerodynamiikan vaikutus
« : 09.08.06 - klo: 12.27 »
Virtausta kuvataan ns. Reynoldsin luvulla Re=u*L/v, missä u on nopeus, L on jokin virtausta kuvaava pituus ja v on virtaavan aineen viskositeetti.

Kun verrataan eri kokoluokan virtaustapahtumia, siis esim. 1:1 ja 1:10 olevien autojen yli tapahtuvaa virtausta, tulee em. Reynoldsin luvun pysyä samana jotta virtaustapahtuma olisi vastaava kummassakin.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos L=4m 1:1 autossa, niin 1:10 autossa se on 0.4m. Viskositeetti v ei muutu mittakaavan muuttuessa. Jäjelle jää nopeus u. Jotta molemmissa tapauksissa Reynolsin luku olisi sama, muutetaan nopeutta niin, että saadaan Re samaksi. Jos esim. 1:1 autolla ajetaan 108 km/h (30m/s), saadaan että 1:10 autolla pitäisi ajaa 300 m/s että virtaustapahtuma olisi sama. Eli 1080 km/h ! Oltaisiin lähellä äänen nopeutta.

Tästä voisi päätellä, että aerodynamiikka ei näyttele suurta roolia 1:10 autoilussa. Ja näinhän se taitaa ollakin koska ei siihen erityisen suurta huomiota koskaan kiinnitetä. Siis esim. kukaan ei juurikaan trimmaa autoaan aerodynaamisessa mielessä huippuunsa, säädä, lisää tai poista siivekkeitä tai kokeile vakavissaan ajettavuuden muutoksia kun vaihtaa erilaisen korin. Asioita joihin todella kiinnitetään huomiota 1:1 kilpa-autoilussa (ja siviiliautoilussa jossain määrin myös).

Silti ilmeisesti olisi väärin väittää ettei esim. 1:10 auton takasiivellä olisi mitään vaikutusta ajettavuuteen. Ilmeisesti huippunopeuksissa pito paranee takasiivekkeen avulla sen verran, että sen voi hyvin huomata. Kilpailutoiminnassa, kun äärimmäisyydet voivat ratkaista, asialla saattaa olla kohtuullinen merkitys.

161
Yleinen keskustelu / Jousen & iskarin jäykkyysdilemma
« : 12.07.06 - klo: 21.43 »
Ymmärtääkseni "yleissääntö" jousituksen säätöön on, että jäykän jousen kanssa tulisi käyttää jäykkää iskaria ja päinvastoin.

Kuitenkin esim. Kyoshon rata-autoissa (ainakin FW05-RR) annetaan ohjeena melko jäykkä jousitus mutta löysä iskarin öljy. Tämä ei oikein mene yksiin tuon ym. "yleissäännön" kanssa.

Onko niin, että tuo yleissääntö ei aina päde vai onko asiassa muita tekijöitä jotka vaikuttavat säätämiseen ? Miksi siis jäykkä jousi ja löysä iskari voi olla hyvä yhdistelmä ?

162
Yleinen keskustelu / foam renkaat
« : 29.06.06 - klo: 14.29 »
Hmm, miksi foamien pitäisi kestää yhtä lailla kun kumirenkaidenkin ? Meinaan että foamit ovat kyllä käsin tunnustellen pehmeämmät kuin kumit ja niistä saattaa mielestäni irrota helpommin paloja pois kuin kumifillareista.

163
Yleinen keskustelu / foam renkaat
« : 29.06.06 - klo: 14.14 »
Ymmärtääkseni 1/10 Tourinautoilla joissa on polttomoottori, ajetaan kisaa foameilla. Sähköllä mennään sitten kumit alla.

164
Yleinen keskustelu / foam renkaat
« : 29.06.06 - klo: 10.42 »
En nyt varmasti tiedä, mutta luulen että foamit ovat tällaista kertis-kamaa eli kun ovat kuluneet liikaa, heitetään pois.

Halvemmaksi tulis kyllä jos rupeais ajamaan kumirenkailla ja säätäis auton niin, että toimii niillä mahdollisimman hyvin. Kestävyys olisi moninkertainen. Tietty jos kisaa ajaa niin sitten ei ole muuta mahdollisuutta kuin käyttää foameja.

165
Polttisautot / kyosho FW-05T?
« : 29.06.06 - klo: 10.19 »
Vakiovälitykset on. Mutta ollut mielessä jos vaihtaisi esim. pienemmän kakkosvaihteen rattaan niin tulis vauhtia hieman lisää.

166
Polttisautot / GXR-15 kone
« : 28.06.06 - klo: 09.57 »
Hmm, täytynee vaihtaa korkeampaan 'oktaaniin' kunhan saan nykyisen kanisterin loppumaan. Mulla meinaan auto sammuu helposti varsinkin tyhjäkäynnillä.

167
Polttisautot / kyosho FW-05T?
« : 22.06.06 - klo: 11.18 »
Harmaa Bemari. Tuleeko tunnistusongelmia...  :wink:

168
Polttisautot / kyosho FW-05T?
« : 20.06.06 - klo: 17.13 »
Hmm, noita foameja saattaa olla erilaisia vaikka kovuus olisikin aika sama. Meinaan kun sulla on ollut kovuus 39-40 ja sanot että ei kulu kovin nopeasti. Mulla oli viimeksi kovuus 40 takana ja ei sekään kauaa kestänyt... ajankohan mä jotenkin 'väärin'  :shock:

169
Polttisautot / kyosho FW-05T?
« : 20.06.06 - klo: 15.41 »
Kovuus takana nyt 37.5 ja lujaa kuluu. Ostan seuraavaksi kovemmat kun en mitään kisaa aja kuitenkaan. Joku 40-42.5 vois olla hyvä.

Tossa liikkeessä totesi juuri, että alle 40 kovuudella ei aja kunnolla yhtä pitempää ajokertaa edes... Etupään kallistuksenvaimentajaa kiristämällä kuulemma saa pitoa lisää taakse.

170
Polttisautot / kyosho FW-05T?
« : 20.06.06 - klo: 13.50 »
Kävin aluksi ajelemassa parkkipaikoilla mutta niissä on aina kiviä vaikka näyttäiskin päällisinpuolin puhtailta. On niin avoin rakenne että menee tosiaan heti rattaiden väliin. En tosin saanut niitä p*skaksi vielä. Joten rupesin suosiolla käymään radalla niin ei ole tuota kiviongelmaa.

Mutta sen sijaan olen juuri joutunut toteamaan että foamit kuluu ihan sairasta vauhtia ! Nyt on jotain 6 tankkia ajettu ja takarenkailla ei oo varmaan enää hirveästi ajoaikaa jäljellä...  :( Tuntuu suorastaan rahan tuhlaukselta... mutta pitoa pitää silti olla.

171
Polttisautot / GXR-15 kone
« : 19.06.06 - klo: 17.21 »
Mulla 10% nitroa. Hyvin kulkee. Kohta vaihdan 16% ja katotaan sitten miten paljon vaikuttaa.

172
Polttisautot / kyosho FW-05T?
« : 19.06.06 - klo: 17.20 »
Hmm, jos vaan jaksat testailla jousia noilla foameilla niin olisi mielenkiintoista kuulla tuloksista. Se on tietysti selvä, että foamit parantaa pitoa mutta voihan se olla, että noi jouset vaikuttaa myös tavalla jota ei heti huomaisi (?)

173
Polttisautot / kyosho FW-05T?
« : 19.06.06 - klo: 14.58 »
Mielenkiintoista: siis se, että kun jäykistit takaiskareita ja löysäsit etuiskareita, parani TAKApito. Miten teit tuon, laitoit jäykempää/löysempää iskariöljyä ? Mitähän jäykkyyksiä laitoit ?

Oletko kokeillut eri jäykkyyksisiä jousia ?

174
Polttisautot / kyosho FW-05T?
« : 19.06.06 - klo: 10.04 »
Pieto, onko sulla pyöräkulmat säädetty ? Vaikuttaa meinaan paljon.

Sitten tulee mieleen kokeilla vielä pehmeämpiä foameja taakse. Itsellä nyt kovuus 37.5 takana.

Sitten jos ei ole vielä, harkitse kallistuksenvaimentimia. Pito ei varsinaisesti lisäänny mutta autosta tulee paljon paremmin ohjaukseen reagoiva.

Jouduin vaihtamaan ohjausservon parempaan kun vakio simahti. Vaihdon jälkeen oli muuten iso ero ohjauksessa. Paljon nopeampi ja sitä kautta auto selvästi paremmin hallinnassa.

Kaikesta edellä mainitusta huolimatta on vieläkin hieman takapää 'herkkä' eli koitan itsekin saada jollain konstilla lisää vakautta ja pitoa autoon vielä. Ehdotuksia otetaan vastaan.

175
Polttisautot / Moottori liian lämmin ?
« : 16.06.06 - klo: 08.10 »
Harpilla ja saksilla, hmmm, noillako muka saa täysin sileän reiän aikaiseksi samaan tyyliin kuin noissa kuvissa ?

Itse en saksilla ainakaan toistaiseksi ole saanut täysin sileää reikää. Pieniä reikiä saksien kärjillä saa tosiaan aikaiseksi ihan hyvin.

176
Polttisautot / Moottori liian lämmin ?
« : 12.06.06 - klo: 09.05 »
Millä saa tehtyä siistin reiän koriin ?

177
Polttisautot / Moottori liian lämmin ?
« : 09.06.06 - klo: 14.14 »
Mites korin aukot jotta motin saisi viileämmäksi ?

Meinaan tuntuu että ilman koria motti käy paljon viileämpänä kuin korin kanssa (tosin en aja ihan niin kovaa ilman koria kuin sen kanssa). Nyt minulla on leikattu takaikkuna auki mutta etuikkuna ja sivuikkunat on kiinni. Kandeisko leikata esim. sivuikkunat auki ? Joku tosin väitti, että ei kannata ja oli kuulemma testaillut asiaa, että sivuikkunoiden avaaminen lisää lämpöjä verrattuna siihen että ovat kiinni (kuitenkin takaikkuna auki kummassakin tapauksessa). Mutta onko tästä erilaista näkemystä ? Ja entäs etuikkuna ? Jos siihen leikkais aukon niin puhaltais ainakin mukavasti suoraan auton läpi. Mitä mieltä ?

178
Polttisautot / kyosho FW-05T?
« : 09.06.06 - klo: 11.03 »
Kaikkea hauskaa on tullut tehtyä:

-vaihdoin takatukivarret jotta sain kiinni 30mm leveät foamit
-eteen ja taakse foam-renkaat
-taakse alumiiniset iskunvaimentimet
-iskunvaimentimien öljyjen viskositeettikokeiluja
-eteen TCD-diffi
-patterit vaihdoin akkuun (hieman kolvin käyttöä vaadittiin)
-uusi vastaanotin
-parempi ohjausservo
-eteen ja taakse kallistuksenvaimentimet
-eteen ja taakse vanttiruuvit jotta pyöräkulmat saa säädettyä tarkasti

Näillä asioilla on ollut auton käytökseen isompi vaikutus kuin alunperin luulin. Nyt menee aika lailla sinne minne haluan sen menevän.

179
Polttisautot / crossi vai rata?
« : 09.06.06 - klo: 10.56 »
Itellä polttis rata-auto ollut kaksi kesää ja hauskaa mutta vaikeaa hommaa. En vaihtais pois. Jos ois helppoo ei kiinnostais ;)

Sellainen oleellinen asia hommassa on, että jos valitsee krossin alle voi ajaa vaikka missä mutta rata-autolla et aja edes normaalilla parkkipaikalla koska nekin ovat aina liian likaisia rata-autojen täysin avonaiselle rakenteelle. Eli krossilla ajelee kyllä paljon monipuolisemmín.

180
Polttisautot / Moottori liian lämmin ?
« : 09.06.06 - klo: 10.41 »
Hmm, tuosta ensimmäisestä viestistä tuleesi sellainen olo, että saatanpa antaa koneen olla nykysäädöissä kun toimii niin hyvin ja tosiaan savua tulee reilusti.

En mielellään koskisi kytkimeen kun ottaa mielestäni nyt niin hyvin.

Mutta voisiko lämpöjä laskea käyttämällä kylmempää tulppaa ? Entäs polttoaineen vaikutus ? Jos ostan enemmän nitroa sisältävää löpöä niin nouseeko vai laskeeko lämmöt ?

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8