Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - chrisrose

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Mattoauton noparit
« : 13.09.10 - klo: 13.36 »
Luetelkaas parhaat mattiksen noparit. Onko uusia, joissa olisi jänniteboosteri sisäänrakennettuna?

2
Kilpailijoiden kanava / Vs: TP-10 Sarjasäännöt 2010
« : 22.04.10 - klo: 22.55 »
"Auton takimmaisessa sivulasissa pitää olla kilpailijan sukunimi."

HÄ! Siis oikeesti? Kohta pitää varmaan maalata näköiskuva kuskista tuulilasiin. Tulis muuten meikäläiselle vähä pirun ruma kori...

3
Sähköautot / Vs: Mattoauton säädin 1s lipolle
« : 05.01.10 - klo: 15.22 »
Suoraan Castlelta taitaa vain saada...

Toimitukset vasta helmikuun puolenvälin jälkeen. Kun säädin on Suomessa, on mattokausi jo ohi :)

4
Sähköautot / Vs: Mattoauton säädin 1s lipolle
« : 05.01.10 - klo: 14.24 »
CC:n sivut ilmoittaa Mamban korkeudeksi 22 mm ja hätäsesti mittasin, että korin alle menisi n. 25mm korkea säädin. Menee siis heittämällä ;) Mistä saa? Mistäs toi tq:n boosteri on hankittu?

5
Sähköautot / Vs: Mattoauton säädin 1s lipolle
« : 05.01.10 - klo: 10.36 »
Hyviä ehdotuksia. Pistäkää lisää ehdotuksia ja kokemuksia.

LRP SXX Stock Spec BL: Ei vielä saatavilla?
Castle Creations Mamba 1s: Ei vielä saatavilla
Novak Havoc 1S: Ikävät moottorirajoitukset
AE Black Diamond: Sairaan kallis ja vaikea saada

6
Sähköautot / Mattoauton säädin 1s lipolle
« : 04.01.10 - klo: 12.40 »
Mikä olisi mielestäsi paras säädin mattoautoon, harjattomille moottoreille ja yksikennoiselle lipo-akulle? Kriteereinä voisi käyttää esim. cut-off, dynaaminen ennakko ja jännitteen nosto vastarille. Mikä käyttämäsi säädin on toiminut hyvin? Jos käytät erillistä vastarinakkua, niin montako ajoakullista se kestää säätimesi kanssa? Mikä jännitebuusteri on toiminut säätimesi kanssa?

7
Yleinen keskustelu / Renkaan kuvio Tre:n Lahdesjärvellä
« : 20.07.09 - klo: 01.07 »
Millainen rengas pitää Tampereen Lahdesjärven radalla parhaiten? Nyt kun aikaa olis (lomautukset tulossa), on mieltä kalvanut koko kesän, että josko lähtis ulkoiluttaan 2WD 1:10 nitro truggya Lahdesjärvelle. Takatuupparilla kun tuo pito tuppaa oleen aika tärkee juttu, siis meinaan jos eteenpäinkin pitäis mennä ja vielä radalla. Alla on nyt minispike renkaat, jotka pitää nurmikolla kun tauti, mutta hiekkatiellä ei sitten pätkääkään.

Käviskös joku vaikka näistä: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?grpid=5035

8
Polttisautot / Vs: O.S. max 21 cv käyntihäiriöt
« : 20.07.09 - klo: 00.49 »

Kone jossa ei ole tyhjäkäynnin seossäätöä!? Hä, onko sellaisiakin!? Tuo "alaneula (luistin päässä)" säätää juurikin tyhjäkäynnin ja osakaasun seosta. Tarkistin tämän myös kyseisen koneen manuskasta. Sillä kun ei juuri tunnu olevan paljoakaan vaikutusta. Tulppaa olen kokeillut vaihtaa, tosin en tiedä minkä lämpöinen tulppa olisi hyvä, vai täytyykö tässä koneessa käyttää jotain erityistä tulppaa?

Vuotoa jaksan epäillä, koska saan tankin (puhaltelemalla paineletkuun)toimimaan jopa paineakkuna, eikä mistään pihise, mutta tietysti voisi vielä heittää saippuaveden kehiin. Jos tankissa on ainetta, otan letkun kaasarista irti ja puhallan paineletkuun, niin soppaa lentää iloisessa kaaressa. Tiedä nyt sitten kuinka herkkä tuon pitäisi olla. Tankissahan on tuo "suodatin" pohjalla, joka teoriassa voisi olla tukossa. Mutta miksi kone aina alussa käy jonkin aikaa moitteetta?

Puristuksia ei ole lämpöisenä mitenkään mahtavasti, mutta en tiedä kuinka paljon niitä pitäisi olla. Puristuksia olen kokeillut periaatteella; että jos puristus suhisee heti pois, niin silloin kone on väljä. Näin ei kuitenkaan tapahdu. Olisikohan siellä kannenprikkoja, joita voisi poistaa?

9
Polttisautot / Vs: O.S. max 21 cv käyntihäiriöt
« : 13.07.09 - klo: 18.31 »
Vaihdoin letkunkin varmuuden vuoksi.

10
Polttisautot / Vs: O.S. max 21 cv käyntihäiriöt
« : 13.07.09 - klo: 00.38 »
Olen ihmetellyt myös ilmakuplia kaasarin letkussa. Niitä kun tuntuu olevan aina, enemmän tai vähemmän!!??

11
Polttisautot / O.S. max 12 cv käyntihäiriöt
« : 13.07.09 - klo: 00.29 »
Minulla on tuollainen Losi NXT lelu melkein 10 v. takaa. Sillä on ajettu max 30 tankillista. Moottori on käyttäytynyt omituisesti alusta lähtien. Auto on maannut ties missä monia vuosia ja nyt purin sen ja kasasin uudestaan. Kaasarissa ei näkynyt mitään ihmeellistä, ei rikkinäisiä o-renkaita tms. Ei tunnu vuotavan mistään, kun paineletkuun puhaltelee. Kuumana konetta pyöritellessä puristuksia tuntuisi olevan riittävästi. Käytän starttiboxia. Paineletkua olen kokeillut kahdessa eri paikassa änkkärissä. Poltoaineena on 16% nitrolla maustettua Dantomin sekoitetta. Tietysti pirun vanhaa sellaista, mutta ekoja kertoja autolla ajeltaessa aine ei ollut vanhaa ja oireet olivat samanlaisia.

Oireet: Kylmänä moottori käynnistyy hyvin ja toimii hyvin. Vajaan tankillisen jälkeen oireet yleensä alkavat. Moottori sammuu tyhjäkäynniltä lähdettäessä. Kun konetta käynnistää lämpöisenä niin se ei käynnisty muuten kuin kaasun kanssa, tai jos käynnistyykin tyhjäkäynnillä, niin sammuu melkein heti.

Outoja huomioita: Kun auto oli seissyt ja polttoainetankki oli tyhjennetty, kaikki paikat oli kuivana, mukaanlukien tankki ja letku kaasariin. Pistin polttoainetta tankkiin, pyöritin starttiboxilla konetta, kaasu auki, tulppa ei ollut paikoillaan ja tukin sormella änkkärin. Mutta kone ei vain imenyt ainetta kaasariin. Puhalsin paineletkuun ja johan alkoi ainetta suihkuta tulpan reiästä. Tulppa kiinni ja pieni tökkäus starttiboxilla ja heti alkoi pöristä.

Outoja huomioita 2: Kun tyhjäkäynnin seosta tai pääneulaa säätää, muutokset koneen käynnissä ovat hyvin huomaamattomia. Olen tottunut 3,5 cm3 koneiden kanssa, että kumman tahansa neulan säädöt kuulee selvästi. Esim. tyhjäkäynnin neulan ollessa rikkaalla, pitkän tyhjäkäynnin jälkeen konee kerää kierroksia hitaasti ja räkäisesti. Samalla polttoainetta suihkuaa änkkäristä. Kun tyhjäkäynti on laihalla, kaasua vedettäessä kone "jodlaa" tai "mooaa". En muista tälläistä ääntä saaneeni tästä koneesta irti muulloin, kuin polttoaineen loppuessa. Yleensä käynti loppuu kuin veitsellä leikaten. Kun ossi on seissyt pitempään tyhjäkäynnillä, kaasulla se säntää raivokkaasti ja silti polttoainetta suihkuaa putkesta!!?? Ossin pääneulaa saa ruuvailla edes taikaisin ja suurtakaan muutosta en huomaa käynnissä. Mitenkään raivokkaasti se ei kuitenkaan kerää kierroksia ilman vastustakaan. Ainakin olen tottunut, että 3.5 cm3 ratakoneet vinkuu (=kiertää) ihan sairaasti ilman kuormaa.

En ole aivan noviisi, olen kisannut ratapolttiksilla, tosin 20 v. sitten, joten toivon vähän kokeneempien apua. Koska aikaa on kulunut edellisistä koitoksista ja olen tottunut säätämään 3.5 cm3 moottoria, saattaa tietysti olla kyse alkeellisestakin mokasta.

12
Sähköautot / Vs: C-12 ja 4 kennoa
« : 14.03.08 - klo: 21.44 »
noparin kanssa ei pitäisi mennä sekasin mitenkään, ainakaan jos on samat jännitteet regulaattorissa ja becissä. Sehän on sama kuin kytkisit akut rinnakkain.

Li-pon jännite muuttuu koko ajan, joten käytännössä jännite ei ole koskaan sama kuin BECissä. Akut eivät yleensä toimi rinnakkain  hyvin, koska mikään kenno ei ole identtinen ja tästä johtuen ne taistelevat toisiaan vastaan.

13
Sähköautot / Vs: C-12 ja 4 kennoa
« : 14.03.08 - klo: 19.55 »
Li-po ladataan 4,2V/kenno asti, mutta nimellisjännitteksi ilmoitetaan tuo mainitsemasi arvo. Hetkellisesti (teoriassa) 2 kennon jännite on siis 8,4V.

14
Sähköautot / C-12 ja 4 kennoa
« : 14.03.08 - klo: 12.47 »
Mitkä säätimet vaativat erillisen vastarin akun, kun käytetään 4-kennoa? Miten erillinen vastarinakku on toteutettu? Onko silloin noparin + johto irti vastarista... eikun eihän nopari toimis silloin... vai toimiiko? Diodi jossain? Eikös siinä tule konflikti, jos kytkee vastariin Li-Pon, joka täyteen ladattuna antaa melkein 8.4V ja noparin BECiltä tulee n. 6V? Jos käyttää kahta Li-po kennoa vastarinakkuna, tarviiko regulaattorin, vai onko vastarin Batt liittimessä jokin rekkula?

15
Sähköautot / Vs: C-12 ja harjattomat
« : 29.11.07 - klo: 15.13 »
Ajokokemusta on paljon, joten en usko auton riistäytyvän hanskasta vaikka vähän tehokkaampi motti olisikin. Tehoahan saa aina helposti rajattua pienemmäksi. En ole lähdössä tällä autolla kisoihin, vaan ajattelin, ettei tarvisi moottoria kokoajan rassailla. Haluan kuitenkin kisalaillisen motin, koska eihän sitä tiedä vaikka joskus vielä kisoihin lähtisikin. Voiko 4.5t / 5.5t koneella saada akut sulaan tms?

Jollei renkaita saa, niin se onkin jo asia, mikä pistää mietityttään.

Vesa:
Sanot, että pitoa on riittävästi tai liikaa, mutta toteat perään että "suoraa ajaminenkin on haaste liukkaalla radalla". Siis liukasta vai ei?

16
Sähköautot / C-12 ja harjattomat
« : 28.11.07 - klo: 21.39 »
Mikähän olisi hyvä harjattoman moottorin ja säätimen yhdistelmä C-12 luokkaan? Meluiten ripeä, kisalaillinen, eikä sieltä kalleimmasta päästä. Mites välitykset harjattoman kanssa? Tuleeko vaikeuksia löytää sopivan kokoinen pinjoni ja ratas (Corally G12)? Kokemuksia on vain lentsikoista, jossa alennusvaihteet saa unohtaa kokonaan harjattomien kanssa.

Aikaa on vierähtänyt todella monta vuotta siitä kun olen viimeksi mattoautolla ajellut. Tästä johtuen kalusto koostuu harjallisista moottoreista ja 6-kennoisista akuista. Mitenkäs pidon käy kun kennot vähennetään 4:jään? Painohan vähän laskee. Onkos kaikissa harjattomien säätimissä jo nykyään jokin jänniteenkorottaja vastaria ja servoa varten?

Sopiiko Futaban 2.4GHz moduli FP-T3PB rattiradioon, jolla joskus dinosaurusten aikakaudella ajeltiin? Nyt käytössä on mm. FP-TL-FM -moduli.

Varmaan näitä asioita on vatvottu täällä palstalla jo moneen kertaan, mutta kun yritin äkkiä näitä asioita löytää, niin en ilmeisesti jaksanut lukea tarpeeksi pitkälle. Nuppi meinas turvota jo tästäkin lukemisesta. Toisaalta huvittavaa ja toisaalta surullista kun toinen puhuu koirasta, toinen kissasta ja hetken päästä siirrytään jo henkilökohtaisiin solvauksiin. Yrittäkää ny hyvät ihmiset relata! Mutta kiitoksia jo etukäteen sille joka vaivautuu vastailemaan.

Sivuja: [1]