Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - chrisrose

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Mattoauton säädin 1s lipolle
« : 04.01.10 - klo: 12.40 »
Mikä olisi mielestäsi paras säädin mattoautoon, harjattomille moottoreille ja yksikennoiselle lipo-akulle? Kriteereinä voisi käyttää esim. cut-off, dynaaminen ennakko ja jännitteen nosto vastarille. Mikä käyttämäsi säädin on toiminut hyvin? Jos käytät erillistä vastarinakkua, niin montako ajoakullista se kestää säätimesi kanssa? Mikä jännitebuusteri on toiminut säätimesi kanssa?

2
Yleinen keskustelu / Renkaan kuvio Tre:n Lahdesjärvellä
« : 20.07.09 - klo: 01.07 »
Millainen rengas pitää Tampereen Lahdesjärven radalla parhaiten? Nyt kun aikaa olis (lomautukset tulossa), on mieltä kalvanut koko kesän, että josko lähtis ulkoiluttaan 2WD 1:10 nitro truggya Lahdesjärvelle. Takatuupparilla kun tuo pito tuppaa oleen aika tärkee juttu, siis meinaan jos eteenpäinkin pitäis mennä ja vielä radalla. Alla on nyt minispike renkaat, jotka pitää nurmikolla kun tauti, mutta hiekkatiellä ei sitten pätkääkään.

Käviskös joku vaikka näistä: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?grpid=5035

3
Polttisautot / O.S. max 12 cv käyntihäiriöt
« : 13.07.09 - klo: 00.29 »
Minulla on tuollainen Losi NXT lelu melkein 10 v. takaa. Sillä on ajettu max 30 tankillista. Moottori on käyttäytynyt omituisesti alusta lähtien. Auto on maannut ties missä monia vuosia ja nyt purin sen ja kasasin uudestaan. Kaasarissa ei näkynyt mitään ihmeellistä, ei rikkinäisiä o-renkaita tms. Ei tunnu vuotavan mistään, kun paineletkuun puhaltelee. Kuumana konetta pyöritellessä puristuksia tuntuisi olevan riittävästi. Käytän starttiboxia. Paineletkua olen kokeillut kahdessa eri paikassa änkkärissä. Poltoaineena on 16% nitrolla maustettua Dantomin sekoitetta. Tietysti pirun vanhaa sellaista, mutta ekoja kertoja autolla ajeltaessa aine ei ollut vanhaa ja oireet olivat samanlaisia.

Oireet: Kylmänä moottori käynnistyy hyvin ja toimii hyvin. Vajaan tankillisen jälkeen oireet yleensä alkavat. Moottori sammuu tyhjäkäynniltä lähdettäessä. Kun konetta käynnistää lämpöisenä niin se ei käynnisty muuten kuin kaasun kanssa, tai jos käynnistyykin tyhjäkäynnillä, niin sammuu melkein heti.

Outoja huomioita: Kun auto oli seissyt ja polttoainetankki oli tyhjennetty, kaikki paikat oli kuivana, mukaanlukien tankki ja letku kaasariin. Pistin polttoainetta tankkiin, pyöritin starttiboxilla konetta, kaasu auki, tulppa ei ollut paikoillaan ja tukin sormella änkkärin. Mutta kone ei vain imenyt ainetta kaasariin. Puhalsin paineletkuun ja johan alkoi ainetta suihkuta tulpan reiästä. Tulppa kiinni ja pieni tökkäus starttiboxilla ja heti alkoi pöristä.

Outoja huomioita 2: Kun tyhjäkäynnin seosta tai pääneulaa säätää, muutokset koneen käynnissä ovat hyvin huomaamattomia. Olen tottunut 3,5 cm3 koneiden kanssa, että kumman tahansa neulan säädöt kuulee selvästi. Esim. tyhjäkäynnin neulan ollessa rikkaalla, pitkän tyhjäkäynnin jälkeen konee kerää kierroksia hitaasti ja räkäisesti. Samalla polttoainetta suihkuaa änkkäristä. Kun tyhjäkäynti on laihalla, kaasua vedettäessä kone "jodlaa" tai "mooaa". En muista tälläistä ääntä saaneeni tästä koneesta irti muulloin, kuin polttoaineen loppuessa. Yleensä käynti loppuu kuin veitsellä leikaten. Kun ossi on seissyt pitempään tyhjäkäynnillä, kaasulla se säntää raivokkaasti ja silti polttoainetta suihkuaa putkesta!!?? Ossin pääneulaa saa ruuvailla edes taikaisin ja suurtakaan muutosta en huomaa käynnissä. Mitenkään raivokkaasti se ei kuitenkaan kerää kierroksia ilman vastustakaan. Ainakin olen tottunut, että 3.5 cm3 ratakoneet vinkuu (=kiertää) ihan sairaasti ilman kuormaa.

En ole aivan noviisi, olen kisannut ratapolttiksilla, tosin 20 v. sitten, joten toivon vähän kokeneempien apua. Koska aikaa on kulunut edellisistä koitoksista ja olen tottunut säätämään 3.5 cm3 moottoria, saattaa tietysti olla kyse alkeellisestakin mokasta.

4
Sähköautot / C-12 ja 4 kennoa
« : 14.03.08 - klo: 12.47 »
Mitkä säätimet vaativat erillisen vastarin akun, kun käytetään 4-kennoa? Miten erillinen vastarinakku on toteutettu? Onko silloin noparin + johto irti vastarista... eikun eihän nopari toimis silloin... vai toimiiko? Diodi jossain? Eikös siinä tule konflikti, jos kytkee vastariin Li-Pon, joka täyteen ladattuna antaa melkein 8.4V ja noparin BECiltä tulee n. 6V? Jos käyttää kahta Li-po kennoa vastarinakkuna, tarviiko regulaattorin, vai onko vastarin Batt liittimessä jokin rekkula?

5
Sähköautot / C-12 ja harjattomat
« : 28.11.07 - klo: 21.39 »
Mikähän olisi hyvä harjattoman moottorin ja säätimen yhdistelmä C-12 luokkaan? Meluiten ripeä, kisalaillinen, eikä sieltä kalleimmasta päästä. Mites välitykset harjattoman kanssa? Tuleeko vaikeuksia löytää sopivan kokoinen pinjoni ja ratas (Corally G12)? Kokemuksia on vain lentsikoista, jossa alennusvaihteet saa unohtaa kokonaan harjattomien kanssa.

Aikaa on vierähtänyt todella monta vuotta siitä kun olen viimeksi mattoautolla ajellut. Tästä johtuen kalusto koostuu harjallisista moottoreista ja 6-kennoisista akuista. Mitenkäs pidon käy kun kennot vähennetään 4:jään? Painohan vähän laskee. Onkos kaikissa harjattomien säätimissä jo nykyään jokin jänniteenkorottaja vastaria ja servoa varten?

Sopiiko Futaban 2.4GHz moduli FP-T3PB rattiradioon, jolla joskus dinosaurusten aikakaudella ajeltiin? Nyt käytössä on mm. FP-TL-FM -moduli.

Varmaan näitä asioita on vatvottu täällä palstalla jo moneen kertaan, mutta kun yritin äkkiä näitä asioita löytää, niin en ilmeisesti jaksanut lukea tarpeeksi pitkälle. Nuppi meinas turvota jo tästäkin lukemisesta. Toisaalta huvittavaa ja toisaalta surullista kun toinen puhuu koirasta, toinen kissasta ja hetken päästä siirrytään jo henkilökohtaisiin solvauksiin. Yrittäkää ny hyvät ihmiset relata! Mutta kiitoksia jo etukäteen sille joka vaivautuu vastailemaan.

Sivuja: [1]