3
« : 13.07.09 - klo: 00.29 »
Minulla on tuollainen Losi NXT lelu melkein 10 v. takaa. Sillä on ajettu max 30 tankillista. Moottori on käyttäytynyt omituisesti alusta lähtien. Auto on maannut ties missä monia vuosia ja nyt purin sen ja kasasin uudestaan. Kaasarissa ei näkynyt mitään ihmeellistä, ei rikkinäisiä o-renkaita tms. Ei tunnu vuotavan mistään, kun paineletkuun puhaltelee. Kuumana konetta pyöritellessä puristuksia tuntuisi olevan riittävästi. Käytän starttiboxia. Paineletkua olen kokeillut kahdessa eri paikassa änkkärissä. Poltoaineena on 16% nitrolla maustettua Dantomin sekoitetta. Tietysti pirun vanhaa sellaista, mutta ekoja kertoja autolla ajeltaessa aine ei ollut vanhaa ja oireet olivat samanlaisia.
Oireet: Kylmänä moottori käynnistyy hyvin ja toimii hyvin. Vajaan tankillisen jälkeen oireet yleensä alkavat. Moottori sammuu tyhjäkäynniltä lähdettäessä. Kun konetta käynnistää lämpöisenä niin se ei käynnisty muuten kuin kaasun kanssa, tai jos käynnistyykin tyhjäkäynnillä, niin sammuu melkein heti.
Outoja huomioita: Kun auto oli seissyt ja polttoainetankki oli tyhjennetty, kaikki paikat oli kuivana, mukaanlukien tankki ja letku kaasariin. Pistin polttoainetta tankkiin, pyöritin starttiboxilla konetta, kaasu auki, tulppa ei ollut paikoillaan ja tukin sormella änkkärin. Mutta kone ei vain imenyt ainetta kaasariin. Puhalsin paineletkuun ja johan alkoi ainetta suihkuta tulpan reiästä. Tulppa kiinni ja pieni tökkäus starttiboxilla ja heti alkoi pöristä.
Outoja huomioita 2: Kun tyhjäkäynnin seosta tai pääneulaa säätää, muutokset koneen käynnissä ovat hyvin huomaamattomia. Olen tottunut 3,5 cm3 koneiden kanssa, että kumman tahansa neulan säädöt kuulee selvästi. Esim. tyhjäkäynnin neulan ollessa rikkaalla, pitkän tyhjäkäynnin jälkeen konee kerää kierroksia hitaasti ja räkäisesti. Samalla polttoainetta suihkuaa änkkäristä. Kun tyhjäkäynti on laihalla, kaasua vedettäessä kone "jodlaa" tai "mooaa". En muista tälläistä ääntä saaneeni tästä koneesta irti muulloin, kuin polttoaineen loppuessa. Yleensä käynti loppuu kuin veitsellä leikaten. Kun ossi on seissyt pitempään tyhjäkäynnillä, kaasulla se säntää raivokkaasti ja silti polttoainetta suihkuaa putkesta!!?? Ossin pääneulaa saa ruuvailla edes taikaisin ja suurtakaan muutosta en huomaa käynnissä. Mitenkään raivokkaasti se ei kuitenkaan kerää kierroksia ilman vastustakaan. Ainakin olen tottunut, että 3.5 cm3 ratakoneet vinkuu (=kiertää) ihan sairaasti ilman kuormaa.
En ole aivan noviisi, olen kisannut ratapolttiksilla, tosin 20 v. sitten, joten toivon vähän kokeneempien apua. Koska aikaa on kulunut edellisistä koitoksista ja olen tottunut säätämään 3.5 cm3 moottoria, saattaa tietysti olla kyse alkeellisestakin mokasta.