Vähän omia kokemuksia Slashistä (1/16 harjallinen) jotka eivät ole kovinkaan ruusuiset:
11.7 kaikki alkoi, kun päätin sijoittaa taas kahden vuoden tauon jälkeen uuteen RC-autoon. Käväsin liikkeessä pariin otteeseen, joista jälkimmäisellä tutustumiskerralla nappasin auton mukaani. Noin viikon käytön jälkeen alkoi ensimmäiset ongelmat. Kesken asvalttiajon autoa ei enää pystynyt ohjaamaan. Kaasu toimi vielä. Kiiruhdin auton luokse, revin kopan irti. Nopparista sekä sevosta tuli reippaasti savua. Servon kyljestä lensi lisäksi sulaa muovia. Irroitin akun ja vein auton huoltoon. Valitin myös radion lyhyestä kantomatkasta (esim. 5 metrin päässä pakki ei mene päälle), mutta on kuulema laitteen ominaisuus.
Noh lisää ongelmia seurasi noin 3 viikkoa edellisestä huollosta. Tajusin, että huolto oli asentanut autoon nopeudensäätimen, missä EI ole lipo cut-offia (low voltage detection). Ja tämä siis autosta löytyi alunperin. Lipoja en tällä hetkellä käytä, mutta ideana olisi joskus tulevaisuudessa päivittää. Toinen ongelma on akun erikoinen "laiskistuminen", eli auto on alkanut kulkea hitaammin Traxxasin omalla akulla, kuin toisella vastaavalla (ennen näiden akkujen välillä eroa ei ollut). Kävin liikkeessä ensiksi ilman autoa tiedustelemassa kys. asioita. Käskivät tuomaan auton liikkeeseen. Kaksi päivää myöhemmin näin tein, mutta vastassa olikin aiemmasta poiketen aiemmin palvelleiden myyjien esimies. Hänen mukaansa akku toimii normaalisti, eikä hän suostunut edes vilkaisemaan koko autoa (minkä takia alun perin liikkeeseen tulin..). Lisäksi olemme hänen mielestä sopineet, että autoon asennetaan nopeudensäätimen malli, missä ei ole lipo cut-offia. No minulta on mennyt ainakin ihan ohi. Silloin kun laitteen hain takuuhuollosta, oli siihen asennettu jo noppari ja servo, ilman että minulta olisi kysytty mitään... Huollon tehnyt työntekijä (mitä esimies haluaisi asiasta haastatella) on tietenkin lomalla. Minut käännytettiin kotiin.
En kuitenkaan jättänyt asiaa seisomaan, vaan otin yhteyttä kuluttajavirastoon. Sieltä sain vastaukseksi, että "jos pystyn osoittamaan akun heikentymisen, pitäisi se vaihtaa uuteen tai antaa hyvitys ostohinnasta". Sama pätee myös nopeudensäätimeen. Oletus on kuitenkin, että kuluttaja saa huollosta suoraan tuotteen, joka vastaa ostettua. Ja miksi kuluttaja haluaisi huonomman tilalle? Kävin taas liikkeessä, mutta esimies oli kuulema lähtenyt käymään postissa. Jätin soittopyynnön. Soittoa en kuitenkaan saanut seuraavaan kolmeen tuntiin.
Vielä samana päivänä päätin käydä autoa lähiparkkipaikalla pyöräyttämässä. Taas täysin normaalissa ajossa auton ohjaus hävisi ja lopulta kaasukaan ei antanut vastausta. Auton luona nappasin kopan irti, otin virrat pois ja tunnustelin paikkoja. Servo oli tuli kuuma. Odotin hetken ja laitoi virrat takas. Auto liikkui, mutta servo ei vastannut ja kuumeni uudelleen. Soitin ostoliikkeeseen ja käskivät tuomaan auton sinne. Vaihdoin autoon vakioradion (käytän vanhan autoni radiota, koska mukana tulleen kanssa on ollut ihan tarpeeksi ongelmia) ja lähdin matkaan. Liikkeessä sitten ihmeteltiin. Kaava, millä auto hajosi, oli täysin sama kuin edelliskerralla. Auto jäi sinne huollettavaksi. Ainakin servo on entinen.
Tällä hetkellä odotan autoa huollosta valmistuvaksi ja jotenkin tuntuu, että lisää ongelmia on luvassa. Jos autosta hajoaa vielä jotain, niin varmaan alan puoltamaan kaupan purkua. On tämä ollut ihan pelleilyä alusta alkaen. Auto on ollut näin mekaaniselta kannalta hyvä. Mitään ei ole hajonnut. Tosin ajokin on ollut aika maltillista. Sähköpuoleta taas ainoa ehjä asia on moottori, joka on tähän mennessä toiminut aika lailla moitteetta. Muita ongelmia on aiheuttanut lähinnä korkea painopiste (moottori on auton korkein kohta) ja kardaaniakselin pohjasuoja, jonka väliin pääsee helposti kiviä.
Minulla on ilmeisesti ollut vain tosi huono tuuri, koska yleisesti olen lukenut Traxxasista vain hyvää. Tosin tuo microservo, mitä autossa käytetään, on tosi herkkä hajoamaan. Niin ja olisi se myyjäliikekin voinut toimia paremmin. (Sori, et tuli vähän pitkä stoori)