Kirjoittaja Aihe: JariV:n projekteja  (Luettu 346925 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Minä minä jee jee jee ostin super customin 120. Pari gallonaa ajettu  :lol:  Saankin alkaa sorvailee kytkintä  :evil:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Hieno juttu !

Mihinkäs vehkeeseen alat sitä sovittelemaan?
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Nooh, hyper 8 aijon sen pamauttaa kiinni. Mutta en nyt kuiteskaan ihan heti koska se kytkin tarttis vielä ja auto huoltaa kunnolla  :wink: Pikkust sovittelua.

Mut millaset rattaat sul on kytkinkellossa ja käynnistys ratas vauhtipyöräs? Piikkien määrä  :azn:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
No tosta tulee jo sairas peli...

Mulla on ST:ssä 52 piikkinen spurri ja 47 piikkinen kytkinkellon ratas. Mutta Kasissa on erikokoiset päätyvälitykset kuin ST:ssä. Sun pitää laskea välitykset haluamasi huippunopeuden perusteella ja laskien vasten moottorin suurinta kierroslukua.
Just joo.

Poissa Breweri

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Te ootta pojat hulluja  :grin:
Kuvia ja videota lisää, kiitos!
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Nii joo,

se käynnistysratas on 52 piikkinen vauhtipyörässä ja starttiakselissa on 17 piikkinen ratas. Juu, kyl tää on jo hulluuden puolelle menny. Pakko saada lisää näitä, ei toi yks enää riitä...

Täytyy kattella miten tässä noita videoita saa taas kuvattua. Helkutti kun sain jo kytkinkellon rattaastakin kaikki 6 pulttia poikki kun tulin kaasu pohjassa ilmalennosta maahan... onneks jämät lähti suosioilla.

Tul tossa funtsittuu uudenlaista kytkintäkin. Kevyempää sellasta. Laittelen kuvia sit taas jossain välissä kun on näytettävää.
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Öö mä en oo varma onko mun spurri 47 piikkinen, mutta jos heitän kytkin kelloon sen 47 piikkisen myös? Ja käynnistys rattaaksi sen 52  :roll: Olikos nää spider diffit kestävämpiä kuin tavalliset torsenit?  Halvempiakin  :grin:

http://www.hobao.fi/fi/main.php?mod=prod&prod_id=116


Aikas hyvin jos 6 pulttii poikki  :shocked:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Totanoinnii,

Paljonkos on moottorisi huippukierrokset?

Mä olettasin että sulla on etu- ja takaperän lautaspyörät 46 ja pinjonit 13. Ovatko? Tarkasta. Jos on, niin silloin ajaakses krossarilla noin seittemääkymppiä oikeeta nopeutta sulla pitäs kardaanit pyöriä noin 9000rpm.

Eli
Kardaanien max rpm / Moottorin max rpm x Spurrin hampaat = 37,6. Eli 38 piikkinen toimis noilla arvoilla. 47 on AIVAN liian pitkä, se ei kiihtyis kunnolla muuta kuin hillittömällä kytkimen luistattamisella. Ja kulkis yli hunttia, et pysty moista nopeutta enää hallitsemaan eikä edes jalkapallokenttä riitä.

Muista että noi mun hammasmäärät on truggyssa, missä on eri perävälitykset ku sulla, eri renkaan halkaisija ja isompihampainen spurri. Sit pääsisit paremmin alueelle kun laittasit Hyper ST:n spurrirattaan ja käytät tota 47 piikkista kelloratasta.

Eli 38 / 46 ensiövälityssuhde on 0.826:1 ja 47 / 52 on 0.904:1 joten tääkin olis viel hieman liian pitkä välläri mutta on jo siellä päin. Mun autossa tää ero on kompensoitu truggyn tiheämmillä perävälläreillä.
« Viimeksi muokattu: 15.10.07 - klo: 15.07 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Tarkastin tollasen SC 120 FS -moottorin speksit ja huippukierrokset koneelle on 11.500. Eli aika hyvin voit käyttää noita ylempänä laskettuja arvoja.

SKS Mekaniikasta muistaakseni löytyy kovasta kamasta tehtynä keskiötön ja keskiöllinen 40 piikkinen Mod1 ratas, mutta itse suna yrittäisin kyllä mieluummin löytää 37 tai 38 piikkisen rattaan.

Ja vielä sellanen varotuksen sana, että nää nelarikoneiset vehkeet on sit sellasii, että sinne ei tosiaankaan kannata laittaa mitään paljon luistavaa kytkintä, niitä saa olla vaan koko aika uusimassa ja nelarin vääntö menee täysin hukkaan luistavan kytkimen kanssa, siitä tulee laiskan ja kuminauhamaisen tuntuinen.
Itselläni kytkin toimii siten, että tyhjäkäynnillä vessa pysyy juuri ja juuri paikallaan pyörät maassa ollessaan ja jos sen nostaa ilmaan niin fillarit alkavat heti pyöriä tyhjäkäynnillä. Mutta kun sen laskee takaisin niin se korkeintaan aavistuksen nytkähtää eteenpäin.
Ja sitten kun antaa sille vähänkään kaasua niin se ryntää välittömästi liikkeelle. Eli mahdollisimman löysät kytkinjouset kehiin. p*ska lentää paaaaljon paremmin  :grin:
« Viimeksi muokattu: 16.10.07 - klo: 12.47 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Hehe  :grin: Joo, ei ihan hunttia sentään viitteisi laittaa kulkee, 70-80 olisi ihan jees vielä. Mä en kyl tiiä niitä lautas pyörän hampaita ja pinjoneita. Yritin kattoo hobaon ohjevihkosest mutta ei oikee mitään kerrota. Joo kärkkäisen mukaan se kone kiertää 11500rpm. Mut kai se 52 spurri ja 47 kytkinkelloon olisi ihan passeli eli samat kuin sulla niin menisi sen 70 ainakin :)


Joo tottakai olen ottanut huomioon että ei saisi luistaa, ennen kun edes laitan moottorin kytkimineen autoon niin testailen testipenkissä sitä kytkintä oikein raakoja testejä. Pidän putkitongeilla kytkin kellosta kiinni ja käveri vääntää kaasua, jos kone sammuu niin se on OK jos ei sammu niin parantelen  :evil:
« Viimeksi muokattu: 15.10.07 - klo: 15.20 kirjoittanut Elvisrc »

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Mahtuuko Hyper ST:n spurri pyörimään Kasissa? vai tartteeko Kasi kenties keskidiffin nostoa ylöspäin ja samalla ST:n keskidiffipukit?

Noi kantsii tsekata, koska eihän spurri voi pyörii käytännön kannalta pohjalevyn alapinnan alapuolella.

Myöskin, shimmaa iskarien jousia hieman normaalia kireemmälle takana, laita eteen 50wt, taakse 40wt. Etudiffiin 5000wt, keskidiffiin 40.000wt, taakse 3000wt.

Juu, keskidiffin litkunjäykkyys on kirjoitettu ihan oikein  :grin: Jos laitat jäykemmät, niin sit se alkaa keulimaan ja sitä ei kerkee saada sitä keulaa alas ennenkuin se on jo ympäri. Tai sit laitat keulintapyörät takasiiven kulmiin ja laitat keskelle 100.000wt  :grin:
« Viimeksi muokattu: 15.10.07 - klo: 15.25 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Joo, nämä toimenpiteet kyllä teen ennen kun se nelari tulee autoon. Mulla onkin koko talvi aikaa leikkiä tämän kanssa. Heheh, ei oikein toiminu iskareissa 5w öljyt kun laitin crossi öljyjä  :lol: Toi 50w alkaa olee vissii sitä lähempää luokkaa  :grin:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Ja VIELÄ yks juttu:

Jos et halua että diffisi oksentavat niin ne pitää simmata sekä sisäkaluiltaan että päävälityksien osalta MAHDOLLISIMMAN tiukiksi. Eli niin vähän välyksiä joka paikkaan kun vaan pyörii hieman nahkeasti. Jos jätät sinne isoja välyksiä, niin sieltä menee aivan kaikki p*skaks joka kerta kun yrität ajaa.

Mä sain jopa ton Escort-Hobaon orkkisdiffit kestämään hyvin. Läppäsin kaikkien diffien rattaat toisiinsa vielä venttiilihiomatahnan kanssa, millä sinne saa optimivälyksen ja hammaskosketuksen mahdollisimman kitkattomaksi, eli tässä on varmaan juttu mitä kisaajatkin voisivat tehdä autoihinsa elleivät ole tehneet jo. Tällä saa pienennettyä voimansiirron sisäisiä kitkoja ihan jo näppituntumalla huomatenkin.
Just joo.

Mika R

  • Vieras
Voisit kokeilla myös CENin TCD -tyyppisiä karkaistuja diffejä alumiinikuorilla. Näissä ei ole ristitappeja ja materiaali on sellasta ettei normaalikäytössä juurikaan kulu, mallia isältä-pojalle. Alumiinikuoriin saa ruuvit lukitteella niin hyvin kiinni ettei vuoda. Mitoitus on sama kuin Kyoshossa, joten en kyllä tiedä sopivatko Hobaoon miten hyvin. Eli jos Kössin diffi sopii niin sitten sopii noikin. Keskidiffin spur on 46T (Arenan 66T muistaakseni).

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Onks sulla Mika noista kuvia? Kiinnostais kohtuuttomasti nähä moisien sisäkilkkeitä.

Mistä sä hommaat CENin osia? Oulusta?
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Ja VIELÄ yks juttu:

Jos et halua että diffisi oksentavat niin ne pitää simmata sekä sisäkaluiltaan että päävälityksien osalta MAHDOLLISIMMAN tiukiksi. Eli niin vähän välyksiä joka paikkaan kun vaan pyörii hieman nahkeasti. Jos jätät sinne isoja välyksiä, niin sieltä menee aivan kaikki p*skaks joka kerta kun yrität ajaa.

Mä sain jopa ton Escort-Hobaon orkkisdiffit kestämään hyvin. Läppäsin kaikkien diffien rattaat toisiinsa vielä venttiilihiomatahnan kanssa, millä sinne saa optimivälyksen ja hammaskosketuksen mahdollisimman kitkattomaksi, eli tässä on varmaan juttu mitä kisaajatkin voisivat tehdä autoihinsa elleivät ole tehneet jo. Tällä saa pienennettyä voimansiirron sisäisiä kitkoja ihan jo näppituntumalla huomatenkin.
Mutta onkos siel diffien sisäl jotain prikkoja joitten kans shimmataan niitä välyksiä?  :shock:

Mika R

  • Vieras


edit: Oulusta saa ja mulla on sellaset yli, joita saa kokeilla.

Tästä näkee myös noi järeet hampaat
http://www.rcuniverse.com/magazine/reviews/620/underhood17.jpg

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Onks tossa kuori alumiinia vai muovia?

Elvis:
Joo, siellä diffin sisällä sä pystyt säätämään välystä laittamalla simmejä noiden päätyrattaitten alle juuri siihen ristitapin ja kuoren väliin. Silleen saat sitä planeettapyörästön välystä pienemmäksi. Yleensä yks 0,1mm simmi riittää sinne jollaa sen saa nahkeesti pyöriväks. Sit vaan hiontatahna sinne sisään, pyörittää porakoneella 5 min, purku ja HUOLELLINEN pesu ja kamat takas läjään. Gylä pläikää sit  :grin:

Voisin Mika ottaa noi sun diffit lähempään tarkasteluun. Jos ovat selkeästi parmmat kun Hobao ja Kyöstiosat niin ostan ne sulta veke. Onks sul noille pinjonit kans?
« Viimeksi muokattu: 15.10.07 - klo: 15.56 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Mika R

  • Vieras
Kuvassa muovia. Mutta saa myös alumminisena (arvasin että kysyt :))
Itsellä molemmat löytyy.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Onks tossa kuori alumiinia vai muovia?

Elvis:
Joo, siellä diffin sisällä sä pystyt säätämään välystä laittamalla simmejä noiden päätyrattaitten alle juuri siihen ristitapin ja kuoren väliin. Silleen saat sitä planeettapyörästön välystä pienemmäksi. Yleensä yks 0,1mm simmi riittää sinne jollaa sen saa nahkeesti pyöriväks. Sit vaan hiontatahna sinne sisään, pyörittää porakoneella 5 min, purku ja HUOLELLINEN pesu ja kamat takas läjään. Gylä pläikää sit  :grin:

Voisin Mika ottaa noi sun diffit lähempään tarkasteluun. Jos ovat selkeästi parmmat kun Hobao ja Kyöstiosat niin ostan ne sulta veke. Onks sul noille pinjonit kans?
Huippu homma että kerroit, tollai sitte teenkin  :azn:

Mika R

  • Vieras
Kaikki löytyy mutta en ole niitä varsinaisesti myymässä  :smiley: Mutta miksipäs ei.
Ajattelin vaan jos haluatte kokeilla sopiiko, ainakin alkuun. Jos olis enemmän kesä niin vois katsoa Lavangossa mutta en tiedä koska sinne taas pääsee, eilen just olin.
Mulla on muuten jäänyt yli joku järjettömän kokoinen Ossin kartio (collet), se vois sopia teidän nelareihin. Annan Jarille kun muistan/tapaan.

edit: sorry - luin lainauksen väärin. Jari, katotaan joku pvä radalla, ok?
« Viimeksi muokattu: 15.10.07 - klo: 16.12 kirjoittanut Mika R »

Poissa severa

  • Jäsen
    • Profiili
tossa on pari kuvaa mun mg10

Poissa Breweri

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
ja tämä liittyy topicciin miten? :undecided:
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Se on kylvänyt näitä kuvia muuallekin mihin ne ei kuulu...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Tarkastin tollasen SC 120 FS -moottorin speksit ja huippukierrokset koneelle on 11.500. Eli aika hyvin voit käyttää noita ylempänä laskettuja arvoja.

SKS Mekaniikasta muistaakseni löytyy kovasta kamasta tehtynä keskiötön ja keskiöllinen 40 piikkinen Mod1 ratas, mutta itse suna yrittäisin kyllä mieluummin löytää 37 tai 38 piikkisen rattaan.

Ja vielä sellanen varotuksen sana, että nää nelarikoneiset vehkeet on sit sellasii, että sinne ei tosiaankaan kannata laittaa mitään paljon luistavaa kytkintä, niitä saa olla vaan koko aika uusimassa ja nelarin vääntö menee täysin hukkaan luistavan kytkimen kanssa, siitä tulee laiskan ja kuminauhamaisen tuntuinen.
Itselläni kytkin toimii siten, että tyhjäkäynnillä vessa pysyy juuri ja juuri paikallaan pyörät maassa ollessaan ja jos sen nostaa ilmaan niin fillarit alkavat heti pyöriä tyhjäkäynnillä. Mutta kun sen laskee takaisin niin se korkeintaan aavistuksen nytkähtää eteenpäin.
Ja sitten kun antaa sillä vähänkään kaasua niin se ryntää välittömästi liikkeelle. Eli Mahdollisimman löysät kytkinjouset kehiin. p*ska lentää paaaaljon paremmin  :grin:
Vielä siitä kytkin asiasta, että mahtaakohan sittenkään riittää yli 10 000 kierrost siihen että palat ottaa rajusti kiinni, epäilen että löysällä jousella ja teräspaloilla saattas pitää hiukankin kiinni 2 palaisessa kytkimessä nelarissa. Mutta sähän ostat sen ison 2t siihen tuo 2 palainen kytkin olisi ihan omiaan alumiini kengillä koska kierrokset on korkeammat.

Jos niillä teräspaloillakaan ole mitään vaikutusta nelariin niin aattelin saada mopon jarrukengistä sitä kulutus pintaa niihin kytkin paloihin  :azn: Tossa sunkin kytkimessä on sitä kitka pintaa ehkäpä jarrupaloilla on samapinta  :shock:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Turhaan sä alat kitkamateriaalia mistään irrottelemaan, lähetä tulevat kenkäsi firmaan nimeltä Kitkaliimaus Oy. Ne tekee sulle halutunpaksusen kitkapinnan. Näin mä tein noille Hobaon kengille, tilasin 3mm kulutuspinnalla. Niillä oli myös 2mm matskua. Toi kitkamateriaali on vaan vaikee kotikonstein kiinnittää, vaikka sen laittas kengän pintaan niiteillä, niin ne niittien kannat vie jo prosentuaalisesti varsin paljon pois siitä kengän pinta-alasta. Mulla noi pinnat on liimattu. Toi firma tekee autoihin ja teollisuuteen noita kitkapintojen liimauksia joten sieltä tulee huippulaatua, joskaan ei oo ihan ilmasta muttei sikakallistakaan.

Ja mä itse asiassa meinasin kokeilla kuparia seuraavaks kitkapintana, se olis parempaa kuin alumiini.
Just joo.

Mika R

  • Vieras
Nyt kun rakentelette näitä nelarivehkeitä niin ottakaa seuraava huomioon, erittäin validi kommentti myös omasta kokemuksestani. Jarilla tuuletinasia onkin kunnossa.

"Also, they HAVE_TO_HAVE_A_GOOD_COOLING_FAN! I saw first-hand what happens when a .52 is run hard for 10 tanks back-to-back without active cooling.... Ring loses all of its tension, rod wears, intake valve breaks, LOTS of carbon builds up on exhaust port and valve.
Remember, these engines were designed to have a propeller bolted to them, and run at half the RPM we run them at (they come with a puny little 6mm rotary carb, and the RESTRICTED carb I use is an 8mm slide). Without an aggressive fan cooling them, they will cook themselves to death."

Helifuili auttaa jonkin verran koska se alentaa lämpöjä. Sitä tämä yo. kaverikin käyttää jolta teksti lainattu.

Itse huvittais lähteä rakentamaan offroaderia tolle FS-26 V.II pohjalle. Silloin se oli 1/10, esim. toi Asso MGT10 takatuuppari vai mikä lie se nyt onkaan. Siis jos olis aikaa. Truggy on alustana koon puolesta hyvä mutta se on musta vähän turhan iso autonelariprojektille, pienempikin riittäis. Tällä hetkellä kun ainoa kaupallinen autonelari on tuo Ossin FS-26S-C. Iso auto vaatii moottorilta paljon, etenkin ton jäähdytyksen suhteen. Ja kulutuksen :)
« Viimeksi muokattu: 16.10.07 - klo: 14.14 kirjoittanut Mika R »

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Turhaan sä alat kitkamateriaalia mistään irrottelemaan, lähetä tulevat kenkäsi firmaan nimeltä Kitkaliimaus Oy. Ne tekee sulle halutunpaksusen kitkapinnan. Näin mä tein noille Hobaon kengille, tilasin 3mm kulutuspinnalla. Niillä oli myös 2mm matskua. Toi kitkamateriaali on vaan vaikee kotikonstein kiinnittää, vaikka sen laittas kengän pintaan niiteillä, niin ne niittien kannat vie jo prosentuaalisesti varsin paljon pois siitä kengän pinta-alasta. Mulla noi pinnat on liimattu. Toi firma tekee autoihin ja teollisuuteen noita kitkapintojen liimauksia joten sieltä tulee huippulaatua, joskaan ei oo ihan ilmasta muttei sikakallistakaan.

Ja mä itse asiassa meinasin kokeilla kuparia seuraavaks kitkapintana, se olis parempaa kuin alumiini.
Joo eipä taida kotikonstein tulla mitään siitä kitka pinnasta. En oo tiennykkää mistää kitka liimauksesta mutta hyvä kun kerroit  :grin: Tulis ny eka se moottorikin  :p 

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Ohho, se kone olikin isompi mitä luulin  :lol:

Uskaltaako tälläistä käyttää http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27127&grpid=2404



Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Mä oon tähän asti ajanu 25% heligamalla ja just vaihdoin 30%:seen...
Just joo.