Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - KariFS

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Vs: RC cars for dummies?
« : 04.12.13 - klo: 16.43 »
Kiitokset vinkeistä, jokusia sivustoja jo vilkaisinkin. Tosiaan ihmetytti kun ei noissa meidän paketeissa ollut minkäänlaista manuskaa autoille huoltokohteista tms, pelkkä varaosakuvasto. Sama koski radioita, potikoita pyöritellen piti kokeilla ja arvailla, ja eipä nuo mitään erityisen laadukkaita radioita olleetkaan, kun pitää alvariinsa niitä säädellä että saa edes radion ja vastaanottimen keskustelemaan :angry: Mutta se nyt on tätä nykyajan voitonmaksimointia että tehdään rimpuloita vehkeitä. Itse autot kuitenkin ovat kohtuu laadukkaat ja ihan tarpeeksi kulkevatkin.

2
Sähköautot / Vs: RC cars for dummies?
« : 04.12.13 - klo: 16.37 »
Moro Smigi,
Ei olla Kurikan suunnalta, vaan Hämeenkyröstä. Ja autotkin on 4.1:siä nyt kun tarkemmin katsoin :shocked: En tiedä mistä tuon 4.2:n sain päähäni. Jossain vaiheessa taisin suunnitella josko tilaisi muunnoskitin jolla saisi pidemmän akselivälin kun ei meinannut pysyä ollenkaan lapasessa vähänkään liukkaalla. No, sitten kun aikani ihmettelin, niin radiosta löytyikin joku potikka jolla sai lähtöramppia loivennettua ja sittenhän siellä vaihteiston kupeessa oli se luistokytkinkin... Oppia ikä kaikki.


3
Sähköautot / RC cars for dummies?
« : 28.11.13 - klo: 15.51 »
Moro!
Olisiko suosituksia kirjoista jotka käsittelisivät RC-autojen
- Huoltoa (öljyä vai ei, mitä kannattaa tarkkailla jne)
- Säätöä (iskarit, jousitus, pyöränkulmat, radioiden namiskat, noparien parametrit...?)
- Modifikaatioita (kulkupuolen parantelun lisäksi luotettavuus, vedenpitävyys ym)
- ynnämuuta tekniikkaa

Esikoisella ja mulla on molemmilla Asso B4.2 RTR:t, viime jouluksi molemmille pojille semmoiset hankin mutta nuorimmainen ei oikein innostunut, joten "lunastin" sitten häneltä pikku vaihtokaupalla tuon toisen itselleni, molemmat osapuolet erittäin tyytyväisiä :cool:

Sitä sun tätä noista on jo korjailtu, varaosia on mennyt vähemmän kuin kuvittelin, ajotunteja on loppujen lopuksi tullut aika vähän kuitenkin. Itsellä on teknillinen tausta, sähkön ja mekaniikan perusasiat hallussa, työkalut pysyy kädessä jne, joten aivan aatamista ei tarvitse alkaa, mutta hieman tuntuu välillä tieto loppuvan kesken. Eikä viitsisi mitään suotta tärvellä tietämättömyyden takia.

Kirjat voivat olla suomen- tai englanninkielisiä, tai nettijulkaisuja, mitä vaan.


4
Sähköautot / Harjaton nykii, säätimessä vettä...
« : 04.02.13 - klo: 11.00 »
 :cry: No niin, pojan Asso B4.2:n meno alkoi hyytyä, ja noparin purku paljasti että vettähän siellä kaikesta varovaisuudesta ja suojauksista huolimatta oli. Kuivattelin sitä sitten, putsasin hapettumat tms jäämät pois hammastikulla, uitin koko laitoksen CRC:llä ja ravistelin kuivaksi. Toiminta parani hieman, mutta ei se hyvä ole edelleenkään.

Oireet ovat sellaiset että pyörät ilmassa ottaa kierroksia iloisesti kumpaankin suuntaan, ja liikkeelle päästyään kulkee OK. Liikkeellelähtö vain on ongelma, moottori pyörii n. puoli kierrosta eestaas, nykii ja tökkii kunnes sitten ampaisee liikkeelle. Pakilla pulma on pahempi. Ilmeisesti liikkeellelähdön vaatima suurempi virta ei mene läpi tai sitten se "lyö läpi" eri "vaiheisiin"? Voiko CRC-jäämät aiheuttaa ongelmaa?

Oli miten oli, onko tuolla toivoa tulla kuntoon jotenkin vai pitääkö tässä lähteä uutta hankkimaan? Pirun kalliita ovat näköjään :angry:

Jatkan kokeiluja vielä, ja toisen auton noparin vuoraan perusteellisesti.

5
Sähköautot / Vs: Sähköauto lapselle
« : 29.12.12 - klo: 13.01 »
Noniin, nyt on ekat koeajelut jo takanapäin. Tuli sis nuo Team Asson RTR RC10:t, harjattomina ja 4700mAh LiPo-akuilla. Ihan kohtuutoimiva setti. Talvikeleillä (-5C) akut kestää kauemmin kuin mitä paljain sormin tarkenee ajella parilla kolmella eri kerralla. Tehoa on kohtuuhyvin, vähän turhankin ärhäköitä ovat liikkeellelähdössä, sisällä ei parane paljon ajella. Pitävältä karvamatolta kun lähtee "melkein täysillä" niin keulii :grin: Sällit pääsivät aika nopeasti jyvälle hommasta ja ainakin vielä ovat kohtuuinnoissaan, minusta puhumattakaan :tongue:

Ainoa miinuspuoli tähän mennessä on se että puuterilumi tunkee autojen sisuksiin. Vastaanottimien päälle laitoin ilmapalloista tehdyt suojat, muuten on vain koitettu varoa ylenpalttista hangessa möyrimistä ja putsattu lumet heti ajon jälkeen pois ennenkuin sulavat ja valuvat. Ohjausservon potero etenkin tuntuu keräävän lunta, näillä keleillä kun penkat kutsuvat aika usein. Pitää koittaa jotain lisäsuojia laittaa. Autojen myyjä suositteli sinitarraa liittimien ja johtoläpivientien ympärille ja just tuota muovipussi/ilmapallohommaa. Itse ajattelin ennen kuin autot näin että ruuvaa vaan elektroniikat pois, pussittaa ja ruuvaa takaisin, mutta nuohan on teipattu pohja-ammeeseen, ei niitä niinvaan irrotellakaan :huh:


6
Team Associated / Vs: Team Associated B4 / B4.1
« : 19.12.12 - klo: 18.21 »
Autot on vasta postissa, joten tässä kaikki mitä tiedeän elektroniikkaosastolta:
* RC10B4 platform
 * XP3-SS 2.4 GHz 3-channel radio system with SHV1504 MG metal gear servo
 * XP SC450-BL Brushless electronic speed control with LiPo cutoff, forward and reverse with reverse lock out
 * Reedy 3300kV brushless motor

Tämännäköiset kikkareet ilmeisesti kyseessä, säätimessä on siili joten tarvinnee jäähdytystä. Pitää katsoa miten se on autoon asennettu. Moottorissakin on jokunen reikä ainakin akselin puolella.


7
Team Associated / Vs: Team Associated B4 / B4.1
« : 19.12.12 - klo: 16.16 »
OK. Voiko noparin vaan pussittaa vai tarvitseeko se jäähdytysilmaa? Vastaanotin ei tietystikään kuumene, meinasin josko sen pistäisi muovipussiin tms ja kuminauhalla johtonippu tiiviiksi.

Mitenkäs ohjausservo, ovatko ne yleensä edes roisketiiviitä? Ja moottori? Harjaton malli tulossa, mutta en ole autoja Kyosho-shopissa hypistellessäni huomannut moottoreita katsoa sillä silmällä (ja nämä tietysti vielä ovat sitten erilaisia).

Onko jossain päin Tampereen-Nokian-Ylöjärven alueella sisäharjoittelupaikkaa mihin voisi mennä "ummikot" harjoittelemaan niin ettei pahasti häiritä kokeneempia? Tai onhan tässä noilla neljänkympin leluilla kokeiltu mutta "oikeaa" RC-autoa hyvä jos nähty saati ajettu :grin:

8
Team Associated / Vs: Team Associated B4 / B4.1
« : 19.12.12 - klo: 12.29 »
Sorry tällainen noob-kysymys/kysymykset mutta...

Pari kpl B4.1 RTR-versiota olisi postissa tulossa, pukinkonttiin, mutta voiko niillä ajaa talvella ulkona? Lähinnä sitä pöllyävän lumen vaikutusta, kastuuko paikat? Ja todennäköisesti jossain vaiheessa kuitenkin menee kurvi pitkäksi ja autoa etsitään hangesta :grin: Haittaako tuollainen kosteus, vai pärjääkö sillä että pyyhkii isommat märät heti ajon jälkeen pois ja vie pannuhuoneeseen kuivumaan?


9
Sähköautot / Vs: Sähköauto lapselle
« : 12.12.12 - klo: 14.43 »
Joo, kaipa sitä jos hinnalla ei olisi mitään väliä, tai jos tietäisi että pojat oikeasti alkavat noiden kanssa harrastaa muutakin kuin satunnaista piharäppäilyä niin hankkisi 1/8:n. DBX-videolla on hurjaa menoa, keulii ja kaikkea, ei taida meidän piha riittää harjoitteluvaiheessa :grin: Varmasti kyllä tarjoaisi haastetta pitkäksi aikaa kun pikkuhiljaa nostaisi max nopeutta aina kun alkaa pysymään lapasessa.

En ollut tuota kivi ohjauksen välissä-ongelmaa edes ajatellut, jotenkin aattelin että jos kerran on crossipelistä kyse niin on ne maastoajoasiat ajateltu valmiiksi mun puolesta :wink: No, noi sällit on (ikäisikseen) aika kärsivällisiä ja harkitsevia luonteiltaan joten ei siinä varmaan ohjaimet ala lepikkoon lentelemään vaikka tulisikin toimintahäiriö.

Kiitokset kaikille vinkeistä ja näkökulmista, taitaa toi B4.1 kuitenkin olla se valinta, mennään niillä aluksi ja jos innostusta piisaa niin päivitellään ja/tai uusitaan kalustoa sen mukaan. 

Katotaan sitten vuodenvaihteen jälkeen miten kävi :wink:


10
Sähköautot / Vs: Sähköauto lapselle
« : 12.12.12 - klo: 14.02 »
Hä? Jaa ettei 1/10:llä voi ajaa pihalla? Ymmärsinkö nyt oikein? Pihakäyttöön nämä olisivat tulossa, ja eikös crossit ole iän kaiken olleet 1/10-koossa? 1/8 oli ainakin "silloin joskus" pelkästään 3.5cc polttomoottoriautojen kokoluokka.

Ei 1/10 varmaan ruohikossa kulje, mutta meillä on 0-11 mursketta toi piha, luulisi siinä ajamisen onnistuvan, sitten on asfalttikenttää, mökkitietä ym jossa voi käydä ajelemassa.  "Yyterihiekka" taitaa olla 1/10:lle hankala paikka? Sitäkin olisi luomuna tuossa lähistöllä vaikka merenranta onkin 100 kilsan päässä :wink:

En intä, kysyn vaan :smiley: Yhdellä kaverilla oli Kyosho Cactus silloin kun se oli uusi malli, se oli muistaakseni just 1/10. Sitten menikin melkein 30 vuotta ennenkuin nämä taas alkoivat himottaa :grin:

EDIT: Cactus olikin 1/12. Mutta mentiin silläkin "lujaa" sorapihalla :smiley:

11
Sähköautot / Vs: Sähköauto lapselle
« : 12.12.12 - klo: 12.57 »
Nojuu, hiukan pitää jarrutella :grin: Alkaa tuollainen yhteensä toiselle tonnille menevä setti olla jo ihan liikaa. Associatedin hintoihin vielä pystyy venymään mutta parin tuollaisen DBX:n hinnalla saisi jo kolme assoa ja muutaman akun siihen päälle. Hmm... Kolme assoa... Hmmm... :roll:

No ei vaan. Alkuun oli kyllä kun noita Kyoshon "parempien mallien" hintoja katseli, meininki että jos hankkisi yhden auton yhteiseksi, mutta kaksi autoa on yhteensä ainakin kymmenen kertaa hauskempi juttu :smiley:  Mutta jos Traxxasin ja Associatedin hintaero on 30-40 euroa per kipale plus akun hinta ja jälkimmäinen kuitenkin on eri planeetalta gigaHz-radioineen ja harjattomine moottoreineen niin ei kai siinä paljon miettimistä enää ole?

12
Sähköautot / Vs: Sähköauto lapselle
« : 12.12.12 - klo: 10.02 »
Höh, näköjään Banditin hinta on nyt 250, eilen oli vielä 222, ero Assoon (289, akku ei taida olla mukana tuohon hintaan?) kapenee koko ajan. Ja RC10B4 on kummiskin ihan oikea kilpuri. Tää homma taisi lähteä taas lapasesta :shocked:

Pitäisi vaan pitää mielessä että pikkusälleille tässä ollaan autoja hankkimassa. Mutta toi giga-radiohomma kyllä puoltaa Assoa kuten myös harjaton moottori.

13
Sähköautot / Vs: Sähköauto lapselle
« : 11.12.12 - klo: 22.58 »
Noniin, kattelin tuossa juutuupista jotain arvostelupätkää, ja vakuuttava miesääni kertoi ettei Banditilla kannata mistään kisaamisesta haaveilla... Raskas ja vanhanaikainen kuulemma, vaikka muuten ihan kiva ja kestäväkin, veti seinään monta kertaa putkeen ja aina vaan kesti. Sedän mukaan Assolla ilmeisesti on B4 rtr-paketti kohtuhintaan, siinä nyt budjetti taas saisi totuttuun tapaan kyytiä, mutta mistä moiset rassit olisi paras hankkia?

Tai tietysti kun todennäköisempäähän on että ajellaan vaan omaksi ilokseen/perheenjäsenten välisiä "leikkimielisiä" kisoja, niin kai siinä Bandiitillakin pärjää. Ja jos se kisaaminen kiinnostaakin joskus parin-kolmen vuoden päästä niin sitten vaan uutta autoa kehiin kun se assokin alkaisi kuitenkin olla loppuun kaluttu, vai?

Mitäs viksummat suosittelee? Olisiko joku ihan muu sittenkin parempi?

Se video olis täällä: Traxxas Bandit XL-5 RTR buggy Review

14
Sähköautot / Vs: Sähköauto lapselle
« : 11.12.12 - klo: 16.14 »
Emppu99:llä hyvä neuvo :grin:

Muttamutta, itselläkin sama homma edessä, eli pari sälliä, 7 ja 10-vuotiaat, olisivat ehkä saamassa ekat "oikeat" radio-ohjattavat autonsa jouluksi. Budjetti on siinä parin sadan kantturoissa/kpl tai yht n. 500 ja sillä pitäisi saada suht valmis setti, ja auton tulisi olla kestävä mutta korjattavissa kun kuitenkin jotain menee rikki jossain vaiheessa.

Itse en RC-autoista(kaan) juuri mitään tiedä, mutta yleisesti ottaen tekniikka on tuttua ja täyskokoisten autojen, mopojen, lennokkien ym härvelien kanssa on tullut puuhailtua. Työkalut ns pysyy kädessä siis.

Kolme vaihtoehtoa on nyt seuloutunut:

Kyosho Mini Inferno.
+ Suuri tunnettu valmistaja (=osia saanee)
+ Neliveto (onko se plussaa oikeasti?)
- Pieni kirppu, pärjääkö pihalla?
- Ei vakiona mikään älyttömän nopea, joutuuko heti virittämään?
- Koostaan huolimatta kalliihko(?)

Kyosho E-Z
+ Suuri tunnettu valmistaja (kuten edellä)
+ Takaveto, onko opettavaisempi?
+ 1/10 koko, pärjää pihalla, montulla ym maastoissa
+/- Kasataan itse
- Kohtuu avoin, vanhanaikainen ja rimpula rakenne kuvista päätellen, onko sukua muinaiselle "Cactus"-mallille?
? Onko ainesta "kerhokisoihin" tms tulevaisuudessa?

Traxxas Bandit
+ Vakuuttavan oloinen rakenne kuvissa ainakin
+ Vesitiivis elektroniikka
+ Päivitysosia kohtuu paljon tyrkyllä, varaosat sopuhintaisia
+ Täyskokoinen, kilpurin oloinen
+/- Takaveto?
- Minulle tuntematon merkki

Tämän valossa olisin siihen Traxxasiin päätymässä, niitä saa kuitenkin kaksi yhden "oikean" Kyoshon hinnalla. Tällä palstalla ei kovin paljon ole Banditista ollut puhetta, mutta muut Traxxasin kamppeet ovat ilmeisesti olleet kohtuu hyviä? Mieluummin hankkisin sälleille kuitenkin tuollaiset kilpuri/buggytyyliset kuin samanhintaiset monsterit/stunttiautot, jotenkin tuntuu että buggyllä mentäisiin oikeasti lujaa ja takavedolla on ehkä enemmän haastetta ajamisessakin.

Mutta mitä mieltä olisitte Traxxas Banditista ensiautoina, vai olisiko joku muu parempi? Tavoite olisi pikkuhiljaa ujuttaa tästä hommasta pojille kehittävä tekninen harraste. Ja jos vain toinen innostuu niin sitten jäisi toinen auto mulle :grin: Tai sitten hankin vielä yhden itselleni, jostain jos löytyisi se aito 80-lukuinen Scorpion tai Asso kymppi mistä silloin aikoinaan nöösinä vain haaveili :tongue:



Sivuja: [1]