Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - matti

Sivuja: 1 2 [3] 4
61
Sähköautot / ...
« : 05.02.03 - klo: 12.04 »
Lainaus käyttäjältä: "winqqu"
Jos kisaaja on uusien akkujen tarpeessa, niin mistä saa niin huonoja ja halpoja akkuja että ne kelpaavat vain 4 min eriin ??


Ite oon ainaki saanu käytettyjä 2400mAh akkuja todella halvalta entisiltä stanukuskeilta. 10e/kpl ei varmaan oo paha hinta tollasesta parikymmentä kertaa ladatusta akusta. Nicadit tietääkseni potkivat kuitenki paremmin stanussa kuin 3000H-akut.
Mielenkiintoiseksi menee, jos 3300-akkuja pitää stanuun ostaa. Kun tuota erääkin on lyhennetty.
Sorvauksesta on paha mennä sanomaan... Itellä ei oo sorvia, eikä oo ekana ostoslistalla. Kavereilla (onneksi) saa pientä maksua vastaan sorvattua millon haluaa.
Sitä se kilpavarustelu on.

62
Sähköautot / eristä
« : 04.02.03 - klo: 12.12 »
Aloittelevana TJ-kuskina tuo 4 minuuttia tuntuisi paremmalta ainakin kaluston kannalta (=halvempi?), niinkuin tässä on jo tullut ilmi. Eri asia on, miten se ajokokemukseen vaikuttaa. Vesan ja Pexin kommenteissa on varmasti perää.
Kerholla on ajettu 5 minuutin eriä aina Prostock ja ts-luokissa, ja tällaisen jälkeen 4 minuuttia tuntui huomattavasti lyhemmältä. Loppupäässä, siis tuon viimeisen kiistellyn minuutin aikana, auton ominaisuudet alkavat muuttua ihan eri suhteessa, kuin tuossa 4 minuutin erässä 3:sta->4 minuuttiin. Akuista alkaa loppua potku ja mutkat täytyy ajaa eri tyylillä, kuin täysillä akuilla. Lyhyemmässä erässä tätä "romahdusta" ei tule tai sitä ei erota niin selvästi. Ainakin minusta tuntuu siltä.
Onko muuten tuota moottorin kulumista viimeisen minuutin aikana tutkittu, kun siitä on täälläkin ollut puhetta?

EDIT: Kaluston erothan näkyvät selvemmin tuossa 5 minuutin vaihtoehdossa, joten kaluston ja budjetin kannalta 4 min olis parempi. Tästähän ei ole tarkoitus tehdä mitään budjetin venyttämisharjoitus luokkaa aloittelijoille, vaan ajotaitoa kehittävä luokka jossa ajotaito ratkaisee menestyksen?

63
Vapaa keskustelu / Ulkolaiset rc-boardit
« : 31.01.03 - klo: 13.32 »
Etsiskelin tuossa äskettäin ulkolaisia (erityisesti englanin kielisiä) tämän foorumin tapaisia boardeja, joilla voisi kielitaitoa harjaannuttaa :)
Ei vaan tunnu paljoa löytyvän, joten jos tiedossa on paikka jossa tällaista toimintaa on niin pistäisitkö urlia.

64
Sähköautot / ...
« : 28.01.03 - klo: 23.00 »
Pete, tais olla tällä transsiaallolla vaan tollanen heitto tuo kolmen piuhan juttu. Ite käytän edelleenkin yhtä johtoa, niinkuin kaikki kerholaisetkin täällä Oulussa. En ainakaan oo nähny yhtään akkua livenä toiminassa, jossa olis kaksi tai jopa kolme noita keskipiuhaa ollu.

65
Sähköautot / ...
« : 28.01.03 - klo: 19.19 »
Oishan tuo kiva, jos kaudeksi tarttis ostaa vaan yks motti. Hintaahan noilla on aikalailla, kun noparit menis uusiksi. Pitemmän päälle varmastikkin hinta laskee ja teho paranee vielä. Kunhan vain jostain maasta lähtis "villitys" liikkeelle.
Lennokeissahan noi valtaa alaa aika tavalla.

66
Sähköautot / ...
« : 24.01.03 - klo: 08.37 »
Itse en voi kuin suositella Losin xxx-s:ää. Todella rauhallinen auto ja mukava treenata, kun muistaa vain tarkistaa renkaat joskus  :wink:
Kestäväksikin voi sanoa, on tullut pari kertaa mällättyä pääsuoran lopussa: Vain yksi ruuvi tähän mennessä mennyt poikki.

edit: Unohtui tärkein: Eli lähde käymään katsomassa lähimmällä kerholla (=tulevalla ajopaikalla) mitä autoja siellä on. Tuskin nekään ihan päin naamaa siellä valehtelee, eli mieluummin uskot sellaista jolla on oikeasti kokemusta autosta ja mielellään pääset juttelemaan naamat vastakkain, eikä näin koneen välityksellä.

67
Sähköautot / ...
« : 21.01.03 - klo: 17.35 »
Auton omistajat voisivat vaikka mieluummin kehua omiaan, kuin mutulla heittää arvioita sellaisista autoista, joista ei ole kokemuksia. Itse voin kyllä suositella kokemuksesta Losin xxx-s:ää  8)
Millä vaan nykyaikaisella turistilla varmasti voi voittaa kerhoskaboissa yms. Ei se ajotaito tule automaattisesti uuden auton mukana, sitä pitää treenata.

edit: typot pois.

68
Sähköautot / Ongelmia elektroniikassa
« : 19.01.03 - klo: 14.11 »
Noparin kalibrointi auttaa pitkälle tuossa nopari ongelmassa, luultavasti. Katso, että servon sarvet/tangot on oikein pituiset ja servosarvi on servossa sillä kohdalla kun servo on ihan keskellä ja trimmit on keskellä. Auttaa huomattavasti trimmien haussa.
Ja tosiaan, jos kaverilta löytyy toimivat vehkeet, niin ongelman/viallisen laitteen etsiminen on paljon nopeampaa ja helpompaa.

69
Polttisautot / .
« : 31.12.02 - klo: 14.30 »
Seos menee laihemmalle, niin se kiekaisee... Ihan normaalia.

70
Sähköautot / ...
« : 31.12.02 - klo: 11.03 »
|150040: Juuri sama asia tuli minullakin eteen, nyt kun radioitani olen uusimassa. Mitä järkeä ostaa toista am-perusradiota, kun tarkoitus on jatkaa harrastusta ja käytetyn huippuradion sai samaan hintaan.
Jos tarkoitus on panostaa tosissaan lajiin ja pärjätä, miksi antaisi kamoissa sen merkitsevän eron kilpakumppaneihin?
Ei ne parhaat kamat kuskia tee, mutta huonoilla ja kokoajan rikki menevillä kamoilla on todella ärsyttävää treenata ja kehittyminen on olematonta. Innostus lajiin saattaa loppua jo melko varhaisessa vaiheessa tuon takia.
"Parhaalla kuskilla on parhaat laitteetkin, no, niin pitää ollakin..." ;)

71
Sähköautot / Laturit
« : 29.12.02 - klo: 17.42 »
Ampeereilla tässä yhteydessä tarkoitetaan latausvirtaa A.
Jos A=2,4 ja akun kapasiteetti on 2400mAh eli 2,4Ah niin akun lataukseen menee silloin n.yksi tunti aikaa.

72
Sähköautot / Laturit
« : 29.12.02 - klo: 17.25 »
Medaseciltä CS Space Charger Pro, suosittelen!
Hintaa 117e, lataa nimhit ja nicadit 0,1-5,5 A virroilla. Itse olen ollut tyytyväinen tuohon ainakin.

edit: Lämpökatkaisulla oleva malli kannattaa ostaa, kun hintaero on noin pieni.

73
Sähköautot / .
« : 28.12.02 - klo: 09.08 »
Vastaus kuitenkin kysyjän kysymykseen:
Ehdottomasti kannattaa mennä paikkakuntasi kerholle! Itse kokemuksesta tiedän, että siellä kaverit tietävät pikkasen paljon enemmän asioista kuin täällä ja vastauksen saa mihin rc-autoiluun (ja vähän muuhunkin ;) ) liittyvään asiaan varmasti. Ne opettaa sua kädestä pitäen miten hommat laitetaan toimimaan. En voi kuin suositella! Näin täällä Oulussa.

74
Polttisautot / .
« : 27.12.02 - klo: 21.31 »
Ajat tankin loppuun, tai otat ilmanputsarin pois ja tukit kaasarin rei`iän sormella.

75
Polttisautot / .
« : 25.12.02 - klo: 19.25 »
Teme, super ten on muistaakseni mittakaavaa noin 1:9.
Hyvän merkkisiä polttisturisteja tekevät ainakin mugen, yokomo ja asso. Tästähän on ollu juttua jossain muissakin topiceissa.

76
Vapaa keskustelu / foorumin käyttäjien ikä?
« : 23.12.02 - klo: 19.05 »
16

77
Sähköautot / Kyosho Pure Ten EP Alpha 2
« : 16.12.02 - klo: 08.31 »
Vastaus hensau:n kysymykseen:
Turistia kun katselet niin osta sen merkkinen auto mihin saat hyvin varaosia. Niitä menee alussa paljon.
Losin xxx-s:n olen havainnut todella kestäväksi autoksi: Pääsuoran lopussa täysillä seinään n.metrin korkeudelle, eikä autosta mennyt kuin yksi ruuvi vaihtoon. Ykssuuntainen ei tykänny kyttyrää.
Assossa tuo ykssuuntainen on kuulemma herkkä hajoamaan, tosin sen voi itse parannella sellaiseksi, että kestää. Siitä on hoj kirjoittanut muissa topiceissa.
Jos yhtään tekee mieli kisoihin lähteä, niin ehdottomasti joku kisa-auto suht hyvillä sähköillä heti alkuun. Keskivertosähkölaitteiden päivittäminen paremmiksi tulee kalliiksi.
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa pätee tässäkin.

78
Sähköautot / ..
« : 12.12.02 - klo: 17.24 »
Jos halpaa sähköautoa haet uutena, niin tsekkaappas tämä:
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=1472

Ei ole pahoissa hinnoissa losin autot nyt, crossari ja turistit. Tietääkseni Losi ei ole niitä heikoimpia autoja.

Tee vaikka niin, että ostat auton nyt ja sähköt keväämmällä... Onhan autossa jo jonkun verran tekemistä.

79
Polttisautot / Sisäänajo talvella huono idea?
« : 07.12.02 - klo: 09.00 »
Jos sun tarvii saada lämpöjä osittain pidettyä sisällä (=foliota laitetaan esim. puolet jäähdytyskannen pinta-alasta) niin toki laitat sen tasaisesti joka puolelle, etkä vain esim. motin vasempaan laitaan. Myös folio kerroksen paksuudella voi vaikuttaa asiaan.

80
Polttisautot / Sisäänajo talvella huono idea?
« : 06.12.02 - klo: 21.15 »
Rchullu: Fiksu laittaa folion tasaisesti.

81
Polttisautot / Sisäänajo talvella huono idea?
« : 06.12.02 - klo: 21.06 »
Jore: Vanhempi jäsen- titteli ei kuvaa täällä kovinkaan hyvin henkilön tieto/taitotasoa. Joten yleensä kerhoilloista saa parhaat neuvot. Foorumissa tiedot annetaan siis yleisimmin ihan mutulla, eikä asiasta ole varmaa faktaa.
Itse ajaisin moottorin sisään sellaisella kelillä, kuin se odotetaan toimivan vastaisuudessakin. Lämpömittari ei olisi pahaksi seurailtaessa ettei moottori kulu väljäksi käydessään liian kylmänä jo sisäänajon aikana. Folio on konsti pitää enemmän lämpöjä sisällä, jos siihen tarvetta on.
Eli jos kesällä on tarkoitus saada kone toimimaan, niin varmistat sen parhaiten ajamalla koneen sisään vasta kesällä.
Luultavasti pakkasessa touhuaminen ja hermostuminen käynnistymättömyyteen tulevat paljon nopeammin, kuin motin toimiminen ja sisäänajon onnistuminen.

82
Sähköautot / Re: marui shogun 4wd
« : 05.12.02 - klo: 16.58 »
Lainaus käyttäjältä: "sami"
kannattaisko ostoo marui shogun 4wd onko kokemuksia kestääkö ja onko hyvä pystyykö säätämään autoa ja saako hyvin varaosia nii oisko viisasta ostoo tommone auto ja paljokohan kannattas maksaa tollasesta hyvä kuntosesta


Luultavasti ei kannata ostaa, jos aiot jatkaa harrastusta vähänkään pitempään. Toki tuo on ihan kiva auto, jos ajat vain pakolliset pihasudittelut. Autoa voi jonkun verran säätää, ei paljoa. Auton valmistus on lopetettu pari vuotta sitten, joten varaosien laita on niin ja näin. Varsinkin, kun maahantuojana toimii Prohobby.
Tuosta ei kannata paljoa maksaa, alle 40 euroa voisi olla sopivasti.

ps.Foorumin säännöt kannattaa lukea ja pistekin on keksitty. Se selventää "hiukan" tekstiä.

83
Sähköautot / .
« : 01.12.02 - klo: 15.42 »
Eikös tuo ole Xpress Finlandilla 1900mk, eikä Power Racingillä?
Tietääkseni Power Racing tuo maahan (=myy) Yokomon ja HPI:n autoja.
Sitten vastaus kysymykseen:
Auton ajovalmiiksi saamiseen tarvitset lisäksi radiot, servon, nopeudensäätimen, akun, laturin, (renkaat ja korin).
Suluissa nuo renkaat ja kori ovat siksi, että monessa turistiautossa tulee mukana vakiona sellaiset renkaat ja kori, ettei niillä todellisuudessa tee mitään.  
Ulkoimailta tilaamallahan Losin (kuten muittenkin valmistajien) autoja saa paljon halvemmalla, kuin täältä koto Suomesta.

84
Otan esille tässä nyt sellaisen jutun, kun Kyoshon parhaisiin (=kisa) malleihin ei meinaa löytyä varaosapalikkaa yli kahteen kuukauteen, niin miten sitten näihin halvempiin autoihin löytyisi, jos kisamallin osat on työn ja tuskan takana.

Amerikan puoleltahan noita halpoja osia ja autoja saa, mutta missä on tuojat?

85
Sähköautot / Akkujen purkaaminen
« : 28.11.02 - klo: 19.52 »
Lamput ei maksa paljon mitään ja niitä saat luultavasti huoltoasemilta, autokorjaamoilta, varaosaliikkeistä yms.

Lamppuja ei saa päästää sammumaan, kun alkaa himmeneminen, otat akut irti. Kirkkaus tosin riippuu lampuista.

Yleismittari on oiva apuväline tässäkin. Halvimmat maksaa n.10 euroa, joten siihen kannattaa satsata.

Mieluummin ostaa mittarin kuin menettää esim. 100 euron arvoisen akun, vai mitä?

86
Sähköautot / .
« : 28.11.02 - klo: 18.19 »
Luullakseni topicin aloittajan tavoitteena ei ollut saada topicia täyteen mainoksia, niinkuin eräät jo yrittivät.

http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=306 on hyviä neuvoja akkujen huollosta ja purkamisesta.

Itse puran aluksi auton H4 polttimolla, jossa on tietääkseni pitkät ja lyhyet päällä. Se purkaa laskujeni mukaan n. 7 ampeerilla. Sillä puran akut n.6 voltin tienoille, ja sitten tasauspurkulaitteeseen joka purkaa 1,5 A virralla.

Eli vastaus kysymykseen:
Yksikin auton lamppu riittää, jos tarviit lisää virtaa "purkulaitteeseesi" niin lisää lamppuja.

87
Sähköautot / ...
« : 26.11.02 - klo: 11.29 »
Oisko kuskin jäähtymisellä 20 sekunnissa mitään vaikutusta? :wink:

88
Sähköautot / `.
« : 25.11.02 - klo: 15.51 »
Miten on uskaltaako Integyn halvempaan (29e) tasauspurkulaitteeseen jättää akut yön yli ja silleen? Onkos tossa mitään rajoitinta minkä mukaan se lopettaa purun, vai täytyykö itse seurata vieressä jännitettä?
Nimhitkinkö kannattaa purkaa johonkin kuuten volttiin lampulla ja sitten vasta tasauspurkulaitteella?

89
Hobao / Puolivirallinen HoBao Hyper 7/-Pro -thread.
« : 22.11.02 - klo: 22.52 »
Osakeyhtiö Sanderssonna: Missähän päin vika on, kun jokaisessa pikkuisenkaan polttiscrossia käsittelevässä topicissa on mainos teidän myymillenne tuotteille?
Viestejähän voi sitten jälkeen päin muokatakin.

90
Sähköautot / .
« : 20.11.02 - klo: 07.43 »
Joksa: ei kai se niin huono kollektori vielä ole, ettei sorvaamalla saisi hyvää? Vai miksi se pitäisi vaihtaa?
Jos vaan pääset lauantaina kerholle, niin siellä alkaa asiat selvenemään, kun jaksaa kysellä tarpeeksi ahkeraan :)

Sivuja: 1 2 [3] 4