No, aloitetaan (taas) Aivan perusteista; Nitromotti käy ja kukkuu MOITTEETTOMASTI kunhan nämä asiat on kunnossa:
1) Polttoaine on kunnossa eli ei vettä metanoolissa ja oikeanlaatuista öljyä tarpeeksi
2) hehkutulppa on kunnossa eil lanka on ehjä, oikean paksuinen (Lämpäarvo !) eikä ole tummunut (karstottunut) eli hehkuu kirkaana
3) puristusta on tarpeeksi käytettävälle tulpalle ja polttioaineelle. Se tarkoittaa että mäntä/sylinterin sovitus on tarpeeksi tiivis Ja että kannen välys on oikea käytettävälle tulpalle ja polttoaineelle. melkein moottorista ja sen koosta riippumatta tuo välys on sama: 15% nitrolla 0,4mm 25% nitrolla 0,5mm 35% ja yli Nitrolla 0,6mm
Kuuma tulppa (#4-5) 15% nitrolle, kylmä tulppa sitä suuremmalle nitromäärälle 25%(#6-7)
Buggya ajetaan yleensä rikaalla seoksella ja #3 tulpalla jotta kestää koko erän.
4) polttoainetta tulee kaasuttajaan OIKEA MÄÄRÄ niin tyhjäkäynti ja täyskaasuasennossa.
tämä vaatii: a) polttoainejärjestelmä on tiivis: Pakopllin paine työntää sitä kaasuttajaan ja suodin ei ole tukossa eikä putkissa hiushalkeamia, kaasuttajassa ei roskaa, neula ei kulunut. (tarkista !!)
b) kaasuttajan seos säädöt oikeat, jokainen moottori ja kaasutaja on oma yksilönsä."tehdasasetukset" ovat vain suuntaa antavia
c) jonkunlainen alkulähtkohta on aukaista kummatkin neulat irti KOKONAAN, puhaltaa polttoaiunetta paineletkusta niin että näkee kummastakin neulasta tulevan ainetta ulos. Sitten ruuvataan kummatkin neulat takaisin niin että kummankin neulan ulkopinta on smalla tasolla neularungon kanssa (tätä kutsutaan "tehdas asetukseksi) sitten pääneulaa puoli kierrosta tästä auki ja startaamaan konetta. ensin ilman tulppaa, niin että näkee polttoainesumun tulevan täyskaasuasennossa tulpan reijästä ulos. Pidä tässä rättiä tiulpanrteijän päällä ettei fuili roiski silmille !!Tulppa kiinni ja annetaan hehkua pyoli minuuttia niin että liikapolttoaine palaa pois,
pärätetään startterilla hehku tulpassa kiinni. Pitäisi heti herätä käytniin, jos ei avataan taas pääneulaa puoli kierrosta jaannetaanhehkua taas puloi minuuttia, uudelleen stertterria. jos ei nyt käy, ei kannata jatkaa, jossakin on isompi vika...
HUOM jos on kolmineulainen, tulee kummastakin rungossa olevasta reijästäulos Luistin neulasta ei voi tulla mitään , jos on kaksineulainen kaasuttaja, se vaan säätää tyhjäkäynnin seosta.